#السيسي: #مصر لديها قوة عسكرية تمكنها من حماية مقدراتها وإنفاذ إرادتها.. وأمن مصر خط أحمر لا يمكن المساس به شاء من شاء وأبى من أبى.

الحالة
مغلق و غير مفتوح للمزيد من الردود.
التصريح مكنش الاول للدولة المصرية سواء على لسان الرئيس او حتى على لسان وزارة الخارجية و مع ذلك اثيوبيا مستمرة فى الملئ على غير رغبة مصر و السودان يعنى تصريح مش جديد
و الاحباش موقفهم كان واضح مش هيمضوا على اتفاق ملزم لانهم دلوقتى فى موقف القوة و الدليل الملئ مستمر ... انا عندى يقين ان لو فيه
رغبة لضرب السد لا الروس ولا الامريكان هيفتحوا بوقهم لاننا هنخرب المنطقة حرفيآ و ادارة ترامب كانت معاك و موافقة ... السد لو متمش دكه مش هيبقى الاخير لاثيوبيا و هيستخدم كورقة ضغط علينا للقبول بباقى السدود و بالحصة اللى هتمنحها اثيوبيا لينا ... ساعتها مهما صرحت ممكن تقولى ايه اللى ممكن نعملة وقتها ... السودان ممكن تبيعك و تقبل لان عندها انهار داخلية و مش معتمدين بنفس النسبة على النيل زينا و دولة مرور ممكن يحجزو نسبتهم قبل ما توصل لمصر اساسا ... افتكر اللى عنده عين محايدة فعلا بعيدآ عن الكلام الانشائى هيعرف بملئ السد خياراتك هتبقى شبه منعدمه فعلا
مشاهدة المرفق 403884
عندما يحدث لنا تاثر او يتم الانتقاص من حقوقنا التاريخية ولا اجد ساعتها اي موقف من الدولةالمصرية ساعتها هابقى اوافقك على رايك
لكن انا اعلم ولدي يقين ان الدولة المصرية بكل مؤسساتها ملتزمة امام الشعب المصري كله بحماية مقدراته

وتصريحات الرئيس المصري والجيش المصري بتاكد هذا لذلك بصراحة لا اجد اي مبرر للقلق الزائد عن اللزوم لاننا لم نتاثر حتى الان والاهم ان الدولة المصرية تعهدت بحماية مقدراتنا

عندما يحدث لنا تاثر او يتم الانتقاص من حقوقنا التاريخية ولا اجد ساعتها اي موقف من الدولةالمصرية ساعتها هابقى اوافقك على رايك
لكن انا اعلم ولدي يقين ان الدولة المصرية بكل مؤسساتها ملتزمة امام الشعب المصري كله بحماية مقدراته

وتصريحات الرئيس المصري والجيش المصري بتاكد هذا لذلك بصراحة لا اجد اي مبرر للقلق الزائد عن اللزوم لاننا لم نتاثر حتى الان والاهم ان الدولة المصرية تعهدت بحماية مقدراتنا
و الملئ الحالى المليارات المحتجزة خلف سد النهضة دى من حصة مين ؟؟؟؟
انت مش هتتأثر دلوقتى لان فيه مخزون مياه خلف السد العالى ممكن يعوض حصتنا السنوية من النيل لكن بعد كداا اما هتتأثر فعليآ وقتها لا هيبقى عندك حلول عسكرية ولا دبلوماسية لان هيبقى السد ممتلئ

انت مش هتتأثر دلوقتى لان فيه مخزون مياه خلف السد العالى ممكن يعوض حصتنا السنوية من النيل لكن بعد كداا اما هتتأثر فعليآ وقتها لا هيبقى عندك حلول عسكرية ولا دبلوماسية لان هيبقى السد ممتلئ
طيب يارت مصدر على عدم قدرتنا على اي حل عسكري او دبلوماسي حتى لو السد امتلئ
انا قولت لك سابقا من حقك ومن حق الكل ان يقلق لكن القلق الزائد عن اللزوم لن يفيدك في شئ
انت اجزمت بعدم وجود حلول حتى لو السد امتلئ وانا اختلف معك كليا في ذلك ليس انا ولا انت من يحدد ما هي الحلول ومتىيتم استخدامها هناك دولة وادرات مصرية مسئولة عن هذا الملف عندما نجدها اهملت هذا الملف وهذا لن يحدث ساعتها يكون لنا كلام اخر
الحمد لله انا مطمئن ولدي ثقة في ربنا سبحانه وتعالى اولا ثم في الادارة المصرية الحالية التي تعهدت بحماية مقدراتنا لكن الطريقة والاسلوب لا يمهني ولن يفرق معي في شئ

