وزير الدفاع المصرى يلتقى وزير برنامج إدارة المشتريات الدفاعية بكوريا الجنوبية

لو عايز تخش بجد في تكنولوجيا اشباه الموصلات يبقي عليك و علي تايوان.. بس لازم تخسر الصين
طيب. انت قولت و رديت علي نفسك.
نعم تايوان متطوره جدا في هذا المجال. ولكن كوريا ايضا لا اقل عنهم.
ولكن الكلفه السياسيه بالنسبه للتعاون من تايوان كبيره.
لذا لماذا لا اذهب الي كوريا الجنوبيه. تقريبا بنفس الامكانات.... يعني.
ولكن طالما تحدثنا عن الكلفه السياسيه. فهنا لابد من وضع كوريا الشماليه في الموضوع.
ولكن اعتقد ان هناك تفاهمات بيننا وبين كوريا الشماليه كبير جدا... ليه بقي...!!؟؟
لاننا اعلنا رسمي وعلي الملء قطع العلاقات معهم. وفي نفس الوقت جائتنا هديه من كوريا الجنوبيه بعديها علطول في صوره الفرقاطه الكوريه.
فهي حاجه من اتنين. اما احنا قولالات الاصل اوي كده. اما التفاهمات بيننا وبين كوريا الشماليه اكبر واعمق بكثير مما تظهر. وهناك تنسيق كبير بيننا .... واتفاق علي كل الخطوات. لان الصراحه كوريا الشماليه ساعدتنا كثيراً جدا ومن قديم الزمن. ونحن ايضا قدمنا لهم خدمات كثيره وكبيره.

طيب. انت قولت و رديت علي نفسك.
نعم تايوان متطوره جدا في هذا المجال. ولكن كوريا ايضا لا اقل عنهم.
ولكن الكلفه السياسيه بالنسبه للتعاون من تايوان كبيره.
لذا لماذا لا اذهب الي كوريا الجنوبيه. تقريبا بنفس الامكانات.... يعني.
ولكن طالما تحدثنا عن الكلفه السياسيه. فهنا لابد من وضع كوريا الشماليه في الموضوع.
ولكن اعتقد ان هناك تفاهمات بيننا وبين كوريا الشماليه كبير جدا... ليه بقي...!!؟؟
لاننا اعلنا رسمي وعلي الملء قطع العلاقات معهم. وفي نفس الوقت جائتنا هديه من كوريا الجنوبيه بعديها علطول في صوره الفرقاطه الكوريه.
فهي حاجه من اتنين. اما احنا قولالات الاصل اوي كده. اما التفاهمات بيننا وبين كوريا الشماليه اكبر واعمق بكثير مما تظهر. وهناك تنسيق كبير بيننا .... واتفاق علي كل الخطوات. لان الصراحه كوريا الشماليه ساعدتنا كثيراً جدا ومن قديم الزمن. ونحن ايضا قدمنا لهم خدمات كثيره وكبيره.
اصل بص.. كل المصانع اللي في العالم (ما عدا الصين) شركة تايوان المحدودة لصناعة اشباه الموصلات (الحكومية) هي شريك فيه..

طب طالما انا كدا كدا لازم اتعاون مع تايوان.. يبقي خلاص بقا .. علاقاتي تتقطع مع الصين علي تكنولوجيا كبيرة مش تكنولوجيا اي كلام.. 60% من انتاج العالم طالع من مصانع الشركة دي المنتشرة في كل العالم. (في الولايات المتحدة و الهند امريكا (دي المصانع القديمة) + هيبنوا ٣ مصانع ضخمة جدا بتكنولوجيا عاليه جدا في امريكا جديدة دا غير ان كان فيه عقد قديم من شهرين لبناء ٣ مصانع جديدة في المانيا و الهند و الولايات المتحدة)

و الصين عمرها ما هتساعدك في التكنولوجيا دي لانها مصدر ربح كبير جدا جدا جدا ليها

لو عايز تصنع رايزن في مصر قول ما تتكسفش 😂... مفيش حد هيديك تكنولوجيا الدقة دي.. الصين و تايوان مش هيسمحوا بكدا.
انا مش عايز اصنع رايزن بس انا عايز امتلك الى يخلينى اصنع كل حاجه وللعلم الحاسوب الخاص بالاقمار الصناعه تم تصميمه وتصنيعه بمصر

اصل بص.. كل المصانع اللي في العالم (ما عدا الصين) شركة تايوان المحدودة لصناعة اشباه الموصلات (الحكومية) هي شريك فيه..

