وزير الدفاع المصرى يلتقى وزير برنامج إدارة المشتريات الدفاعية بكوريا الجنوبية

اهم الاسلحة الكورية الى يجب نقل تقنيتها

1_ المقاتلة الشبحية KF-X

مشاهدة المرفق 388858

2_ الدبابة k2 black panther

مشاهدة المرفق 388860

3_ الدفعية المتحركة k9 thunder

مشاهدة المرفق 388861

4_ طائرة التدريب المتقدم T 50

مشاهدة المرفق 388862

5 _ منظومة الدفاع الجوى متوسطة المدى Cheongung

مشاهدة المرفق 388865
الدفاع الجوي ذهب ل بيلاروسيا
المدفع ممكن .
افضل BIHO قصير المدي و الكروز hyunmoo
يأتي بعد ذلك الرادارات

قدامنا التعاون الكوري مع الامارات يدينا فكرة عن المتاح نقل تقنيته .. الامارات كانت خلصت صفقة المدفع الكوري لكن المانيا وقفت الصفقة .. اتمنى ان التعاون ميقفش على المدفع فقط

قدامنا التعاون الكوري مع الامارات يدينا فكرة عن المتاح نقل تقنيته .. الامارات كانت خلصت صفقة المدفع الكوري لكن المانيا وقفت الصفقة .. اتمنى ان التعاون ميقفش على المدفع فقط
دعك من المدافع والمدرعات فهي موجوده عند كثيرين وبنقل تقنية .
كوريا ما تتميز به هو الذخائر والدفاع الجوي والرادارات .
مصر اختارت منظومة متوسطه المدي ريلاروسية ،، اذن فليذهبوا لل BIHO كمنظومه قصيرة
الكوريين يمتلكون أحد اكثر الصواريخ دقة قي العالم ال hyunmoo

احنا عايزين مصنع اشباه موصلات بدقة تصنيع 7 نانو على الاكثر
كده يبقى وصلنى ال3 وجبات ببابا غنوجهم وحلويتهم وفكهتهم والشاى والقهوه

اهم الاسلحة الكورية الى يجب نقل تقنيتها

1_ المقاتلة الشبحية KF-X

مشاهدة المرفق 388858

2_ الدبابة k2 black panther

مشاهدة المرفق 388860

3_ الدفعية المتحركة k9 thunder

مشاهدة المرفق 388861

4_ طائرة التدريب المتقدم T 50

مشاهدة المرفق 388862

5 _ منظومة الدفاع الجوى متوسطة المدى Cheongung

مشاهدة المرفق 388865
ما شاء الله ده عندهم شوية تحف وكلهم مصر في الاحتياج لهم لكن المصيبة أن المكون الامريكي يعيق حتي النظر إليهم ما هو يبقي احنا ما عملناش حاجة وكنا روحنا الامريكان مباشر وخلصنا

الدخول شريك ثالث في المقاتلة معهم وإندونيسيا تبقي صفقة العمر

يعني انا متفائل اكثر من هذا....
يعني اسمحلي كوريا لديها اقوي من ذلك بكثير.
يعني بالنسبه للدفاع الجوي. طبعا اي منظومه زي الاس٣٠٠ هي حاجه محترمه. ولكن انت بالفعل دخلت شراكه مع ليلا روسيا لتصنيع المكافيء للبوك ام ٣... يعني احدث نظام دفاع جوي متوسط المدي في العالم. ومصر مهتمه جدا جدا بالانظمة القصيره والمتوسطة ولا تركز علي طويل المدي خلي بالك. زاءد ام تصنيعك للبوك ام ٣ ده حاجه عظمه. وايضا انا طموحي مع كوريا اعلي من مدفع الصراحه. حتي ولو كان احدث مدفع في العالم او من الاحدث. وال k9 ممتاز ولكن نريد ما هو اصعب واقيم.
معاك في الغواصات القزميه وذخائر بحريه.
وضربه المعلم عشان نكون بس محددين معهم هي افيونكس الطيارات الصراحه.
محتاجين نكون محددين معهم جدا جدا.

