مراسم أسطورية لنقل اعظم ملوك مصر القديمة

🤦‍♂️Primate with wifi

ياخي أي علاقة الكلام دة بالحدث الكلام دة علي المسلمين العاديين إنما دول عملوا التحنيط عشان الناس تعرف قوة الحضارة بتاعتهم ومصر عملت ليهم زفة
والله انا مش مقتنع بالكلام دا، تخيل لو فرعون كان بين الجثث دي اللي اتنقلت والسيسي كان بيستقبله!
وصلت اننا نكرم فرعون!

وجبت كلام ناس شيوخ يأكدو كلامي
عشان الناس الكبار ممكن يتسكفو يتكلمو

وفي النهاية انتم احرار،

والله انا مش مقتنع بالكلام دا، تخيل لو فرعون كان بين الجثث دي اللي اتنقلت والسيسي كان بيستقبله!
وصلت اننا نكرم فرعون!

وجبت كلام ناس شيوخ يأكدو كلامي
عشان الناس الكبار ممكن يتسكفو يتكلمو

وفي النهاية انتم احرار،
فرعون موسي مختلف علية مش هو رمسيس الثاني

جهود الالهاء بتبتدي بالمسلسلات مش دلوقتي
اصل سبحان الله
كل حاجة ماشية بالتقويم الميلادي والمسلسلات بس بيعرضوها في بداية رمضان
معاذ انت غلبان ومش فاهم حاجة. بتفكرني بأحمد سبع الليل في فيلم البرئ

حفل مبهر واسطوري
تابعت مقتتطفات كثيرة منه

عندي ثلاث ملاحظات

الاخراج اعتقد كان ممكن يكون افضل من كذا
المذيعات المفروض يكون الزي التراثي او الفرعوني مدري ايش تسمونه

اما السيسي وقفته اسطورية وهيبة وعظمة واعتقد صراخ الاخوان وفروخ المرشد بنسمعهم من السعودية
ولو كمل العظمة ولبس زي تراثي يعبر عن هوية مصر القديمة اعتقد صراخ الاخوان بيصحي النايمين على كوكب نبتون

انا عندي مشكلة مع ربطات العنق الكرفته
لبس مقزز ولا يعبر عن هوية ثقافية او تاريخية ولو لي من الامر شيء لمنعت لبسه داخل السعودية والكرة الارضية
شفت اخي لابس بدلة رسمية جن جنوني وكدت ان اربطة بها في اقرب عامود لكن حكمت عقلي لانه ضخم ولو مسكني ربطني بالمقلوب

من قدم التاريخ و نحن نؤثر ونعلم ونبدء كل شيء عظيم بل نحن التاريخ فليقف العالم احتراما لكل ما هو مصري
ما هذا الفخر من كل الجوانب
فخر اننا أحفاد الفراعنه العظام أعظم حضاره واقدمها وهي من علمت وأثرت ومازالت تؤثر
فخر اننا ناسبنا العرب وأصبحنا خيلانهم فاخذو من جينات الفراعنه عدم اليأس والطموح و السعي نحو الازدهار
وتعربنا فاخذنا من العرب بجانب جينات أجدادنا اخذنا من العرب صفات الكرم و الفراسه
والفخر الثالث اننا اعتنقنا دين التوحيد واسلمنا لله وما بعده فخر
ما هذا الفخر من كل الجوانب مصري عربي مسلم يا الله الحمد لله أنني مصري ما هذه النعمه التي يحسدنا عليها الكثير دامت مصر فرعونيه عربيه مسلمه تقود ولا تقاد في أضعف حالاتها تنظر بتاريخها فلا تسمح لنفسها بالخنوع والضعف
نحن الشعب الوحيد الغير مسموح له بالذل والضعف

حفل مبهر واسطوري
تابعت مقتتطفات كثيرة منه

عندي ثلاث ملاحظات

الاخراج اعتقد كان ممكن يكون افضل من كذا
المذيعات المفروض يكون الزي التراثي او الفرعوني مدري ايش تسمونه

اما السيسي وقفته اسطورية وهيبة وعظمة واعتقد صراخ الاخوان وفروخ المرشد بنسمعهم من السعودية
ولو كمل العظمة ولبس زي تراثي يعبر عن هوية مصر القديمة اعتقد صراخ الاخوان بيصحي النايمين على كوكب نبتون

