السيسي : اي تدخل مصري في ليبيا بات شرعيا

هل ستحرك مصر جيشها نحو ليبيا ؟

• مجموع المصوتين
    346
الحالة
مغلق و غير مفتوح للمزيد من الردود.
اول حاجه الاخوان مبتعلموش ومش هيتعلمو
هما شايفين السيسي شخص غبي وكل مره بيراهنو علي كده وبيخسرو
ايام حكم الاخوان اختارو السيسي وقالو عليه المؤمن وحط عليهم ايام ٣٠ يونيو نزل ببيان عشان بترفض نفس اللي حاصل حاليا مع مبادرة الوفاق وتفاجؤوا ب ٣ يوليو
قالو مش هيدخل رابعه ومش هيقدر وللاسف راهنو خطا طبعا مرورا بالانقلاب يترنح لمرسي راجع القصر بكره العصر لغيره وغيره
علي فكره انا ايدت الاخوان فترة وانتخبت مرسي بس حاليا بندم علي كل لحظه ايدتهم فيها وغيري كتير

الايمان @الايمان
انت بتقول ايه يانجم "قوات السيسي " ايه هل تعتقد انه جيش ميليشيا ؟؟

وبيرقدار ايه اللي هتدمر الفرق المدرعه المصريه انت جايب الكلام ده منين اكيد من محمد البلتاجي ?

انا متفهم موقفك لان السيسي انهي علي الجماعه في مصر وكهرب الاخوان في المنطقه العربيه كلها لكن مش معني كده اننا نقول ترهات ، مصر تستطيع ضرب كل شئ يتحرك في ليبيا من اتباع خليفة الشواذ , الميج كفيله وحدها بأصطياد اي درونز ، البروجكشن باور المصريه لايتحملها الاتراك لا في ليبيا ولا في المتوسط ?

الايمان : بيعجبنى الاخوانى لما يستخدم التقية على الطريقة الايرانية ....
ويكلمنا عن الدين والايمان والحرية ...
لان دى حقيقته على مر العصور

الاخ الايمان انا متابع في صمت من زمان سواء هنا او اماكن تانيه حضرتك متلون واراءك هنا وهناك ومحاولتك تقول انا مش بحب السيسي بس بحب مصر متعديش علينا انت تحب مصر الاخوان اللي ساعتها في نظرك تبقي دوله عظمي وده ليك ولغيرك

هل الاخوة اللي بيتكلمو عن الشرعيه والبتنجانيه يناقشو بهدوء
تدخل تركيا في لبييا و كسر حظر السلاح من الامم المتحده شرعيه
تدخلهم في سوريا مثال فاضح اكتر هل سوريا العضو في الامم المتحده ( بشار الاسد عايز الحرق) يعتبر تحت اي شرعية وهل يجوز تطبيق نفس الكلام مع مصر بخصوص ليبيا بمعني منطقه عازله لحماية الحدود المصريه علي غرار التركيه مع سوريا من وجهة نظرك
تدخلهم في العراق شرعي
انقلاب الاخوان والمليشيات علي انتخابات البرلمان الليبي شرعي

لا فائدة !!!

سباب وشتائم وتخوين !!!
وعنتريات لفظية !!!
وكأننا مقبلون على شجار فى الحارة !!!

حاره مزنوقه وعشرين جنيه ...!؟

انت جبت الكلام ده منين..!؟ ...?
يالا .... الله يرحمه ويسامحه .

الايمان : بيعجبنى الاخوانى لما يستخدم التقية على الطريقة الايرانية ....
ويكلمنا عن الدين والايمان والحرية ...
لان دى حقيقته على مر العصور
على القدس رايحين شهداء بالملايين...
والله بقيت شاكك اننا لو (لو ... بفترض جدلا) وصلنا على ابواب القدس ممكن الناس دي تبيع الموضوع كله حتى لا يكتب كانجاز على فصيل غيرهم

هل تركيا العظمى من وجهة نظر الاخوان قادرة علي محاربة كل جيرانها تقريبا وروسيا وامريكا والمفروض جيرانها يستقبلوهم بالورود
انا راجل مصري وقوميتي عربيه اسلاميه
ولو افترضنا جدلا اننا هنقوم بخلافه
هل يقبل التركي مثلا انها تبقي في السعودية باعتبارها بلد الحرمين او مصر باعتبارها اكبر البلاد العربيه سكانا اكيد لا لكن الاتراك شايفينك تركة وميراث وانك خنتهم عشان خلعتهم