طب طالما انا كدا كدا لازم اتعاون مع تايوان.. يبقي خلاص بقا .. علاقاتي تتقطع مع الصين علي تكنولوجيا كبيرة مش تكنولوجيا اي كلام.. 60% من انتاج العالم طالع من مصانع الشركة دي المنتشرة في كل العالم. (في الولايات المتحدة و الهند امريكا (دي المصانع القديمة) + هيبنوا ٣ مصانع ضخمة جدا بتكنولوجيا عاليه جدا في امريكا جديدة دا غير ان كان فيه عقد قديم من شهرين لبناء ٣ مصانع جديدة في المانيا و الهند و الولايات المتحدة)

و كل المصانع الجديدة دي عشان تكفي العجز اللي موجود حاليا في الرقائق..

احنا لو فضلنا نقول لاء منعملش كدا عشان الصين هتزعل مننا و مش هترضي عننا يبقا احنا كدا بنهزر..

زي ما وقفنا قدام امريكا و اهتمينا لمصالحنا و اكتسبنا احترام أوروبا و العالم لازم نقف قدام الصين.

انا مش عايز اصنع رايزن بس انا عايز امتلك الى يخلينى اصنع كل حاجه وللعلم الحاسوب الخاص بالاقمار الصناعه تم تصميمه وتصنيعه بمصر
اهو هو دا اللي انا عايزه.. امتلك التكنولوجيا لتصنيع كل شئ و ميفرقش عندي رأي اي دولة اخري..

لان انا لما اكون قوي.. دول العالم كله هتحترمك و تعزز من علاقتها معاك.

في الشطرنج عشان تكسب لازم تتضحي ببعض قطعك بإيدك.

الجوكر 88 @الجوكر 88

ما عندك اي حاجة كده و لا كده الواحد نفسه كده في صفقات ولا تصنيع مع كوريا زي كده فرنسا ان شاء الله

بل رقنا بحاجة كده بدل ما الدنيا صيام في صيام :تمام::تمام::تمام::تمام:

لو عايز تخش بجد في تكنولوجيا اشباه الموصلات يبقي عليك و علي تايوان.. بس لازم تخسر الصين
العملاق التايوانى TSMC قام ببناء مصنع لاشباه الموصلات بدقة 5 نانو وايضا شركة سامسونج ولكن التربع على العرش ل TSMC بمصنع تحت الانشاء بدقة تصنيع 3 نانو والاكتر توافقيه بالنسبه لمصر من وجهة نظرى هى كوريا الجنوبيه مع العملاق سامسونج

العملاق التايوانى TSMC قام ببناء مصنع لاشباه الموصلات بدقة 5 نانو وايضا شركة سامسونج ولكن التربع على العرش ل TSMC بمصنع تحت الانشاء بدقة تصنيع 3 نانو والاكتر توافقيه بالنسبه لمصر من وجهة نظرى هى كوريا الجنوبيه مع العملاق سامسونج
مصانع سامسونج دي في امريكا في ولاية اوستين و شركة TSMC شريكة فيه.

تايوان متشعبة و جذورها في الصناعة دي في كل مكان في العالم.. مفيش مصنع محترم في العالم الا و هي شريكة فيه (ما عدا مصانع الصين)

تعديل: في مصنع فعلا بنت مصنع جديد بدقة ٥ نانو خاص لسامسونج فقط و هواتفها

التعديل الأخير:
مصانع سامسونج دي في امريكا في ولاية اوستين و شركة TSMC شريكة فيه.

تايوان متشعبة و جذورها في الصناعة دي في كل مكان في العالم.. مفيش مصنع محترم في العالم الا و هي شريكة فيه (ما عدا مصانع الصين)

تعديل: في مصنع فعلا بنت مصنع جديد بدقة ٥ نانو خاص لسامسونج فقط و هواتفها
بعد ما شركة TSMC استندلت مع سامسونج و خصصت انتاجها لدعم أبل و هواوي.

كل شركات صناعة اشباة الموصلات بما فيها مصنع تايوان بيستوردو ماكينات التصنيع lithography الى بتصنع الشرائح من مصنع اسمه ASML وده موجود في هولندا. وده المصنع الوحيد في العالم الى بينتجها. في منافسين اقوياء لمصنع تايوان زي سامسونج الى بتنتج بتقنيه ٥ نانو متر زيها زي مصنع تايوان. كمان عندك مصنع Global foundaries مصنع مستقل لصناعة اشباة الموصلات وكمان مملوك لشركة مبادلة الاماراتية

كل شركات صناعة اشباة الموصلات بما فيها مصنع تايوان بيستوردو ماكينات التصنيع lithography الى بتصنع الشرائح من مصنع اسمه ASML وده موجود في هولندا. وده المصنع الوحيد في العالم الى بينتجها. في منافسين اقوياء لمصنع تايوان زي سامسونج الى بتنتج بتقنيه ٥ نانو متر زيها زي مصنع تايوان. كمان عندك مصنع Global foundaries مصنع مستقل لصناعة اشباة الموصلات وكمان مملوك لشركة مبادلة الاماراتية
انت كدا تعجبني..

خليك مشارك دايما معانا بقا.. انت راجل شكلك قاري في الموضوع.

