#السيسي: #مصر لديها قوة عسكرية تمكنها من حماية مقدراتها وإنفاذ إرادتها.. وأمن مصر خط أحمر لا يمكن المساس به شاء من شاء وأبى من أبى.

الحالة
مغلق و غير مفتوح للمزيد من الردود.
ابشر هبعتلك كام قفص نقاوة

وانا ابعت لك عطر ورد طايفي كل ماتغسل ملابس تطلع بريحة احلى

الكلام ده غلط، حق القلق والخوف على البلد مكفول وإلا نبقى جثث مش بنى أدمين عايشة والبلد مبتتقدمش بجثث ولا بيدافع عنها جثث، الكلام ده خطر، الأمم مبتقومش على قطعان من الإمعات
شاهدت أجزاء من الخطاب، هو أكثر إتزاناً مما ظننت

مشكلتك يا توبول أن حبك لمصر مخليك تتغاضي عن أخطاء ظاهرة لمن يرى بعين الحياد ..

لكن أسلوب إدارة الأزمة من رأس النظام العسكري فيه ملاحظات عديدة سلبية ..
الكلام ده ممكن اقبله من اي حد الا اسلامي او اخواني الهوى......الاخواني مسك الحكم ومكملش سنه لو كان بيعرف حاجه وليه راي وعقل سديد مكنش مصيرهم السجون والاعدام......لذلك لا استغرب مثل هذه الاراء التي لا تفيد في شئ الا زيادة التاكيد لنا على صحة قرارانا بانهاء دور جماعتك الارهابية الى الابد

على فكرة هو ليس حبه فقط لدولته ولكن تحليله وارائه مبنية على ثقة في الادارة المصرية
المشكلة الحقيقية عندك وعند من مثلك ان هوائك اخواني وبصراحة انا اعذرك فانت ومن مثلك اصبح لديكم عقدة حقيقية من الرئيس المصري عبد الفتاح السيسي وهذا بسبب ما فعله فيكم من 30يونيو 2013 وحتى الان عندما حطم اله العجوة الخاص بكم والذي تسمونه جماعة الاخوان المسلمين واحب ان ابشرك ان هذه العقد لن تفاركم حتى مماتكم لان ما فعله فيكم هذا الرجل بمساعدة شعبه كان كبيرا جدا......فربنا يكون في عونك وعون امثالك ممن هوائهم اخواني
كلام الرئيس بالامس واضح واضح الشمس ولا يقبل التاويل او التحريف لكن لا استغرب ارائك وكلامك الذي تهذي به فانت لا تجد ما تبرر به محاولتكم الفاشلة الدائمة لتشكيك البعض في الرئيس المصري وادراته للازمة

التعديل الأخير:
مشكلتك يا توبول أن حبك لمصر مخليك تتغاضي عن أخطاء ظاهرة لمن يرى بعين الحياد ..

لكن أسلوب إدارة الأزمة من رأس النظام العسكري فيه ملاحظات عديدة سلبية ..
انا مقدرش اقول ولا كلمة في أي سلبية حضرتك تشوفها..لاننا مجتمعين في حب بلدنا.. وكل واحد شايف الصح من ناحيته.
لكن الشخوص الي هنا لا بتحبنا ولا عاوزة لينا الخير من أساسه.
انا اكتر حاجة اصلا مدايقاني من النظام انه تخلي عن تيران وصنافير بسهولة.
بس في الوجه المقابل.. في مميزات تانية انا لامسها..
وبشكل عام لا دا الوقت المناسب للمطالبة بتغيير النظام ولا دا المكان المناسب.. الناس هنا شوية وهتعبد حكامها.. حتى لو الحاكم مدييهم على بقهم.. مش هيقدروا يكلموا.. فمش وراهم تسلية غير تناول الوضع المصري.. هوا دا النقاش المستباح من الجميع هنا.

ولو رتبنا الأولويات هتلاقي أن الأجدر بينا أننا نضغط في سبيل توسيع الحريات في بلدنا تدريجيا بدلا من محاولة تغيير النظام ونقع في نفس الخطأ تاني.

