السعودية الأولى عربيا في الكيمياء وعلوم «الأرض والبيئة» و«الحياة» و«الفيزيائية»

عقبال ما نصل للمراكز العشرة الاولى ، فمن المجحف ان ننظر للعالم العربي المفترض ان تتركز انظارنا على الدول الأولى

انفاقنا فى مصر على البحث العلمي اقل منكم
ايوة بس الحمدلله من ٢٠١٨ الي ٢٠٢١ قدرنا نعمل تطوير لكل الجامعات و قدرنا نخلي جامعة عين شمس و جامعة القاهرة ترجع تاني في قائمة اكتر الجامعات إنتاجا للابحاث و قدرنا ندخل كل الجامعات المصرية الحكومية لقائمة افضل الجامعات علي مستوي العالم بعدما كانت في فترة مبارك غير موجودة نهائيا في اي ترتيب علي مستوي العالم بالإضافة إلى عدم التطوير بمعاملها و عدم اعطاء الاهتمام بمرتبات اساتذة الجامعات الكبار (علميا) و ذهابهم للعمل بالخارج لعدم الشعور بالاهتمام بهم و عدم اهتمام الوزراء بأبحاث الأساتذة الكبيرة علمياً و عدم اعطاء التعليم العالي و التعليم قبل الجامعي اي اهتمام نهائي لمدة تزيد عن ٢٠ عاما دا غير الهرجلة اللي حصلت في ٢٠١١ الي ٢٠١٣ و بعد كل المشاكل اللي انا قولتلك عليها دي و نرجع تاني.. دا لوحده انجاز لازم نحمدلله ربنا عليه.. ربنا يقدرنا و يقوينا و نكمل بإذن الله.. ربنا معانا.
وانا مش هكلمك عن البحث العلمي في مصر ايام مبارك.. يعني بعد كل الاهمال دا هل هيلتفت للبحث العلمي.

+ السيسي كان في اخر كلمة ليه في افتتاح مشروع من ثلاثة ايام قال "احنا المفروض مكناش نرجع" فا الحمدلله اوي اوي علي اللي احنا وصلناله دلوقتي و ربنا يقدرنا على اللي جاي.

عايز حضرتك كمان تشوف لقاء الرئيس مع المخرجة ساندرا نشأت عام ٢٠١٨ بالتحديد كلمة الرئيس عن التعليم العالي و هتعرف ان احنا اتطورنا جامد جدا في ال٣ سنين دول.. الحمدلله.

مبسوط ان عين شمس سبقت القاهره 😂😂❤️

التعديل الأخير:
الفكر التحرري له اطياف مثل بقية الافكار

منها المعتدل ومنها المتطرف

الكثير من سكان العالم الثالث يرون ان جميع الصلاحيات يجب ان تعطى لفرد واحد فقط وليس حكومة

الكثير من اليساريين في الغرب يرون ان صلاحيات الحكومة يجب ان توسع وان على الحكومة تربية الاولاد عوضاً عن ان اهاليهم بل وحتى خطفهم من بيوتهم وتحقيق مع الاطفال في المدارس عن افكار ذويهم (كندا)💩

لو كان القطاع الخاص متطور ماكان الحكومه اخذت واجباته في التقدم للامام كل العالم الحكومات ليست متطوره اكثر من القطاع الخاص الا عندنا :ROFLMAO:قارن بين الجامعات الاهليه السعوديه وانتاجها العلمي وبين الجامعات الحكوميه ستجد الحكوميه اكتسحت العالم العربي والاسلامي بينما الاهليه ما اكتسحت المعهد المهني الحكومي

وجامعة الحكومه السعوديه تفوقت على الجامعه الامريكيه في لبنان بالعلم في 2020

وكذلك في عام 2019 الجامعه الحكوميه السعوديه عبدالعزيز الاولى عربيا متفوقه على الجامعات الامريكيه في لبنان ومصر والامارات

ومعا ذلك نحن مقصرين لاننا لا نضع العالم في مراكز الابحاث بل في مجالس الشورى واماكن ماله دخل فيها نفس عالم الكيمياء ال هيازع سبق وعين وزير للصحه وحنا نحتاجه في معامل الابحاث وعين رئيس لجامعة الفيصل الاهليه الفاشله

