مصر تبحث إنتاج محلي لصواريخ باليستية ونظام دفاع جوي وأنظمة أخرى مع بيلاروسيا

تصنيع مدى 300 كم ليس بالشيء القليل، خصوصا اذا كان بدقة polonez ، و هذا سيخلق معادلة ردع جديدة بالمنطقة ..
مثال بسيط : وجود منظومة polonez الدقيقة بالاسماعيلية كافي لتغطية جميع القواعد الجوية الإسرائيلية بما فيها
قاعدة نيفاتيم التي تحتوي أسراب الf-35
مصر دائما تفاجئنا بأمور كنا نراها مستحيلة ، بالتوفيق لأم الدنيا ❤️❤️

كلام سليم

اراهنك انهم مش عارفين مصر فين على الخريطة اصلا دي اسمها مصالح محبة ايه وكلام فاضي ايه
لا بجد انا كنت في السياحة بيلاروسيا بيحبه مصر جدا والفنادق في شرم مستحيل تلاقي فندق مفهوش بيلاروسيين

تصنيع مدى 300 كم ليس بالشيء القليل، خصوصا اذا كان بدقة polonez ، و هذا سيخلق معادلة ردع جديدة بالمنطقة ..
مثال بسيط : وجود منظومة polonez الدقيقة بالاسماعيلية كافي لتغطية جميع القواعد الجوية الإسرائيلية بما فيها
قاعدة نيفاتيم التي تحتوي أسراب الf-35
مصر دائما تفاجئنا بأمور كنا نراها مستحيلة ، بالتوفيق لأم الدنيا ❤️❤️

لا يخلق معادلة ردع مجرد مدفعيه صاروخيه بعيدة المدى
الذى يخلق ردع صواريخ دقيقة التوجيه بمديات تتعدى ال1500كم باليستى و كروز برؤس تقليديه و غير تقيليديه
مع درونز مسلح بعيد المدى و بحموله جيده و درونز إنتحارى و بكميات
لاحظ ان اسرائيل لم تُعد هى العدو الوحيد
هناك أعداء محتملين على مديات ابعد من 1500كم

التعديل الأخير:
لا يخلق معادلة ردع مجرد مدفعيه صاروخيه بعيدة المدى
الذى يخلق ردع صواريخ دقيقة التوجيه بمديات تتعدى ال1500كم باليستى و كروز برؤس تقليديه و غير تقيليديه
مع درونز مسلح بعيد المدى و بحموله جيده و درونز إنتحارى و بكميات
لاحظ ان اسرائيل لم تُعد هى العدو الوحيد
هناك أعداء محتملين على مديات ابعد من 1500كم
اذا كانت جميع قواعد اسرائيل تحت مدى صواريخ دقيقة انت تصنعها هذا يسمى ردع .. بالنسبة لمدى أكبر من ١٥٠٠ كم فكله جاي بالطريق ، مصر تعيش طفرة تسليحية رهيبة و كل شيء متوقع

كلام سليم
علاش تقعد بينا خويا لعزيز في راليك انت ممكن اس 300 يصد اف35 انت تحكي نورمال شوف اخي قبل ما يتم تشغيل بطارية ادير راح تشويها انا نضن احسن حل لخاوتنا لمصاروة هو البحث العلمي مجال العسكري بتعاون مع كوريا ممكن يلقو حل لان امريكا وروسيا لن يسمحو لك بتطور مع سلامة

منظومة الدفاع الجوي البيلاروسي كويسة وخصوصا الرادار الايسا بتاعها .. لكن لو جايه شراء او تجميع لتخفيض التكاليف يبقى صفقة تعبانة .. لكن لو فيه نقل تكنولوجيا حقيقي وهنمتلك في مصر تكنولوجيا رادارات الايسا متوسطة المدى وهنصنع محرك الصاروخ وباحثه يبقى صفقة اكثر من رائعة

منظومة الدفاع الجوي البيلاروسي كويسة وخصوصا الرادار الايسا بتاعها .. لكن لو جايه شراء او تجميع لتخفيض التكاليف يبقى صفقة تعبانة .. لكن لو فيه نقل تكنولوجيا حقيقي وهنمتلك في مصر تكنولوجيا رادارات الايسا متوسطة المدى وهنصنع محرك الصاروخ وباحثه يبقى صفقة اكثر من رائعة
نقل تكنولوجيا كاملة علي ماعتقد

لا اريد ان اكون متشائم او اقول كلام يزعل الاعضاء بس انا مش هصدق اى صفقه مع بيلاروسيا بالذات الا لما اشوفها بعنيه فى الاول كنت فرحان انما مع تغير الاحداث الان ممكن نفكر تانى وعلى شان اوضح عمر بيلاروسيا متصدر لمصر اى تكنولوجيا الا بموافقة روسيا واظن ان العلاقه مش هتكون زى الاول و الى الان مشفناش الطائرات بدون طيار .ولكن اتمنى ان الصفقه تتم وتبقا نواه للتصنيع المحلى

لا اريد ان اكون متشائم او اقول كلام يزعل الاعضاء بس انا مش هصدق اى صفقه مع بيلاروسيا بالذات الا لما اشوفها بعنيه فى الاول كنت فرحان انما مع تغير الاحداث الان ممكن نفكر تانى وعلى شان اوضح عمر بيلاروسيا متصدر لمصر اى تكنولوجيا الا بموافقة روسيا واظن ان العلاقه مش هتكون زى الاول و الى الان مشفناش الطائرات بدون طيار .ولكن اتمنى ان الصفقه تتم وتبقا نواه للتصنيع المحلى
الطيارة بدون طيار ظهرت بتاعت التدريب

وروسيا مجبرة تخلي بيلاروسيا تتعاون معانا عشان متروحش اوكرانيا السياسة معقدة جدا ياصديقي
تسلم حضرتك قراءتك رائعه اتمناها لمصر ولو موفقوش نروح نتعاون مع أوكرانيا ونحصل منهم على شبيه الاسكندر ..حقيقى السياسه معقده

علاش تقعد بينا خويا لعزيز في راليك انت ممكن اس 300 يصد اف35 انت تحكي نورمال شوف اخي قبل ما يتم تشغيل بطارية ادير راح تشويها انا نضن احسن حل لخاوتنا لمصاروة هو البحث العلمي مجال العسكري بتعاون مع كوريا ممكن يلقو حل لان امريكا وروسيا لن يسمحو لك بتطور مع سلامة
كلام فارغ من احترامي
السلاح بتكتيكاته واستخدامه مش بلاي ستيشن هوا

عودة
أعلى