اخماد الدفاع الجوي SEAD/DEAD والقصف الليلي مصر

الحالة
مغلق و غير مفتوح للمزيد من الردود.
ممكن توضحلي ليه اللينك 16ممنوع علي مصر خصوصا
والله ياخوي الموضوع معقد لان اول كان فيه انطباع ان مصر لازم توقع على اتفاقية cismoa علشان تقدر تستخدم تكنولوجيا زي link 16 و الاشارة العسكرية للgps رغم ان دول كثير حصلت على هذه التكنولوجيا بدون الدخول في هذه الاتفاقية.

بعدين مصر وقعت اتفاقية cismoa السنة الماضية على ما اذكر ولم يحدث شيء ايجابي بعد التوقيع والدليل حتى صفقة تحديث الاباتشي الاخيرة تفتقد تقنيات مثل رادار اللونج بو.

اتفاقية الcismoa تفرضها امريكا عادة على الدول اللي عندها تسليح شرقي بنسب معتبرة كنوع لحفظ التكنولوجيا العسكرية الامريكية من التسرب.

اخيRoad Runner انت ماسك ليه اوي كده في الf16 معايه كده دي جايه من المعونه وصدقني اخر حاجه وصلنا ليها هو تطوير لبلوك 50/52باليونان بس منتظرين ان تكتمل التجهيزات وان شاء الله علي 2022هنبدا فيها وكمان ذخائر قصف ارضي ممنوعه gbu بدون امرام كمان وعدد 100غير ال24وفيه واحده وقعت يبقي 23 غير كده احنا بنحلم لو حصل حاجه تاني اما بخصوص تعويض الفارق التقني بينا والصهاينه فده بنحاول انت عايز ان احنا اخطاء من التمنينات نحلها بكام سنه كده برايك ولو انت شايف ان الاتجاه لفرنسا وروسيا معملناش كده يبقي احنا بنهزر تاني مره وانا شايف خلاص مفيش وقت للهزار خالص الربع سنين الي جايين دول اسوأ ما سوف يشهده العالم وانا واثق مليون في الميه من الي قولته
طبيعي رود رنر يمسك بالاف16 المصرية لانها لا تزال العمود الفقري للقوات الجوية بمصر.

الميج29 اتوفع ان مصر تعاقدت عليها بسبب خروج الميج21 ونسختها الصينية من الخدمة.

والسوخوي مثل ما فهمت انها بديل عن صفقة ال12 رافال الاضافية لان طريقها كما يبدوا بات مسدودا

حتي شغل التزود من مقاتله ده غير عملي الا في مهمات محدوده
صحيح
التزود بالوقود جوا بطريقة body to body قليل فوائدها ولا توفر loiter مرتفع للمقاتلات عكس الطائرات المخصصة لتزود بالوقود جوا.

حتى تقنية الارضاع اقل كفاءة من تقنية الحقن. علشان كذا الامريكان اعتمدوا تقنية الحقن كبديل عن الارضاع لجميع المقاتلات بما فيهم الA10 لانها تضخ كمية اكبر وهذا يعني زمن اقل في التزود بالوقود.

لا تتناقض لو سمحت
انت حذفت مشاركتي وتقول عنها بدون مصدر وبنفس الوقت تقول يحق لكل عضو ان يقول ما يشاء! عيب والله
غير صحيح..انت تنشر معلومات وليس اراء و بدون مصادر و تريدنا ان نقبلها و نصدقها..يا اخي عيب عليك انت.

وش الصواريخ الروسية الحديثة الموجودة لدى مصر؟ انا لا اتوقع اي شي حديث واساسا الروسي سيء واقل جودة ولا يقارن بالصواريخ جو جو الامريكية زي الامرام والاوروبي ميتيور
الار٧٧ الروسى كمثال فقط

غير صحيح..انت تنشر معلومات وليس اراء و بدون مصادر و تريدنا ان نقبلها و نصدقها..يا اخي عيب عليك انت.
والله عيب عليك انت
انا جبت مصدر على ان كلامي صحيح

خبر جيد للمصر قدوم السكالب وعقبال ماتطور الرافال المصريه حتى تصبحf-22
هذا الكلام لايضير الا كل حاقد على اللحمه بين الأشقاء فقوة مصر من قوتنا وضعفها يضعفنا بالتوفيق

وش هالحكم العجيب!!

الاماني الكل يتمنى للمسلمين الخير ، لكن النقاش في الواقع مطلوب وليس حقد كما تدعي.
ترا عيب مثل هذه الكلمات نشوفها في المنتدى ، وقمة التأخر وعدم الاحترام ان تصف الناس بالحقد
.​

في الحقيقة كلامه صحيح
حتى الaasm مصر لا تملك النسخة الموجهة بالgps رغم انها تعاقدت عليها. تقريبا اللي حصل لها نفس اللي حصل بموضوع السكالب وهو اعتراض امريكا على بيع مصر اي ذخائر موجهة بالgps.