ياشباب العالم كله تقريبا يعرف الخطط المصرية لاحتلال السد والله والنوايا القديمة من السبعينات لعمل عسكري في الجنوب واحنا لسة بنتكلم عن مصر هتعمل ايه 😂
الله يحفظ الريس لما قال بطلو هري 😂
الموضوع كله قرار سياسي...اما الالية العسكرية فهتتدرس فالجامعات كالعادة زيها زي حرب ٧٣....محدش هيضحي بنفسه ويتحبس عشان خاطر يرضيكم يعني...بس الكواليس معروفة يعني...كان في خطط للضرب بالطيران وفي خطط للاحتلال وفي خطط لاسقاط نظام وفي خطط لحرب عصابات وفي خطط لاحتلال جزء ما و تسليم السد لجهة ما تانية وهكذا...بطلو بس تشغلوا نفسكم بالكيفية لان مش هتعرفوها 😁

Take it easy بشويش بشويش...😁

صدرت التعليمات من المشغلين للعرائس باعاده تفعيل نغمة الاحباط والتغيير والاي كلام بالتزامن مع الضغط علي مصر في ملفات كثيرة، فلا تستعجب من من يدعون الخوف علي مصلحة البلد وهم اخر همهم مصلحتها
الله ينور عليك يا استاذي
هذا ما يجب ان يعرفه الكل
عندما تجد عدوك بيدفعك في اتجاه معين فاعلم انه فخ

ومنذ متى والاخوان الارهابيين بيتمنوا الخير لمصر ولشعبها......وهل نسى البعض عندما حشدنا قواتنا على الحدود الغربية في اتجاه ليبيا وهددنا بالدخول الى ليبيا لحماية امننا القومي من حذر المصريين من الدخول الى ليبيا وقتال اخوتهم المسلمين من الاتراك والليبين اليس الاخوان الارهابيين
للاسف البعض لايريد ان يتعلم من كل الشواهد السابقة التي تؤكد بان جماعة الاخوان الارهابية ومن ينتمي لها لم ولن يتمنى الخير لنا
تحياتي لك

ياشباب العالم كله تقريبا يعرف الخطط المصرية لاحتلال السد والله والنوايا القديمة من السبعينات لعمل عسكري في الجنوب واحنا لسة بنتكلم عن مصر هتعمل ايه 😂
الله يحفظ الريس لما قال بطلو هري 😂
الموضوع كله قرار سياسي...اما الالية العسكرية فهتتدرس فالجامعات كالعادة زيها زي حرب ٧٣....محدش هيضحي بنفسه ويتحبس عشان خاطر يرضيكم يعني...بس الكواليس معروفة يعني...كان في خطط للضرب بالطيران وفي خطط للاحتلال وفي خطط لاسقاط نظام وفي خطط لحرب عصابات وفي خطط لاحتلال جزء ما و تسليم السد لجهة ما تانية وهكذا...بطلو بس تشغلوا نفسكم بالكيفية لان مش هتعرفوها 😁

Take it easy بشويش بشويش...😁
للاسف البعض يريد ان يعرف ما تسعى له اجهزة مخابرات كثيرة علشان يصدق.....وفي النهاية سيجادل ايضا لان الهدف ليس الطمئنينة فقط
تحياتي لك

