السيسي : اي تدخل مصري في ليبيا بات شرعيا

هل ستحرك مصر جيشها نحو ليبيا ؟

• مجموع المصوتين
    346
الحالة
مغلق و غير مفتوح للمزيد من الردود.
بعد ليبيا وايقاف التدخلات التركية ان شاء الله تتفرغ مصر للعنجهية الاثيوبية

وليه بعد واحنا فيها التصريح لسه نازل سخن
الضربتين ستكون متزامنه مره واحده هنا وهناك

مصر تخاطر بامنها الاقتصادي ومكانتها السياسية بهذا التدخل
تكاليف الحرب عالية و قد تزيد العبء كثيرا على اقتصاد مصر المثقل بالديون
والتدخل المصري يمهد لبسط نفوذ روسي في ليبيا قد يجعل امريكا تنظر بعين الغضب لمصر
الحل في ليبيا هو رحيل السراج و حفتر و توحيد الليبيين

لا تقلق علي مصر

هيطلع واحد يقولك مش هتعرفو عشان تركيا عندها الكورال في ليبيا ?
اللي يقول يقول...
لسة في تعليق كنت بقول كفاية المدفعية والراجمات
وحط يا عم الدفاع الجوي ومترس دباباتك واقعد اصطادهم زي العصافير...
المشكلة في الهجوم من الاجناب.. ربنا يحميهم

من لهجه السيسي ووجود قبائل من ليبيا ووضع خطوط حمراء لمدن ليبيه وتسميه الاتراك بالاعداء وخطف المصريين قبل كم يوم يوضح ان قرار التدخل عسكريا في ليبيا قد اتخذ
المتبقي فقط حركه متهوره من الوفاق وتركيا لدخول القوات عسكريا بمعني لن يكون هناك خطاب اخر

من لهجه السيسي ووجود قبائل من ليبيا ووضع خطوط حمراء لمدن ليبيه وتسميه الاتراك بالاعداء وخطف المصريين قبل كم يوم يوضح ان قرار التدخل عسكريا في ليبيا قد اتخذ
المتبقي فقط حركه متهوره من الوفاق وتركيا لدخول القوات عسكريا بمعني لن يكون هناك خطاب اخر
وما اسهلها.... هيطلع لك جماعة ويقولوا لبيك يا قدس وبعدسن يهاجم سرت ?

هو ازاي السيسي طالع يأيد حفتر بكل شجاعة كده مش المفروض ان السراج معترف بيه دوليا و ده خرق واضح لحظر الأمم المتحدة ولا ايه عشان افهم وايه رد المجتمع الدولي ومجلس لأمن في حالة التدخل العسكري علي الارض؟

تخيل فقط لو ان روسيا تدخلت في الخليج و جائت دولة إقليمية ودعمتهم و يوم فشلوا راحت تحاول تسرق النفط ؟
هذا نفس ما يحدث في ليبيا
معلش حاسس بالالم النفسي اللي انت فيه وبعدين المسلماني لايمثل مصر وهوا قصد المصالح الاقتصاديه
بالاضافه انت بتحاول تشوه سمعة مصر بشكل مضحك ... بتحولو تتطوورو وتبقوا لجان اليكترونيا لا يناطح عواء ... هامات السحاب يامحترم اصرخ فصراكم طرب

انا صوت بــ لا , لأن الوقت غير مناسب للتدخل لأسباب كثيرة وأول سبب جائحة كورونا
والخوف من انتشارها في ليبيا في ظل الحرب كما هو الحال في بعض دول النزاع
ولكن من الواضح ان المصريين يقومون بالتلويح بورقة التدخل ضد البلطجة التركية الحاصلة في أي وقت​
انت بعد اتغيرت من الاخضر للازرق مبقتش عجبني ومبقتش بتاع زمان ?? في ايه ياراجل خليك حلو امال
الاعتراف بالحق فضيلة ... أخلاقنا زي أخلاق رئيسنا
انت هتتهز ولا ايه من اول حركه حلوه يعملها
انا دائما لا اقدس رئيس كل واحد يتقال فيه المميزات والوحش وفعليا الاجراءت الاقتصاديه الداخليه لسه ليا فيها عتب ارجوا انها تتغير بالاضافه لبعض الملفات
لكن من الناحيه العسكريه صراحه لاستطيع الان انكارها ولازم نشكروا على رؤيته فيها مع اني اطمع في المزيد بصراحه