حبك للرئيس أو لاء دا شيء شخصي.. طريقته في الكلام مش مهمة لأنه بيفكر بعقله مع مستشارينه.. معدناش عاوزين الزعماء بتوع الخطب الرنانة والإنجازات الصفرية .. ولو افتكرنا ترمب كان بيكلم ازاي.. الناس الي عندنا دي ماتجيش نقطة في بحر جماله وهيمانه.

التعديل الأخير:
اعتذر عن اى اندفاع تجاهك عن طريق الفهم الخاطىء فلقد استشعرت من كلامك ما اراه من اخرين لا يهدفون النقاش بقدر تمنى الضرر والشماته
وفقنا الله واياكم وتقبل اعتذارى
هذه هي شيم الكبار؟؟ هذا هو شعب مصر العضيم!!!
شكرا لك اخي الكريم و لك مني كل الإحترام و التقدير 🥰🥰🥰

فيين البهوات بتوع هنضرب ونساوية بالارض والنيل خط اخضر واصفر اهو كبيرهم بيقولك احنا حبيايب و تعالوا نتفاوض
ربنا يسترها على المصريين
نفسي اشوفلك معلومة عسكرية واحدة الناس تنتفع بيها بعد مماتك.
بقابل مشاركاتك بقالي فترة وكلها دون المستوى.
اتمنى انك ترفع من مستوى مشاركاتك مش يبقى كلها بالشكل دا احنا مش على الفيسبوك يا حلاوة.

ما اشبة اليوم بالبارحة ... عن عام 72 اتحدث .. وكان القيل و القال .. والسادات صوتة اتنبح دوليا لسنين ..

انا معرفش الناس لية شمتانة بجد .. ميصحش كدا :LOL:

الهدف مش تدمير السد و خلاص .. الهدف هو ان مفيش اضرار تقع على مصر .. والقمر الصناعى موجود راقبو الملىء و المنسوب فى مصر .. و السوشيال ميديا موجودة.. لو متنا من العطش هتعرفو .. لان المنتدى هيفضا .. و ابقوا اشمتو براحتكو بقا ..

عشان تعرفو لية بلاش هرى .. هل تعلمو ان فية اتقايات زراعية و فى التعليم بين مصر و اثيوبيا من 2013 ؟ شوفو ويكيليكس Global Intelligence Files

لاسباب لا داعى لذكرها لعدم الاطالة .. النظام المصرى لن يسمح بمشاكل فى المياة .. دا بجد خط احمر

التعديل الأخير:
نفسي اشوفلك معلومة عسكرية واحدة الناس تنتفع بيها بعد مماتك.
بقابل مشاركاتك بقالي فترة وكلها دون المستوى.
اتمنى انك ترفع من مستوى مشاركاتك مش يبقى كلها بالشكل دا احنا مش على الفيسبوك يا حلاوة.
ممكن حضرتك تطوع وتديني كورس لتنمية معلوماتى العسكرية عشان أفيد البشرية

الله يرحمك يا سادات كان كلامك يدرس

انا بحييك علي خوفك علي بلدك يامستر عمرو
بس ان شاء الله شايل لينا خير .. كل الي حكموا مصر الفاسد منهم والصالح .. امن مصر ليهم كان اولوية - اصابوا او اخطأوا - بس كان دايما الوعي الجمعي المصري بيتحرك ناحية دفع الظلم وحب القتال وبذل الدم .. ومن اول مابدأت مصر حول وادي النيل من 25 الف سنة .
في دول جنبنا اخر معرفتهم عن القتال كام طيارة تطلع تضرب وخلاص ..

السد نفسه هيستخدم ضد مصر لبناء باقى السدود ... اديت شرعية للسد باعلان المبادئ اللى مكنش ليه لازمة لينا و مش عارف تأخد منهم اتفاقية ملزمة حتى

حضرتك لو قريت اعلان المباديء هتلاقي ان الاتفاقية اطر عامة .. وفيها بنود تنص صراحة علي عد الإضرار بحصة دولة مصر.. واثيوبيا خالفت البند دا صراحة .. ولو نقصت المياه بشكل فعلي الاتفاقية دي اول مستند هيتقدم في اعلان العمليات العسكرية .. دا غير انها حتي الآن لم تقدم لمجلس الشعب المصري يعني سهل الانسلاخ منها لو الضرورة حكمت
- خليك فاكر ان الاتفاقية مافرقتش مع الاحباش لانهم مولوا السد تمويل ذاتي دا غير الدعم الخليجي الخفي من حكومات دول تدعي صداقتنا .. كانوا هيعرفوا يتصرفوا في الفلوس طالما في ارادة لإتمام البناء.