طيب يارت مصدر على عدم قدرتنا على اي حل عسكري او دبلوماسي حتى لو السد امتلئ
انا قولت لك سابقا من حقك ومن حق الكل ان يقلق لكن القلق الزائد عن اللزوم لن يفيدك في شئ
انت اجزمت بعدم وجود حلول حتى لو السد امتلئ وانا اختلف معك كليا في ذلك ليس انا ولا انت من يحدد ما هي الحلول ومتىيتم استخدامها هناك دولة وادرات مصرية مسئولة عن هذا الملف عندما نجدها اهملت هذا الملف وهذا لن يحدث ساعتها يكون لنا كلام اخر
الحمد لله انا مطمئن ولدي ثقة في ربنا سبحانه وتعالى اولا ثم في الادارة المصرية الحالية التي تعهدت بحماية مقدراتنا لكن الطريقة والاسلوب لا يمهني ولن يفرق معي في شئ
هات انت مصدر ان الانسان بيتنفس اكسجين مش ثانى اكسيد الكاربون مهو ربنا عرفوة بالعقل
هات انت مصدر للثقة دى ملموس على الارض الواقع
مفاوضات و اثيوبيا رايها اللى تم فرضه و اتبلغنا بالرجوع للمفاوضات برعاية الاتحاد الافريقى
الملئ و خلاص شبه تم
مجلس الامن و مفيش مندوب دولة اكد على حق مصر فى او حصتها التاريخية فى النيل او حتى على حقها فى عمل عسكرى

هات انت مصدر ان الانسان بيتنفس اكسجين مش ثانى اكسيد الكاربون مهو ربنا عرفوة بالعقل
هات انت مصدر للثقة دى ملموس على الارض الواقع
مفاوضات و اثيوبيا رايها اللى تم فرضه و اتبلغنا بالرجوع للمفاوضات برعاية الاتحاد الافريقى
الملئ و خلاص شبه تم
مجلس الامن و مفيش مندوب دولة اكد على حق مصر فى او حصتها التاريخية فى النيل او حتى على حقها فى عمل عسكرى
مصدر على ثقتي.......
يا سبحان الله انا الحمد لله عندي ثقة في ربنا سبحانه وتعالى اولا كما ذكرت سابقا كيف اتي لك بمصدر على شئ انا اؤمن به كما اؤمن بسيدنا محمد صلى الله عليه وسلم هل يجب ان ارفق لك مصدر على ايماني بسيد الخلق اجمعين

ولكن ايضا الشواهد كثيرة في كل الملفات الخارجية التي دخلت فيها الادارة المصرية ونجحت فيها بكل امتياز لكن كما قلت لك سابقا من يريد ان يثق في ادراته لانها لم تخذله في اي ملف سابق سيطمئن اما من يشكك من اجل اثبات وجهة نظر خاطئة فسيجد الف مبرر لانه هدفه ليس القلق ولكن التشكيك وبث اليأس

انت حر تثق ام لا تثق فهذا شانك اما انا فلا تجبرني ان اسير في طريقك وانا اعلم ان الدولة المصرية تعهدت بذلك امام شعبها وعندما لا تلتزم بتعهداتها ساعتها سيكون لي راي اخر
ويارت انت ترفقلي مصدر على خسارتنا لملف خارجي تدخلنا فيه حتى الان؟؟؟؟؟

مصدر على ثقتي.......
يا سبحان الله انا الحمد لله عندي ثقة في ربنا سبحانه وتعالى اولا كما ذكرت سابقا كيف اتي لك بمصدر على شئ انا اؤمن به كما اؤمن بسيدنا محمد صلى الله عليه وسلم هل يجب ان ارفق لك مصدر على ليماني بسيد الخلق اجمعين

ولكن ايضا الشواهد كثيرة في كل الملفات الخارجية التي دخلت فيها الادارة المصرية ونجحت فيها بكل امتياز لكن كما قلت لك سابقا من يريد ان يثق في ادراته لانها لم تخذله في اي ملف سابق سيطمئن اما من يشكك من اجل اثبات وجهة نظر خاطئة فسيجد الف مبرر لانه هدفه ليس القلق ولكن التشكيك وبث اليأس

انت حر تثق ام لا تثق فهذا شانك اما انا فلا تجبرني ان اسير في طريقك وانا اعلم ان الدولة المصرية تعهدت بذلك امام شعبها وعندما لا تلتزم بتعهداتها ساعتها سيكون لي راي اخر
اقنعتنى فعلا اللهم قوى ايمانك

ما فائدة القوة اذا لم تستخدمها؟

على العموم تحرير القدس اكثر واقعية من ضرب السد خصوصاً بعد انتهاء الملء الثاني.

