نقاش: الاف 16 المصرية في مهب الريح

هوا في ايه يا جماعه استهدوا بالله كدا واهدوا على نفسكم مش موضوع اللي هيخلينا نهاجم في بعض
للاسف عندنا عجز بعض الاعضاء عن الرد بحقائق ومعلومات قاموا بتوجيه الاساءات كاثبات منهم على ضعف حجتهم

كان الله فى عون الجيش المصرى ممنوع علينا تسليح متقدم من امريكا اوروبا تتعرض للضغط من امريكا لكى لا تسلح مصر بتسليح نوعى و روسيا فى نظر البعض متخلفة طب نجيب سلاح منين من المريخ

والدى رحمه الله كان ملاح بالقوات الجوية المصريه وكان من ضمن النخبهالى تم اختيارها فى ١٩٧٩ للسفر الى امريكا وإحضار طائرات ال f16 فى اولى الطرازات كان وقتها لا يزال ملازم أول
حكالى انه مصر كانت تأخذ نفس النسخه الأمريكية وانه الf16 كانت أعجوبة عصرها
تم اغتيال السادات وهم بامريكا وتم نشر العديد من صور اغتياله بالصحف هناك وقتها وهوا مالم يتوفر بمصر ابدا

يا أخي و ما المشكلة بتناول أوجه القصور هذه حتى لو من عضو آخر غير مصري ؟!
حلمي فالحياة أن ننظر للمحتوى دون أن ننظر لكاتبه
على فكرة انا برد بسخرية وواخدها بهزار
وعشان كدة برد على اسلوبه بهزار وليس باستهجان

هو اسلوبه مستفز وعارف طبيعة المصريين دمهم حامى

اما بالنسبة للمضمون انا اكدت كلامه وعددت الاسباب ومحاولات تلافيها

والدى رحمه الله كان ملاح بالقوات الجوية المصريه وكان من ضمن النخبهالى تم اختيارها فى ١٩٧٩ للسفر الى امريكا وإحضار طائرات ال f16 فى اولى الطرازات كان وقتها لا يزال ملازم أول
حكالى انه مصر كانت تأخذ نفس النسخه الأمريكية وانه الf16 كانت أعجوبة عصرها
تم اغتيال السادات وهم بامريكا وتم نشر العديد من صور اغتياله بالصحف هناك وقتها وهوا مالم يتوفر بمصر ابدا
الله يرحمه ويغفر له
ده كان زمان قبل ظهرر النسخ الاحدث من الاف16 ودخول تقنية الgps وغيرها

مش معايرة
لكن للاسف بعض الاعضاء يتحسس من مناقشة اوجه القصور والضعف في القوات الجوية المصرية والنتيجة مثلما ترى للاسف مهاترات واساءات
القصور مش من مصر لكن امريكا تحاول تقزيم الجيش المصرى بلتحديد لخدمة اسرائيل ودا معروف

على فكرة انا برد بسخرية وواخدها بهزار
وعشان كدة برد على اسلوبه بهزار وليس باستهجان

هو اسلوبه مستفز وعارف طبيعة المصريين دمهم حامى

اما بالنسبة للمضمون انا اكدت كلامه وعددت الاسباب ومحاولات تلافيها
فهمتك غلط حقك عليا
بس فعلا في أعضاء كتير هنا كدا زي ما قولتلك فوق
تحياتي

الله يرحمه ويغفر له
ده كان زمان قبل ظهرر النسخ الاحدث من الاف16 ودخول تقنية الgps وغيرها
بالفعل ويحكيلى وقتها كان فى وفود من دول عربية شقيقة وأخرى افريقية على ال f16

يا أخي و ما المشكلة بتناول أوجه القصور هذه حتى لو من عضو آخر غير مصري ؟!
حلمي فالحياة أن ننظر للمحتوى دون أن ننظر لكاتبه
هنا المشكلة
بعض الاعضاء يحول الموضوع الى مهاترات واساءات بسبب عدم تقبله للنقاش.
قلتها سابقا اسلوب (طبطب وليس كلو تمام يا ريس) يجعل البعض لا يريد رؤية او نقاش اوجه القصور.

بيعها افضل ، والشراء بثمنها su57 و su35
خيار غير حكيم فمصر تملك خبرة كبيرة وعدد ساعات طيران مهول على آلاف ١٦ التخلص منها خيار خاطئ ولكن تخصيصها في الدور الذي يمكنها القيام به على وضعها الحالي هو الخيار الأصح

خيار غير حكيم فمصر تملك خبرة كبيرة وعدد ساعات طيران مهول على آلاف ١٦ التخلص منها خيار خاطئ ولكن تخصيصها في الدور الذي يمكنها القيام به على وضعها الحالي هو الخيار الأصح
لكن مالفائدة من عدد ساعات الطيران والخبرة المهولة بينما لا تستطيع ان تدخل تحديثات نوعية ترفع من قدرات اسطول الاف16؟

فعلا بيعها افضل بكثير لمصر وتستفيد منها امريكا بمساعدة الدول المنضمة حديثا كحليف لها.

وتشتري سوخوي وميج زيادة

لكن مالفائدة من عدد ساعات الطيران والخبرة المهولة بينما لا تستطيع ان تدخل تحديثات نوعية ترفع من قدرات اسطول الاف16؟

فعلا بيعها افضل بكثير لمصر وتستفيد منها امريكا بمساعدة الدول المنضمة حديثا كحليف لها.

وتشتري سوخوي وميج زيادة
ربنا يسهل اللى فيه الخير

إلي من ستباع والبيع يستلزم موافقة أمريكا...التفاوض علي الأمرام بأي نسخة سيمثل دفعة قوية
ممكن تباع لسنغافورة مثلا والبحرين ... امريكا توافق غصبا عنها ، هي رافضة التحديث وبيع الصواريخ ، انا اعمل بالطائرة ايه بهذا الشكل ... سأبيعها لأبليس (الصين) ?

ممكن تباع لسنغافورة مثلا والبحرين ... امريكا توافق غصبا عنها ، هي رافضة التحديث وبيع الصواريخ ، انا اعمل بالطائرة ايه بهذا الشكل ... سأبيعها لأبليس (الصين) ?
انت عاوز عقوبات علينا ولا أيه :تمام:

تجيب su35 و su57 افضل منها وبمراحل ... ما اقول ان الـ f16 سيئة ، لكن رفض التحديث وبيع الامرام (غير) مقبول

عودة
أعلى