يعني كل المقاتلات الغربية المصرية مستواها دون المأمول بسبب النواقص
كل قنابل AASM مزوده بخاصيه التوجيه بالقمر الصناعي GPS ما لم يذكر اي مصدر خلاف ذلك
تقريبا دي ملهاش مكان هنا، هنا المصادر الموثوقه فقط هي التي تتحدث بما انك عضو هنا ييزايد الناس على المصادر

و
في الحقيقة كلامه صحيح
حتى الaasm مصر لا تملك النسخة الموجهة بالgps رغم انها تعاقدت عليها. تقريبا اللي حصل لها نفس اللي حصل بموضوع السكالب وهو اعتراض امريكا على بيع مصر اي ذخائر موجهة بالgps.

يعني كل المقاتلات الغربية المصرية مستواها دون المأمول بسبب النواقص
لما بيتحذف كلامك اللي بدون مصادر بتزعل.

كل قنابل AASM مزوده بخاصيه التوجيه بالقمر الصناعي GPS ما لم يذكر اي مصدر خلاف ذلك
تقريبا دي ملهاش مكان هنا، هنا المصادر الموثوقه فقط هي التي تتحدث بما انك عضو هنا ييزايد الناس على المصادر
غير صحيح
ليس جميعها يملك خاصية التوجيه بالgps

يا رجل منطقيا ما يصير امريكا اللي تمنع عن مصر الgbu والjdam الموجهة بالاقمار الصناعية وتسمح لفرنسا تبيعه لكم خصوصا ان امريكا منعت فرنسا تسلم مصر السكالب لنفس السبب وهو تقنية التوجيه بالgps. بعدين مقاتلات مصر اصلا لا تملك صلاحيات الدخول على الاشارة العسكرية للgps

غير صحيح

يا رجل منطقيا ما يصير امريكا اللي تمنع عن مصر الgbu والjdam الموجهة بالاقمار الصناعية وتسمح لفرنسا تبيعه لكم خصوصا ان امريكا منعت فرنسا تسلم مصر السكالب لنفس السبب وهو تقنية التوجيه بالgps. بعدين مقاتلات مصر اصلا لا تملك صلاحيات الدخول على الاشارة العسكرية للgps
أنت هنا تخمن أن قنابل AASM التي تعاقدت عليها مصر منزوعه منها خاصيه التوجيه بالقمر الصناعي بدليل ان مصر واجهت مشاكل في شراء دفعة من صواريخ السكالب المزودة بنفس الخاصيه
نهايه الكلام,
كل قنابل AASM الفرنسية و المصريه و القطرية و الهندية مستقبلا مزودة بخاصيه التوجيه بالقمر الصناعي ما لم يذكر مصدر "موثوق" خلاف ذلك.
هل لديك مصدر و لا هتدخل في نقاش بيزنطي كعادتك لما تحشر في الزاويه ؟!! :)

غير صحيح

عندك مصدر على كلامك ولا ده رايك

عندك مصدر على كلامك ولا ده رايك

شوف صفقة الاف16 بلوك 50 المصرية بدون قفز ترددي havequcik وال gps بتاعها تجاري زي حق السيارات والجوالات.

فيه مصادر بوجوده لو كل سلاح مصرى له صورة كنا نفينا وجود نصف سلاح الجيش المصرى
يا رجل اكثر جيش بالمنطقة يعمل بروباغندا هو الجيش المصري وكل شوي صور ومقاطع الشؤون المعنوية والاعضاء هنا ينزلوها. بقى عايز تقنعني ان الاسلحة التي انفي وجودها اصبحت سرية وباقي الاسلحة كلها تظهر عادي؟ يعني السكالب ولا فيه حتى صورة له بمصر ويدعي الاعضاء وجوده بناء على مصادر فشنك انهم استلموا جزء من الصفقة قبل ما عم فرج الاستورجى يصحى

يا رجل اكثر جيش بالمنطقة يعمل بروباغندا هو الجيش المصري وكل شوي صور ومقاطع الشؤون المعنوية والاعضاء هنا ينزلوها. بقى عايز تقنعني ان الاسلحة التي انفي وجودها اصبحت سرية وباقي الاسلحة كلها تظهر عادي؟ يعني السكالب ولا فيه حتى صورة له بمصر ويدعي الاعضاء وجوده بناء على مصادر فشنك انهم استلموا جزء من الصفقة قبل ما عم فرج الاستورجى يصحى
هسءلك سؤال شفت صور الاس٣٠٠فى مصر شفت كم صورة للفريم المصرية وتسليحها يعد دخولها الخدمة صور الاف١٦ نفسها ظهرت بكامل سلاحها فى صورة واحدة يتيمة التور ام والبوك ام راينا صورة بعد خمس سنوات من وجوده بمصر

هسءلك سؤال شفت صور الاس٣٠٠فى مصر شفت كم صورة للفريم المصرية وتسليحها يعد دخولها الخدمة صور الاف١٦ نفسها ظهرت بكامل سلاحها فى صورة واحدة يتيمة التور ام والبوك ام راينا صورة بعد خمس سنوات من وجوده بمصر
من الاشياء المريبة سياسة التكتم المصرية
ويكأن اجهزة المخابرات العالمية لا تعلم كافة هذه المعلومات
اتذكر نقاشات طويلة ومريرة حول موضوع التور خاصة

الحالة
مغلق و غير مفتوح للمزيد من الردود.
عودة
أعلى