اسرائيل لا تريد بيع صواريخ الميتور لمصر

هل ستستطيع مصر الحصول على صواريخ الميتور ام لا

• مجموع المصوتين
    105
انا معاك لكن المبلغ ليس 40 مليار يمكن البدء بمشروع مثل الرعد بلوك 3 بنقل تقنية و بعدين نبدي نطور ليه اخترت الرعد لانها اسهل حاجة ممكن تلاقيها من ناحية قيود النقل المهم لاتنسى انه في الستينيات مصر انتجت مقاتلة بموستوى الميراج وقتها وتدخل السوفيت واوقفوا المشروع مقابل تزويد مصر بالميغ وضغط الاوغاد لحين ايقاف المشروع كان بمساعدة علماء المان على ما اظن
مهوا انت لما بتقوم بتطوير سلاح بتكون محدد عدوك مين وسلاحة ايه والعدائيات المستقبلية الى هيواجها السلاح اعداء مصر التاريخين معروفين بيمتلكو ايه ومعتقدش ان الرعد بكافة اصداراتها تصلح حتى الان لمواجهتهم ممكن ده يتغير فى المستقبل الله أعلم فا لازم التفكير خارج الصندوق لاكنى بتفق معاك ان لازم نقطة بداية اما عن مبلغ 40الى60مليار ده تقدير متفائل كمان علشان مصر عندها جزء كبير من البنية التحتية والعماله تعتبر رخيصه نسبيا اما فى دول تانية لو ابتدت نفس المشروع التكلفة هتكون اعلى الا لو عاوز تصنع طائرة جيل رابع عقبال ما تبتدى فى تصنيعها يكون زمنها عدى ولا تعرف تبيعها ولا حتى تطورها ممكن مبالغ اقل بكتير لو عاوز تبتدى مشروع ناجح فعلا" مش للاستهلاك المحلى لازم نبتدى على الاقل جيل رابع متقدم او خامس

ودى معلومات بتشرح كيف تم مشروع المقاتلة المصرية القديمة حلوان300 لو حابب تعرف الى فى الفيديو احد مهندسين المشروع

مهوا انت لما بتقوم بتطوير سلاح بتكون محدد عدوك مين وسلاحة ايه والعدائيات المستقبلية الى هيواجها السلاح اعداء مصر التاريخين معروفين بيمتلكو ايه ومعتقدش ان الرعد بكافة اصداراتها تصلح حتى الان لمواجهتهم ممكن ده يتغير فى المستقبل الله أعلم فا لازم التفكير خارج الصندوق لاكنى بتفق معاك ان لازم نقطة بداية اما عن مبلغ 40الى60مليار ده تقدير متفائل كمان علشان مصر عندها جزء كبير من البنية التحتية والعماله تعتبر رخيصه نسبيا اما فى دول تانية لو ابتدت نفس المشروع التكلفة هتكون اعلى الا لو عاوز تصنع طائرة جيل رابع عقبال ما تبتدى فى تصنيعها يكون زمنها عدى ولا تعرف تبيعها ولا حتى تطورها ممكن مبالغ اقل بكتير لو عاوز تبتدى مشروع ناجح فعلا" مش للاستهلاك المحلى لازم نبتدى على الاقل جيل رابع متقدم او خامس

ودى معلومات بتشرح كيف تم مشروع المقاتلة المصرية القديمة حلوان300 لو حابب تعرف الى فى الفيديو احد مهندسين المشروع

طبعا انا لم اقل ان الرعد ستواجه الايتنغ لكنها خطوة اولى لتوطين صناعة الطائرات في مصر خطوة تاخرت كثيرا المهم ان نبدا وبعدها نطور حسب الحاجة و الفديو يحرق من جوة قي الستينات كان في حاجة منافسة للانتاج الغربي وقفوها شاربي الفودكا

التعديل الأخير:
إذا كان هذا حال جدعاء الأنف والمتيور فالله يستر علي الفريدا وتجهيزاتها

الميتور الاجزاء الرئسية تصنع في المانيا اي موافقة المانيا هي الفيصل
أظن المبالغة فى الاعتراض وتعطيل الصفقات بين المصنعين المشتركين حيخلق أزمة ثقة كبيرة ممكن تهدد المشاريع المستقبلية بين الشركاء، المسألة مش بالبساطة دى

