المناورة "قادر 2021"

مصر تستخدم الراجمات في القصف علي اهداف بحرية .. إبتكار ملفت

الله يرفع قدرك ويعزك .. بالفعل يوجد قواعد بحرية ليست بجانب البحر

اهلا اخي

رغم انك و الاخوه اخذتم مشاركتك كنوع من المزاح لاكن في الحقيقه مشاركتك صحيحه

هناك قواعد بحريه لا تطل علي البحر او اي نوع من المياه
لدينا في كاليفورنيا قاعده بحريه في Kings county و تستضيف طاءرات F35
رغم انها تعرف ك Naval air station لاكن وصفها رسميا هو Navy base

استاذ الفرقاطه مصريه مش فرنسيه .اسم المناوره ده بيبقى ليه هدف .امريكا وفرنسا وروسيا نطاق اعمالهم اوسع محيطات وبحار والمهم ايه رايك فى المناوره
انا مش بتكلم عن الفرقاطة ولا عن اسم المناورة. انا بتكلم عن جملة "سادة البحار" الى بتكون موجودة في وصف البحرية المصرية في فيديوهات الشؤون المعنوية. اعتراضي على المبالغة لاننا مش سادة البحار، لكن المناورة انا اتبسط بيها جدا ما عدا الموسيقى العسكرية.

والصواريخ موجهة..كانت مشروع لطلاب الفنية العسكرية
فعلا كلامك صح Aymanop فى المنتدى التانى كان بيقول انو مشروع اسمه نيزك السماء و الجوكر 88 هناك اكد انه كان مشروع للفنيه العسكريه وانا بثق فى كلامه بيجيب مصادر كويسة بس للأسف محظور حظر نهائي هنا

انا جبت البحث دة من علي موقع ابحاث الكلية الفنية دة راس منفصلة RV
فعلا كلامك صح Aymanop فى المنتدى التانى كان بيقول انو مشروع اسمه نيزك السماء و الجوكر 88 هناك اكد انه كان مشروع للفنيه العسكريه وانا بثق فى كلامه بيجيب مصادر كويسة بس للأسف محظور حظر نهائي هنا

الفكره مش فى فكرة دقة التوحيه بس اعتقد.كمان فى نوع الحشوة المتفجره لرىس الصاروخ مشروع النيزك من زمان واتطور اكتر من كده واعتقد بنسبه كبيره التعديل على صاروخ باليستى مصر تمتلك القدره على ده ليصبح ملائم لضرب اهداف بحريه من حيث اضافة نظام توجيه .بس فيه حاجات فى المناوره برده جميله اعتقد استخدام baranut t ظهر من خلال الفيديو

التعديل الأخير:
انا جبت البحث دة من علي موقع ابحاث الكلية الفنية دة راس منفصلة RV
لو تشوف مشروعات تخرج الفنيه العسكريه فى دول بتشترى من شركات بالملبارات لتطبيق الافكار دى والله ماهتصدق حجم المشروعات وامكانية تنفيذها موجوده بكلمك من سنوات طوال عده لكن جدوى التصنيع لان مافيش هدف بيع عسكرى ساعتها والهدف هو امتلاك القدره العلميه والفنيه وفى اى وقت نقدر ننفذ

الفكره مش فى فكرة دقة التوحيه بس اعتقد.كمان فى نوع الحشوة المتفجره لرىس الصاروخ مشروع النيزك من زمان واتطور اكتر من كده واعتقد بنسبه كبيره التعديل على صاروخ باليستى مصر تمتلك القدره على ده ليصبح ملائم لضرب اهداف بحريه من حيث اضافة نظام توجيه .بس فيه حاجات فى المناوره برده جميله اعتقد استخدام baranut t ظهر من خلال الفيديو
باذن الله نسمع خبر عن قريب عن امتلاك مصر صاروخ بالستيى يضرب هدف بحرى

عودة
أعلى