وزير الخارجية المصري يبحث مع نظيره السوري سبل إنهاء الأزمة السورية

الحالة
مغلق و غير مفتوح للمزيد من الردود.
لو مش عاجبك ابعت شكوي للسيسي،
السيسي قال مفيش حاجة اسمها ببلاش فاكيد تواجد الاخوة السوريين له وجه منفعة لمصر حتي لو احنا لا نعرفه، كفاية زاد من جودة المنافسة في الاكل اجبر المحلات المصرية علي زيادة جودة الاكل
ممكن تعرفنى زاد جودة الاكل أزاي مصر فى مطاعم كتير بتطبق نظام HACCP وغيرة من التسعينات انت دولة شغال فيها كل سلاسل الطعم الامريكية وغيرها من الثمنينات وعندك مطاعم اما بالنسبة للمنافسة المطاعم السورية تقدم نفس الاكل الى بتقدمة المطاعم الأرمنية من الاربعينات فى مصر مع اختلافات بسيطة ولو بتروح اسكندرية هتلاقى اكلات من كل العالم كل الحكاية ان الشعب وقف معهم فى ازمتهم زى مبنعمل مع اى ضيف فى مصر لكن يتحول الامر علينا بالسلب ده امر مرفوض

ى بعض الاحياء لمنافستهم وكونو ما يشبه المفايات الايطالى فى امريكا زمان مستغلين تعاطف الامن المصرى
حصل فعلا موضوع مشابه لهذا الامر لدرجة انه كان فيه بعض اطراف المشكله من المصريين كان هيعمل هيولع في محلاتهم بالمعنى الحرفي لجملة لولا تم تدارك الموقف بمجلس شرعي .
المشكلة ان الشباب هداهم الله مش فاهمين ان المصري على قدر طيبته وسماحة اخلاقه وحسن ضيافته على قدر شراسته وجبروته لو جيت على كرامته او رزقه

حصل فعلا موضوع مشابه لهذا الامر لدرجة انه كان فيه بعض اطراف المشكله من المصريين كان هيعمل هيولع في محلاتهم بالمعنى الحرفي لجملة لولا تم تدارك الموقف بمجلس شرعي .
المشكلة ان الشباب هداهم الله مش فاهمين ان المصري على قدر طيبته وسماحة اخلاقه وحسن ضيافته على قدر شراسته وجبروته لو جيت على كرامته او رزقه
بعض الأثيوبيين فى المعادى افتكرونا هفيه الناس نزلو عليهم دق وطردوهم من المنطقة الى الابد بس لحد امتا هنسمح بنقل التوترات الى حولينا على حدودنا واحنا هنفضا لشغلنا ولا للخناق مع شوية عالم فاضية بيجلهم تمويل مشبوه من تجارات غير شرعية فى مصر ومن دول تانية علشان يفتحو مشاريع فى مصر ويحولو فلوسهم بالدولار للدول دى بعد غسلها فى مصر ويجي واحد اهطل بيقلل من اهل بلده ويقلك اصلهم ناجحين فى شغلهم للأسف انا اشتغلت معاهم وعارف كل دهليزهم واعرفهم عيلة عيلة وبيت بيت فيهم كده وفيهم كده

عفكرة اللاجئ عندو هوية ومبدأ اكتر من الي قاعد بحضن الوطن صديقي الي شبح او الي سكت او الي صار يقتل ناس كرمال راتب ب ١٥ الف سوري هاد حقو صرماية بس الي ترك البلد وهرب من الجيش كرمال ما يتقل ابن خالتو او رفيقو او اخوه او اي شخص بهل بلد هاد بكون ابن مبدأ وابن قضية وابن اصل
مو ابن حرام شبيح كلب

لطالما كانت مصر ملجأ ووطنا لكل شعوب المنطقة فى أوقات الصراعات... إضافة الى الاخوة العرب فهي تحتضن (((لاجئين))) من دول يفوق عددها ال ٥٠ دولة .. تحرص ع دمجهم فى المجتمع ومشاركتهم كافة الخدمات العامة المتاحة للمواطنين لا سيما فى قطاعات التعليم والصحة..

نحن لا نعتبركم (((لا جئين))) بل ضيوف معززين مكرمين إلى أن يفرجها الله عليكم ... لا تلتفت لبعض الآراء هنا التي لا تمثل الا نفسها ولا تمثل خطاب الدولة الرسمي ... مرحبا بك وبكل الاخوة السوريين ف بلدكم الثاني

اذا كانت هناك مجموعة سيئة فليس ب الضرورة الكل سيء .. ثم من ثبت ف حقه الإساءة ... ف هناك شيء اسمه قانون ...

مش نعلق شماعة التقارب مع السفاح والحلف العهراني لوجود مصلحة من ذلك التقارب (............) ع الاخوة السوريين ((( اللاجئين))) ف مصر

فى مدينة أكتوبر و مناطق تانية كتير الى هيا مدن شباب ابتدى لاجئين العرب ولأفارقه الموجودين فى المناطق دى يتحسسو من تواجد مصرين في محيط تجارتهم خوفا" من المنافسة متخيل :ROFLMAO: فا أي حد يروح علشان يأجر محل حولهم بيتم ضربة وتكسير محلة فى شبه مافيات مكونها التجار دول وانا مش بقلك دافع عن بشار الى فيهم صحة ينزلو يكسرو تجارة الشعب المصري فى بلده يروحو يرتبو بلدهم زي ما هما عاوزين للشخص الىى هما عاوزينة الشعب المصري مبيسكتش لهم وبنطوق ضرب فيهم بس لحد امتى هنستحمل نقل توترات من خارج بلدنا لحدودنا
اما عاد لاجئين يكسرو المحلات