الاخ الايمان انا متابع في صمت من زمان سواء هنا او اماكن تانيه حضرتك متلون واراءك هنا وهناك ومحاولتك تقول انا مش بحب السيسي بس بحب مصر متعديش علينا انت تحب مصر الاخوان اللي ساعتها في نظرك تبقي دوله عظمي وده ليك ولغيرك

متلون هههههه
يا ابن الحلال هذا اول درس
بيتعلموة في البيوت الأخوية
الحرباية نفسها بتاخذ دروس
عندهم في هذا الفن​

التدخل يحتاج غطاءاً سياسياً وشرعياً قبل أن يتم وليس بعده ....

أما الوقوف مع الجيش فنعم إذا كان فى سبيل الحق والعدل
أما غير ذلك فلا .
وهو الحق والعدل من وجهة نظرك مع الجانب التركى بعدوانه على ليبيا وجلب مرتزقه اليها وتهديده علنا لمصر
اعذرنى الى مايشوفش من الغربال يبقى اعمى

على القدس رايحين شهداء بالملايين...
والله بقيت شاكك اننا لو (لو ... بفترض جدلا) وصلنا على ابواب القدس ممكن الناس دي تبيع الموضوع كله حتى لا يكتب كانجاز على فصيل غيرهم
مرضى نفسيين عايشين فى عالم موازى وبيكلمك عن الواقع ....
مرسى راجع
بتشك فى ربنا
جبريل بيرفرف
مكانهم مستشفى المجانين والله

هذا الشخص الإخوانجي ... وكل إخوانجي .... هم من العناصر المحليه الداعمه للاحتلال ....

كما رأينا دخوله اليوم فقط لإهانة الجيش المصري .... ( انا عادة اتقبل وجهة النظر الأخرى لتتسع مداركي واتعلم ..... ولو دخل احدهم ناقش نقاشا عسكريا واظهر بعض اوجه القصور في القوات المصريه المتمركزة في الغرب ... سأكون سعيدا .... حتى تظهر هذه العيوب في العلن ويتم تلافيها..

أما هؤلاء الإخونجيه سيكونوا عونا للإحتلال ... أي إحتلال ضد أهلهم وبلدهم ....

قاتلهم الله أنى يؤفكون .

أخى الكريم

إنتصار حكومة والوفاق والثوار فى ليبيا ومعهم تركيا فى ليبيا وتحريرهم كامل التراب الليبى حتى حدود مصر هو بالفعل خطر إستراتيجى كبير .....
لكن
ضد الانقلاب العسكرى فى مصر وليس ضد مصر نفسها
مش تقول يا عم الحاج انك اخوان اه عملنا انقلاب ضد الاخوان وشلناهم من الحكم ولولا مخافة الله لم يكن لكم عيش معنا لانكم فرقه ضاله عن جماعة المسلمين

الاستاذ الايمان
الجيش المصري بالنسبه ليك متهالك وضعيف وهيخسر في ليبيا ماشي
الجيش التركي العظيم بخطوط امداده وبعدها عن تركيا قادر يستحمل قد ايه في ليبيا???!!!!
مقارنة اليمن بليبيا غلط واكبر غلط لاختلاف الطبيعه والقبايل والبشر وكل حاجه والحرب مش نزهة عارفين بس سؤالي نقعد نتفرج واحنا شايفين تركيا علي حدودي ولا نعرفهم قيمتهم الاكراد بقالهم سنين مطلعين عينين اللي جابو ابو الخلافة العظمى

الدبابات ستكون أهدافاً سهلة ومكشوفة للأنكا والبيرقدار والتى سيتم إستخدامها بكثافة مثلما حدث ضد قوات بشار والقوات الايرانية فى سوريا برغم أنه كانت تحميهم منظومات البوك والبانتسير والسام3 المطور وغيرها من المنظومات الروسية المماثلة للتى تستخدمها قوات السيسى .

وهل تظن ان القوات الجوية المصرية لن تضرب جميع المطارات ومخازن الاسلحة ؟

سلاح الجو سينظف سماء المعركة

الحالة
مغلق و غير مفتوح للمزيد من الردود.
عودة
أعلى