انا عندي مشكلة مع ربطات العنق الكرفته
لبس مقزز ولا يعبر عن هوية ثقافية او تاريخية ولو لي من الامر شيء لمنعت لبسه داخل السعودية والكرة الارضية
شفت اخي لابس بدلة رسمية جن جنوني وكدت ان اربطة بها في اقرب عامود لكن حكمت عقلي لانه ضخم ولو مسكني ربطني بالمقلوب

اعتقد الحفل ده زى بروفا او اختبار للحفل القادم بتاع المتحف الكبير اعتقد ان اليونيسكو هينخرط بشكل اكبر فى الحفل القادم من حيث التمويل ودعوات الشخصيات العامة من أنحاء العالم بس كان لازم يتأكدو من القدرة التنظيميه وتقبل الناس على مستوى العالم للحدث يعنى بالعربي كده بيجسو نبض السوق

اعتقد الحفل ده زى بروفا او اختبار للحفل القادم بتاع المتحف الكبير اعتقد ان اليونيسكو هينخرط بشكل اكبر فى الحفل القادم من حيث التمويل ودعوات الشخصيات العامة من أنحاء العالم بس كان لازم يتأكدو من القدرة التنظيميه وتقبل الناس على مستوى العالم للحدث يعنى بالعربي كده بيجسو نبض السوق

اللي شفناه شي جميل وان شاء الله القادم اجمل

اليوم زي ماهو مبهر بمكوناته المصرية 100%

مؤلم جداً للبعض..ياريت نراعي مشاعرهم و نحتفل بصوت اعلى شوية

كلمات المقطوعة التي جاءت في حفل المومياوات الملكية وترجمتها
ــــــــــــــــــــــــــــــــــ
(الكلمات)
اى رمت نترو
أن باجو
نتس حنوت وعت
سنج أن إيست بغ أن اس جت اف
سنج أن إيست انتس حنوت آمنت تاوى ام اسيبوى
سنج أن ايست ايرت رع ور حسوت ام سبات
سنج أن إيست ردى نس عات أن نيسو بيتى

(الترجمة)
يا أيها البشر والآلهة الذين في الجبل
إنها السيدة الوحيدة
مهابة لايسة فإنها التي تلد النهار
مهابة لايسة فإنها سيدة الغرب والأرضين معا
مهابة لايسة فإنها عين رع عظيمة القدر في الأقاليم
مهابة لايسة فإنها التي تهب الكثير لملك مصر العليا والسفلى

ــــــــــــــ
الكلمات: ترنيمة مهابة إيزيس
الترجمة والإشراف التاريخي: د. ميسرة عبدالله حسين
الغناء والأداء الأوبرالي: أميرة سليم
الألحان لـ : هشام نزيه
المايسترو : نادر عباسي
الأوركسترا : أوركسترا وكورال الاتحاد الفيلهارموني
أبرز المشاركين في العزف:
التمباني: رضوى البحيري
الناي: هاني البدري
الربابة: الشاب أحمد منيب
فيولين: سلمى سرور

#ملحوظة_هامة
بمطابقة الكلمات على الأداء ستشعر أن هناك كلمات زائدة لم تُذْكَر، لكن هذا غير صحيح
السبب في هذا ذكره الدكتور ميسرة حيث قال «هذه كلمات الجزء الذى أنشد في الحفل وهو مقتطفات من افتتاحية ترنيمة مهابة إيزيس ولكن نظرًا لأنه تكرر على لسان الكورال والسوليست بجمل لحنية مختلفة فستشعر أنه أكبر من هذا بكثير، مقطع نصوص الأهرام لم ينشد وتم الاكتفاء بهذه الأنشودة فقط»

معاذ انت غلبان ومش فاهم حاجة. بتفكرني بأحمد سبع الليل في فيلم البرئ
صديق ليا من الجماعة المعترضين علي كل شئ اعجب بالحفل جدا ومدح فيه لكن كالعادة قال إنه معمول علشان يغطو علي سرقة باقي الكنوز من المتحف وأنهم فصلو الكاميرات قبل الاحتفال

صديق ليا من الجماعة المعترضين علي كل شئ اعجب بالحفل جدا ومدح فيه لكن كالعادة قال إنه معمول علشان يغطو علي سرقة باقي الكنوز من المتحف وأنهم فصلو الكاميرات قبل الاحتفال

احنا محظوظين جدا ب غباؤهم

هو فية حد بيصدق الكلام الاهبل دة

عودة
أعلى