الرئاسة التركية: يمكن فتح صفحة جديدة مع مصر وعدد من دول الخليج للسلام والاستقرا

فكنا من قضية المطلوبين والتفصيل فيها ، لكن على ذكرهم لا استبعد قطر وتركيا يوضعوا في خيارين ، اما تسليمهم لمصر ، او عدم ايوائهم او استضافتهم

ببساطة بقولوا لهم غادروا خلال 48 ساعة ، وببساطة بغادروا الى كندا او امريكا او بريطانيا ، و وقتها كيف بدك تجيبهم ؟ خصوصا لو كان المطلوب على راي او توجه سياسي وليس جرائم او مخالفات قانونية مثلا !
حلو كده هناقشك مبدايا موضوع المطلوبين ده اخر حاجه مصر هتبص عليها
الموضوع مع تركيا بالذات غير قطر
تركيا من اكثر من 3000عام خط احمر مصري ازاي ؟!
تركيا موقعها منافس لمصر
دوله ليه موارد ودوله قويه الجغرافيا تحكم ان اي تقدم لمصر =ينتقص من تركيا او العكس تاريخيا علاقتنا مع الاتراك سيئه جدا حتي رغم ان مبارك كان ماشي معاهم يعني خلال 3000عام مثلا هلاقتنا مع الاتراك كانت كويسه 12سنه ده استثناء مش اصلا

هذا الل انا قلته وسخروا مني فيه ، والله لو الظروف تجمع الخليج ومصر وتركيا ، والله غير جميع القضايا تنحل عالسريع وخلال اشهر قليلة ، لو كان فيه نية وارادة وقتها لحلها

لا ثوابت ولا مبادئ في السياسة ، هناك اخلاقيات و قواعد راسخة في العقيدة الدبلوماسية لاي دولة منذ عقود طويلة ! وليس بسبب تغير اشخاص او حكومات !
بص انا عاوزك تجيب فرق بين تعامل مصر مع تركيا ومع قطر حاليا مصر ليها علاقات دبلوماسيه مع تركيا برده

ده لمايكون سياسه انت مش عارف تفرق بين قواعد السياسه والخطوط الحمراء
زي لما اقولك غداء الاردن ستعترف بالضفه اسرائليه واقولك السياسه متغيره
هذه هي القواعد الراسخة في الدبلوماسية الاردنية منذ القدم ، ولا تتغير بتغير الواقع حتى !

العضو الاخر انا فاهم عليه شو قصده بالخطوط الحمراء ، لهيك لم اسايره في كلامه ابدا

عداء مصر مع تركيا بدا منذ 2013 ، وليس قديم هذا غير صحيح ، وحتى في عهد مبارك كانت العلاقات جيدة و مقبولة حتى لو كان يمسسها نوع من البرود

هذه هي القواعد الراسخة في الدبلوماسية الاردنية منذ القدم ، ولا تتغير بتغير الواقع حتى !

العضو الاخر انا فاهم عليه شو قصده بالخطوط الحمراء ، لهيك لم اسايره في كلامه ابدا

عداء مصر مع تركيا بدا منذ 2013 ، وليس قديم هذا غير صحيح ، وحتى في عهد مبارك كانت العلاقات جيدة و مقبولة حتى لو كان يمسسها نوع من البرود
غير صحيح نهائي
عداء مصر مع تركيا في العصر الحديث بداء 52 مبارك اللي حسن العلاقات شويه رغم انه مكنش واثق فيهم علاقات ناصر والسادات كانت وحشه جدا
موضوع تركيا ده قواعد راسخه ممكن يخف او يعلي بس اصل وثابت من اكثر من 3000عام

قطرة علم @قطرة علم
هعرفك الفرق
علاقتنا مع تركيا حاليا نفس علاقتنا مع قطر
لينا علاقات دبلوماسيه مع تركيا زي قطر
استثمارات تركيا زي قطر
طيران تركيا زي قطر
افهم بس انت بتكتب ايه الله يرضي عليك

يعني بعد اردوغان ما حرق كل الجسور، و تهديد ووعيد وفشل في كل مخططاته راجع يفتش على مصالحات؟؟؟

غير صحيح نهائي
عداء مصر مع تركيا في العصر الحديث بداء 52 مبارك اللي حسن العلاقات شويه رغم انه مكنش واثق فيهم علاقات ناصر والسادات كانت وحشه جدا
موضوع تركيا ده قواعد راسخه ممكن يخف او يعلي بس اصل وثابت من اكثر من 3000عام
٣٠٠٠ عام ؟

طيب وشعار رابعة اللي كان اردوغان يرفعه داءما ؟؟ غطاه بكمامة مثلا علشان كورونا؟؟؟

هذا الل انا قلته وسخروا مني فيه ، والله لو الظروف تجمع الخليج ومصر وتركيا ، والله غير جميع القضايا تنحل عالسريع وخلال اشهر قليلة ، لو كان فيه نية وارادة وقتها لحلها

لا ثوابت ولا مبادئ في السياسة ، هناك اخلاقيات و قواعد راسخة في العقيدة الدبلوماسية لاي دولة منذ عقود طويلة ! وليس بسبب تغير اشخاص او حكومات !
أهم شي تركيا 🤣

شوف ده فيديو واحد تركي علي قناه اخوانجيه بيحكيلك حوارا لعلاقات علشان تعرف ان الموضوع قبل 2013 بكتير

والاخوه هنا عاوزينا نستقبله بالورود
images (17).jpeg

ايوه بس مكنش الاتراك هما ساكنين الاناضول الشعب التركي حديث ما بين عامي 552 و 744 تأسست اول دوله تركيه هي قبيله تركيه لم تكن دوله بالمعني الحد

والله لم اجد كلمة استطيع أن اعلق بها علي ما تقوله ..

والله لم اجد كلمة استطيع أن اعلق بها علي ما تقوله ..
صعب تفهمه مثلا ؟!
الموضوع جيوسياسي صعب تفهم كده اي كان ساكن الاناضول الشعب التركي الحديث سلك نفس السلوك بتاع اللي قبله

عودة
أعلى