عاجل الجيش الاثيوبي ينتشر بالعاصمه اديس ابابا

يرجى توحيد الموضوع

Ivar @Ivar

يلا بقى إعلان جميل من كل العرقيات بالانفصال واعتراف مصر باحقيه لدوله شعب الاورومو عايزين صراع مسلح اجدعااان
معلوماتي ان الاورمو مع مصر وتؤيد حقوق مصر بمياه النيل يعني لو صعدت يبا ضربة معلم

ندعم الاقاليم الفيدرالية التي تنضوي تحت علم اثيوبيا بحق تقرير المصير ⁦♥️⁩⁦♥️⁩⁦♥️

تحس ان قطر و تركيا بيشتغلو بسياسه الحريم الكيد وتلقيح الكلام شغل كيد من الجزيره في قطر و الاهبل إلى فى تركيا إلى عمال يردح دي سياسه اي دي إلى بيشتغلوها
الاخوان كلهم كده إذا لم يستطيع هزيمتك اديها سباب وشتم وممكن جدا يخوض في عرضك علي أساس أن علي ضلال وعرضك مباح

الرئيس الحالي هو من القوميّة التي تقوم الأن بالاحتجاجات

الرئيس الحالي هو من القوميّة التي تقوم الأن بالاحتجاجات
ولكنهم ضده ويروا انه الابن الخائن الذي انقلب على اهله كما ان المغني المقتول منهم وكان يغني عن حقوق الاورومو.

بصمات صقورنا وتلاميذ محسن بيه في كل مكان

الأخوة السياسيين الإثيوبيين

تصحبكم السلامة.... Go to hell

ورد الجناين فتح في اديس ابابا
الشعوب تتوق للمساواة و العيش بكرامة
اين حقوق مزارعي البن
اين كرامة مربي الماعز
اين جماعة حقوق الأنسان ... هي مالها توكيل هناك؟

1-سياسة المخابرات الخارجية تغيرات بعد 67 (مركزة بس مع ولاد العم )

ده ضد اعراف اي جهاز مخابرات في العالم ، انك تصب كل اهتمامك بدولة واحدة و ده غير صحيح

2-مصر ادارت ظهرها حرفيا لافريقا من منتصف التسعينات (يعني معنديش شركات مدنية اقدر اخدها ساتر للمخابرات زرع العملاء بيحتاج سنين مش من يوم وليلة مليون سبب ياكد الغياب عن الساحة بيصاحبه في الغالب غياب المخابرات وتاثيرها فيه)

سياسياً : نعم
استخبارات : لا

يوجد اكثر من شركة مصرية تعمل في معظم البلدان الافريقية
شركة النصر للاستيراد و التصدير " اللي معروف كينونتها " مازلت الى الان لها فروع في عواصم افريقية مهمة

فروع شركة النصر الخارجية

ANGLOPHONE STATES: ARAB STATES

بالاضافة الى المقاولون العرب و التي تنتشر فروعها في معظم القارة تقريباً

3-مصر في عهد السيسي ماشية في السياسية الخارجية بمبدأ حب روح للناس يا حب

نقدر نعمل كل حاجة ، لكن سياسة مصر مبنية على مبدأ لا تدخل في الشئون الداخلية للدول
و اتمنى ده يتغير خصوصاً مع تركيا , ايران , اثيوبيا , قطر

-اي طفل عنده 10 سنين ومتابع تصريحات الاثيوبين علي مدار عقد كامل هيقدر يفهم انهم بيتبنوا خطاب مزيف موجه لشعبهم ان مصر ضد التنميه وهي العدو للاثوبيين.......اروح انا اديهم مبرر لده فعليا ويكون خطاب حقيقي مش مزيف !!!!!!

من نفس مبدأك ده انت ممكن تعمل كل حاجة و تنكر لان الاجابة ببساطة هي
" انا ماليش علاقة باللي بيحصل في اثيوبياً ، لان اي عيل صغير هيفهم ان انا اللي ليا مصلحة في انهيار الاوضاع في اثيوبيا
و هكون انا كمصر اول المشار اليهم بالاتهام ، وبالتالي مصر لن تعطي لهؤلاء المبرر لاتهاماتهم المغرضة :) "

احياناً " الاجابات الساذجة تكون اذكى الاجابات و الاكثر قابلية للتصديق "

انا مابقولش ان مصر اللي ورا اللي بيحصل
لكن اللي بقوله اننا لو عايزين نزعل اثيوبيا داخليا هنعمل اكتر من كده بكتير

التعديل الأخير:
لا مصر ملهاش يد ف الاضطرابات الحاليه ...
دى حركه داخليه أن تلاقت أهدافهم مع أهداف اجنده مصر تمام
لكن السياسين ف اثيوبيا فقدوا هم والشعب الثقه في حكومتهم وعرضوا بلدهم لمشاكل مع مجلس الأمن والاتحاد الأفريقى ودول ف الخليج .. وتصريحات حكوميه لاتنم الا عن جهل بالقاده السياسين ويجب تغيير نظام الحكم هناك ....

عودة
أعلى