طائرة جديدة للحكومة المصرية: بوينغ B747-81

الخبر بيقول مخزنة في امريكا وان المانيا تراجعت عن إدخالها الخدمة يعني في الغالب لم تستعمل

ما دي مشكلة تانية ليه وزير الخارجية أو الدفاع يطلع بطائرة اربع محركات رئاسية...امال أسطول الفالكون الي مشترينه ده لمين!
يمكن تحويل الايرباص 340 الي تانكر.. دعنا لانستبق الأحداث.

موضوع جميل وكان يفترض أن يتحول لحديث شيق عن أسطورة السماء بمختلف إصداراتها
لكن بعض العقول أعوذ بالله لازم من التخلف في كل موضوع

أغرب إصدار بل مضحك هو B747SP تحس الطائرة تعاني من خلل هرموني كونها أقصر من الإصدار العادي لكن بمدى أبعد

طبعاً الصبغة القديمة خرافية وليتها أستمرت

أما الأسطورة الحقيقية فهي الإصدار

Boeing 747 300 💔

اعتقد بلاش شغل بطون المسلمين اولي لان رأيك ورأي ملوش لازمه لان في كلا الحالتين العقد اتوقع.. والطياره جايه جايه.. انما كثره الكلام تصيب المرء بالملل 8صفحات وماستفدنا شئ طالما رئاسه الجمهوريه قامت بشراء الطائره او وصلت كهديه.. يبقي فيه ضروره.. لاننا ماشاء الله مش اغنياء عشان نبعزق ملايين في الفاضى.. الا لو فيه ضروره الحت شراء هذه الطائره.. ثانيا بخصوص الكلام علي 100 مليون تجهيزات دفاعيه.. ممكن نقلها من طائره الي اخري ..في النهايه ياريت نعمل بقول الرسول صلى الله عليه وسلم (فلتقل خيراً او لتصمت) انتهي

أغرب إصدار بل مضحك هو B747SP تحس الطائرة تعاني من خلل هرموني كونها أقصر من الإصدار العادي لكن بمدى أبعد
كان الهدف من تقصيرها بهذا الشكل هو لجعلها ذات مدى اطول وايضا لتنافس طائرة دوغلاس 10 DC

يا عم دي طيارة واحدة مش عشر طيارات.

يبقى معلق خرزة 🧿 فى مراية الطيارة عن الحسد والعين. والله انا افكر دائما بالاعطال او ظروف قاهرة تجعل الحاجة الى اربع محركات امر حيوي.
لكن طائرات المحركين الان اثبتت اعتمادية عالية وعبر القارات خاصة ان قوة الدفع للمحركات اصبحت اعلى مما مضى خاصة وقت ظهور طائرات الاربع محركات
طيب تانكر واحد حتى

في العموم استاذ نوادا حيازة طائرة بهذا الحجم والامكانات ليس هدفها الهيبة فقط مع ان هناك دول بتصرف عشرات المليارات عشان تفرض هيبتها و ترسم لها كيان وصورة وتروج لنفسها في الاقليم والعالم انها تمتلك دولة قوية ولديها مؤسسات تحوز على ما هو اكبر واحدث واسرع

لكن ليس هذا هو الهدف الرئيسي من امتلاك طائرة رئاسة بهذا الحجم والتطور ..هو هدف استراتيجي من ضمن عدة اهداف لاعادة تامين و ربط مؤسسات الدولة بالمؤسسة الحاكمة في اطار تقني حديث يؤمن القدرة على التحكم والتوجيه و تامين السلامة لرأس الدولة في وقت الازمة او الحرب ..وحيازة هذا النوع كن الطائرات يحقق ذلك

ربنا يمد في عمر الرئيس السيسي و يظل حاكما حتى مماته فلن نأثم اذا تمنينا ذلك لكن هو بشر لن يخلد لكنه في النهاية سيموت فهذة سنة الله في خلقه ..لكن سيظل كل شيء من بعده هي اصول و ممتلكات و بنية و انظمه هي حيازة ثمينة لاجيال قادمة للشعب والدولة المصرية

خليني اناقشك في كام نقطة

أولا مينفعش اروج باني دولة قوية بطائرة رئاسة جديدة تكلفني المليارات وانا عندي التعليم والصحة دون المستوي الادمي اصلا، اعالج مشاكل البطالة والصحة والتعليم بدل ما انا دولة ضرائب اصلا .. لمعلوماتك مصر دولة مصدر دخلها الرئيسي هو الضرائب ويمثل 70% ويزيد للاكثر

ثانيا تتمني حياته تتمني مماته هو قاعد فيها ومش هيسمح بوجود منافس زي ما عمل ما عنان وشفيق

ثالثا يا اخي العزيز دعك مم الشعارت الرنانة مثل سيظل كل شيء من بعده وكل ده لمصر واهل مصر علشان قالوها قبلك على مبارك وكان ناقص يسجدوله

