مصر تستعجل روسيا في تسليم صواريخ باستيون"K-300P" للدفاع الساحلي على خلفية توترات المتوسط

وانت عندك حق في كلامك. فكيف نقوم بتقييم شيءً مبهم وسري ....!!؟؟؟
ولكن بمنطق المقاربة والمقارنه وتحليل الظاهر من البيانات. نستطيع ان نضع ايدينا علي الشكل العام والمستوي المتوقع. ولذلك يكفينا مثلا ان نعلم ان مصر اهتمت بهذا السلاح تحديدا بعد حرب ٧٣ مباشرهً. لاننا عانينا منه في هذه الحرب. ومن الامثله عمليات التشويش علي الصواريخ البحريه الروسيه. ومن هذا التاريخ انتبهت مصر الي شيئان تتجه اليهم التكنولوجيا القادمه. الحرب الاليكترونيه والطيارات المسيره والتي استخدمتها اسراءيل ايضا. ويوجد حديث للمشير ابو غزاله يتحدث عن هذا. لذلك اعتقد ان مصر علي مستوي عالي في هذا المضمار. ببساطه لانها لابد وان تكون. والا سيكون كل هذا الدفاع الحوي مبداءياً غير فعال....
ولعلمك اسراءيل ايضا غامضه بعض الشيء في هذا المضمار. طبعا معروف انها من المعلمين في الحرب الاليكترونيه. ولكن حتي في الاسلحه التي تستوردها. عي تقوم بتزويد طائرتها مثلا بانظمه خاصه بها غير معروفه الامكانات علي وجه التحديد. ولكنها رهيبه طبعا من غير ما نعرف ما هي مواصفتها بالتحديد.
انا روحت فى لجنة تفتيش على فوج الكترونية رفضو يعرضوا المهام الا امام العميد قائد اللجنة فقط :LOL:

ببساطه لانها لابد وان تكون. والا سيكون كل هذا الدفاع الحوي مبداءياً غير فعال....

بالضبط

وكما نعلم سلاح الدفاع الجوى المصرى سلاح محترم جدا .. و سلاح حرب الكترونية محترم واجب الوجود لسلاح دفاع جوى محترم .. انا بتكلم عن القدرات الحقيقية لهذا السلاح مش بس قطع اتصالات و Jamming و كدا

انا روحت فى لجنة تفتيش على فوج الكترونية رفضو يعرضوا المهام الا امام العميد قائد اللجنة فقط :LOL:

ولا هتشوف المهم او الاقل اهمية ... هتشوف حاجة تقدر تشوفها يوتيوب .. و بيخلى العميد يشوف هما وروك اية عشان لو وروك حاجة بالغلط بيقا عارف انها اتشافت .. والعميد نفسو عارف حتة بسيطة ..

السلاح دة مشكلتو ان لو عرفت معلومة تقنية بسيطة يخلى السلاح Obsolete

ولو عرفت الامكانيات ضمنيا تقدر تطور حاجة ضدها على طول ..

اللى بيعمل كدا و بيورى الكل و يعلن اللى بيصنع و يبيع بس ...

--------------------------

مصر اتعملت من دروس الحروب السابقة ان الدفاع الجوى هو الاهم .. ف ابنى على معرفتك بالدفاع الجوى اى حاجة تمشى مع قدراتة .. انا قلت ف كام موضوع و عملت موضوع بردة عن التصنيع العسكرى فى مصر .. وقلت ان مصر متجهة لتحقيق الاكتفاء الذاتى فى الدفاع الجوى فى اعتقادى .. مع الذخائر فى الاسلحة الاخرى ... كدا انتا تقدر تدافع عن ارضك بكل اريحية .. وبدون ضغوط