كذلك رئيس جامعة الملك عبدالعزيز الحالي اليوبي الحربي هو عالم حامل الدكتوراه في الفلسفه الكيميائيه في مجال الكيمياء الفيزيائيه نحتاجه في الابحاث وتاسيس مراكز ابحاث في مجاله بدل العمل رئيس لجامعة الملك عبدالعزيز ولو نجح في الاداره

الحق يقال الجامعات الحكوميه نجحت والقطاع الخاص فشلت لذلك على الفاشل ان يتنحى
واساسا التعليم بيتخصخص نشوف ترتيبنا بعد الخصخصه وين مفلح

نفخر بهذا الانجاز السعودي المشرف... الى الأمام دائما

علماء الكيمياء السعوديين في الزمن الجميل

البرنامج دا افضل برنامج عربي من رأيي من بعد برنامج خواطر بتاع احمد الشقيري في رمضان .. بتابعه من ٤ او ٣ سنين حتي الان والدتي الله يرحمها كانت تقومني من المذاكرة او من اللعب مخصوص عشان اتابعه و اشوف النماذج دي علي mbc1 و لسه لحد دلوقتي كل فترة بتابعه شوية علي اليوتيوب.

ايوة بس الحمدلله من ٢٠١٨ الي ٢٠٢١ قدرنا نعمل تطوير لكل الجامعات و قدرنا نخلي جامعة عين شمس و جامعة القاهرة ترجع تاني في قائمة اكتر الجامعات إنتاجا للابحاث و قدرنا ندخل كل الجامعات المصرية الحكومية لقائمة افضل الجامعات علي مستوي العالم بعدما كانت في فترة مبارك غير موجودة نهائيا في اي ترتيب علي مستوي العالم بالإضافة إلى عدم التطوير بمعاملها و عدم اعطاء الاهتمام بمرتبات اساتذة الجامعات الكبار (علميا) و ذهابهم للعمل بالخارج لعدم الشعور بالاهتمام بهم و عدم اهتمام الوزراء بأبحاث الأساتذة الكبيرة علمياً و عدم اعطاء التعليم العالي و التعليم قبل الجامعي اي اهتمام نهائي لمدة تزيد عن ٢٠ عاما دا غير الهرجلة اللي حصلت في ٢٠١١ الي ٢٠١٣ و بعد كل المشاكل اللي انا قولتلك عليها دي و نرجع تاني.. دا لوحده انجاز لازم نحمدلله ربنا عليه.. ربنا يقدرنا و يقوينا و نكمل بإذن الله.. ربنا معانا.
وانا مش هكلمك عن البحث العلمي في مصر ايام مبارك.. يعني بعد كل الاهمال دا هل هيلتفت للبحث العلمي.

+ السيسي كان في اخر كلمة ليه في افتتاح مشروع من ثلاثة ايام قال "احنا المفروض مكناش نرجع" فا الحمدلله اوي اوي علي اللي احنا وصلناله دلوقتي و ربنا يقدرنا على اللي جاي.

عايز حضرتك كمان تشوف لقاء الرئيس مع المخرجة ساندرا نشأت عام ٢٠١٨ بالتحديد كلمة الرئيس عن التعليم العالي و هتعرف ان احنا اتطورنا جامد جدا في ال٣ سنين دول.. الحمدلله.

مبسوط ان عين شمس سبقت القاهره 😂😂❤️

جامعة المنصورة تفوقت على جميع جامعات مصر
هذة الجامعة تعتبر لغز كبير بالنسبة لى
حيث تاخذ اكبر مجموع من طلبة الثانوية العامة هذا العام فى كلية الطب .
مع انى من خريج جامعة الاسكندرية اقدم جامعات العالم و لكنى معجب بجامعة المنصورة

جامعة المنصورة تفوقت على جميع جامعات مصر
هذة الجامعة تعتبر لغز كبير بالنسبة لى
حيث تاخذ اكبر مجموع من طلبة الثانوية العامة هذا العام فى كلية الطب .
مع انى من خريج جامعة الاسكندرية اقدم جامعات العالم و لكنى معجب بجامعة المنصورة
صحيح دايما طب المنصوره بياخد اكبر مجموع من الثانوية العامة اكبر كمان من طب القاهرة(القصر العيني) و من زمان معروف ان احسن كلية طب هو طب المنصورة..
بس عايز اقولك حاجه.. الدنيا كلها بتبقا مركزة مع جامعة القاهرة و بتسيب باقي الجامعات اللي بتبقا مشهورة بأقسام معينة زي مثلا عين شمس و طنطا احسن هندسة مدني في مصر، المنصورة كلية طب، القاهرة احسن كلية حاسبات ومعلومات و ذكاء اصطناعي (كلية واحدة)، بني سويف مشهورة بكلية تكنولوجيا الفضاء، اسكندرية و عين شمس و القاهرة احسن كليات صيدليه، هندسة اتصالات القاهره و عين شمس، هندسة حاسبات القاهرة و عين شمس و هندسة ميكا عين شمس و القاهرة، باور عين شمس و القاهرة.
و بأمانة برضه القاهرة تقيلة يعني😂.