الميزة الوحيدة في السيسي هي تطوير الجيش فعلا ودي انا اصفق له فيها ايام مبارك كنا بنقعد بين الصفقة والصفقة عقود اما السيسي حقق انجاز عظيم في تطوير الجيش غير كده اقتصاديا الزمان يحكم بيننا

وانا عندي التعليم والصحة دون المستوي الادمي اصلا، اعالج مشاكل البطالة والصحة والتعليم بدل ما انا دولة ضرائب اصلا .. لمعلوماتك مصر دولة مصدر دخلها الرئيسي هو الضرائب ويمثل 70% ويزيد للاكثر
حضرتك بتنقلنا لموضوع تاني ما يحدث فيه يشهد لادارة الرييس السيسي ..في الصحة والتعليم بالذات اتصرف عشرات المليارات لم تصرف في 30 عام الماضية على قطاعي الصحة والتعليم و القطاعيين دول بالذات معروف أن نتائج الاستثمار فيهم من متوسط لطويل الامد خطة الرئيس مثلا في قطاع الصحة يقارب 40 مليار دولار

انا رجل شغلتي الاقتصاد يعني ارقام و تقارير يعني كلامي مبنى على وقائع مفيش مجال اني اتكلم انشاء او خطب ....

لكن ما تقوله هو اكليشيه موحد غير مبني على علم او معرفة بالتطورات و النقلة التي تتم وخصوصا في قطاعي الصخة و التعليم بيقوله كل من يرى نفسه مؤهلا لان يعارض اي اجراء او توجه

استاذ نوادا ...مقاربتك بين شراءطايرة رئاسية جديدة و اي مجال اخر في الدولة هي مقاربة غير منطقية

لان شراء الطائرة هو احتياج ضروري وليست رفاهية او تفاخر كما يروج كل معارض لاي اجراء

التعديل الأخير:
حضرتك بتنقلنا لموضوع تاني ما يحدث فيه يشهد لادارة الرييس السيسي ..في الصحة والتعليم بالذات اتصرف عشرات المليارات لم تصرف في 30 عام الماضية على قطاعي الصحة والتعليم و القطاعيين دول بالذات معروف أن نتائج الاستثمار فيهم من متوسط لطويل الامد

انا رجل شغلتي الاقتصاد يعني ارقام و تقارير يعني كلامي مبنى على وقائع مفيش مجال اني اتكلم انشاء او خطب ....

لكن ما تقوله هو اكليشيه موحد غير مبني على علم او معرفة بالتطورات و النقلة التي تتم وخصوصا في قطاعي الصخة و التعليم بيقوله كل من يرى نفسه مؤهلا لان يعارض اي اجراء او توجه

استاذ نوادا ...مقاربتك بين شراءطايرة رئاسية جديدة و اي مجال اخر في الدولة هي مقاربة غير منطقية

لان شراء الطائرة هو احتياج ضروري وليست رفاعية او تفاخر كما يروج كل معارض لاي اجراء
عفوا اخي اوزيريس من تحدث عن شراء هل هناك مصدر رسمي مصرى أو الماني عن صفقه شراء ؟
الطائره يتم تجهيزها واخدت الترقيم المصرى ولا يوجد ولا حتي مصدر واحد ذكر أي شئ
ركوب الموجه والفقراء أولى والتعليم والصحه المنهارين وجواز السفر الأمريكي قبل ظهور أي تفاصيل. بروباجندا معروف مصدرها والغرض منها الطائره تم أهدائها الي مصر من قبل دوله صديقه.... انتهي

عفوا اخي اوزيريس من تحدث عن شراء هل هناك مصدر رسمي مصرى أو الماني عن صفقه شراء ؟
الطائره يتم تجهيزها واخدت الترقيم المصرى ولا يوجد ولا حتي مصدر واحد ذكر أي شئ
ركوب الموجه والفقراء أولى والتعليم والصحه المنهارين وجواز السفر الأمريكي قبل ظهور أي تفاصيل. بروباجندا معروف مصدرها والغرض منها الطائره تم أهدائها الي مصر من قبل دوله صديقه.... انتهي
اتفق معك يا صديقي ليس هناك تاكيد على حيازة الطائرة نفسها ..لكن اتكلم في المبدا نفسه

منطق المتاجرة بالفقراء و المساكين كلما قامت بشراء ما هو ضروري ولازم وخصوصا ان الرييس السيسي يتفاوض على كل تكلفة منخفضة في كل مجال تقتحمه الدولة وتحدثه

موضوع جميل وكان يفترض أن يتحول لحديث شيق عن أسطورة السماء بمختلف إصداراتها
لكن بعض العقول أعوذ بالله لازم من التخلف في كل موضوع
الموضوع خبر ولايتحدث عن الطائره نفسها وإصدارها أصلا

