إستهداف منظومات دفاع جوي تركية في الوطية

الحالة
مغلق و غير مفتوح للمزيد من الردود.
انا مش عارف ايه سر الدفاع المستميت لبعض المستعربين بالدفاع عن تركياا !!!
لا والمصيبه ان تركيا نفسها صاحبه الشأن اعترفت بالضربه ومش بس كدا كمان اعترفت بان الضربه دمرت بعض المنظومات الموجوده
انتو لسه بتنفو الخبر !!!!!

كنت فين امبارح مجتش تفرح معانا بقفا الوطيه يعني ?... هو لما طيارات الامارات علي افتراض ان الي ضرب هي الميراج تطلع من مطارات مصريه ده لا يعتبر تدخل مصري و لو بشكل غير مباشر؟

صحيح الاسبوعين الي قولت عليهم عدوا يا عسل ايه الاخبار؟؟

الخط الاحمر موجود و محدش قرب له .. لما حد يجيله الجرائه يعديه ساعتها هنشوف مين كلامه هيمشي؟ ?
الاخبار عم تتطور بالعراق وسوريا ولبنان ولا انت مش سامع عم يحصل ايه هناك وانا كنت موجود البارح بس مفيش جديد اليوم العم ايدي كوهين اعطانا المفيد وكمان الاتراك اعطوا المفيد والخال عبد الخالق عبد الله اعطى المفيد بس الظاهر جت اوامر وحذف التغريدة على كل حال شفت صور الوطية النهاردة اصل مفيش اي اضرار كبرى عم ايدي حكا المفيد طيارة ميراج وحدة من الامارات نفذت ضربة من مسافة عن الوطية وبس والشباب عاملين هيصة وحفلة مشان كدة صراحة مش راح الومهم اصل الضغوط عليهم كبيرة

ليش متعب نفسك بالنقاش مع شخص يعتبر المجوسية مصدر موثوق اذا هم عملوا طيارة ضربت 4 مقذوفات غارة كبرى وانهم احتلوا مدينة بتركيا حتى خرائط كوكل لم تظهر اي اضرار بالوطية خلهم نفسيتهم تعبانة هل كم يوم ينطبق عليهم تغريدة قصودة
وانت ليش متحمس وصاير تركي اكثر من الاتراك اللي اعترفوا بأنفسهم بأن القاعدة قصفوا
ولاتنسوا تهليلكم عند تدمير مدرعة ليبية وحدة وتصورونها انزال النورماندي

انا مش عارف ايه سر الدفاع المستميت لبعض المستعربين بالدفاع عن تركياا !!!
لا والمصيبه ان تركيا نفسها صاحبه الشأن اعترفت بالضربه ومش بس كدا كمان اعترفت بان الضربه دمرت بعض المنظومات الموجوده
انتو لسه بتنفو الخبر !!!!!
انت عايش فين ياحبيبي كل الي قولنا ان الضربة نفذت بطائرة ميراج اماراتية وان الاضرار محدودة وفيك تتاكد من صور الاقمار الاصطناعية للوطية بس في شباب جالها ماس كهربائي لما قلنا ان الامارات ضربت طيب اذا في حد عندو دليل انو مصر هي الضربت يتفضل ينزلو

الاخبار عم تتطور بالعراق وسوريا ولبنان ولا انت مش سامع عم يحصل ايه هناك وانا كنت موجود البارح بس مفيش جديد اليوم العم ايدي كوهين اعطانا المفيد وكمان الاتراك اعطوا المفيد والخال عبد الخالق عبد الله اعطى المفيد بس الظاهر جت اوامر وحذف التغريدة على كل حال شفت صور الوطية النهاردة اصل مفيش اي اضرار كبرى عم ايدي حكا المفيد طيارة ميراج وحدة من الامارات نفذت ضربة من مسافة عن الوطية وبس والشباب عاملين هيصة وحفلة مشان كدة صراحة مش راح الومهم اصل الضغوط عليهم كبيرة

حلتك صعبه اوي .. ضرب منظومه الهوك الي بتحمي القاعده اضربت و طالع مصدر تركي مجهول يقول ان الاضرار بسيطه المفروض نصدقه .. الي ضرب مترصدش مش عارف جبت منين طياره واحده و صور الاقمار الصناعيه مش واضحه اصلا.. التويته اتحذفت اتحذفت ليه محدش عارف يمكن اكتشف انه غلطان و مش الامارات الي نفذت الضربه! ايدي كوهين مش بقولك حالك صعبه نسيب الاخ صقر الامارات @كاميكازي الامارات يرد علي الموضوع ده.

