الأول من نوعه في إفريقيا.. مصر تشيد "المصنع الأم"

هذا اكثر فرصة ضايعه في مصر
انها تكون مثل الصين عربيا
تعداد سكاني كبير مصانع قليلة جداااااااااا
كل ما اشوف الصين اتذكر مصر
كثير من التجار السعوديين اللي كانوا يصنعون في الصين جهزوا الالات الصناعية ونقلوها لمصر وصلح له مصنع في مصر افتكوا من السفر والشحن والتاخير
ان شاء الله سنتحول لصين عربيه (تصنيعيا) .
في جزئيه نقل المصانع لمصر ف دي حقيقه فعلا اعرف اكتر من صديق لعمي نقل شغله بالكامل لمصر مستغل فرق سعر الصرف ورخص المعيشه .

لما كنت في زياره للمملكه اتفاجئت ان تقريبا معظم أو بعض الاجهزه الكهربائيه . شاشات مثلا سواء Samsung or LG معظمهم انتاج مصري تحت شعار (بكل فخر صنع في مصر ).
بالتوفيق لمصرنا الحبيبه ان شاء الله
 
ان شاء الله سنتحول لصين عربيه (تصنيعيا) .
في جزئيه نقل المصانع لمصر ف دي حقيقه فعلا اعرف اكتر من صديق لعمي نقل شغله بالكامل لمصر مستغل فرق سعر الصرف ورخص المعيشه .

لما كنت في زياره للمملكه اتفاجئت ان تقريبا معظم أو بعض الاجهزه الكهربائيه . شاشات مثلا سواء Samsung or LG معظمهم انتاج مصري تحت شعار (بكل فخر صنع في مصر ).
بالتوفيق لمصرنا الحبيبه ان شاء الله
شغلي مرتبط بمجال الاجهزه الكهربائيه واحب اقولك ان في خلال ال 10 او 15 سنه الي فاتت اصبحت معظم الاجهزه الكهربائيه شبه بتتصنع وتتجمع هنا في مصر الاول الحاجه كانت بتيجي من بره بكرتونتها متقفله دلوقتي تقريبا معظم الاجهزه الكهربائيه فيها نسبة تصنيع محترمه وان كان ينقصها بعض الخطوات عشان تبقي صناعه كامله وليس مجرد تجميع وصناعه اجزاء فقط من المكون ولكن فيه طفره ملحوظه
 

العربية للتصنيع تستقدم «ماكينة نادرة» الأولى بالمنطقة والثامنة في العالم تُصنع القطارات وعربات المترو وتصنع أجزاء من الطائرات والسيارات​


تمكَّنت الهيئة العربية للتصنيع، برئاسة الفريق عبدالمنعم التراس، من استقدام أول ماكينة في الشرق الأوسط والثامنة على مستوى العالم، والتي تعمل بنظام التحكم الرقمي بالكامل لتصنيع عربات السكك الحديدية ومترو الأنفاق بأحدث تكنولوجيا عالمية على أرض مصر، وذلك بالتعاون مع شركة «دي إم جي موري» الألمانية العالمية.
كان الرئيس عبدالفتاح السيسي، رئيس الجمهورية، قد اجتمع مع «الفريق التراس»، ووفد من مسؤولي الشركة الألمانية العالمية لبحث التعاون معها في توفير ماكينات حديثة لمشروعات تعميق التصنيع المحلي بالبلاد.
ومن المُقرر أن يشمل التعاون بين الجانبين إنشاء مصنع لإنتاج ماكينات الـCNC ذات التحكم الرقمي الأساسية لمدخلات الصناعات الحديثة محلياً خلال عام ونصف العام.
وتعمل الماكينة على تشغيل وتشكيل المعادن، والتي تُعتبر أكبر وأحدث ماكينة في العالم من نوعها، والتي تعمل بنظام التحكم الرقمي بالكامل، والتي وفرتها «العربية للتصنيع» بالتعاون مع الشركة الألمانية تنفيذاً لتوجيهات الرئيس عبدالفتاح السيسي، رئيس الجمهورية، بالاهتمام بالصناعة، ونقل وتوطين التكنولوجيا الصناعية الحديثة في مجال السكك الحديدية.
وكلَّف الرئيس عبدالفتاح السيسي، الفريق عبدالمنعم التراس في وقت سابق، بعمل «العربية للتصنيع» على تطوير وتحديث خطوط إنتاج مصنع مهمات السكك الحديدية «سيماف»، التابع لـ«الهيئة»، بأحدث الآلات والمعدات لمواكبة أحدث المصانع العالمية في هذا الصدد.
ووصلت الماكينة الحديثة، اليوم، إلى ميناء الإسكندرية، وهي الماكينة التي يبلغ وزنها 150 طناً، وسيتم نقلها بواسطة 22 ناقلة ثقيلة، على أن يتم تركيبها بواسطة خبراء ألمان طوال فترة 72 يوماً كاملة.
ومن المُقرر أن يخضع مهندسو مصنع «سيماف» لتدريب بواسطة خبراء شركة «دي إم جي موري» الألمانية على كيفية عمل وتشغيل الماكينة.
وحسب تقارير الشركة الألمانية العالمية؛ فإن الماكينة التي تحمل اسم «DMU 600 GANTRY»، تعمل على تصنيع الأجزاء كبيرة الحجم بأعلى درجات الدقة والسرعة في الإنتاج، وتُعتبر الماكينة «طفرة تكنولوجية».
وتستطيع الماكينة، بحسب تقارير الشركة الألمانية العالمية، تصنيع جميع مهمات السكك الحديدية، المتمثلة في صناعة عجل عربات السكك الحديد، والبوجيهات، وكامل محركات القطارات، وجميع آلات الجر، وأيضاً تصنيع السيارات، وأجزاء من الطائرات.
وتتميز الماكينة النادرة أيضاً باتساع مساحة التشغيل الرقمية، والتي تصل حتى 18 مترا طوليا.

1627833575462.png

1627833628740.png

1627833603733.png

1627833686991.png

1627833772183.png

1627834105870.png

1627834157149.png

1627834224182.png

 
مشروع عظيم و نتايجه هتبان كمان 5-10 سنين ان شاء الله ....امتلاك قدرة بناء خطوط الانتاج بالكامل خطوة عظيمة وهتفتحلنا استقلالية تامة في تصنيع اي شىء من الابرة للصاروخ.

بالمناسبة في شركة CNC مصرية انشأها شباب كانوا في الجامعة كمشروع تخرج و كملوا فيها و كبرت وبتصدر بره مصر حاليا وناجحة جدا اسمها Simplex CNC

شركة اعمار بتصنع فرايز 5 محاور و 3 محاور
 

بقعد اقول العاشر من رمضان بيفتح فيها مصانع جبارة و شغل عالي و كل شوية اتكعبل في مصنع محترم و فية مصانع تحت الإنشاء.... الناس كانت بتتريق عليا 😪
و مش بيعد يقول المواطن هيأكل مكن cnc و لا المكن هيبقي ببلاش..

المهم. ان فعلا فية نمو كبير في الورش اللي بتشغل مكن cnc خصوصا الخاصة بالاخشاب (راوتر cnc للخشب) و حتي مغرقين السوق مدليات و لعب اطفال و ديكورات.....

و النت مليان فديوهات من مصريين عن الموضوع دة و كمان دليل شراء المكن...

 
عودة
أعلى