الولايات المتحدة تسحب جزئياً قواتها من ‎قطر نحو ‎الأردن.

Sophocles

عضو
التفاعل
7,513 17 0
"الولايات المتحدة تسحب جزئياً قواتها من ‎قطر نحو ‎الأردن"

الولايات المتحدة أخلت ثلاث قواعد لها في السيلية قطر وتحول الإمدادات المتبقية إلى ‎الأردن، في خطوة يقول محللون إنها "تساعد واشنطن على التعامل بشكل أفضل مع إيران" وتعكس الأولويات المتغيرة للجيش في المنطقة.

Tamer tiger

عضو
التفاعل
3,254 5 1,079
هل هوه بدء الانسحاب الكامل من الخليج ام ماذا
ماهو انت لو بتفتكر ماكنتش سالت استاذ احمد فاكر موضو ع الخمس سنوات اللى سالت عليه وقولتلك مش هقول كل حاجه رايحه لمصير معلوم ومش بايدنا حاجه

احمد32

عضو
التفاعل
1,217 2 0
ماهو انت لو بتفتكر ماكنتش سالت استاذ احمد فاكر موضو ع الخمس سنوات اللى سالت عليه وقولتلك مش هقول كل حاجه رايحه لمصير معلوم ومش بايدنا حاجه
طبعا فاكر ومش هنسا بس انا تخيلت اى مكان ممكن تنسحب منه امريكا ما عادا قطر لئسباب انا كنت شايفها بس اظن ان الامور وضحت الامريكان فيهم تفكيرين 1هيخرحو وهيسيبو المنطقه تولع ومش هيدخلو وهتبقا حرب مستمره 2-لا اما هتدى لدوله دور اكبر وهيبقا كلب الحراسه لعدم تقرب تلك المنطقه من اعدائها

Tamer tiger

عضو
التفاعل
3,254 5 1,079
طبعا فاكر ومش هنسا بس انا تخيلت اى مكان ممكن تنسحب منه امريكا ما عادا قطر لئسباب انا كنت شايفها بس اظن ان الامور وضحت الامريكان فيهم تفكيرين 1هيخرحو وهيسيبو المنطقه تولع ومش هيدخلو وهتبقا حرب مستمره 2-لا اما هتدى لدوله دور اكبر وهيبقا كلب الحراسه لعدم تقرب تلك المنطقه من اعدائها
قطر مهندسة التخريب وهيبقى ليها دور فى تشفى اللبنانيين والسوريين واللى هيقولو الزمن دوار

mb_army

عضو
التفاعل
409 2 0
الخبر غرييب هل الاردن من طلبت هدا ام امريكا تخطط لشيء ما من ورااء هدا التحرك في الاول كنا نعتقد انه انسحاب امريكي من المنطقة لكن يظهر كانه اعادة انتشار تحسبا لامر

احمد32

عضو
التفاعل
1,217 2 0
قطر مهندسة التخريب وهيبقى ليها دور فى تشفى اللبنانيين والسوريين واللى هيقولو الزمن دوار
مهو انا مستغرب من كده حضرتك جبت المفيد قطر دوله وظيفه وبتدفع فلوس وكل حاجه ايه يخلى الامريكان يتخلو عنها ...هل ممكن يكون من ظمن الاسباب القرار الى اخذته قطر امبارح امر محير

Tamer tiger

عضو
التفاعل
3,254 5 1,079
الخبر غرييب هل الاردن من طلبت هدا ام امريكا تخطط لشيء ما من ورااء هدا التحرك في الاول كنا نعتقد انه انسحاب امريكي من المنطقة لكن يظهر كانه اعادة انتشار تحسبا لامر
فيه اتفاقيه بين الاردن واميركا من قريب خاصه باقامة قاعده هناك واستخدام المطارات .ماتنساش الاردن على حدود سوريا وفيها لاعبين رئيسيين ايران وروسيا بخلاف لتامين الجزء الشرقى لاسرائيل

