احتجاج إسرائيلي "شديد اللهجة" على مناورات عسكرية مصرية

هل تعتقد ان العرب سوف يتحركون عسكريا عند تعرض مصر للهجوم

• مجموع المصوتين
    382
  • الاستطلاع مغلق .
الحالة
مغلق و غير مفتوح للمزيد من الردود.
رد: احتجاج إسرائيلي "شديد اللهجة" على مناورات عسكرية مصرية

وانا بقولك المصريين مش مستنين دعم من حد سواء منك او من غيرك بس المهم بأذن الله اذا انتصرنا بيقى محدش ينسب النصر لنفسةاو يقول ان العرب انتصرو وعموما ايام 67 الكل ساب مصر وحدها وفى 73 لما مصر انتصرت الكل كان عايز يشارك علشان يقول ان النصر عربى حتى لو كان شارك بالكلام

اتنكر دور العرب في حرب 73

ثم تعال الى هنا ماذا تقصد بهذا(فى 73 لما مصر انتصرت الكل كان عايز يشارك علشان يقول ان النصر عربى حتى لو كان شارك بالكلام)

الا تعلم ان القوات الجزائرية وصلت قبل بدىء الحرب وكانت في الخطوط الاولىعند بدىء الحرب

اهكذا درسوك في مصر

ماذا تعني ب (دى حاجة ودى حاجة تانية )

بالنسبة لي لا فرق بين المصريين و اللبنانين او المصريين والفلسطنين

اما بالعودة لموضوعنا

فانا اعتقد ان

الذين هانت عليهم ولم تحركهم دماء الفلسطنين و اللبنانين

لا اعتقد ان الدماء المصرية ستحركهم

والزمن بيننا

اتفق معك في كل حرف قلته

انا هرد حاجة حاجة ... فى اخ قال ان القوات الجوية المصرية ضعيفة .. هل يا اخى قواتنا الحالية فى مواجهة اسرائيل اقوى ولا قواتنا فى 1973 فى مواجهة اسرائيل طبعا احنا دلوقتى اقوى .. ثانيا اعداد الطائرات هائلة اولعقيدة القتالية هىا لقتال بجانب الدفاع الجوى يعنى الطائرات الاسرائيلية هتحارب فوق وعنيها على الارض ... فى اخ قال ان الطائراتا لمصرية اترفعت للبلوك 52 لا يا اخى المعلومة خطأ بل تم رفعها للبلوك 42 وهو نفس البلوك المستخدم من قبل القوات الجوية الامريكية للأخذ بالعلم ... بالنسبة للاخ اللى قال ان القوات البحرية المصرية ليست الاقوى عربيا انا بقولة بلاش الكلمة دى يا اخى علشان منثيرش الناس والقوات البحرية المصرية هى سند للعرب جميعا وكل العرب سند لمصر .... الاخ اللى بيقول ان لو مصر اتضربت او دخلت حرب العرب مش هيتحركو بدليل العراق وافغانستان وغزة ردى عليك اخى هو ان وضع مصر مختلف تماما فالعراق كان مخطىء ومعتدى على الكويت وافغانستان كان بها بن لادن وغيرة من اعتبروهم ارهابيوت وانا ضد ما فعلوة فى 11 سبتمبر لانة قتل ابرياء ومنيين ورسولنا الكريم وصانا بعدم قتل الاطفال والشيوخ او تقطيع الشجر ولا نقابل الشر بالشر اما غزة فقد استطاعت اسرائيل سياسيا ان تجعا غزة واهلها مثل المعتدين وهى المدافعة واجبرت العالم علىا لسكوت اما مصر يا اخى فالكل يعلم من الخليج الى المحيط انها ان سقطت سقط الوطن العربى كلة وان قويت قوى الوطن العربى كلة واقولها بكل ثقة واعلم انكم تعلمون ذلك جيدا انة لاسلام بدون مصر ولا حرب بدون مصر فمصر والمملكة العربية السعودية هما الدولتان الكبيرتان القادرتان على جر قطار الدول العربية الى اى مكان ( دة كلام محلل سياسى امريكى ) واقصد بكلمة كبيرتان ليس كجيوش او اقتصاد ولكن حكمة وتاريخ وسياسة وخير اجناد مصر والقبلة الاسلامية فى المملكة ... فى اخ بيقول ان الجيان 10 الصينية لن تضيف للقوات الجوية انا اتعرض معك اخى فهى اضافة كبيرة ولكن مصر لا تريد شراء طائرات كما يزعم البعض والا كانت اشترت اف 16 بلوك 60 او بلوك 52 بعد ما اوباما رفع الحظر عنها على مصر ولكن مصر تريد ان تصنننننننننننننع ولو بترخيص وبنسبة معينة كبداية مثل الابرامز مثلا والكى 8 ... يوجد اخ بيقول ان مصر ملهاش قدرات جوية هجومية مش هقول اكتر من ( حرام عليك ) ... بلاش نحكم على اى قوة لاننا مش هنقدر لاننا بنحكم عليها من التقارير اللى فى المنتدى والصور وهذا ليس كافى ابدا بل لا يصلح ابدا ابدا للحكم على شىء .. شكرا

