وزير الخارجية المصري يبحث مع نظيره السوري سبل إنهاء الأزمة السورية

الحالة
مغلق و غير مفتوح للمزيد من الردود.
تابع وانت هتعرف مايغركش خبث الشوام.. مصر كفايانا بني ادمين .. مصر مش مزبله بشريه لأوروبا او لغيرها
اتابع ايه انا عايش فى مصر فى وسط الناس دى ومعاشرهم مش بتابع من ع النت انا فى الشارع وبشوف بعينى

على فكرة انت بتناقض نفسك
انت بتقول على رايي ان قلة قليلة لا تذكر موافقة عليه......طيب بنفس مبداك انت ليه بتتكلم باسم المصريين
انا احترمت رايك عندما قلت ان لكل شخص رايه لكني اختلف معك فيه

ربما لا ترى مخاطر اللاجئين لكن انظر الى وضعهم في لبنان وكيف اصبحوا قوة ولهم ذراع سياسي في الدولة هل تحب ان نصبح كذلك على الرغم اني مقتنع ان هذا استحالة يحدث في دولة كمصر لان الشعب قبل الحكومة هيكلوهم باسنانهم لكن لماذا نجازف بان ندخل في مناوشات او اضطرابات كلنا في غنى عنها.....

هل نسيت ما حدث من بعض السودانيين في المعادي والجيزة اعتقد فب عام 2004 من مناوشات ومحاولات تخريب وفوضى وعندها تدخل الامن بقوة وانهى هذه المناوشات هل تريد ان نكرر ما حدث مرة اخرى

وثانيا كلنا غلابة وكلنا بنسعى على رزقنا لكني اضع دائما مصلحتي قبل اي شخص اخر
وربنا يصلح حالهم وحالنا جميعا لكن في رايي يجب وضع مصلحتنا اولا وقبل اي شئ
تحياتي لك
باسيدى الفاضل انا لما قولت على رايك قله قليلة مكنش قصدى اسفهه او اقلله لكن دى حقيقه وانت عارف وانا عارف كده كويس
بالنسبة لمخاطر الاجئين طيب انت ليه جيبت لبنان
هى مصر زى لبنان مع احترامى للبنان واهلها
وهل هما عملو مخيمات ولا قعدو فى مكان لوحدهم دول ساكنين وسطينا جيران وصراحة احسن حاجه حصلت انهم عايشين وسطينا
صفى قلبك ونيتك واتعامل بالخير مع كل الناس مصريين وغير مصريين وبلاش تسبق الاحداث بسينريوهات خيالية مش هتحصل

ويارب يرزقنا ويرزقهم ويرزقك ويوسع علينا كلنا وتبقى حياتنا احسن وكل مصر يارب

تحياتى ليك

اتابع ايه انا عايش فى مصر فى وسط الناس دى ومعاشرهم مش بتابع من ع النت انا فى الشارع وبشوف بعينى

باسيدى الفاضل انا لما قولت على رايك قله قليلة مكنش قصدى اسفهه او اقلله لكن دى حقيقه وانت عارف وانا عارف كده كويس
بالنسبة لمخاطر الاجئين طيب انت ليه جيبت لبنان
هى مصر زى لبنان مع احترامى للبنان واهلها
وهل هما عملو مخيمات ولا قعدو فى مكان لوحدهم دول ساكنين وسطينا جيران وصراحة احسن حاجه حصلت انهم عايشين وسطينا
صفى قلبك ونيتك واتعامل بالخير مع كل الناس مصريين وغير مصريين وبلاش تسبق الاحداث بسينريوهات خيالية مش هتحصل

ويارب يرزقنا ويرزقهم ويرزقك ويوسع علينا كلنا وتبقى حياتنا احسن وكل مصر يارب

تحياتى ليك
تمام
طيب ليه انت اخدت مثال لبنان فقط مع اني قولت في تعليقي ان هذا صعب يحدث في مصر لان المصريين قبل الحكومة هياكلوهم

لكن لماذا تجاهلت ما حدث من السودانيين في عام 2004 من فوضى في مدينة نصر والجيزة الا ترى ان هذا مؤشر ينظر بالخطر وانه ممكن يتكرر مرة اخرى
الا نحن في غنى عن اي اضطرابات وعندما يحدث هذا لا قدر الله ستجد الكلاب مما يدعون انفسهم انهم رعاة حقوق الانسان سيجعلونها كارت للتدخل في الشئون المصرية.......ربما المستقبل سيغير رايك
تحياتي لك