صحيح دايما طب المنصوره بياخد اكبر مجموع من الثانوية العامة اكبر كمان من طب القاهرة(القصر العيني) و من زمان معروف ان احسن كلية طب هو طب المنصورة..
بس عايز اقولك حاجه.. الدنيا كلها بتبقا مركزة مع جامعة القاهرة و بتسيب باقي الجامعات اللي بتبقا مشهورة بأقسام معينة زي مثلا عين شمس و طنطا احسن هندسة مدني في مصر، المنصورة كلية طب، القاهرة احسن كلية حاسبات ومعلومات و ذكاء اصطناعي (كلية واحدة)، بني سويف مشهورة بكلية تكنولوجيا الفضاء، اسكندرية و عين شمس و القاهرة احسن كليات صيدليه، هندسة اتصالات القاهره و عين شمس، هندسة حاسبات القاهرة و عين شمس و هندسة ميكا عين شمس و القاهرة، باور عين شمس و القاهرة.
و بأمانة برضه القاهرة تقيلة يعني😂.

زويل و النيل ما تعليقك عليهم

حدهم يضحكون مايقدرون يردون

حنا بنستمر في صدارتنا للعلم في العالم العربي
وانتم استمرو في حسدكم وتخلفكم

الله يزيدكم جهل وتخلف

زويل و النيل ما تعليقك عليهم
عندي قرايبي في النيل هي حلوة و جميلة جدا عندهم هيئة تدريس قوية بس لو انا معايا فلوس و هدخل ابني النيل لا ادخله عين شمس كريديت او القاهرة كريديت (دا من وجهة نظري).
زويل احلي حاجة فيهم انهم بيهتموا جدا جدا جدا بالمعامل و دي حاجة تحتسبلهم و دا واضح جدا من مستوي الفرق اللي بتشارك في المسابقات.

و عموما افضل جامعه خاصه في مصر و تستحق الفلوس اللي بتدفعها فيها بجد
تحت الجامعة الأمريكية و الالمانية و البريطانية هي جامعة مصر للعلوم والتكنولوجيا MUST.

حدهم يضحكون مايقدرون يردون

حنا بنستمر في صدارتنا للعلم في العالم العربي
وانتم استمرو في حسدكم وتخلفكم

الله يزيدكم جهل وتخلف
يا عم ربنا يباركلكم و يوفقكم و ولا احنا بنحسدكم و ولا احنا متخلفين و شكرا علي الدعوة اللي ربنا ما يكتبها علي حد دي.

الله يزيدكم علم و نور.

احد سكان بورتوريكو يقول
التقرير مدفوع ثمنه وهو كاذب ومجامله

مرجف لا يريد ان يطبل معنا 🤣

هذاك نجس وحقير

فعلا حقير ونجس لم لم يقدر احد ان يرد على كلامه لا تحرج نفسك وعد ورد على كلامي عوضاً عن الذهاب لمواضيع اخرى والصياح فيها 🤣

مشاهدة المرفق 412801

مرجف لا يريد ان يطبل معنا 🤣

ما لاحظت أنك "إسـتـهـلـكـت" مصطلح التطبيل ؟
تلحق ورى كل موضوع عن السعودية تدخل و ترمي هالكلمة

ما ودك إتعلمنا وش هي جنسيتك ؟
و من أي دولة أنت , عشان نعرف ناخذ و نعطي

ما لاحظت أنك "إسـتـهـلـكـت" مصطلح التطبيل ؟
تلحق ورى كل موضوع عن السعودية تدخل و ترمي هالكلمة

ما ودك إتعلمنا وش هي جنسيتك ؟
و من أي دولة أنت , عشان نعرف ناخذ و نعطي
العضويات الضعيفة ماتقدر تعترف وتفتخر بجنسيتها

عودة
أعلى