سوريا فيها الخبر ده .. انت تقصد ايه بقي؟ ?

رد معبر صراحة

هذا الجواب

طيار اماراتي

غياثي منصوري هو من قصف قاعدة الوطية في ليبيا

مستهدف الزحف التركي

على منابع النفط العربية . احزروا يا عرب وين تلقى تدريباته ومع اي دولة في السنوات الاخيرة؟. !

هههههه

غياثي ليس اسما لرجل ولكن لمنطقة تقع في المنطقة الغربية لدولة الامارات العربية المتحدة ..

ومنصوري ايضا لا تطلق هكذا .. بل الصحيح (المنصوري) وهي اسم لقبيلة معروفة في الامارات ..

يبدو ان من صاغ الخبر من المستعربين الذين لا يفقهون في اسماء الرجال او المناطق شيئا ..

غياثي !!

:))

هههههه

غياثي ليس اسما لرجل ولكن لمنطقة تقع في المنطقة الغربية لدولة الامارات العربية المتحدة ..

ومنصوري ايضا لا تطلق هكذا .. بل الصحيح (المنصوري) وهي اسم لقبيلة معروفة في الامارات ..

يبدو ان من صاغ الخبر من المستعربين الذين لا يفقهون في اسماء الرجال او المناطق شيئا ..

غياثي !!

:))
لقينا شي نعاير فيه المناصير من ريعنا ??

التانكر رصدها سهل من اى وحدات اوروبية او امريكية فى المتوسط فضلا عن التركية وممكن تؤدى لفشل المهمة قبل بدايتها

الارجح اعادة تموين من قاعدة مؤمنة مصريا بالكامل فى الشرق او قاعدة الجفرة نفسها.. ذهابا وايابا ثم العودة للاراضى المصرية
من الغباء عدم ادخال قوة عظمى في الصراع
على الاقل تقديم دعم لوجستي للقوات المهاجمة

اتوقع بان دولة اوروبية قد قدمت الدعم اللوجستي للقوات المهاجمة

مجرد رأي ولا اعرف اي شيء عن الموضوع الا ما ذكر بالمنتدى

لي رد بسيط الحقيقه علي المهزله اللي بتحصل
مش معقول يا شباب ٤ مواضيع وعشرات الصفحات اتخربت بسبب مين اللي نفذ الضربه مصر ولا الامارات !!
ايا كان مين اللي نفذها
١- المهم دوله عربيه اللي نفذت الضربه .
٢- ان قردوغان خد قفا حلو امبارح .
بخلاف كدا لو القرد فكر يرد اعتباره ودا متوقع هنشوف عمليات مشابهه من مصر مره والامارات مره يعني الجايات اكتر .
٣- الضربه حلوه مفيش كلام لكن اعتقد ان العقل مطلوب خصوصا ان الحرب مخلصتش ولو كسبت معركه لسه في معارك تانيه ياريت نقلل من الاحتفال المبالغ فيه لانها فالاول والاخر منظومه هوك تدمرت لما القرد وميلشياتو يغورو من ليبيا خالص يبقي الاحتفال ساعتها والافراح للصبح.
٤-رأيي الشخصي ان الاقرب للضربه هيا الميراج الاماراتيه ولكن في حاجات تانيه اهم من مين اللي ضرب واللي اعتبرها المكسب الحقيقي
اولا : التناغم والتناسق الرائع بين مصر والامارات وهما بكل تأكيد حلف قوي جدا مابالك كمان لو اضفنا لهم السعوديه.
ثانيا : ان هناك سلاح جو عربي سواء مصري او اماراتي بجوده محترمه ومدرب تدريب جيد جدا وعندها القدره علي تنفيذ عمليه نوعيه بدون رصدها اصلا !.
في مكاسب ونقط ايجابيه ياريت نركز عليها بدل الخناقات والنزاعات الفارغه اللي فرقتنا كعرب ومسلمين
رجاءا نبتعد عن المشاركات الطفوليه والكيديه عشان شكل المنتدي

