ماكرون بعد لقائه السيسي: لن أربط بيع الأسلحة لمصر بسجل جقوق الإنسان الخاص بها

منتظر فريم اضافيه

منتظر 48 رافال بالميتور ومذيد من السكالب واربع غواصات
بصراحة البرجاميني تحفة و تسليح رهيب ، اتمني تفعيل الصفقة البحرية كاملة مع ايطاليا و فريم فرنسي يبقي معه الكروز البحري الفرنسي غير كده يبقي خلينا مع ايطاليا

ومن يسمع ماكرون
يصدق ان فرنسا مهتمة بحقوق الانسان والحريات

ولا يعلم
ان فرنسا من الداخل
“انتهاك لحقوق الإنسان وقمع للحريات

قمع المتظاهرين واستخدام القوة المفرطة ضدهم
تحريم الحجاب على المرأة المسلمة
حتى المرأة الفرنسية المسلمة لا تعطى حريتها وكامل حقوقها

غير اضطاهدها للافارقةالفقراء وحربها المستمر في دول افريقيا بحجة حرب الارهاب

ومن يسمع ماكرون
يصدق ان فرنسا مهتمة بحقوق الانسان والحريات

ولا يعلم
ان فرنسا من الداخل
“انتهاك لحقوق الإنسان وقمع للحريات

قمع المتظاهرين واستخدام القوة المفرطة ضدهم
تحريم الحجاب على المرأة المسلمة
حتى المرأة الفرنسية المسلمة لا تعطى حريتها وكامل حقوقها

غير اضطاهدها للافارقةالفقراء وحربها المستمر في دول افريقيا بحجة حرب الارهاب

كلهم في سلة واحدة امريكا فرنسا روسيا بريطانيا الالمان الهولنديين الاسبان البرتغال ، العنصرية حتي الان في المجتمع الامريكي برعاية حكومية

لسان حال الرئيس للمصريين هنا فى المنتدى:

هاااا !؟
نفسكوا ف ايه سلاح من فرنسا ؟؟؟

بصراحة البرجاميني تحفة و تسليح رهيب ، اتمني تفعيل الصفقة البحرية كاملة مع ايطاليا و فريم فرنسي يبقي معه الكروز البحري الفرنسي غير كده يبقي خلينا مع ايطاليا

انا بتكلم عن النسخه مكافحه الغواصات زى FREMM Aquitaine اللى عندنا

لسان حال الرئيس للمصريين هنا فى المنتدى:

هاااا !؟
نفسكوا ف ايه سلاح من فرنسا ؟؟؟

بصراحة الرئيس السيسي زي مغارة علي بابا رافال و ميج و سخوي و كا٥٢ و زيادة اباتشي و تحديث و انتاي٢٥٠٠ و رادارات فوق الاوفق و تطوير التصنيع المحلي و مسترال و غوصات الالمانية و فريم ايطالي و فرنسي و الالماني وذخائر اول مرة تخدم في الجيش المصري ، حد نفسه في حاجة تاني

ما هي الدولة التي قامت فرنسا بإلغاء صفقة سلاح معها بسبب سجل حقوق الانسان أصلا ؟

حاليا هناك تقاطع مصالح مصري و فرنسي / أوربي بسبب عربدة قردو في المتوسط (فرنسا مشاركة في مناورة ميدوزا-10)

بصراحة الرئيس السيسي زي مغارة علي بابا رافال و ميج و سخوي و كا٥٢ و زيادة اباتشي و تحديث و انتاي٢٥٠٠ و رادارات فوق الاوفق و تطوير التصنيع المحلي و مسترال و غوصات الالمانية و فريم ايطالي و فرنسي و الالماني وذخائر اول مرة تخدم في الجيش المصري ، حد نفسه في حاجة تاني

مشاهدة المرفق 331265

ألف مبروك .. مصر تستحق الأفضل

فرنسا تريد ان ترضي مصر وتكسب الفوز بالصفقات التسليحيه للمصر بعد الأبتعاد عن فرنسا في الصفقتين البحريه الأخير ه الميكو الألمانيه والفرقاطات الإيطاليه

انا اشوف (روسيا) انسب لمصر من الغرب عموما.

الموضوع نسبي برده ، مصر حصلت من المانيا علي صفقات سلاح بتسليحها القياسي و حتي الان من ايطاليا ايضا و الرافال اذا تم صفقة جديدة بالمعيار الجديد و الميتيور و زيادة السكالب هتكون تسليحها القياسي ، في رأي لا غني عن الروس في التسليح لكن مش بشكل كامل ، التنويع مطلوب هو امن قومي لتجنب الابتزاز السياسي

مشاركة تافهة
احسن الظن
ربما يعني ما يقول
ما حدث اليوم فعلا هو خضوع من فرنسا
لو تذكر زيارة ماكرون لمصر العام الماضي وحديثه عن حقوق الإنسان ورد السيسي عليه بقوة ثم بعدها تجمدت الصفقات العسكرية
اليوم هو خضوع فرنسا لوجهة النظر المصرية ورسالة واضحة بأن مصر لن ترضي بالتدخل حتي لو توقف التعاون العسكري
غير ان هذه المرة الأولي التي يعتذر فيها ماكرون عن الرسوم المسيئة

الكونغو كانت تسمي بلاد بلا ايادي لان الحتلال الفرنسي كان يقطع ايادي الشعب الكونغولي وقتل الملايين هناك و بعد بضعة عقود يتحدثون عن حقوق الانسان

تقصد الملاعين البلجيك هم من فعل ذلك وحتى الان لم تقدم حتى اعتذار ومن امر بذلك له تمثال في العاصمة

انا طماع يا جماعة انا عاوز تصنيع احنا في مجال البحرية بصنع اهو البدن عاوزين الكترونيات .

انا عاوز السيسي يستغل ده ويفتح صدره ويبقى تصنيع للرافال مع التطوير المستقبلي .

قفزة غير عادية بالنسبة لينا .

انا طماع اوي والفرصة دي قوية اوي يارب يارب السيسي يعملها هتبقى قنبلة جامدة في وش امريكا لانها لو اعلنت فرنسا انها هتدي لمصر رخصة ولو بنسبه ضئيلة لمصر لتصنيع مكونات بالرافال .

شركات الطيرات هتتهافت على مصر منها الشرمات الامريكية وانا متاكد يارب يعملها

تقصد الملاعين البلجيك هم من فعل ذلك وحتى الان لم تقدم حتى اعتذار ومن امر بذلك له تمثال في العاصمة

شكرا علي تصحيح المعلومة اخي الكريم ، فعلا بلجيكا هي من فعلت هذا بالكونغو و ليس الاحتلال الفرنسي

عودة
أعلى