فعلا الجيش المصري لديه القدرة على الدخول باكثر من جبهة في ان واحد
انت مشفتش المظلات النهارده وهما ف الهليكوبتر .. اكيد فاهم طبعا يعنى ايه مظلات مش هبقى من المقدمه بس هيتعمل عليهم الكماشه

الرصاص هو اللي هيتكلم دلوقتي مش المنتديات - عايزين تجربوا يعني ايه حرب برية مع مصر هاجموا سرت والجفرة - اي كان انتم مين ومين معاكم
أولا تحرر سرت ثم الهلال النفطي ثم الجفرة ثم باقي الأراضي الليبية و حفتر كالجبان سيهرب للإمارات و ستكون منفاه للأبد.
اتحداك إذا تدخلت مصر مباشرة بجيشها بريا و جويا و بحريا أترك المنتدى و أصوم شهرين متتابعين ?.

هذا التدخل سيشغل مصر كثيرا عن قضيد سد النهضة الاكثر مصيرية بالنسبة لمصر
لو تتمعن جيدا لوجدت ان مصر تقوم بدور الوكيل الامراتي الفرنسي لان هاتين الدولتين من اكبر الدائنين لمصر
خطا فادح وامكانية تحول ليبيا لمستنقع مصري
اولا قضية سد النهضه لها ملف خاص
وحلها عسكريا او سياسيا لن يحتاج لحرب بريه او شامله
والقضيه حتى لو تعنتت اثيوبيا فلن يتم القيام بعمل عسكرى ضده الا بعد سنتين على الاقل
وذلك بعد امتلاء ثلثه على الاقل للاستفاده من قوة دفع المياه
اما تركيا فترغب فى قواعد عسكريه واستعمال الحل العسكرى
فلذلك الموضوع الليبى اكثر الحاحا
اما موضوع اكثر الدائنين والوكلاء فهو اتفه من ان ارد عليه

ياواد ياسراج اعقل اصل لو الفاس وقع في الراس هتخرب علي دماغك ولا بهلول ولا غيره هيعرف يوقف مصر

معلش حاسس بالالم النفسي اللي انت فيه وبعدين المسلماني لايمثل مصر وهوا قصد المصالح الاقتصاديه
بالاضافه انت بتحاول تشوه سمعة مصر بشكل مضحك ... بتحولو تتطوورو وتبقوا لجان اليكترونيا لا يناطح عواء ... هامات السحاب يامحترم اصرخ فصراكم طرب

انت بعد اتغيرت من الاخضر للازرق مبقتش عجبني ومبقتش بتاع زمان ?? في ايه ياراجل خليك حلو امال

انت هتتهز ولا ايه من اول حركه حلوه يعملها
انا دائما لا اقدس رئيس كل واحد يتقال فيه المميزات والوحش وفعليا الاجراءت الاقتصاديه الداخليه لسه ليا فيها عتب ارجوا انها تتغير بالاضافه لبعض الملفات
لكن من الناحيه العسكريه صراحه لاستطيع الان انكارها ولازم نشكروا على رؤيته فيها مع اني اطمع في المزيد بصراحه
بص قطاع خدمتي العسكرية هناك ... انا شعوري بالزهو أكبر من أي شيئ

في انتظار ان ينفد هدا الوعيد على الارض
تركيا هدا ما تبحث عنه مند تدخلها في ليبيا تريد جر السيسي الى المستقنع الليبي السيسي سيخسر الحرب حتما واقتصاد مصر لن يتحمل تكاليف الحرب وايضا لا يمكن لمصر ان تفتح جبهتين اثيوبيا ليبيا

الأسد مايعرفش ياكل أسد
الواقع يقول ان في اساليب تستطيع هزيمتك وان لم تلعب بنفس هذه الاساليب ستهزم
بص ف البلد انا شخصيا مش من انصار السيسي انا من مؤيدي الدوله المدنيه لكن ليس معارض شرس له اعارضه ف اشياء واتفق معه ف اشياء
انزل الشارع ستري ان معارضين السيسي كثر واغلب معارضيه او جزء كبير منهم يعارضه لسبب انه يسمع للطرف الاخر حتي لو كذب و اغلب كلام الطرف الاخر كذب
ماذا يفيده التعامل بشرف مع طرف يضرب فيك ويؤثر عليك بدون شرف مثل الطرف الاخر اللي كل همه يحطمك او يحطم البلد لا يفرق معه البلد ف شيء

الحالة
مغلق و غير مفتوح للمزيد من الردود.
عودة
أعلى