احمد32

عضو
التفاعل
1,217 2 0
فيه اتفاقيه بين الاردن واميركا من قريب خاصه باقامة قاعده هناك واستخدام المطارات .ماتنساش الاردن على حدود سوريا وفيها لاعبين رئيسيين ايران وروسيا بخلاف لتامين الجزء الشرقى لاسرائيل
طب مين هيمول طب تصدق هيا فكره جت فى دماغى مضحكه بس هل ممكن امريكا عوزه تحمى الخط الى جاى من العراق لمصر لضمان وصول النفط لاروبا وفى نفس الوقت زى ما انت قلت لمحاربة ايران

Tamer tiger

عضو
التفاعل
3,254 5 1,079
مهو انا مستغرب من كده حضرتك جبت المفيد قطر دوله وظيفه وبتدفع فلوس وكل حاجه ايه يخلى الامريكان يتخلو عنها ...هل ممكن يكون من ظمن الاسباب القرار الى اخذته قطر امبارح امر محير
بس اللى بيتم الاعداد ليه شئ مخوفنى لان للاسف العالم كله بيتأثر باى مشاكل واحنا كمصريين جزء من العالم وربنا عالم بحال الواحد .قطر عقدت صفقات اكتر من حجمها ودعمت وجود تركيا بقاعده بموافقه امريكيه لحمايتها مع توفير مجنسيين لقيادة سلاح الطيران والمدرعات استعدادا لما هو آت
ايه القرار اللى خدته قطر امبارح؟

mb_army

عضو
التفاعل
409 2 0
اجل الاتفاق موجود مع كل دول الخليج و الخطر الايراني يهدد كل دول الخليج لكن لا اجد تفسير لخفض وجود القواة الامريكية من كل دول الخليج و زيادته في الاردن وحدها الله اعلم هل هو استشراف لتحرك مستقبلي ام الاردن من طلبت هدا

Tamer tiger

عضو
التفاعل
3,254 5 1,079
لا
اجل الاتفاق موجود مع كل دول الخليج و الخطر الايراني يهدد كل دول الخليج لكن لا اجد تفسير لخفض وجود القواة الامريكية من كل دول الخليج و زيادته في الاردن وحدها الله اعلم هل هو استشراف لتحرك مستقبلي ام الاردن من طلبت هدا
مش الاردن منطقة شبه الجزيره العربيه هتشوف فيها احداث فى المستقبل للاسف ليست جيده على ما اتوقع

viber 90

عضو
التفاعل
10,072 9 0
هنك تحرك مستقبلي ومايحدث اعادة ترتيب قطع الشطرنج استعداد للاوامر لو صدرت

احمد32

عضو
التفاعل
1,217 2 0
بس اللى بيتم الاعداد ليه شئ مخوفنى لان للاسف العالم كله بيتأثر باى مشاكل واحنا كمصريين جزء من العالم وربنا عالم بحال الواحد .قطر عقدت صفقات اكتر من حجمها ودعمت وجود تركيا بقاعده بموافقه امريكيه لحمايتها مع توفير مجنسيين لقيادة سلاح الطيران والمدرعات استعدادا لما هو آت
ايه القرار اللى خدته قطر امبارح؟
انا شايف ان صفقات قطر كانت مبالغ فها بس كلامك يبين ان القطرين شيفين ان الامريكان هيخلو عنهم ...اكبر صفقه فى تاريخ قطر على الاطلاق لبيع الغاز للصين وبارقام مخفضه كميه مرعبه من الغاز

Tamer tiger

عضو
التفاعل
3,254 5 1,079
انا شايف ان صفقات قطر كانت مبالغ فها بس كلامك يبين ان القطرين شيفين ان الامريكان هيخلو عنهم ...اكبر صفقه فى تاريخ قطر على الاطلاق لبيع الغاز للصين وبارقام مخفضه كميه مرعبه من الغاز
لا مش كده من وجهة نظرى .قطر تابع لتنفيذ سياسة الديموقراطيين فى المنطقه علاقات الصين الاقتصاديه موجوده مع امريكا نفسها الامر عادى وقطر بتدعم علاقاتها وعاوزه تدعم علاقاتها بمصر لان خلاص مخطط مصر انتهى فكرته ومصر بقت ليها ادوار مهمه للامريكان قطر حلمها الكبير هى منكقة شبه الجزيره العربيه

" بناء على توجيهات الادارة لتحسين محتوى المنتدى. فنأمل منكم الالتزام بالقوانين و عدم نشر الصور الحساسة و الدموية.
أعلى