ما فائدة القوة اذا لم تستخدمها؟

على العموم تحرير القدس اكثر واقعية من ضرب السد خصوصاً بعد انتهاء الملء الثاني.
هههههههه
القدس تنتظرك يارت تسرع شوية وتروح تحررها ولا عايز نفتحلك الحدود ولا انت بتهبد من على الكيبورد بس.......يارت تشيلها من على الكيبورد
😁 😁 😁

بالعقل والمنطق المحجوز لم يصل 7 مليار وحصتنا فى حدود 55.5 مليار متر مكعب و18.5 مليار متر مكعب للسودان وهنا السؤال هل حديثك خوف او انعدام ثقة
لو خوف هذا حقك لكن انت حصلت على التاكيد من الرئيس والجيش والجميع لسان حالهم الموت اولا قبل حجز قطرة من المياه
اما انعدام ثقة فهذه مسالة اخرى لان معناه عدم ثقة فى الجيش والرئيس ومؤسسات الدولة كلها وهنا يبرز سؤال اخر عن سبب انعدام الثقة هل نتيجة الخوف والقلق وما يسمع اعلاميا وبالتاكيد يسوق من قبل الغير مطلعين سواء من الوطنيين الغيورين على بلدهم او المعاديين لها حقيقة ان كان هذا هو السبب فالرد بسيط دع الامور للمتخصصين لها فهم اهلها والأكثر دراية بها وتذكر بعد العسر يسر والسادات قبل ان يوصف ببطل الحرب والسلام كان الرئيس الضعيف الذى لن يحارب ولن يسترد الأرض من وجهة نظر من سموه لاحقا بالبطل
اما لو انعدام الثقة انعدام بدون سبب وهذا شىء اشك فيه لانى استشعر من الحب لبلدك فلا تعليق

هههههههه
القدس تنتظرك يارت تسرع شوية وتروح تحررها ولا عايز نفتحلك الحدود ولا انت بتهبد من على الكيبورد بس.......يارت تشيلها من على الكيبورد
😁 😁 😁
ليس الأن الوقت المناسب لتحرير القدس إنه وقت الهرى وفقط (y)

الله ينور عليك يا استاذي
هذا ما يجب ان يعرفه الكل
عندما تجد عدوك بيدفعك في اتجاه معين فاعلم انه فخ

ومنذ متى والاخوان الارهابيين بيتمنوا الخير لمصر ولشعبها......وهل نسى البعض عندما حشدنا قواتنا على الحدود الغربية في اتجاه ليبيا وهددنا بالدخول الى ليبيا لحماية امننا القومي من حذر المصريين من الدخول الى ليبيا وقتال اخوتهم المسلمين من الاتراك والليبين اليس الاخوان الارهابيين
للاسف البعض لايريد ان يتعلم من كل الشواهد السابقة التي تؤكد بان جماعة الاخوان الارهابية ومن ينتمي لها لم ولن يتمنى الخير لنا
تحياتي لك
تحياتي يا صديقي

هههههههه
😁 😁 😁

انت عارف ان القصد من كلامي ان تدمير السد امر اصعب من تحرير القدس ولكن عايز تحور الموضوع الانك محرج من الواقع الذي انت فيه.

هرتل ياباشا هرتل وادخل في حوارات جانبية عشان تضيع الموضوع.

انت عارف ان القصد من كلامي ان تدمير السد امر اصعب من تحرير القدس ولكن عايز تحور الموضوع الانك محرج من الواقع الذي انت فيه.

لا جديد
هبد فقط :ROFLMAO: :ROFLMAO:

هو برضه اللي بيهرتل؟ يا رجل دا انت معاك دكتوراه في الهرتلة!

للاسف انا اشوف تصريحات السيسي لتخفيف عن قلق الشعبي بخصوص مستقبل المياة في مصر
ولا شي جديد

الحالة
مغلق و غير مفتوح للمزيد من الردود.
عودة
أعلى