البحرية المصرية تسلمت صواريخ استر ٣٠ و قذائف ڤولكانو الموجهة بعيدة المدى

صديقي ...دلتا النيل اساسا تعوم على بحر من الغاز ..ولولا النشاط الزراعي للدلتا لقمنا بتحويل نشاطها للبحث والتنقيب

للأجيال القادمة بقى وعليك وعليهم الخير ..
لااااااااا....، حرام عليك. متقولش كده.
ان شاء الله جيلنا ده هايشوف شويه خير ...
كفايه علينا الغاز ال في المتوسط والاحمر وكده هتتعشي باذن الله اوي. وشكراً

دا اكبر تدريب بحري على الارض لدول حوض المحيط الهادي بغرض توحيد و تنسيق المجهود الحربي البحري الغربي في منطقة المحيط الهادي و اي مناطق عموما

و كل البحريبات الكبيرة بقت تباعا تروح كمشارك او مراقب

عايز تتعرف على شغل ال battle strike groups يبقى هناك

ولاية هوواي العظيمة و بيرل هاربور

:cry:

لااااااااا....، حرام عليك. متقولش كده.
ان شاء الله جيلنا ده هايشوف شويه خير ...
كفايه علينا الغاز ال في المتوسط والاحمر وكده هتتعشي باذن الله اوي. وشكراً
باذن الله الخير كتير دة غير الذهب وفية منجم الماس ضخم جدا قربوا يوصلوا لية

قد تكون الصين الأجابة لكن لدى إحساس أن مصر لا ترغب، الحل المؤقت والله أعلم تسليح الدفاع الجوى بنفس معدل البحرية أو أكثر، دفاعنا الجوى أغلبه سوڤييتى يعتمد على أطقم كثيرة العدد لذا لدينا عدد ضخم من الكوادر المدربة والجاهزة التى تسمح بعملية إحلال وتجديد شديدة السرعة لا سيما أن الخيارات أكثر تعدداً و إنفتاحاً مقارنة بالطائرات، لديك روسيا والصين وأوروبا
بس اسمحلي اعلق علي تعليقك السابق...
لا احد ينكر التفوق الاسراءيلي والقوه الاسراءيليه الجويه... ولكن الامور لا تحسب بهذا الشكل. والا لكانت اسراءيل اقوي من روسيا وفرنسا ... بما ان الدولتين لا يمتلكون جيل خامس.... الحرب ليست طائره ضد طائره فقط. وانا وانت نعلم مصطلح حرب الاسلحه المشتركه والتوازن يدخل فيه الكثير من المعطيات الاخري و اسلحه اخري. وايضا حتي ولو مقاتله ضد مقاتله ايضا هناك حسابات كثيره جدا. فامتلاكك لمعده متقدمه تعطيك فرصه اكبر للفوز ولكن لا تضمنه لك.
اما تحديداً فيما يخص مصر وإسرائيل... فهناك حسابات دقيقه جدا جدا. ولابد اذا قارنت ان تدخل الكثير من العناصر والمعطيات داخل المعادله.... لان الحسابات جد معقده وكثيره المعطيات والمدخلات.... يعني من غير اطاله ساضع لك تصور معين. تصور واحد فقط من ضمن عشرات التصورات.... و ساعرض الاسواء علي الاطلاق. سنتخيل تفوق ساحق لهم. ونتخيل انهم استخدمو الاف٣٥ واستاعطت ان تخترق الدفاع الجوي المصري في نقطه معينه سواءً دييد او سييد. واستطاع تشكيل كامل بالنفاذ ..... تمام كده .... طيب ماذا سيحدث بعدها....!؟؟؟ سيقوم هذا التشكيل باستهداف هدف ما سواءً تشكيلات او اهداف معينه .... ماذا سيكون هذا العدف يعني وما هي اهميته وقدرته علي شل الجيش المصري وقدره الجيش النصري نفسه علي تحمل الضربات...!؟ طيب وبعد ذلك. وفي عمليه الانسحاب والخروج بعد ان تم كشفهم ما هي الخساير المتوقعه في هذا التشكيل..!؟ وهل هي تساوي الاستهدافات والاهداف التي دمرتها...!!؟؟
طيب وان كانت مجزيه بالنسبه لهم. كم مره يستطيعون تنفيذ هذا السيناريو وتكراره..!؟
وقدره عناصر الجيش المصري علي تدارك الاخطاء و استنباط طرق وتكتيكات لمنع حدوث هذه الاختراقات مره اخري.....
يعني بالمختصر الموضوع ليس سهل كما يتوقعه ان يتخيله معظمنا هنا ومن الهوا.. لا الموضوع اعتقد من كده. وانا لا اريد الاطاله. ولكني جاهز للنقاش معك اذا اردت الاستزادة تحياتي.....

نعم. سمعت عن موضوع المعادن الثمينه.
وحتي في البورصه هناك كلام عن شركات التعدين وخلافه
نتمني الخير. وانا والله حاسيس ام الخبر جاي وكتير كمان.

