انباء عن احباط عملية انقلابية في السودان

اي المصريين هم الي نصبوه يارجال هو الي نصب نفسه لا وبعد بالقوة و الخيانة وخير دليل مذبحة القلعة راح عزم كل المماليك على اساس مجرد احتفال ويوم دخلو القلعة دخل عليهم جنود البان وقتل فيهم كلهم
مهما اختلفنا مع محمد علي في موقف مذبحة العلقة....لكن ان انسان يريد ان يستتب له الحكم لابد ان يقضي على كل منافسيه..هذه طبيعة الحكم ومتطلباته ...ومعروف ان اي حاكم الغايه عنده تبرر الوسيلة

يعني 2013 هي اللي انقلاب !!!

طيب الشارع المصري راح فين... اكبر مظاهره للشعب المصري فى تاريخه .
الازهر الشريف راح فين....
والكنيسه راحت فين.....
والمحكمه الدستوريه وكل مؤسسات الدوله راحت فين.....

سبنا كل دول ومسكنا في الجيش بس عشان الاخوان هم اللي انزاحوا من الحكم المره دي 🙃
انا بتكلم على52و٥٤

يبني افهم بغض النظر ان كلامك خاطئ اصلا لكن من عزل الاخوان اليس الجيش؟؟؟ عكس 2011 مبارك تنحي من نفسه
الجيش من عزل مبارك
لو مبارك رفض العزل كان الجيش هيشيلوا
عاوز تقنعني ان الثوره هي من عزلته طيب لماذا لم ترجع مرسي !!
ع مدي سنتين خرجوا ع فترات كثيره لاعاده مرسي ! لماذا لم ينجحوا لان الجيش لم يريد وساند الشرطه ف اعاده الاستقرار
بل التفجيرات والارهاب كان اضعاف 25 يناير التي لم تكن فيها تفجيرات اساسا
الجيش هو اللي عزل مبارك وهو اللي عزل مرسي
الشعب كان يريد ذلك لكن لولا الجيش لم يكن ينجح ف 2011 ولا 2013
باختصار الجيش الحاكم الفعلي لمصر ويري الصالح (من وجهه نظره ) ووينفذه سواء كان في مظاهرات ام لا
لو خرج عشرات اضعاف ثوره 25 يناير الان ف مصر لن يفعلوا شيء لان الجيش لا يريد
ف 2011 لو الجيش يريد مبارك كان هيساعد الشرطه ف ضبط الامن مثل 2013 عدد الاقسام والتفجيرات اضعاف 25 يناير والجيش ساعد الشرطه والنظام استقر لانه يريد ذلك

عشان الناس تفهم بس فى القانون الدستوري مفهوم الإنقلاب هو قيام الجيش بعزل الحاكم بالقوة العسكرية والثورة هو قيام الشعب بعزله إلى يحدد الأمر إنقلاب ولا ثورة هو نزول الشعب للشارع والحاكم موجود الناس فى ٥٢ايدت الانقلاب بعد نجاحه ولم يكن للجماهير دور نجاح أو فشل ويارب الناس تفهم وتبطل كلام معلب وسخيف لان الحكاية بوخت كده

مصر محصلش فيها غير انقلابين فى ٢٠٠عام
احيلك إلى ردك الثاني

طيب امتى فى تاريخ مصر تم إزالة حاكم بالقوة ١ سنة ٥٢وسنة 54 و٢٠١١ و٢٠١٣ محمد على بالمناسبة مكنش إنقلاب لان المصريين اصلا إلى نصبوه حاكم عليهم

مصر تاريخيا من بعد الاطاحة بالعائلة الالبانية وهي تحكم عن طريق المؤسسة العسكرية، ولم يحدث انقلاب بالمسمى التقليدي من قلب المؤسسة بمعنى منافسة ضباط كما السودان وغيرهم...

