وفاة الرائد طيار أبو زيد في تحطم اف-16 مصرية

انوقع تنوع طرازات الطائرات ارهق فني الصيانة المصريين

يفترض انها اجنحة طيران وكل جناح له طيارينه وفنيينه .. لا شك انه يوجد لدى مصر طيارين و فنيين متخصيصين لكل نوع من انواع الطائرات الي عندهم

لكن الاكيد ان قطع الغيار للصيانة مكلفة اذا ما قسناها على التشكيلة الكبيرة !

ميراج ٥
ميراج ٢٠٠٠
ميج ٢٩
اف ١٦
رافال
والان سو ٣٥
واخبار عن التايفون

وقد اخرجوا عدة انواع كالميج ٢١ وغيرها قبل فترة قليلة جدا

يفترض انها اجنحة طيران وكل جناح له طيارينه وفنيينه .. لا شك انه يوجد لدى مصر طيارين و فنيين متخصيصين لكل نوع من انواع الطائرات الي عندهم

لكن الاكيد ان قطع الغيار للصيانة مكلفة اذا ما قسناها على التشكيلة الكبيرة !

ميراج ٥
ميراج ٢٠٠٠
ميج ٢٩
اف ١٦
رافال
والان سو ٣٥
واخبار عن التايفون

وقد اخرجوا عدة انواع كالميج ٢١ وغيرها قبل فترة قليلة جدا
الفكرة اخي لما يكون عندي ١٠٠ فني مختصين بذات نوع كفاءتهم تكون اعلى بكثير من ١٠٠ فني مقسمين ٢٠ مختص بنوع معين

طيب عشان يكون واضح للجميع امريكا سقط لها خلال عامين فقط حوالى 12طيارة

طيب عشان يكون واضح للجميع امريكا سقط لها خلال عامين فقط حوالى 12طيارة
كيف تعقلون!
امريكا دولة منتجة للطائرات بكافة أنواعها و حتي لو سقط لها نصف اسطولها هي عندها القدره للانتاج احنا لألألألألألألألألألألألألألألأ.

كيف تعقلون!
امريكا دولة منتجة للطائرات بكافة أنواعها و حتي لو سقط لها نصف اسطولها هي عندها القدره للانتاج احنا لألألألألألألألألألألألألألألأ.
صحيح بس ده ليس له علاقه بالناحيه الفنيه والمشاكل أستاذي

صحيح بس ده ليس له علاقه بالناحيه الفنيه والمشاكل أستاذي
هو بيقول امريكا سقط ليها 12 طائرة .. طب امريكا بتشغل كام طائرة ؟ اسطول الدرونات لوحده زياده عن 7000 طائرة.

رحمهم الله
رقم خطير جداً و الأخطر أن حالات السقوط بين المقاتلات الحديثة هي الأكثر
و هذا يدعو للإستغراب هل الخلل في المعدة أو في الطاقم الفني أو في الطيارين أنفسهم.

ليس هناك اي خلل السعودية سقط لها طائرات مؤخرا وامريكا واسرائيل عادي وسع صدرك

ليس هناك اي خلل السعودية سقط لها طائرات مؤخرا وامريكا واسرائيل عادي وسع صدرك
عندما نتحدث عن دولة معينة لا داعي لتوجيه مسار الحديث إلى دول أخرى لأن المقارنة و لغة الأرقام ليست في مصلحتك عندما تقارن دولة مصر مع الدول الأخرى
الأفضل التركيز على أساس كلامي و هو النقاش لمعرفة سبب المشاكل المتكررة لسقوط الطائرات المصرية

عندما نتحدث عن دولة معينة لا داعي لتوجيه مسار الحديث إلى دول أخرى لأن المقارنة و لغة الأرقام ليست في مصلحتك عندما تقارن دولة مصر مع الدول الأخرى
الأفضل التركيز على أساس كلامي و هو النقاش لمعرفة سبب المشاكل المتكررة لسقوط الطائرات المصرية

تعالي نتكلم بالأرقام وانا كفيل ان اثبت انك تتحدث في اطار خاطيء تماماً
ثانيا يا غالي نستطيع ان نطلق كلمة مشكلة علي طريقة سقوط مكررة لكن هذا الحادث وقع علي المدرج وهو امر شائع وليس هناك طائرة محصنه من العطل

بيهزر لا تزعل حالك
حتى لا تقارن مصر مع الصومال

تعالي نتكلم بالأرقام وانا كفيل ان اثبت انك تتحدث في اطار خاطيء تماماً
ثانيا يا غالي نستطيع ان نطلق كلمة مشكلة علي طريقة سقوط مكررة لكن هذا الحادث وقع علي المدرج وهو امر شائع وليس هناك طائرة محصنه من العطل
ممتاز
هل تبدأ المقارنة مع القوات الأمريكية أو السعودية؟

للاسف حوادث الطائرات المصرية قد كثرت بشدة فى السنوات الاخيرة !!!
الموضوع ده مكنش ظاهر ايام مبارك , تقريبا كفائة الطيران ايام مبارك افضل من الموجود حالياً.
الجيش هو الجيش من بعد انقلاب 52
على الملك فاروق الله يرحمه
بمساعدة الإخوان
و السيسى هو مبارك الاثنان واجهه بحكم الجيش
يبقا ايه اللى اختلف ؟؟؟
اقولك أنا
السيسى خدع الإخوان و حط عليهم جامد
يبقا كل حاجه فى الجيش وحشه
مبارك كان كيوت شويه و سياسى ساب لهم 88 مقعد فى المجلس
و تانى أتأمرو عليه فى 2011
كل ما يتأمرو على حاكم كفاروق او حتى مبارك طبعا لا يقارن بفاروق فاروق الكينج يأتى حاكم و يشتتهم فى الأرض و لا يتعلمون

سبحان الله
لا أحب السيسى و الإخوان

الجيش هو الجيش من بعد انقلاب 52
على الملك فاروق الله يرحمه
بمساعدة الإخوان
و السيسى هو مبارك الاثنان واجهه بحكم الجيش
يبقا ايه اللى اختلف ؟؟؟
اقولك أنا
السيسى خدع الإخوان و حط عليهم جامد
يبقا كل حاجه فى الجيش وحشه
مبارك كان كيوت شويه و سياسى ساب لهم 88 مقعد فى المجلس
و تانى أتأمرو عليه فى 2011
كل ما يتأمرو على حاكم كفاروق او حتى مبارك طبعا لا يقارن بفاروق فاروق الكينج يأتى حاكم و يشتتهم فى الأرض و لا يتعلمون

سبحان الله
لا أحب السيسى و الإخوان
اي كلام.
بس انا هعذرك لأنك تقريبا مكنتش موجود ايام منتدي الساحات . كان توثيق سقوط الطائرات المصرية ضعيف جداً و اغلب السقوط وقتها كان لهيل.

كان فين و فين لما نسمع سقوووووط ميراج سقوط اف-16
دلوقتي عادي سقوط اف-16 و ميج-29 و رافال

اي كلام.
بس انا هعذرك لأنك تقريبا مكنتش موجود ايام منتدي الساحات . كان توثيق سقوط الطائرات المصرية ضعيف جداً و اغلب السقوط وقتها كان لهيل.

كان فين و فين لما نسمع سقوووووط ميراج سقوط اف-16
دلوقتي عادي سقوط اف-16 و ميج-29 و رافال

كفاك ترويجاً للاكاذيب لا توجد رافال سقطت

عودة
أعلى