طيب ليش عم تدخل بامور دول تانية متل اروبا مثلا شو دخلك انت بارويا اله السوري منغص عليك عيشتك بالمانيا
هو مصري وبيتكلم في شئون بلده انت ايه اللي مزعلك
هو من حقه يخاف على بلده وعلى شعبه

تابع وانت هتعرف مايغركش خبث الشوام.. مصر كفايانا بني ادمين .. مصر مش مزبله بشريه لأوروبا او لغيرها .. بلدهم محتاجه شبابهم مصر قيها بشر يكفيها بموارد محدوده.. هم سابها للايراني والتركي والروسي وجايين ياخدوها مننا .. مصر للمصريين فقط الله يرحم استاذ الجيل احمد لطفي السيد لو عايش كان ضرب مصريين نحانيح كتير بالنار بسبب عاكفتهم اللي ودت البلد لحروب وصراعات نحانيح الشام والوحده الاي انقلبوا عليها لنا سمعوا ان عبدالناصر هيبعت مليون فلاح مصري سوريا ..اخوه بقي وعروبه
خبث مين يا خبيث لعما قاعد بالمانيا وصارعنا نفاق وطني لا ودارس بجامعات المانيا فوقها وجاية عم تجظ عن علينا وتبيض وطنيات عن حقوق المواطن
وانت عم تشتغل باروبا وتاخد شغل غيرك من الالمان

مين هم المصريين؟؟

أصلا وش هي "مصر" ؟؟
صديقي المصريين امة... بالانجليزية nation

مصر هي موطن الامة المصرية

شعب يمتلك نفس السمات الشكلية والنفسية واللغوية و المزاجية والثقافية يعيش بطول النهر والساحل من الاسكندرية شمالا حتى اسوان جنوبا ..ومن العريش شرقا حتى السلوم غربا ..مع بعض المجموعات العرقية الصغيرة التي تعيش على اطراف الدولة منذ مئات السنين فيها من امتزج مع الجسم المصري الاكبر واكتسب بعض من صفاته ومنها من انعزل داخل قوقعته احتكاما لتقاليده و اعرافه وهولاء نسبة صغيرة لا تذكر

هذه هي مصر ....هولاء هم المصريين

وبرضو ما تنسى
((محدش آلك انك فقير اوي؟ نحنا فقرا اوي))
المشير عبدالفتاح السيسي

((سوريا نعمرها بأيديينا، ولسنا بحاجة للأوربيين ولا لأموالهم في مرحلة اعادة الاعمار))
الرئيس السوري بشار الأسد

والكهربا منين ياعم؟
من وين الفلوس ؟ السيسي بيتكلم انك فقير اوي!
مش الاموال الخليجية هي اللي بنت بلدك؟
ارسلتو ١٠ ملايين عامل مصري للخليج بحولو مليارات الى دولهم وبيأكلو ملايين الأسر والعوائل المصرية ووما بكفي لاعادة اعمار بلدك، وارسلت دول الخليج عشرات المليارات استثمارات وودائع بنكية وقروض تنموية وغيرها؟
وعلى فكرة اصحاب القومية ممكن تخبرهم يرجعو الاستثمارات والفلوس والودائع المليارية والسياح العرب الى بلدهم، مصر مش محتاجة سياحة!
منطق اعوج وتافه، فكرة القومية العمياء مصيبة على جميع الدول وتصعف نفوذها الاقليمي!
ايران لم تهتم بالقومية حين ساعدت الحكومة السورية ضد داعش والنصرة، ولم تهتم بالقومية بعد تقديمها عشرات المليارات مساعدات نفطية الى سوريا.

اخرس يا ذنب الفرس يا ملطشة الامم ...

العنوان لقاء بين شكري والمقداد

تحول لهجوم على السوريين في مصر بالرغم من أنهم لايحصلون على شيء مميز بل أدخلوا مليارات الدولارات معهم للبلد ويوظفون مصريين
ويساهمون في النشاط الأقتصادي ويأكلون المصري لقمة نظيفه بدل التسمم المعتادين عليه

على الأقل السوري ظروف الحرب أجبرته يخرج لكن أعرف شعب من يوم يولد يحلم يركب طياره على الخليج ولاعنده حرب ولاكيماوي ولابراميل .

مغلق لأن العنصرية بلغت نهايتها .

لحد يزعل شوف وش قاعد تكتب عن السوريين عزيزي

الحالة
مغلق و غير مفتوح للمزيد من الردود.
عودة
أعلى