ابن مسئول كبير سابق تنفيذ الأحكام لاقى قطع نادرة فى شقتة تساوى مليار جنيه هو دة الموضوع وتنفيذ الأحكام بلغ النيابة العامة اللى بدورها أمرت بالتحفظ على القطع وعشان كدة الرئيس شكرهم

فى شىء غريب بالفعل مصر تتجهز لعدو غير اعتيادى
حاسس ان فيه شىء خطير يتم فى الخفاء على الصعيد العالمى ومصر جزء منه

براحه شويه متخشش بالتقيل كده هيدونا عين :ROFLMAO: بس بجد مصر فيها خير وضيف على الى حضرتك كتبته الرمل البيضاء وايضا السوداء الى عندنا استبشر خير من الصناعه دى بس ربنا يكرم

براحه شويه متخشش بالتقيل كده هيدونا عين :ROFLMAO: بس بجد مصر فيها خير وضيف على الى حضرتك كتبته الرمل البيضاء وايضا السوداء الى عندنا استبشر خير من الصناعه دى بس ربنا يكرم
باذن صدقني خيرات مصر أتفتحت علي يد الإمام المتغلب أن شاء منجم الماس يظهر وهتشوف العجب مصر فيها 400 منجم ذهب

باذن صدقني خيرات مصر أتفتحت علي يد الإمام المتغلب أن شاء منجم الماس يظهر وهتشوف العجب مصر فيها 400 منجم ذهب
بصراحه اول مره اسمع عن الماس فى مصر غير من حضرتك دلوقتى. اعرف ان مصر عندها دهب كثير جدا والدليل الفرعنه والدهب الى معاهم بس انت ضفت معلومه الألماس

بصراحه اول مره اسمع عن الماس فى مصر غير من حضرتك دلوقتى. اعرف ان مصر عندها دهب كثير جدا والدليل الفرعنه والدهب الى معاهم بس انت ضفت معلومه الألماس
مصر فيها كل حاجة الماس دة بيدورا علية

فى شىء غريب بالفعل مصر تتجهز لعدو غير اعتيادى
حاسس ان فيه شىء خطير يتم فى الخفاء على الصعيد العالمى ومصر جزء منه
مش احنا بس كل العالم يستعد والضعيف فى 10سنين القامه هيختفى العالم مقبل على حرب النفوذ والموارد واحنا بنستعد لحماية مواردنا وامننا الصين وامريكا وروسيا حان الوقت لدخول الحروب البارده من جديد للأسف

مصر فيها كل حاجة الماس دة بيدورا علية
انا انصدمت من المعلومات الى قرئتها مصر عندها اكبر مناجم الماس فى العالم طب محدش كان بيتكلم قبل كده او حتى عمل بحث الكلام كله2018 شكرا ليك انا مكنتش اعرف معلومه زى كده والحزام الالماس يمر بمصر والله عندنا خير بس لنا الله والسيسى

انا انصدمت من المعلومات الى قرئتها مصر عندها اكبر مناجم الماس فى العالم طب محدش كان بيتكلم قبل كده او حتى عمل بحث الكلام كله2018 شكرا ليك انا مكنتش اعرف معلومه زى كده والحزام الالماس يمر بمصر والله عندنا خير بس لنا الله والسيسى
شكلها الكنوز بتظهر للحاكم الصالح الحمد الله مظهرتس قبل كدة كانت انسرقت كلها

دي امر طبيعي احنا عندنا اسطول شمالي وجنوبي

محتاجين اكتر من 30 فرقاطة بين ثقيلة ومتوسطه واكتر من 40 كورفيت و 20 غواصة

عايز معاهم طحينه ولا كاتشب ؟؟؟😂😂

ياعم حرام عليك هنجيب فلوس منين لكل دا

اللى عندنا يكفى ونصرف الفلوس نطور بينا قطاع تعليم او صحة يبقى افضل احنا مش داخلين حرب عالمية لكل دا

عايز معاهم طحينه ولا كاتشب ؟؟؟😂😂

ياعم حرام عليك هنجيب فلوس منين لكل دا

اللى عندنا يكفى ونصرف الفلوس نطور بينا قطاع تعليم او صحة يبقى افضل احنا مش داخلين حرب عالمية لكل دا
صدقني علي 2030 لو مكنتش قوي هتنتهي

شكلها الكنوز بتظهر للحاكم الصالح الحمد الله مظهرتس قبل كدة كانت انسرقت كلها
طب ده وكان مختفى طب الى كان ظاهر انا قرئت فى بعض الصحف ان الرمال السوداء المصريه ممكن مصر تستخرج منها معادن بقيمة 80مليار دولار ومحدش فكر يجى جنبه بس كويس اهو السيسى هيشتغل بس الخوف فى الاخوان يقولو عليه بيحول الرمل لفلوس ده المسيخ الدجال :ROFLMAO: :ROFLMAO: :ROFLMAO:

طب ده وكان مختفى طب الى كان ظاهر انا قرئت فى بعض الصحف ان الرمال السوداء المصريه ممكن مصر تستخرج منها معادن بقيمة 80مليار دولار ومحدش فكر يجى جنبه بس كويس اهو السيسى هيشتغل بس الخوف فى الاخوان يقولو عليه بيحول الرمل لفلوس ده المسيخ الدجال :ROFLMAO: :ROFLMAO: :ROFLMAO:
قالوا علية أنة المسيح الدجال

عودة
أعلى