فريدا تسليحها هياط😁
هذي ;)
images (5).jpeg

أظن المبالغة فى الاعتراض وتعطيل الصفقات بين المصنعين المشتركين حيخلق أزمة ثقة كبيرة ممكن تهدد المشاريع المستقبلية بين الشركاء، المسألة مش بالبساطة دى
المانيا سمحت بتصدير اي سلاح هيا مشتركة فية

ما هي المشكلة أن التعطيل متعلق بمصر فقط فقط للاسف كل العملاء تسليحهم مباح الا مصر

المانيا سمحت بتصدير اي سلاح هيا مشتركة فية
المانيا مفيش مشكلة معاها حالياً بس المشكلة الأسلحة دى بنعتمد عليها لعقود والدول دى متقلبة المزاج، أضعف الإيمان أن صفقاتنا تضمن مخزون ضخم من قطع الغيار والذخائر الرئيسية

الموافقة علي الميتيور كانت قبل سكالب لدرجة كان بيتم ارضاء مصر ان تتخلي عن سكالب طالما ستأخذ الميتيور ولكن حسب مصدر فرنسي إن مصر رفضت واصرت علي الإثنين ثم جاءت موافقة سكالب وفي انتظار تطوير f3r لدمج الميتيور

الموافقة علي الميتيور كانت قبل سكالب لدرجة كان بيتم ارضاء مصر ان تتخلي عن سكالب طالما ستأخذ الميتيور ولكن حسب مصدر فرنسي إن مصر رفضت واصرت علي الإثنين ثم جاءت موافقة سكالب وفي انتظار تطوير f3r لدمج الميتيور
Source

يعني تيتي تيتي مثل ما رحتي مثل ما جيتي ، الآن ما فرقت شيء كبير عن الـ F-16 في قدرات الـ BVR إذاً !!
ده على اساس الميكا الرادارى والحرارى والسكالب والهامر دول بمب العيد مثلا

يعني بالعقل لخبراء المقال
انا كفرنسا حمشور نفسي شهور مع امريكا و عكننة عشان 50 او 100 سكالب مرشحين يبقو 300 يعني مبلغ
و حاجي عند الميتيور و اقول لا عشان دولة مفيش ربع دولار صفقات معاها !!!
واصلا البلاك شاهين خطر على اسرائيل اكتر من الميتيور .. لان عدد المنصات اقل و اي اشتباك جوي محتمل مع اسرائيل في الغالب حيبقى WVR و لنا اليد العليا هنا من حيث المنصات و تكتيكات القتال في حين اسرائيل لتوها بدات تستوعب ان عصر ال BVR والاخماد لانظمة الدفاع الجوي لم يعد هوا الامر الحصري في القوات الجوية و اعتقد كان هنالك موضوع في المنتدى هنا من ايام لقادة السلاح الجوي الاسرائيلي يناقشون ذلك فالبالي الميتيور مش هوا اللي انقاصه حيفرق الميكا اه و اللي حيفرق حقيقي هوا السكالب لانه عالي التوجيه بعيد المدى من منصة مخصصة للاختراق فمواقعهم الحيوية الارضية مهددة و لسه الروسي تذخيره العن بكتير فالامر كله فكاهي الصراحه

+ المقال يقول ان اسرائيل طورت الديربي عشان امريكا منعت الامرام عن اسرائيل ثم لاحقا سمحت لبيعه على الجوينت :cmonBruh: !!
اومال الصوفا و الراعم و الباز دول شايلين ايه BVR من سنين ؟ مقشات الهلال و النجمة

التعديل الأخير:
اعتقد أنه يقصد أنها صدرت العقد الأولي الشامل خمسين صاروخ من المخزون الفرنسي أما الدفعة الثانية التي طلبتها مصر فلم توافق امريكا عليها وهذا ما كان متداولا في الاخبار
هذا غير صحيح فرنسا غيرت المكون الامريكى

وكان هناك غضب فرنسى من القرارات الامريكيه

فرنسا دوله مستقله ولا تقبل ان يفرض عليها شروط

مصر طلبت مذيد من السكالب فى نفس العقد مع 12 طائره العدد الضخم الذى طلبته مصر هو ما اثار حفيظه الامريكان 300 صاروخ

قيمه العقد مرتفعه جدا نظرا للتسليح الضخم مع الصفقه الجديده

عودة
أعلى