ماكرون بعد لقائه السيسي: لن أربط بيع الأسلحة لمصر بسجل جقوق الإنسان الخاص بها

حد اسمه محمود جمال صرح لموقع يبدو انه عربي ناطق بالانجليزية .. قال كلام مش عارف مدى مصداقيته

“On one hand, Egypt is now upgrading its operational fleet to the F3-R standard and wants to double that number,” he said, adding that the deal “could see the light this year.”

فيه كلام كمان عن الامارات

“The Emiratis were very close to sealing the deal years ago, but they turned it down because the price was too high,” said one military source who wished not to be named. “Today, they are potentially considering 36 to 60 units because the jet’s price became more competitive due to the spike of Rafale sales to the region and abroad.”

The UAE could be eying “the F4 version armed with SCALP and Meteor missiles,” he added, a standard that will notably improve the connectivity of the Rafale and its ability to operate as part of a any network

الكلام صحيح

وقالوا الكنانى من قبل

والنظام المصرى عرض فى ايدكس 2018

الكلام صحيح

وقالوا الكنانى من قبل

محمود جمال ده زي الكناني كده بس الشهاده لله هو واحد بس الي تاخد منه المعلومه مع الشرح والمصادر كمان كان معانا هنا في المنتدي قبل معركه المصريين الاولي 2017 قبل ما يمشو من هنا بعد غلق حساباتهم

غير مستبعد ابدا لكن ليه مصر مطورش للمعيار f4 على طول انا عارف ان فيه اتفاقيه على f3r لكن ايه المشكله
لان لسه المعيار ده مش موجود لسه مستقبلا ان شاء الله

48 رافال رقم محترم جدا اتمني يتم التعاقد علي الصفقة الاضافية هذه السنة

الكلام صحيح

وقالوا الكنانى من قبل

انا عارف ان الكناني قاله والمنظومة اللي اتكلم عنها اتعرضت قبل كده

لكن هل كلامه دقيق بخصوص عدد الرافال اللي بنتفاوض عليها ؟ .. لو العدد صحيح يبقى انا عندي مشكلة الصراحة اجنا محتاجين اعداد اكبر من ذلك بكثير ولازم تكون من المعيار f4 .. لان فرنسا بتحاول تروج لنا ولليونانيين النسخة f3r سواء جديدة او مستعملة

محمود جمال ده زي الكناني كده بس الشهاده لله هو واحد بس الي تاخد منه المعلومه مع الشرح والمصادر كمان كان معانا هنا في المنتدي قبل معركه المصريين الاولي 2017 قبل ما يمشو من هنا بعد غلق حساباتهم

مين محمود جمال ؟ هل كان ليه عضوية هنا ؟ ومين العضو القديم اللي تقصده ؟

انا عارف ان الكناني قاله والمنظومة اللي اتكلم عنها اتعرضت قبل كده

لكن هل كلامه دقيق بخصوص عدد الرافال اللي بنتفاوض عليها ؟ .. لو العدد صحيح يبقى انا عندي مشكلة الصراحة اجنا محتاجين اعداد اكبر من ذلك بكثير ولازم تكون من المعيار f4 .. لان فرنسا بتحاول تروج لنا ولليونانيين النسخة f3r سواء جديدة او مستعملة
48 رافال ده عرض من فرنسا فعلا مطورين من المخزون الفرنسي النسخه f3r وطلبت مصر حزمه تسليح كبيره هو ده الي معطل الصفقه حتي الان منهم 300 اسكالب رقم كبير فعلا لا اعلم هل وضعنا العقده التعاقد امام التسليح

48 رافال ده عرض من فرنسا فعلا مطورين من المخزون الفرنسي النسخه f3r وطلبت مصر حزمه تسليح كبيره هو ده الي معطل الصفقه حتي الان منهم 300 اسكالب رقم كبير فعلا لا اعلم هل وضعنا العقده التعاقد امام التسليح

لا عرض المستعملين ده انا عارفه بقاله فتره .. واعتقد انه العدد قل بعد الصفقة اليونانية ودولة اوروبية تانية معروض عليها 12 تانيين مستعملين

المستعملين كويسيين عشان سعرهم .. وان كان فيهم مشكلة كبيرة وهو انهم غير قابلين للتطوير لاعلى من المعيار f4.1 .. او تحديثهم لاعلى من ذلك هيكون مكلف جدا ويتطلب تغييرات جذرية .. عشان كده فرنسا بتتخلص منهم .. لكن في النهاية هتكون طيارة كويسة بسعر كويس

لكن لو هو ده كل اللي هنجيبه يبقى عندي مشكلة كبيرة .. احنا الصراحة محتاجين رخصة للرافال في مصر من الاخر

التعديل الأخير:
لا عرض المستعملين ده انا عارفه بقاله فتره .. واعتقد انه العدد قل بعد الصفقة اليونانية ودولة اوروبية تانية معروض عليها 12 تانيين مستعملين

المستعملين كويسيين عشان سعرهم .. وان كان فيهم مشكلة كبيرة وهو انهم غير قابلين للتطوير لاعلى من المعيار f4.1 .. او تحديثهم لاعلى من ذلك هيكون مكلف جدا ويتطلب تغييرات جذرية .. عشان كده فرنسا بتتخلص منهم .. لكن في النهاية هتكون طيارة كويسة بسعر كويس

لكن لو هو ده كل اللي هنجيبه يبقى عندي مشكلة كبيرة .. احنا الصراحة محتاجين رخصة للرافال في مصر من الاخر
بس ده لازم عقد كبير ومبلغ كبير أيضا القنابل ظهر ماكيت يسلم للعصار رحمه الله لا اعلم هل يصنع في مصر وكان فيه مصدر يتحدث عن إنشاء مصنع لانتاج الميكا بشرق بورسعيد بالمنطقه الاقتصاديه ولم يظهر مره اخري حديث عنها

عودة
أعلى