التعديل الأخير:
تمام. وبظبط هذا ما يحدث.
فكما قولت لك.... هي خطه دول نطاق النطاق..
يتم تطويق الدول العربيه المطوقه لاسرائيل.
وكما هي ايران. ... كما هي تركيا.
نفس اللعبه ونفس السيناريو ونفس الاهداف ونفس التكتيك. اللعب علي الجهلاء مدعين الدين
شويه شيوخ سينتقم منهم الله باذن الله.
ولكن خصوصا في الحاله المصريه. فالحمد لله لقد اخذنا الترياق ودفعنا ثمنه عشر سنوات الان من ٢٠١١. والشعب اغلبه فهم وانتهي ٩٠ في الميه من الامر. واصبحو انا منبوذين داخلياً او مطرودين خارجياً.
اما تركيا...... وانا لا اريد ان يتم اتهامي كالعاده بالتطبيل.
ولكن تركيا بالنسبه الي مصر لا تشكل اي تهديد عسكري. والله العظيم هي اقل من ذلك.
ولكن القصه. قصه اولويات لنا بحته.
عندنا تنميه اقتصاديه ويريدون ايقافنا واستنزافنا
وايضا موضوع اثيوبيا..... غير كده احنا نفطر بالاتراك علي الصبح اقسم بالله.
تركيا قوة ليس فقط اسلحة لكن الدعم الغربي لها هذا بحد ذاته مشكلة كبرى

ان شاء مصر تتحصل على هذه المنظومه الشرسه بالتوفيق لمصردايما وابدا

الأخبار المنتشرة عن إن مصر طلبت من روسيا تسريع تسليم نظام الدفاع الساحلى الـ(BATSION) غير دقيقة هى ذاهبة لـ الجيش الوطنى الليبى
لان مصر استلمتها طبقا لمحمد زيدان

فعلا المنظومه مش لينا.. العقد في ٢٠١٣ وبالعقل كده كل ده مستلمناش

الأخبار المنتشرة عن إن مصر طلبت من روسيا تسريع تسليم نظام الدفاع الساحلى الـ(BATSION) غير دقيقة هى ذاهبة لـ الجيش الوطنى الليبى
لان مصر استلمتها طبقا لمحمد زيدان

ده كلام منطقى لان مش معقول متعاقدين من 2103 ولسه ما استلمناش المنظومه واضح انها موجوده من زمان

بوص يا نايل. هو انا عاندي معلومه قديمه جدا بهذا الخصوص. بخصوص وجود الباتريوت في مصر. ولكن لان الكلام هنا بالمصادر. غير وجود بعض الاعضاء بيتجننو اما بيسمعو ان مصر بتمتلكه. ولا اعلم لما ...!!؟؟
ولكن ما اعلمه انه قبل حرب امريكا مع العراق. قامت امريكا بتزويد مصر ببطاريات باتريوت وذلك بناءً علي طلب من مبارك مباشر. والسبب هو تخوفه من اطلاق صدام صواريخ باليستيه ضد القاهره. وقامت امريكا بتزويد مصر بشكل عاجل ببطاريات صواريخ باتريوت من مخزون الجيش الامريكي مباشرهً. يعني بدون صفقه وبدون تعاقدات وبعيدا حتي عن المعونه الامريكيه. وليس فقط مصر بل قامت بتزويد اسراءيل كذلك
هذا ما اعرفه عن هذا الموضوع....
وايضا انا اتفق معك بوجود منظومه. متوسطه -طويله المدي عند السد العالي. وقيل انها باتريوت
ولكن سوءالي لك. هل نظام امون المصري يشابه الباتريوت في العمل ؟؟؟؟!!
ما اعلمه ان الامون منظومه قصيره المدي. ولا تتعامل مع الباليستي. فهل معلوماتي خاطئه؟
ارجو منك التوضيح. وشرح كيفيه عمل و خصائص نظام امون المصري
وتبقي مشكور
اولا تحياتي لك استاذي
معلوماتك من الممكن تكون صحيحة وخصوصا في فترة التسعينات لانه من البديهي ان تطلب مصر من الولايات المتحدة الامريكية انظمة نحمي بها انفسنا من الصواريخ الباليستسة العراقية في وقتها لكن اليس من المستغرب عدم وجود اي صور او فيديوهات تثبت وجوده لدينا
اما ما يخص نظام الامون المصري كما هو معروف هو في الاصل نظام ايطالي قصير المدى وكان يعتمد على الصاروخ الامريكي RIM 7E صاحب المدى الاقصى 20كم واقصى ارتفاع في حدود 4كم..........ولكن عند تعاقدنا عليه تم عمل تعديلات عليه كثيرة لذلك تم تسميته بالامون المصري وذلك نظر لتطويره على ايدينا بالمشاركة مع الجانب الامريكي في تغيير الصاروخ الرئيسي من RIM 7E الى الصاروخ RIM 7M مما ادى الى زيادة مدى الاشتباك الى 35 كم كما حصل تطوير اخر في عام 2005 تقريبا وتم اضافة تطوير اخر مع شركة رايثون الامريكية واستطعنا دمج الصاروخ AIM 7M في المنظومة المصرية