معلش يا أخى تقع معاك المره دى فعلا الطائرات بدأت تترفع لبلوك52 والمصدر:shv[1]:ممكن أبقى أبعته لك على الخاص

اخي الكريم انا صوتت ان العرب لن يقوموا مع مصر او الجزائر او المغرب او ....اي دولة عربية تقوم بحرب مع اسرائيل او غير اسرائيل

زمن القومية العربية مات مع موت القادة الاحرار

ولناخد عبرة من العراق و افغانستان و الصومال و الشيشان ولبنان و اخرا وليس اخرا قطاع غزة الحبيب

يا عزيزي إحنا ما هزمنا غير القوميه العربيه و 67 أكبر شاهد عندما رفع شعار القوميه هزمنا شر هزيمه

لأن اليهود كان عندهم السلاح و كانوا يضعون حاخام في كل كتيبه و أما الدول العربيه كان تعاقب كل من يرفع

شعارا دينيا إسلاميا و تعاقب من يصلي فكانت الطامه و إنتصرنا في 73 لأن الدعاه كانوا يحفزون الجيش

وكانت الحكومات قد تداركت خطأها و قام بالسماح للدعاه بتحميس الجند و أقول لك شيء أخر أن الله لن

ينصر من يرفع رايه غير رايته إذا قوميتنا قوميه إسلاميه قوميه خالد بن الوليد و عمرو بن العاص ( العرب ) و صلاح الدين (الكردي) و سيف الدين قطز ( المملوكي) و طارق بن زياد ( البربري) و محمد الفاتح (التركي) و و و

أتمنا أن أكون قد أضحت الصوره لشخصك الكريم

من الطبيعي هذا , ليس جديدا عليهم
اسرائيل حسرت المعركة مع لبنان وحماس
فما بالك بمصر

ربنا سبحانه وتعالي بيقول في كتابه الكريم ( ان ينصركم الله فلا غالب لكم ) والله لو نصرنا الله وهذا محقق لاننا ندافع عن الحق .
سوف تسحق اسرائيل مش لو عندها نووي ده لو عندها ابو النووي ماهيقدروا يعملو اي حاجه وربنا ينصر مصر وانا متاكد ان مصر تقدر تدافع عن نفسها وتهاجم اسرائيل في حالة قيام اسرائيل بهجمه علي مصر وترد الصاع صاعين زي ماقال حسني مبارك والراجل ده مابيتكلمش رجما بالغيب اكيد عارف حاجه احنا مش عارفينها والا ماكنش قال كلمه زي دي .

مين دة اللى بيقول العرب مش هيساعدونا عسكريا ؟؟

انا اللي بقول ان العرب مش هاسعدونا عسكريا وجهة نظر :duel[1]:

ربنا سبحانه وتعالي بيقول في كتابه الكريم ( ان ينصركم الله فلا غالب لكم ) والله لو نصرنا الله وهذا محقق لاننا ندافع عن الحق .
سوف تسحق اسرائيل مش لو عندها نووي ده لو عندها ابو النووي ماهيقدروا يعملو اي حاجه وربنا ينصر مصر وانا متاكد ان مصر تقدر تدافع عن نفسها وتهاجم اسرائيل في حالة قيام اسرائيل بهجمه علي مصر وترد الصاع صاعين زي ماقال حسني مبارك والراجل ده مابيتكلمش رجما بالغيب اكيد عارف حاجه احنا مش عارفينها والا ماكنش قال كلمه زي دي .

تمام كل حاجة انت قلتها اتفق معاك تماما وعجبني جدا رأيك ده

علي فكرة انا اتسرعت لما قلت 56 لان في الوقت ده كانت اغلب الدول العربية محتلة ماخدتش الاستقلال وللعلم ايضا انا لا اعلم الغيب حتي اقول ان العرب مش هيساعدوا مصر عسكريا ولكن انا قصدي انهم مش هيساعدوا مصر ولو انا قلت الكلام ده ليه؟ هانعرف دلوقتي ليه علشان كل التجارب السابقة وللاسف الحالية (غزة) لا تشير انهم هايعملوا اي حلجة الا اننا ندين العدوان الاسرائيلي البريري او الامريكي البربري برضه وليس اكتر لكن انا اقول ان العرب هايدخلوا بجيوش علشان يساعدوا مصر امتي ؟ لما يكون اللي بيهجم هو تشاد و او موزبيق او الصومال غير كده لا

ثم تعال الى هنا ماذا تقصد بهذا(فى 73 لما مصر انتصرت الكل كان عايز يشارك علشان يقول ان النصر عربى حتى لو كان شارك بالكلام)

الا تعلم ان القوات الجزائرية وصلت قبل بدىء الحرب وكانت في الخطوط الاولىعند بدىء الحرب

