السيسي : الجيش المصري قادر على الدفاع عن أمن مصر القومي داخل وخارج حدود الوطن.

من تابع ملف سد النهضة الاثيوبي منذ 15 سنة، ولم ينجرف مع "احزاب سوشيال ميديا" وجماعتها اللى كل فريق عنده نسخة كاملة عن الحقيقة، يعرف انه السد فيه مشاكل فنية رهيبة من الاول، وانه الارض المقام عليها ايضاً بها مشاكل وانه رغم ان هذه المؤامرة برعاية دولية ولكن التنفيذ الاثيوبي كان سيئ
وبالتالى يدرك صانع القرار الاثيوبي ان سد النهضة مشروع فاشل، وانه لن يلبي طموحات الشعب الاثيوبي فى التنمية والنهضة، طب يعمل ايه ؟ نعلى الصوت ع مصر على امل القاهرة تعمل غارة ولا مغامرة عسكرية، وبدل ما يبقا مشروع فاشل يبقا مشروع اتضرب.. و"مش انتا فى التمام؟ انا كمان فى التمام "
اثيوبيا لا عايزة حرب ولا عارفة تكمل السد.. ولا هتعرف تحارب ولا عايزة السد يكمل بسبب مشاكله، بس هى ازمة نظام سياسي احتكر السلطة منذ عام 1990 وهو على مشارف الانهيار والحرب الاهلية، لذا يبحث عن "عدو خارجي" يعمل منه شماعة ويعمل منه فزاعة ويعمل منه هدف قومي لوحدة وطنية، زي ما عمر البشير كان بيعمل فى السودان تلاتين سنة

شوف لو كان كلامك صحيح
اذن اثيوبيا مش رح تبدأ بملأ السد دا اولا

ثانيا لو كان فعلا السد فيه مشاكل وفاشل ونخليه يتملي دي مصيبة كبرى

شوف لو كان كلامك صحيح

طبعا واثيوبيا مش هتقدر تمليه اساسا تعرف ان المفروض السد يتملي اولي ب18 مليار متر مكعب اثيوبيا قللتهل4 مليار فقط

طبعا واثيوبيا مش هتقدر تمليه اساسا تعرف ان المفروض السد يتملي اولي ب18 مليار متر مكعب اثيوبيا قللتهل4 مليار فقط

اذن ننتظر لحتى يتملي بالكامل عشان نثبت انو فعلا مفيش اي خطأ فني.

ومن يكره
لك ايه الضمانه
الايام؟
انت يمكن متعرفش تفكير الاجهزه الامنيه في مصر ؟ هقولك علي حاجه توضح تفكيرهم
لجزيره كانت عامله فيلم اسمه الساعات الحاسمه بيتكلم عن الايام اللي قبل ٣٠ يونيه ومستضيفه عمرو دراج وخالد القزاز سكرتير مرسي.المذيع بيسأله انتوا ازاي كنتوا شايفين موقف السيسي قبل ٣٠ يونيه؟
قاله في أحد اللقاءات مع الفريق السيسي احنا وخارجين السيسي حط أيده على كتفي وقالي ياخالد عايزين نحافظ على الراجل ده عايزين نحافظ على المشروع الإسلامي

يا محمد السيسى ناوى على كله
ومش هيرحم حد
انا عاوز اسمع صوت اللى كانو بيطبلوا للترك والاثيوبين
سياسه مصر تغيرت تغير كلى فى شهر يونيو 2020 الى الوضع الطبيعى لها
شهر تاريخى من التصريحات القويه والرسائل القويه جدا جدا

لجزيره كانت عامله فيلم اسمه الساعات الحاسمه بيتكلم عن الايام اللي قبل ٣٠ يونيه ومستضيفه عمرو دراج وخالد القزاز سكرتير مرسي.المذيع بيسأله انتوا ازاي كنتوا شايفين موقف السيسي قبل ٣٠ يونيه؟
قاله في أحد اللقاءات مع الفريق السيسي احنا وخارجين السيسي حط أيده على كتفي وقالي ياخالد عايزين نحافظ على الراجل ده عايزين نحافظ على المشروع الإسلامي
اللي هو ايه المشروع الاسلامي

شوف لو كان كلامك صحيح

بص انا قولتها كلها ايام وهتبان نية مصر من اثيوبيا لان مصر مش هتسمح باى اجراء فى السد قبل الاتفاق على بنود واضحه
وبعدين علشان اعطل ملئ السد انت محتاج عمل تخريبى بسيط جدا وارجع اثيوبيا رغم انفها للمفاوضات

هههههههههههههههه منوفى

بصراحه مع اني شايف ان السيسي خارب البلد اقتصاديا بس الراجل وصل لكل اللي هو عايزه من اول الرئاسه ومد الفتره بتاعتهتا ونسف اي معارضه ليه وانا مستني اشوف هيعمل ايه مع الاتراك والاثيويبيين

بصراحه مع اني شايف ان السيسي خارب البلد اقتصاديا بس الراجل وصل لكل اللي هو عايزه من اول الرئاسه ومد الفتره بتاعتهتا ونسف اي معارضه ليه وانا مستني اشوف هيعمل ايه مع الاتراك والاثيويبيين
راي جميع المؤسسات الاقتصاديه يقول عكس ذلك بس اللاتراك والاثيوبين ده ملعبه بالاساس

اكبر خطاء وقعت فيه مصر انها سكتت على اثيوبيا والاتراك من البداية من يوم توقيع اتفاقية دفاع مشتركة بين اثيوبيا وتركيا كان المفروض مصر تتحرك

فى أخبار ان الزياره افتتاح لقاعدة جرجوب
بس غريبه أنها لم تذاع على الهواء مباشرة
ربما هناك أشياء لم يحن وقت ظهورها

راي جميع المؤسسات الاقتصاديه يقول عكس ذلك بس اللاتراك والاثيوبين ده ملعبه بالاساس
وايام مبارك كانت نفس المؤسسات بتقول اكتر من كده الفكره ان مفيش معارضه وطنيه كفايه احنا مش بنسمع الا راي واحد وده كارثه ومجلس الشعب علي سبيل المثال ملوش اي لازمه واخيرا اتمني رد فعل قوي للترك والاحباش

عودة
أعلى