الموضوع خبر ولايتحدث عن الطائره نفسها وإصدارها أصلا
اهم ما في الموضوع هو غياب الشفافية و المحاسبة
خبر عن طائره مصريه ستنضم للاسطول الحكومي و مفيش نفي او تأكيد من الحكومه

اهم ما في الموضوع هو غياب الشفافية و المحاسبة
خبر عن طائره مصريه ستنضم للاسطول الحكومي و مفيش نفي او تأكيد من الحكومه
محدش بيعبر الشعب أصلا
الشعب أخر من يعلم دائما يعمرو
وانت عايز تعرف ليه وبرلمان الشعب نفسه مش عارف :تمام: ::Lamo::

اخواتي المصريين بتوع نغمة التطوير وهيبة الرئاسة والرئيس مش هياخدها في جيبه وهو ماشي الراجل ده مش هيشيله من كرسي الرئاسة غير الموت وكفاية احلام سكارى عابثين

اخيرا برضو بالله عليك انا كمصري هفتخر بطيارة الرئيس واقول هيبتي راحت هيبتي طارت ارحمونا

بإفتراض صحة ادعائك ، عندي سؤال
هو لما الراجل يموت هندفن الطيارة معاه ؟ و لا هتخدم 30 سنة بعده زي طيارة السادات ما بتخدم لحد دلوقتي ؟
للأسف منطقك ده هو اللي فعلا منطق " عبثي " و " غير واعي " و مش هتطاول و اقول منطق "سكارى" زي ما انت تطاولت

اما عن موضوع تصدير الصورة الذهنية عن الدول فده علم و بيزنس
ـ علم له ادوات كتير ، و بيندفع فيه فلوس كتير و فيه شركات شغلتها بس هي تحسين صورة العميل و تعاقداتها بالمليارات
ـ علم بيستخدم للتشويه و كتير بيستخدم للترويج
استخدمه الامريكان و الغرب في تشويه كل عربي مسلم ، و استخدمته السنيما الامريكية في تصوير العرب على انهم مجموعة من البدوان في صحرا
و استغلته دول و كيانات معادية بأداة الاعلام في تزييف تاريخنا و تشويه واقعنا لضرب مستقبلنا

و من ضمن برضو ادوات الصورة الذهنية ، هي واجهة الدولة اللي محل النقاش دلوقتي
و ده عنصر مهم جداً ، لما نتكلم فيما يليق بمصر و فيما لا يليق , و بأي عين " نحب " غيرنا يشوفنا
الموضوع مش بسخافة طرحك ، اننا هنطبل و نتفاخر بطيارة الرئاسة
لكن الموضوع اننا نشوف واجهة مصر ، تليق بمصر

ثالثا فلوس الطيارة دي ممكن كانت تحفظ هيبة المواطن بطرق اخري كتير مثلا زي تطوير المستشفيات او انشاء مراكز طبية للاماكن الاكثر احتياجا بدل الاقتطاع من ميزانية وزارة الصحة دول 7 مليار مش 7 مليون

الكلام ده يتقال لو الراجل مقصر ، لو سايب البلد تضرب تقلب و رايح يشتري طيارة جديدة
انما الكلام ده ما يتقالش حتى لو الطيارة بـ 7 مليار ، لان في المقابل فيه مشروعات في البلد بتريليونات
منهم مشروع بيمس 40% من المواطنين بشكل مباشر تكلفته المبدئية 700 مليار في تطوير الريف المصري و ضمن الخطة مستشفيات و مراكز صحية بالمناسبة !

للاسف مستحيل تسفعني ذاكرتي اني اعدد المشاريع اللي تمت و اللي تحت التنفيذ
لكن فيه موضوع حلو اوي ، اسمه بوابة مصر الاقتصادية ، بدعوك تقراه بالراحة كده و تعد كام مستشفى تم انشائها و كام مستشفى تم تطويرها

مش بقول الدنيا بقت جنة ، لكن احنا على الطريق الصحيح و من حقنا نفرح باللي تم
و من حقنا كمان نشوف واجهة مصر تشرف مصر و تليق بمصر .

التعديل الأخير:
نفس الطائره يركبها قردوغان لكن إن اشترتها مصر مستعمله أو حتي كهديه من الالمان اصبحت تكاليف التشغيل واطقم الصيانه والخ
وانت تقارن مافعله قردوغان لتركيا من انجاز .... بما فعله السيسي لمصر من افقار.. أو تقارن الدخل القومي لتركيا... بالدخل القومي لمصر.... مصر العزيزة بحاجة لكل دولار لبناء المؤسسة التعليمية المتهاوية...او الصحية... او الزراعية....او..او...او.... وكفاكم تطبيل بقى... لو اشتراها حاكم خليجي فلن نقول كلمة لام دول الخليج تعيش برفاهية ...أما مصر ..

عودة
أعلى