و كمان ممكن يساعدونا في تكنولوجيا الرادارات.. لان مصر عايزة تنتج رادار ثلاثي الابعاد الإنذار المبكر.

الصراحة كوريا شغالة في كل حاجه و الاختيارات كتيرة اوي في التعاون معاهم.. يارب بس امريكا ما تعترضش علي الموضوع.
انا معاك ومتفق طبعاً... وكما قولت للباش مهندس احنا طموحنا اعلي من مدفع او نظام دفاع جوي.
مصر اعلنت بالفعل عن تصنيعها وتطويرها لرادار ثلاثي الابعاد بعد تصنيعها لثنائي الابعاد. وكوريا بتصنع كل شيء. لذلك نحن نريد ان نكون محددين معهم.
اري الذخاير الجويه و الافيونكس..... ونشكرهم شكراً جزيلاً. لانهم بندين مهمين جدا ويحتاجون الي بنيه تحتيه ومجهود وتقنيه عاليه جدا. لذلك اتمني ذلك بشده.
يارب.

ماذكرته حضرتك فى منتهى الاهميه وده نواة لصناعة الذخائر والاسلحه المتقدمه واعتقد ان ده مصر بتهدف اليه

الله ينور عليك. هو انا مش مهندس وليس لي خبرات في الاشياء الكهربيه او ما شابه.
ولكن اعلم ان الكوريون متقدمون جدا في التكنولوجيا الحديثه والدقيقه. وعاليه التقنيه
وهي دوله مستعده لمشاركه التكنولوجيا. لذلك انا معك في طلب منهم اشباه الموصلات وكل ما يخص النانو تكنولوجيا وكل ما شابه. واجهزه الافيونكس والذخائر الدقيقه..... يارب.

انا معاك ومتفق طبعاً... وكما قولت للباش مهندس احنا طموحنا اعلي من مدفع او نظام دفاع جوي.
مصر اعلنت بالفعل عن تصنيعها وتطويرها لرادار ثلاثي الابعاد بعد تصنيعها لثنائي الابعاد. وكوريا بتصنع كل شيء. لذلك نحن نريد ان نكون محددين معهم.
اري الذخاير الجويه و الافيونكس..... ونشكرهم شكراً جزيلاً. لانهم بندين مهمين جدا ويحتاجون الي بنيه تحتيه ومجهود وتقنيه عاليه جدا. لذلك اتمني ذلك بشده.
يارب.
يارب.. خلاص هانت و هنشوف كل حاجة في ايديكس 2021

ماذكرته حضرتك فى منتهى الاهميه وده نواة لصناعة الذخائر والاسلحه المتقدمه واعتقد ان ده مصر بتهدف اليه
محدش هيدينا التكنولوجيا دي بالاخص و بالتحديد.. احنا اللي لازم نبحث و نصنع فيها بنفسنا.

الله ينور عليك. هو انا مش مهندس وليس لي خبرات في الاشياء الكهربيه او ما شابه.
ولكن اعلم ان الكوريون متقدمون جدا في التكنولوجيا الحديثه والدقيقه. وعاليه التقنيه
وهي دوله مستعده لمشاركه التكنولوجيا. لذلك انا معك في طلب منهم اشباه الموصلات وكل ما يخص النانو تكنولوجيا وكل ما شابه. واجهزه الافيونكس والذخائر الدقيقه..... يارب.
لو عايز تخش بجد في تكنولوجيا اشباه الموصلات يبقي عليك و علي تايوان.. بس لازم تخسر الصين

محدش هيدينا التكنولوجيا دي بالاخص و بالتحديد.. احنا اللي لازم نبحث و نصنع فيها بنفسنا.
احنا شغاليين فى الموضوع بس التعاون التقنى مع مدارس مختلفه بيبنى خبرات وبيقربك احنا ماشيين كويس وان شاء الله خير

لو عايز تصنع رايزن في مصر قول ما تتكسفش 😂... مفيش حد هيديك تكنولوجيا الدقة دي.. الصين و تايوان مش هيسمحوا بكدا.

عودة
أعلى