شراكه بين شركة بولي المتخصصة في صناعة الذخائر الذكية مع الشركة المصرية IMUT المصنعة لمدرعات ST-100/500/700

مش هنعمل اي حاجة طول مالعقليات دية موجودة انا اصلا أيقنت بعد معرض EDEX الي احنا فشلة
مش فشل.. ابتدينا من سبع سنين وبنينا اقوي جيش في المنطقة وبنصنع مدرعاتنا مدبولية ومجنزرات ونقل تقنية مسيرات صينية وبيلاروسية..

مش فشل.. ابتدينا من سبع سنين وبنينا اقوي جيش في المنطقة وبنصنع مدرعاتنا مدبولية ومجنزرات ونقل تقنية مسيرات صينية وبيلاروسية..
ياسيدي الفاضل انا كنت اكتر واحد متفائل في مصر لاكن الي بشوفة دة قسما بالله عك

ياسيدي الفاضل انا كنت اكتر واحد متفائل في مصر لاكن الي بشوفة دة قسما بالله عك
انت محبط ليه كده اولا من أواخر 2019 وحتي 2020 انت ماشي صح حتي الان والنتائج لا تظهر بسرعه أول الظهور بمنتج كامل او حتي ما بدأت التعاقد عليه والتطويرات وإنتاج قطع جديده قدامك 2025 للظهور الفعلي والدخول الخدمه اصبر اخي ولا تستعجل الأمور

انت محبط ليه كده اولا من أواخر 2019 وحتي 2020 انت ماشي صح حتي الان والنتائج لا تظهر بسرعه أول الظهور بمنتج كامل او حتي ما بدأت التعاقد عليه والتطويرات وإنتاج قطع جديده قدامك 2025 للظهور الفعلي والدخول الخدمه اصبر اخي ولا تستعجل الأمور
والهي دة غيرة وزعل علي الي وصلنا لية

والهي دة غيرة وزعل علي الي وصلنا لية
احنا بدأنا بالنمو الاقتصادي والاستقرار الأمني من2019 مش كل حاجه تحصل بسرعه الامارات والمملكة ده نتاج عمل سنين من 10 ل15 عام وهم الآن يحققون نجاحات كثيره والقادم افضل باذن الله اعلم أن الصناعات العسكريه المصريه أو التمثيل ليس علي المستوي المطلوب ولكن زي ما قولت لك بدايه ظهور اي شئ 2025

مش هنعمل اي حاجة طول مالعقليات دية موجودة انا اصلا أيقنت بعد معرض EDEX الي احنا فشلة
بص انا معحبنيش جناحنا الى فى معرض EDEX

لكن انك تحكم علينا بالفشل فا دى مبالغة كل دولة بتتصرف على حسب امكانياتها
على الاقل انتظر حتى معرضنا الى هيكون فى اخر السنة
انا واثق انة هناك كلام اخر لنا فى المعرض

بص انا معحبنيش جناحنا الى فى معرض EDEX

لكن انك تحكم علينا بالفشل فا دى مبالغة كل دولة بتتصرف على حسب امكانياتها
على الاقل انتظر حتى معرضنا الى هيكون فى اخر السنة
انا واثق انة هناك كلام اخر لنا فى المعرض
يارب انتا عارف الكلام دة من دافع غيرة وحب وعاوز تبقي افضل من كدة بكتير

يا ريت يوما ما نشوف في الجناح المصري اسلحة ذكية حديثة تواكب التطور التكنلوجي مثلا " صواريخ مضاده للدروع موجهة و اطلق وانسى ..مش ار بي جي -7 الي كل مرة بنشوفها منذ سنوات وبنادق جديدة غير اف ان.. ام ايه جي و الايه كيه-47 .. نريد ان نرى طائرة مقاتلة مأهولة صينية مثلا ولو جيه اف-17 بتتصنع في مصر مع ذخائر ذكية بنقل تقنية و مصرية الصنع و طائرات درون انتحاري ومسلح صناعة مصرية ولو نقل تقنية من بلد اخر..نريد جناح بلدنا يكون عامر بالتكنلوجيا الحديثة.

يا ريت يوما ما نشوف في الجناح المصري اسلحة ذكية حديثة تواكب التطور التكنلوجي مثلا " صواريخ مضاده للدروع موجهة و اطلق وانسى ..مش ار بي جي -7 الي كل مرة بنشوفها منذ سنوات وبنادق جديدة غير اف ان.. ام ايه جي و الايه كيه-47 .. نريد ان نرى طائرة مقاتلة مأهولة صينية مثلا ولو جيه اف-17 بتتصنع في مصر مع ذخائر ذكية بنقل تقنية و مصرية الصنع و طائرات درون انتحاري ومسلح صناعة مصرية ولو نقل تقنية من بلد اخر..نريد جناح بلدنا يكون عامر بالتكنلوجيا الحديثة.
ماهو دة الي مزعلني علي حالنا مفيش غير الفهد والاربجي 7 والملاشنكوف واخيرا بقي فية تمساح ودة من انتاج مصنع مدرعات بتاع سلاح المدرعات و st ودة صاحبها واحد قطاع خاص إنما الانتاج الحربي والهيئة العربية للتصنيع في البطيخ يارب يكونو شغالين علي خطة زي مالزملاء بيقولو

ماهو دة الي مزعلني علي حالنا مفيش غير الفهد والاربجي 7 والملاشنكوف واخيرا بقي فية تمساح ودة من انتاج مصنع مدرعات بتاع سلاح المدرعات و st ودة صاحبها واحد قطاع خاص إنما الانتاج الحربي والهيئة العربية للتصنيع في البطيخ يارب يكونو شغالين علي خطة زي مالزملاء بيقولو
فعلا من وجهة نظري لن تتطور صناعتنا العسكرية الا اذا تم اشراك الشركات الخاصة بشكل كبير في الصناعات العسكرية.

فعلا من وجهة نظري لن تتطور صناعتنا العسكرية الا اذا تم اشراك الشركات الخاصة بشكل كبير في الصناعات العسكرية.
انا مع هذا الراى لدخول القطاع الخاص هذا المجال او على الاقل الدخول فى شراكة مع القطاع حتى يكون هناك ابتكار وتطوير وتسويق فى هذا المجال

كلنا هواه هنا مفيش حد فينا كان لواء ولا رئيس اركان مثلا متعصبش نفسك بس
اه المدرعه شكلا زي الزفت كشكل اما التدريع فلا اعرف علشان احكم عليها

تشبيهي ليها بالفهد بسبب التشابه شكلا من الخلف وبين يدن المدرعه فهد قارن بين الاتنين وهتلاقي في شبه
متعصبش نفسك بس واهدي شويه ;)
مشاهدة المرفق 350259مشاهدة المرفق 350260
ارجوكم ريحونا منها بسرعة دي عربيه مكانها المتاحف
والان الاجمل يتصنع في مصر

ST-100/500/700​

عودة
أعلى