استحمار لمستوى بعيــــــــــــــــــــــــــــد يجعلك تشك في بشريتهم
يبغون يقلدون قناة الجزيرة
شافوا الحمير الي يصدقونهم ويعضمون الترك والقردوغان وتوقعوا بان كل الناس مثلهم ??

انا اتوقع بان المقطع موجه لقطيع الحمير اتباع اردوغان وقطر والاخونج بصفة عامة لانهم يصدقون اي شي ??

مش معقول يا شباب ٤ مواضيع وعشرات الصفحات اتخربت بسبب مين اللي نفذ الضربه مصر ولا الامارات !!
ايا كان مين اللي نفذها
بخلاف كدا لو القرد فكر يرد اعتباره ودا متوقع هنشوف عمليات مشابهه من مصر مره والامارات مره يعني الجايات اكتر .
٣- الضربه حلوه مفيش كلام لكن اعتقد ان العقل مطلوب خصوصا ان الحرب مخلصتش ولو كسبت معركه لسه في معارك تانيه ياريت نقلل من الاحتفال المبالغ فيه لانها فالاول والاخر منظومه هوك تدمرت لما القرد وميلشياتو يغورو من ليبيا خالص يبقي الاحتفال ساعتها والافراح للصبح.
٤-رأيي الشخصي ان الاقرب للضربه هيا الميراج الاماراتيه ولكن في حاجات تانيه اهم من مين اللي ضرب واللي اعتبرها المكسب الحقيقي
اولا : التناغم والتناسق الرائع بين مصر والامارات وهما بكل تأكيد حلف قوي جدا مابالك كمان لو اضفنا لهم السعوديه.
ثانيا : ان هناك سلاح جو عربي سواء مصري او اماراتي بجوده محترمه ومدرب تدريب جيد جدا وعندها القدره علي تنفيذ عمليه نوعيه بدون رصدها اصلا !.
في مكاسب ونقط ايجابيه ياريت نركز عليها بدل الخناقات والنزاعات الفارغه اللي فرقتنا كعرب ومسلمين
الحمدلله طلع في عاقل يتكلم بعقلانيه اقروها يالمطبلين وكفايه تخريب مواضيع..

يجب فتح نقاش عسكري مستقل عن فشل المنظومة الامريكية HAWK بأحدث اصداراتها وهي تحت قيادة عضو في الناتو تركيا.

وابقاء هذا الموضو للدردشة
المنظومة ليست فاشلة ، لكن اتوقع احد امرين :
١- فشل في تدريب الافراد المشغلين للمنظومة وعدم جاهزيتهم
٢- تمت الاستعانة بأحد الدول المتميزة في مجال الحرب الالكترونية للتشويش على المنظومة وتحييدها SEAD

مع العلم بان :
مصر - السعودية - الامارات
لديهم قدرات EW عالية جداً

ايا كان مين اللي نفذها
+++ نقطه اخرها نسيت ان اذكرها :
تنفيذ الميراج الامارتيه للضربه لا تعني اطلاقا عدم قدره مصر علي تنفيذها فمصر عندها ما يكفي ويزيد علي تنفيذ ضربه كهذه
والعكس صحيح طبعا ان كانت مصر المنفذ للضربه لا ينفي قدره الامارات الحبيبه علي تنفيذ ماهو اقوي من ضربه كتلك
ومره ثانيه اتمني ننظر للايجابيات ونبتعد عن المشاركات الطفوليه

الحالة
مغلق و غير مفتوح للمزيد من الردود.
عودة
أعلى