اهكذا درسوك في مصر

لا طبعا الجزائر محدش يقدر ينكر دورها فى الحرب هى وبعض الدول العربية الاخرى

اهكذا درسوك في مصر

يااخى انا لن احدد فانا اعرف تماما ان الاخوة الجزائريين كان يشاركون فى الحرب واعلم تماما انة اذا حدثت حرب اخرى اول ناس هتبعت جنود وذخيرة هى الجزائر وذللك ليس من فراغ بل لان شعب مصر والجزائر فيهم كتير من طباع بعض ويعرفون تماما يعنى اية وطنية وقومية اسلامية وعربية ولكن انا بتكلم عن ناس اخرى لم تشارك ولن تشارك فى اى حرب اخرى سوى بالكلام

يااخى انا لن احدد فانا اعرف تماما ان الاخوة الجزائريين كان يشاركون فى الحرب واعلم تماما انة اذا حدثت حرب اخرى اول ناس هتبعت جنود وذخيرة هى الجزائر وذللك ليس من فراغ بل لان شعب مصر والجزائر فيهم كتير من طباع بعض ويعرفون تماما يعنى اية وطنية وقومية اسلامية وعربية ولكن انا بتكلم عن ناس اخرى لم تشارك ولن تشارك فى اى حرب اخرى سوى بالكلام

هذه الحكومات اللي لن تشارك معروفة للجميع ولا داعي لذكر اسمها :k042[1]: وانا اتفق معاك في كل حاجة وفي الحقيقة اكتر بلد اتوقع مساعدتها لمصر هي الجزائر وفي بلاد تانية زي السعودية والاردن دول اكتر البلاد في وجهة نظري اللي ان شاء الله قادرين علي مساعدة مصر ولكن السؤال يأتي هنا ايه اللي يحصل لو كانت امريكا هي المعتدية ؟ هل سوف تتدخل البلاد التي ذكرت اسمها او لا ولكن انا اعرف جيدا ان هذه البلاد في اغلب الاحوال سوف تساعد مصر لو كانت اسرائيل المعتدية وبالذات الجزائر نظرا لما فعلته في السابق

بصراحه انا شبه مقتنع ان محدش هيعمل حاجه لو دخلنا الحرب مع اليهود ان كنت اتمنى ذلك
كل اللى بيطالب بالحرب كلام و خلاص لكن وقت الجد الكل نايم تحت الارض

بصراحه انا شبه مقتنع ان محدش هيعمل حاجه لو دخلنا الحرب مع اليهود ان كنت اتمنى ذلك
كل اللى بيطالب بالحرب كلام و خلاص لكن وقت الجد الكل نايم تحت الارض

اراك للاسف كل حاجة قلتها حقيقية ولا تخرج من هذا الاطار الا دول عربية قليلة واتمني ان يكون العرب كلهم ان شاء الله يساعدوا وانا اتمني ان العرب يساعدوا كل الدول العربية مش مصر بس لو تعرضت اي بلد لعدوان

في رايي ليس جميع الدول العربية ستتدخل وبعضها سيتدخل لان مصر نقطة قوة للدول العربية

قبل ان تبداء المشاكل في هذا الموضوع

فانني اقول

لو كانت الحرب بين مصر و اسرائيل فقط فان جيش مصر قادر على سحق جيش اسرائيل في حرب تقليدية وبمدة زمنة قياسية

المشكلة هنا يجب التفكير في حلول لضمان تحييد امريكا او كيفية مواجهتها

اما عن الدعم العربي لمصر

الدعم العربي لمصر يجب ان يكون قويا ومباشرا وانا اتوقع ان يكون منذ اللحظان الاولى

ببساطة لو خسرت مصر فان حال الامة العربية سوف يكون في مهب الريح

لذلك ان دخول العرب الحرب بجانب مصر امر لا مفر منه حفظا على مستقبل الامة كلها وليس مصر فقط

واستغرب استشهاد احد الاخوة بموضوع غزة لان لا العرب ولا مصر نفسها تدخلوا عسكريا

فهل هذا مقياس صحيح ؟؟؟

انا اللي بقول ان العرب مش هاسعدونا عسكريا وجهة نظر

الخليج أضمن لكــ ان سوف يدخل الحرب مع مصـــر

عسكريا وماديا

ان شاءالله

والقواعد العسكرية الامريكية فى الخليج هتتفرج على الحرب على قناة الجزيرة ولا هيكون اية موقفها :bud[1]::bud[1]:

اتوقع ان تكون هناك مساعدات انسانية وعسكرية من بعض الدول العربية ولكن اسرائيل اقوى من مصر وهذا لا يعني ان مصر ستهزم فلدا مصر خبرة بالحروب

والقواعد العسكرية الامريكية فى الخليج هتتفرج على الحرب على قناة الجزيرة ولا هيكون اية موقفها

اخي محسن بشكل عام الخليج لديه اوراق ضغط على امريكا

ونمسك امريكا من ايدها الي بتوجعها وبعديها هتشوف ازاي امريكا هية الي بتمنع اسرائيل من الدخول في الحرب

الحالة
مغلق و غير مفتوح للمزيد من الردود.
عودة
أعلى