هل فعلا في مصر يتم تغيير الزي الرسمي للقوات المسلحة كل 4 سنوات؟؟!!!

MD76

عضو
التفاعل
777 6 0
هل فعلا السبب كي لا يتم انتحال شخصية العسكري؟

على إفتراض أن الخبر صحيح فالتغيير كل ٤ سنوات إستنزاف وتبديد موارد بدون فائدة

ويعني اللي ناوي ينتحل راح تمنعه قطعة قماش ويفصلها عند أقرب خياط؟

هل فعلا السبب كي لا يتم انتحال شخصية العسكري؟
التمويه بيتغير كل فترة لاسباب متعددة ده احد اسبابها واحد تكتيكات الجماعات الارهابيه هيا احضار ملابس عسكرية وتنفيذ عمليات على الاهالي فى المناطق الحدودية وادعاء انهم جيش او استخدامها فى عمليات إرهابية علشان كدة الجيش حارب الظاهرة دى انو منع استيراد تمويه الجيش المصرى والتجارة به والمصنع الى بيشتغل بالتمويه ده بيتقبض عليه ويتحقق معاه ولو فى مستورد جابو فى حاويات الشحن بتتصادر الشحنه وبيجبوه ونفس الموال ده فى الوان سيارات الجيش مينفعش تدهن عربيتك بألوان ودرجات معينه عارفينها كل بتوع الدوكو ولو اخترتها هيقلك عليها علشان مش هتترخص دى اخبار ممكن تشوف فيها الموضوع ده خد كلامى ثقه انا لفيت فى البلد دى وخدت منى راقات :ROFLMAO:

التعديل الأخير:

على إفتراض أن الخبر صحيح فالتغيير كل ٤ سنوات إستنزاف وتبديد موارد بدون فائدة

ويعني اللي ناوي ينتحل راح تمنعه قطعة قماش ويفصلها عند أقرب خياط؟
الجيش بيسلم جديد كده كده بعد نهاية الخدمة الهدوم دى مبتنفعش تانى وبتتصنع فى مصانع بيمتلكها الجيش او شغالة برخصة منهم اصلا" الهدوم والبناطيل بتتقطع من كتر التدريب ولو فى ترزى هيشتغل فيهم بتقف جنبه علشان ميحصلوش مشكلة وفى شباب عايق بياخدها يديقها بس بيدفع التمن بعدين :ROFLMAO: فا هما كدا كدا بينتجوها مش مهم لونها ايه

والقماش بينتج عندنا وفى مصانع كتير للانتاج القماش او الملابس وده احدهم

التعديل الأخير:
الجيش بيسلم جديد كده كده بعد نهاية الخدمة الهدوم دى مبتنفعش تانى وبتتصنع فى مصانع بيمتلكها الجيش او شغالة برخصة منهم اصلا" الهدوم والبناطيل بتتقطع من كتر التدريب ولو فى ترزى هيشتغل فيهم بتقف جنبه علشان ميحصلوش مشكلة وفى شباب عايق بياخدها يديقها بس بيدفع التمن بعدين :ROFLMAO: فا هما كدا كدا بينتجوها مش مهم لونها ايه

أنا أتحدث عن جدوى تغيير الزي كل ٤ سنوات كشكل "تصميم وألوان" لكافة القطاعات وشوف كم قطاع عندك وكل قطاع كم يحتاج وقت وجهد
مو عن إستبدال القديم بجديد لكن نفس السابق .

أنا أتحدث عن جدوى تغيير الزي كل ٤ سنوات كشكل "تصميم وألوان" لكافة القطاعات وشوف كم قطاع عندك وكل قطاع كم يحتاج وقت وجهد
مو عن إستبدال القديم بجديد لكن نفس السابق .

حضرتك الجيش بيدخل دفعات بعد ما بيخلص خدمة حسب عدد السنين بتاعتة بيدخل دفعة جديدة وبتستلم ملابس جديدة هيا هيا الرقم للسنين مش محدد رسميا" بس ده الرنج ٤ او ٥ سنين بتلاقى ملابس مختلفة ومدام التصنيع عندك الموضوع سهل جدا" ومفيش حاجة تمنعهم انهم يبقو على زى قديم زى ما بقلك الموضوع مش محدد بس ده الرنج لبس الجيش ساعة الثورة لحد 2015 او2016مش متأكد

الان

بتلاقى تغيرات فى رسم التمويه على طول حتى لو من بعيد تحسهم واحد بس الجنود بتميز الاختلاف

التعديل الأخير:
فى تغيير قريب
انما كل 4 سنوات دى مش صحيحة
هوا قراها غالبا" فى مساهمة ليا فى موضوع امبارح بس انا كنت اديت رقم تقريبي مش ثابت
اعتقد من شكل الخوذة ان ده التجهيز القديم اومركز تدريب او اكمنه ممكن الجيش بيغير شكل الملابس كل 4او5 سنين علشان يمنعو انتحال صفقة الملابس العسكرية
تقريبا" بتاع 2015 علشان طالع فى فيديو قديم

لا طبعا

التمويه لم يتغير الا مرتان حتي الان
بعد الثورة تم تغييره وبقي لمدة سنتان
وبعدها تم تغييره مرة اخري ومن حينها ولازال نفس التمويه

عودة
أعلى