فى مدينة أكتوبر و مناطق تانية كتير الى هيا مدن شباب ابتدى لاجئين العرب ولأفارقه الموجودين فى المناطق دى يتحسسو من تواجد مصرين في محيط تجارتهم خوفا" من المنافسة متخيل :ROFLMAO: فا أي حد يروح علشان يأجر محل حولهم بيتم ضربة وتكسير محلة فى شبه مافيات مكونها التجار دول وانا مش بقلك دافع عن بشار الى فيهم صحة ينزلو يكسرو تجارة الشعب المصري فى بلده يروحو يرتبو بلدهم زي ما هما عاوزين للشخص الىى هما عاوزينة الشعب المصري مبيسكتش لهم وبنطوق ضرب فيهم بس لحد امتى هنستحمل نقل توترات من خارج بلدنا لحدودنا
ما سمعتها غير منك واذا كلامك صحيح وين البوليس لان في واحد صرعنا بلأمن وانو الشعب عم يدفع ضرايب للأمن والخدمات
بعدين لا تزعل مني تنافس بشو انتو ثقافة ونحنا ثقافة سواء بلأكل او الحلويات مختلفين تماما الي بدو ينافس بدو يكون يقدم نفس المنتج باسعار وجودة مختلفة

ممكن تعرفنى زاد جودة الاكل أزاي مصر فى مطاعم كتير بتطبق نظام HACCP وغيرة من التسعينات انت دولة شغال فيها كل سلاسل الطعم الامريكية وغيرها من الثمنينات وعندك مطاعم اما بالنسبة للمنافسة المطاعم السورية تقدم نفس الاكل الى بتقدمة المطاعم الأرمنية من الاربعينات فى مصر مع اختلافات بسيطة ولو بتروح اسكندرية هتلاقى اكلات من كل العالم كل الحكاية ان الشعب وقف معهم فى ازمتهم زى مبنعمل مع اى ضيف فى مصر لكن يتحول الامر علينا بالسلب ده امر مرفوض
مطاعم امريكية بالاسم بس، في المدينة اللي انا ساكن فيها، مطعم كنتاكي اسوأ مطعم فراخ مقلية، اسعار مبالغ فيها وجودة سيئة والمطاعم الفراخ المصرية احسن من كنتاكي دلوقتي، و pizza hut فتحت وقفلت وماك فتح وقفل،، بيفتحو بالاسم بس لكن الجودة اقل علي اساس اننا بنهضم الزلط وكدا
لكن يوجد ٥ او ٦ مطاعم تحمل الاسم السوري، منهم علي الأقل ٣ مطاعم جيدة جدا،، بس مش عارف هما بيكونو سوريين بالاسم بس عشان لهجتهم مصرية، ممكن اتعلمو اللهجة

التعديل الأخير:
والي 7 مليون مصري في السعودية و ال وال 15 مليون الي جايين مجاملات سياسيه ايش نسوي فيهم حارات صارت اشبهه باستمرار للعمالة المصرية و اليمنية و السورية والهندية والباكستانية والبنغالية

والي 7 مليون مصري في السعودية و ال وال 15 مليون الي جايين مجاملات سياسيه ايش نسوي فيهم حارات صارت اشبهه باستمرار للعمالة المصرية و اليمنية و السورية والهندية والباكستانية والبنغالية
خد ال 25 مليون الى عندنا ورجع ال3 مليون مصرى الى عندكم انا موافق انتو محتاجنهم اكتر مننا :ROFLMAO:

شامم ريحة غاز من اللقاء :alien:
موضوع الغاز خلص يا داجر صح النوم وكل عام واردوغان مش بخير 😊

٧ مليون !! لا احنا كده نطالب بكرسي في مجلس الشورى السعودي ،😁😁

يا اخي ركز في ارقامك الله يبارك لك ..السعودية بلدك دولة مش سبيل ..

خد ال 25 مليون الى عندنا ورجع ال3 مليون مصرى الى عندكم انا موافق انتو محتاجنهم اكتر مننا :ROFLMAO:
25 ايش مليون سورس السوريين كلهم على بعضهم مايجوون 30 مليون يعني 25 مليون كلهم راحو مصري طيب الي في تركيا الي السعودية كم الي الاردن كم و الي في أوروبا كم شوية منطق انا شفت الموضوع راح ناحية مالها داعي فلازم نجاريه كل واحد طايله الهم

عدد الشعب السوري خارج وداخل التراب السوري ٢١ مليون نسمة

نروق شوية في الارقام

25 ايش مليون سورس السوريين كلهم على بعضهم مايجوون 30 مليون يعني 25 مليون كلهم راحو مصري طيب الي في تركيا الي السعودية كم الي الاردن كم و الي في أوروبا كم شوية منطق انا شفت الموضوع راح ناحية مالها داعي فلازم نجاريه كل واحد طايله الهم
مصر مبتستقبلش سورين بس مصر عندها عراقين وفلسطينين ويمنين ولبنانين ومن افريقيا أثيوبيين واريترين وغيرهم الموضوع كبير عندنا قوى اعتى دولة مقدرتش تستقبل اكتر من اربعة مليون لاجئ وسوطت تركيا عند رقم اربعة مليون والشعب والحكومة هيتجننو

التعديل الأخير:
يارب يرجع السوريين والسودانين من مصر لبلدهم كفايا سكان اصلا
السوريين الي مش عاجبينك فاتحين أكبر مطاعم و محلات ملابس في مدينتي و الشروق و الرحاب و آخر إحترام ناس بتاعت شغل
و لحد النهارده مشوفتش واحد فيهم بيشحت ولا الكلام ده

الحالة
مغلق و غير مفتوح للمزيد من الردود.
عودة
أعلى