عموما الانقلابات تأتي بالازمات الا ماندر...
مصر محكومه عبر الجيش ولم يحدث انقلاب داخلي فيها بمعني ان ينقلب الجيش ع نفسه مثل افريقيا والسودان

الجيش يساند شخص عسكري واحد فقط واذا اراد الاطاحه به يجبروه ع عدم الترشج ويسانده غيره لكن مش كل لواء او فريق يحرك كتيبته وينقلب زي الافارقه

مصر وانقلابات🤭
ماذا عن قطر المجد كم انقلاب تم فيها هل تذكر ام لم تسعفك الذاكره ؟

اولا قياسك غلط الأنظمة الملكية تختلف عن الجمهوريات في كيفية تنقل السلطة

وثانيا قطر كل حاكم وصل بانقلاب ابيض

يعني 2013 هي اللي انقلاب !!!

طيب الشارع المصري راح فين... اكبر مظاهره للشعب المصري فى تاريخه .
الازهر الشريف راح فين....
والكنيسه راحت فين.....
والمحكمه الدستوريه وكل مؤسسات الدوله راحت فين.....

سبنا كل دول ومسكنا في الجيش بس عشان الاخوان هم اللي انزاحوا من الحكم المره دي 🙃

بكل الحالتين هي ثورة

ماحدث ايام مرسي هي نفسها اللي صارت مع حسني
حسني تنحى ومرسي الحرس الجمهوري وطباخ القصر جريوا وراه من اوضه لاوضه

ارجع ردى إلى فوق فارق بين الثورة والانقلاب

اخي لايوجد فرق انا وضحت في رد حذف هو انقلاب بضغط الشارع لو لم يقف الجيش مع الشارع لما حصل التغيير ولما سجن مبارك

ابسطها لك اي تغيير ويسجن الرءيس السابق هو انقلاب مكتمل الاركان

يبني افهم بغض النظر ان كلامك خاطئ اصلا لكن من عزل الاخوان اليس الجيش؟؟؟ عكس 2011 مبارك تنحي من نفسه
يا ابني....
ده انا برده اللي مش فاهم....طيب .

ان كنت انا مش فاهم فانت اعمى ازاي كلامي غلط ازاي يعني !!
يعني الازهر والكنيسه والشعب ومؤسسات الدوله كلها ما اشتركتش في عزل مرسى !!

الحكايه ان مبارك عندما لم يجد امامه خيار اخر رحل ,انما صاحبنا الثاني الله يرحمه بقى وقف فى وش الطوفان "والمقصود هنا الشعب مش الجيش بس" .

الجيش من عزل مبارك
لو مبارك رفض العزل كان الجيش هيشيلوا
عاوز تقنعني ان الثوره هي من عزلته طيب لماذا لم ترجع مرسي !!
ع مدي سنتين خرجوا ع فترات كثيره لاعاده مرسي ! لماذا لم ينجحوا لان الجيش لم يريد وساند الشرطه ف اعاده الاستقرار
بل التفجيرات والارهاب كان اضعاف 25 يناير التي لم تكن فيها تفجيرات اساسا
الجيش هو اللي عزل مبارك وهو اللي عزل مرسي
الشعب كان يريد ذلك لكن لولا الجيش لم يكن ينجح ف 2011 ولا 2013
باختصار الجيش الحاكم الفعلي لمصر ويري الصالح (من وجهه نظره ) ووينفذه سواء كان في مظاهرات ام لا
لو خرج عشرات اضعاف ثوره 25 يناير الان ف مصر لن يفعلوا شيء لان الجيش لا يريد
ف 2011 لو الجيش يريد مبارك كان هيساعد الشرطه ف ضبط الامن مثل 2013 عدد الاقسام والتفجيرات اضعاف 25 يناير والجيش ساعد الشرطه والنظام استقر لانه يريد ذلك
كلامك صحيح لكن مرسي موضوعه مختلف عن مبارك بدليل ان مبارك انبطح للجيش لما ضغطو عليه عكس مرسي لم يسلم رغم ان الضغوط الي عليه أكثر بكثير منهم وفي النهايه مبارك ابنهم عكس مرسي المنتمي لجماعه الشيطان عندهم

عودة
أعلى