البنتاغون بقيادة بايدن يبقي تركيا خارج برنامج F-35

ومآشان تركيا في الامر !!!
تحدث عن الاقتصاد التركي المنهار وعمله قردوغان والديون والخ
إن تحدثت أولا عن الخليفه قردوغان تعالي تحدث عن مصر وإلاقتصاد المصري إلي بالمناسبه لا تعرف عنه أي شئ

أين قوة مصر من احداث ليبيا لماذا لم يتدخل سوا الامارات

وقت الحروب يبان القوي من الضعيف
لذالك قول ان دولة مصر (قوة اقليميه) عار عن الصحه لاسباب ماليه وسياسيه وعسكرية ايضآ
من الردود تعرف النفوس والنوايا

يا محترم
انت بتقارن مصر بالسعودية من 2011 ..
طبعا السعودية افضل من مصر في الفترة دي و كمان بعدها بكام سنة دا شئ طبيعي بلد الحرمين الشريفين الحمدلله كانت مستقرة داخليا هذه الفترة و بالطبع هتكون مستقرة سياسيا مع كل الدول الاخري ...اقتصاديا تمام... فا شئ اساسي انها تقدر تواجه الديمقراطيين فابالطبع مقارنتها مع مصر هتكون هي افضل في الوقت دا و حتي كمان بعدها بكام سنة بس اما بدأنا في الاصلاح وبقينا احسن من الاول بدانا نعاند في كل الدول التانية اللي كانت عايزة تاكل حقنا زي تركيا...بص لكلامهم لينا في 2014 و دلوقتي و قارنه.

و كمان ...احنا كنا طالعين متبهدلين بسبب ثورتين و حكم اخوان طبعا دا غير ان مبارك كان سايب الدنيا خالص بمعني الكلمة بس احنا مش هنقدر نقول غير الله يرحمه.
فالما نقارن مصر دلوقتي بزمان هتلاقي اختلاف للاحسن بكتير حاليا في كل الاتجاهات..
نروح بقي لنقطة الفوائد و الديون..بص انا والدي ربنا يديله الصحه تاجر و الحمدلله انا اتعلمت منه التجاره بجانب دراستي في الهندسة فاحب اقولك نصيحة من مجال عملي...
طالما الفلوس اللي داخله بنحطها في مشاريع اعرف ان احنا بإذن الله مش بنخسر...

للتصحيح اخي للكريم

انا ما اقارن

انا احلل واعطيك الواقع من وجهة نظري

مالية. مصر تستهلك اكثر من نصف ميزانيته بتسديد فوائد الديون التي عليها

سياسيآ. ماحدث من ٢٠١٣ الى الان من دفاع مستمد من الخارجيه السعودية والاماراتية عن مصر.
عسكريآ ٧٥٪‏من معدات الجيش المصري عفى عليها الزمن. والان مصر تجدد في جيشها

فكوكب الزمرده مقارنه بوضع مصر فهو افضل منها بمراحل
وماذا حدث من 2013 إلى الآن فى مصر ليدافع عنها الأخوة الأشقاء بالسعودية والإمارات :unsure:
هل تقصد سلخ الخرفان ؟؟؟؟
نعم مصر تجدد جيشها ... وماذا فى هذا ... علماً بأن مصر تستطيع أن تحارب حتى لو بجذوع الأشجار

متى تحركتم ؟
منذو خلع الاخوان ومصر تستمد قوته من الخليج بغطاء دبلوماسيه ومالي وهذا لاينكره ألا احمق

تحركتم في مكان واحد وهو سيناء وفشلتو فشلآ دريعآ

ليبيا اثيوبيا لم تتحركو شبرآ واحد
تأثير كلمة "مصر" النفسى عليك مثير للشفقة

الدي يستهزئ بردود الاعضاء بايقونة الضحك هي قلة احترام للشخص و للراي الاخر يجب ان لا يكون جسمك بغلا وعقلك عصفور ناقش الفكرة بادب فربما نتوافق ان اقنعتني باريك
الشعوب المتحضرة تحترم الاراء والافكار حتى وان كان هناك اختلاف نحن في حضارتنا الاسلامية السلف الصالح يقول اختلاف فتاوى العلماء فيها خير للمسلمين وايضا ان اختلف معي في الراي فهدالن يغير من الوقع شيئا نحن اخوة

مشاهدة المرفق 351352
اتمنى من الاداره النظر الى ايقونه الضحك

لانه تم استخدامها من قبل بعض الاعضاء السذج

في مواضيع وجعلوها مثار السخريه

للتصحيح اخي للكريم

انا ما اقارن

انا احلل واعطيك الواقع من وجهة نظري
اخي الكريم
مصر كانت بتمر بفترة ضعف و دا كان ظاهر للكل و حاليا احنا الحمدلله بنتخلص توابعه القليلة و عشان نتخلص منها كليا لازم يبقي فيه اثار جانبيه و لازم نتقبلها عشان نغير من نفسنا للاحسن ..
احنا كان ممكن نتصالح مع الاخوان و تركيا و اثيوبيا و نسمع كلام امريكا و كانت كل المشاكل دي خلصت من زمان بل و كان هيبقي عندنا تصنيع و كل المحظورات كانت هتتفك و حاجات كتير اوي...مقابل ان احنا نتنازل عن المواجهة