هذا في حدود معلوماتي عن النظام وخصوصا انني هاوي مثل الكثير من الاعضاء هنا
اما عن شبه العمل بين الامون المصري والباتريوت فالبتاكيد يوجد اختلافات كثيرة من اهمها ان الباتريوت يصنف كنظام دفاع جوي بعيد المدى اما المصري فيصنف متوسط المدى غير باقي الاختلافات في نوعية الصواريخ

اما خصائص عمل النظام المصري في كالتالي:

تتكون بطارية النظام آمون المصرية من مدفعين وقاذفين ويتكون كل قاذف في

بطارية آمون المصرية من 4 صواريخ ومركز قيادة للتحكم بالمنظومة.

– والنظام آمون المصري قادر على التعامل مع 3 أهداف جوية في وقت واحد بالصواريخ والمدفعية ونظام امون المصري له رد فعل يقدر ب 5 ثواني للمدفعية وفي حدود 10 ثواني للصواريخ

تحياتي لك يا استاذي

الموقف اللى بتتكلم علية اهو

الجيش عمل من بنها سعتها بص الاسرائليين قالو اية

مشوفناش حاجة بالغشومية دية قبل كدا .. الفلسطينيين قالولنا Make it stop

We’ve never seen anything this intensive or protracted. Even the Palestinians have been coming to us, appealing to make it stop

التليفونات وقفت لحد القدس و كمان شمال اسرائيل

Phones had been disrupted as far away as Jerusalem and northern Israel, depending on weather

بدون الدخول فى تفاصيل . لاون مرة عشنا موقف غير مريح فى الجنوب

Without getting into details, for the first time in the south we have been experiencing an uncomfortable situation

طب تعرف ان قطع الاتصالات سهل جدا؟ .. خد التقيلة :ROFLMAO:

دة كتاب مكتوب عن فترة التسعينات بيقول ان مصر عندها قدرات حرب الكترونية اكثر تطورا من معظم دول المنطقة و بتطور و تعدل محليا غير الاستيراد من اكثر من دولة ..

مصدر

صفحة 342 After The Storm: The Changing Military Balance in the Middle East

واتسلى فى دول

تسلم يا استاذي
معظم ردودك بمصادر قوية للتاكيد وعدم التشكيك
اشكرك مرة اخرى وتحياتي لك

اخي العزيز بالعقل والمنطق من بعد كامب ديفيد وعلاقاتنا مع الأمريكان زى الفل هل تعتقد ان دولة بحجم مصر لا تمتلك دفاع جوي بعيد المدي مثل الباتريوت لمدة ٤٠ سنة بعد كل الحوافز المقدمة من الأدارة المصرية رغم انه بالأساس أنظمة دفاعية وركز في كلمة دفاعيه
استاذي العزيز
انا لا استطيع ان اجزم بوجوده لعدم رؤيتنا له او رؤية اي صور له داخل الاراضي المصرية وخصوصا ان الصفقات الغربية في الغالب بتكون معلنة من قبل الجانب الغربي
لو كانت المنظومة روسية او من شرق اوربا كان من السهل الموافقة على وجودها حتى لو لم نراها وخصوصا ان هناك اسلحة لم نكن نعلم بوجودها وفجاة بتظهر في مناورات او فيديوهات وخصوصا مع الجانب الروسي والصيني
لذلك انا اميل الى عدم امتلاكنا له وربما كان موجود في مناورات مع الجانب الامريكي هنا في مصر وتم تفسير الموقف على انه تعاقد مصري وخصوصا ان موقع الشركة لا يضع مصر من ضمن المستخدمين له
وعلى العموم الحمد لله دفاعنا الجوي سلاح قوي ورادع ويكفيه شبكة الردارت العنكبوتية والتي يصعب التشويش عليه بل على العكس فان مصر بهذه الغابة من الردارات تستطيع القفز من تردد الى اخر في حالة التشويش على احد المنظومات وغير ايضا مراكز الرصد والتتبع والتي تغطي كافة الاراضي المصرية ومحطات الاعاقة والشوشرة وبدائلها والتي تستطيع العمل تحت كافة وسائل العدو الالكترونية وبالتالي فنحن لدينا سلاح دفاع جوي قوي محترم وقوي بدون الباتريوت ويكفينا اضافة S300 الى دفاعنا الجوي وهو نظام بعيد المدى ايضا وقادر على التصدي للصواريخ الباليستية ولديه قدرة كبيرة وبعيدة في الرصد والتتبع للاهداف المعادية