بناء السد الاول فعلاً هيكون دافع قوي لبناء سدود جديدة .. لكنه مش ارتباط ضروري .. هندخل في نزاع تاني .. انت عارف ان السد مش المشكلة علي قد ما دولة اثيوبيا هي المشكلة .. وان المطلوب في المستقبل من مصر انها تمحي اثيوبيا بشكلها الحالي من الوجود .. مش انها تهدم السد فقط ..
الي عاوز يشوف نزاع وخلاص عاوز هيصة يفرح فيها .. وهوا اول واحد هيشير خبر مناقشة العقوبات علي مصر في الكونجرس .. فسيبك منهم دول شوية رعاع ..
تحركات مصر لازم تبقي بشكل اكبر ناحية تأجيج اوضاع عدم الاستقرار في اثيوبيا عشان نحصل في النهاية علي حوالي 8 دول جديدة مستقلة جميلة نلاعبها براحتنا.

التعديل الأخير:
اوكي يا عيني لناخدك على قد عقلك
مصر الكبيرة القوية الحراقة ماذا فعلت في هذه الازمة؟ هل فرضة شروطها على الحبش؟ هل دمرة السد؟
الكلام ببلاش حقك تتحدث كيف الرئيس السيسي واردوغان والجبير اكثر ناس تحدثوا خلال السنوات الماضية دون افعال
الحبش راهم في الملء الثاني وجنرال منهم صرح انهم مستعدين للحرب والسد خط احمر! حدثنا دون حساسيات عن اوراق مصر في موضوع السد
نريد نفهم ما فهمنا من الرئيس السيسي غير ضحكته في كل خطاباته

عينك !!
عادة ، أفُضل عدم النقاش مع امثالك ..
ممن يدّعون انهم رجال و يستخدمون عبارات النساء !!

بإختصار ..
أما عن " مصر الكبيرة " فلا يُنكرها سوا جاحد او مٌغرض او فاقد عقل
و انت و امثالك ممن لا يدخرون جهداً في النباح أصدق دليل على ان "مصر الكبيرة " في طريقها الصحيح لفرم أعداءها .
فقافلة مصر سارت بثبات منذ 7 سنوات و المصرييون بإنجازاتها " يتغنون " و انتم بحُرقة قلبٍ مازلتم " تَعْوون "

و أما عن سد النهضة فـ " مازال النيلُ يجري " ، و لن يزل حتى يرث رَبَهُ الارض و من عليها .
و هذا لمن له " لُب " أصل النقاش ..
أما إن انقطع ..
فلن تجد على خرائط الارض ذِكرٌ لبلاد الأحباش ..

بتدّعوا انكم كده
👇

لكن انتوا في الحقيقة كده
👇

حرصكم على التفاعل بإيموشن " الباكي حقيقةً ، الضاحك إدعاءاً ":)
أكبر دليل على ان " الحرقان واصل لحد الغليان "
و إلا ، فالتجاهل أولى !
و بكل امانة و صدق بقولكم

استمروا ..

فإستمرار تعبيراتكم دافع لنا لزيادة اشعالكم
دُمتم محروقين ..

:cool:

مشاهدة المرفق 403636

بتدّعوا انكم كده
👇
مشاهدة المرفق 403637

لكن انتوا في الحقيقة كده
👇
مشاهدة المرفق 403638

حرصكم على التفاعل بإيموشن " الباكي حقيقةً ، الضاحك إدعاءاً ":)
أكبر دليل على ان " الحرقان واصل لحد الغليان "
و إلا ، فالتجاهل أولى !
و بكل امانة و صدق بقولكم

استمروا ..

فإستمرار تعبيراتكم دافع لنا لزيادة اشعالكم
دُمتم محروقين ..

:cool:
طيب َوانتا بترد علينا ليه محروق مننا؟

الحالة
مغلق و غير مفتوح للمزيد من الردود.
عودة
أعلى