و كنا هنروح المنتديات نقول احنا عندنا احسن الأسلحة و الصواريخ و اقوي سياسية ووو....
( الكلام دا بالنسبة لمصر عشان محدش يفهم كلامي غلط)
بس احنا اخترنا المواجهة طريق طويل و صعب لكن في الاخر هنكون اقوياء بجد و ولا حد هيكون كاسر عيننا بأي شئ.
الناس كلها عايزة الحلول السهلة من غير مجهود...بس للاسف الحلول دي اضرارها اكبر من منافعها

وماذا حدث من 2013 إلى الآن فى مصر ليدافع عنها الأخوة الأشقاء بالسعودية والإمارات :unsure:
هل تقصد سلخ الخرفان ؟؟؟؟
نعم مصر تجدد جيشها ... وماذا فى هذا ... علماً بأن مصر تستطيع أن تحارب حتى لو بجذوع الأشجار
أنسيت التلويح بفرض عقوبات ؟
أنسيت زيارات وزير الخارجيه السعودي لدول المهمه بسبب مصر
هل هذا جميعه ليس دفاع؟ وللامانه لانريد ان نذكر الموقف الاماراتي في ليبيا

اخي الكريم
مصر كانت بتمر بفترة ضعف و دا كان ظاهر للكل و حاليا احنا الحمدلله بنتخلص توابعه القليلة و عشان نتخلص منها كليا لازم يبقي فيه اثار جانبيه و لازم نتقبلها عشان نغير من نفسنا للاحسن ..
احنا كان ممكن نتصالح مع الاخوان و تركيا و اثيوبيا و نسمع كلام امريكا و كانت كل المشاكل دي خلصت من زمان بل و كان هيبقي عندنا تصنيع و كل المحظورات كانت هتتفك و حاجات كتير اوي...مقابل ان احنا نتنازل عن المواجهة

و كنا هنروح المنتديات نقول احنا عندنا احسن الأسلحة و الصواريخ و اقوي سياسية ووو....
( الكلام دا بالنسبة لمصر عشان محدش يفهم كلامي غلط)

بس احنا اخترنا المواجهة طريق طويل و صعب لكن في الاخر هنكون اقوياء بجد و ولا حد هيكون كاسر عيننا بأي شئ.
الناس كلها عايزة الحلول السهلة من غير مجهود...بس للاسف الحلول دي اضرارها اكبر من منافعها
هل هذا اعتراف انه يوجد اعضاء من مصر يطلقون اشاعات بتضخيم القوه الحقيقه ل مصر؟

رأي الشخصي .
إذا الرئيس التركي تلقى إشارات مطمئنة من الإدارة الأمريكية للحصول عل الطائرة سوف يضع المنظومة في المخازن أو بيعها لطرف ثالث كأذربيجان .
أذربيجان تعاقدت على الباراك 8 الإسرائيلي و لديها بالفعل مجمعات إس-300.
الأقرب لشراء المنظومة هي أوكرانيا لخبرتها في المنظومات الروسية.
أو نقلها إلى ليبيا بعد نضوج الدفاع قصير و متوسط المدى
أو بيعها لأمريكا. كما فعلت أوكرانيا مع الأسلحة الروسية حيث باعت أمريكا رادارات روسية الصنع و دبابات.
الصين كذلك إحتمال تشتري من تركيا المنظومة كونها تشغل بعضها فعلا.

بيع المنظومة سيكون حلا لجميع مشاكل تركيا فعلا ب 2.5 مليار دولار التي دفعتها من أجل إس-400 ممكن تشتري 3 منظومات باتريوت مع عشرات الصواريخ.

أين قوة مصر من احداث ليبيا لماذا لم يتدخل سوا الامارات

وقت الحروب يبان القوي من الضعيف
لذالك قول ان دولة مصر (قوة اقليميه) عار عن الصحه لاسباب ماليه وسياسيه وعسكرية ايضآ

افتح هذا الرابط وقل لى كيف ل امريكا القوه الاقتصاديه العظمى رغم ذلك . وان لم تفهم ما ف الرابط .. فكلامك هو عار من الصحه أيضا

ادن على ادارة بايدن تعويض تركيا لانها ايضا استثمرت اموال طائلة في المشروع
وعليها ايضا تعويض الطائرة بنسخة شبحية اخرى لان تركيا مشاركة في تصنيع اجزاء الطائرة ولديها التصاميم
واضن ان تركيا ستتجه الان اما للتعاون مغ الصين او روسيا لصناعة طائرة شبحية خاصة بها لان تركيا لن تتخلى عن النظام الروسي س400 بسبب العداء الموجود مع مصر القوة الاقليمية في البخر الابيض المتوسط واليونان المتخالفة مع فرنسا وهناك اخبار ان زيادة في عدد النظام الروسي مع التصنيع المشترك
اعصابك بس لطربوشك يحمر :LOL:

عودة
أعلى