بالنسبة لشركة global foundaries فهي وصلت لدقة 12 نانو فقط و فعلا هي الشركة المستقلة الوحيد تقريبا و ليها ابداعتها الخاصة بيها و هي فعلا مملوكة لشركة الاستثمارات مبادلة الإماراتية لكن مانقلتش اي مصنع للإمارات هو فقط حافظ على مصانع الشركة الموجودة لان ليها فكر استثماري

التعديل الأخير:
و حاليا شركة ASML بتتعاون مع سامسونج في آلات و معدات جديده خاصة بيها فقط لتعزيز موقعها ضد شركة TSMC اللي اصبحت منافسها

وضح يا باشمهندس..... انا لست خبير باسماء المنتجات الكوريه.
فياريت توضح النوعين دول عشان نتناقش مع بعض...
Hyunmoo-3A
صاروخ أرض - أرض كروز
المدى 500 كغ
الرأس الحربي 500 كغ
السرعة 1.2 ماخ

Hyunmoo-3B
صاروخ أرض - أرض كروز
المدى 1000 كم
الرأس الحربي 500 كغ
السرعة 1.2 ماخ

Hyunmoo-3C
صاروخ أرض - أرض كروز
المدى 1500 كم
الرأس الحربي 500 كغ
السرعة 1.2 ماخ
يمكنها اصابة الأهداف المتحركة

Hyunmoo-3D / Hyunmoo-4
صاروخ أرض - أرض كروز
المدى 3000 كم
الرأس الحربي 500 كغ
السرعة 1.2 ماخ

الصين نفسها عايزة اللى يساعدها فى المجال ده
مشاركة سابقة لى خاصة بالموضوع فيها شرح الموضوع

المجال ده المنافسة فيه تعتبر مستحيلة الصين نفسها متاخرة فيه ثلاث اجيال على الاقل وحتى الشركات الامريكية زى انتل متاخرة فيه جيل كامل

المجال ده ليه عملاق واحد يغرد منفردا وهى عملاق الرقائق الإلكترونية التايواني شركة
TSMC
ده مقطع فيه شرح ازاى الشركة ده من المستحيل منافستها فى الوقت الحالى حتى بالنسبة للشركات الأمريكية والكورية والصينية

الحل هو شراء بعض ماكينات صناعة اشباه الموصلات من عملاق صناعة ماكينات اشباه الموصلات ASML الهولندية
وانتاج اشباه الموصلات وبيعها للشركات العالمية ومنها الصين التى ضغطت امريكا على هولندا لمنع بيع ماكينة عملاقة لصناعة اشباه الموصلات من احدث طراز للصين بسعر 150 مليون دولار ممكن مصر نتواصل مع الشركة ونشتريها
واكيد مصر ليس عليها نفس ما على الصين من العقوبات الامريكية

الصين نفسها عايزة اللى يساعدها فى المجال ده
مشاركة سابقة لى خاصة بالموضوع فيها شرح الموضوع

المجال ده المنافسة فيه تعتبر مستحيلة الصين نفسها متاخرة فيه ثلاث اجيال على الاقل وحتى الشركات الامريكية زى انتل متاخرة فيه جيل كامل

المجال ده ليه عملاق واحد يغرد منفردا وهى عملاق الرقائق الإلكترونية التايواني شركة
TSMC
ده مقطع فيه شرح ازاى الشركة ده من المستحيل منافستها فى الوقت الحالى حتى بالنسبة للشركات الأمريكية والكورية والصينية

الحل هو شراء بعض ماكينات صناعة اشباه الموصلات من عملاق صناعة ماكينات اشباه الموصلات ASML الهولندية
وانتاج اشباه الموصلات وبيعها للشركات العالمية ومنها الصين التى ضغطت امريكا على هولندا لمنع بيع ماكينة عملاقة لصناعة اشباه الموصلات من احدث طراز للصين بسعر 150 مليون دولار ممكن مصر نتواصل مع الشركة ونشتريها
واكيد مصر ليس عليها نفس ما على الصين من العقوبات الامريكية

الفيديوهين شارحين كل حاجة الصراحة.. تسلم.

اتمني بجد القيادة يكون عندها اصرار في الصناعة دي، أرباحها خيالية بجد..
شركة زي global foundaries حققت 86 مليار دولار ارباح و هي مش الافضل في المجال.

بالمناسبة الشركة دي اسستها AMD بس معرفتش تديرها اوي (مواكبتش التطور في معالجات رايزن), علي الرغم انها كانت بتحقق أرباح كبيرة.. لكن في النهاية باعتها ل شركة مبادلة الإماراتية

لو حد ممكن يعطيني فكره مبسطه عن عمل اشباه الموصلات وطريقه التصنيع يبقي مشكوراً .....
وايضا الفرق بين دقه النانو تكنولوجي من حيث دقه ٣ او ٦ او ١٢ دقه النانو.
بشكل مبسط يعني.

عودة
أعلى