تحياتي لك استاذي

كلام حضرتك صحيح ولكن الصفقة المقصوده وقتها تمت وسلمت لمصر وأعلن أن مصر تسلمت منظومة باتريوت باك 3 مع 32 صاروخ فقط لحماية اليد العالي واشترطت امريكا علي مصر أن لا ينسى الا خلف السد ورفضت طلب مصر زيادة أعداد الصواريخ اي أن الصاروخ الذي يطلق لا يتم تعويضه ثم اختفت اخبار الباتريوت في مصر وعلي فكرة الصفقه كانت تتضمن طائرات f16 ودبابات ابرامز وبطارية باتريوت وتم تسليم الطائرات والدبابات بالفعل واعتقادي الشخصي أنه موجود بالفعل رأيت ما يشبهه من بعيد أظن أنه هو والله اعلم
اولا تحياتي لك استاذي
ثانيا انا تحدثت في حدود معلوماتي ومعرفتي البسيطة وقد اكون مخطئ ويكون النظام في حوزتنا لكن على موقع الشركة لا يذكر مصر من ضمن المستخدمين فهذا في راي يعتبر دليل على عدم امتلاكنا له
وعلى العموم كما ذكرت في تعليق سابق نحن الان ولله الحمد نمتلك نظام بعيد المدى اخر ممتاز وهو S300 الروسي

تحياتي لك

مشاهدة المرفق 283770

وحلفوا انه مش موجود

مشاهدة المرفق 283771

وحلفوا وحلفوا وحلفوا .... لم اعد اهتم اخى الكريم .... كلامهم ذهب ادرج الريح ... وعندما يروها باعينهم .. تسمع صمتا .... فلعيش كل ف اعتقاده
الباتريوت مش Game changer عشان تسعي بكل جهدك تثبت وجوده , بالنهاية هو منظومة متوسطة المدي , عادي يعني

الباتريوت مش Game changer عشان تسعي بكل جهدك تثبت وجوده , بالنهاية هو منظومة متوسطة المدي , عادي يعني

مش عارف فيه ايه
الموضوع عن الباستيون و اتحول للـ الباتريوت
ولا يمكن عشان الاتنين بيبدأوا بـ " البا "

عشان تعرف نظام لسريه في مصر
مصر بقالها فترة قارفا الوكالة الذرية عن اسرائيل و ايران فى النووى .. وشايفة ايران تهديد .. وقالت انا هعمل مفاعل .. العالم عارضها و مرضيوش يملوة وفرضو عقوبات ومصر كملت وجابت فلوس .. و كمان شرطط على روسيا ان المصرين هما اللى يشغلوة .. وعشان كدا عملت مدرسة .. وجابت المصريين اللى برة عشان مفيش جوة عندو خبيرة .. الحوار بقا ان اسرائيل بتقول كدا مصر تقدر تعمل قنبلة نووية لو عايزين .. اه ونسيت اقول رفضت توقع على بروتوكلات الوكالة الاخيرة للفحص ..
الله يسمع منك وتحقق مصر الفائده من هذا المفاعل واعتقد رفض مصر للتوقيع سياسه استراتيجيه وبعد نظر وليس الهدف صنع قنبله نوويه يعني ورقة تضغط فيها للمصالحها السياسيه والعسكريه من ناحية انواع صفقات التسليح ضد اسرائيل والقوه الغربيه بالإضافه تكون ورقة ضغط ضد النووي الإسرائيلي ومستقبلا بقاء احتمالية صنع سلاح نووي

انا لم اقل انه سيحل كل المشاكل ما ف موضوع قصه الانكار او عدمه ... شخصيا لا اعتمد على الدفاع الجوى الشرقى اولا ثم الغربى ... نقطه اثبات وجوده ام عدمه وليس ان كان كفء ام لا

عودة
أعلى