السيسي : الجيش المصري قادر على الدفاع عن أمن مصر القومي داخل وخارج حدود الوطن.

لن تجد السيسي في ملف إثيوبيا يحرك ساكنا لأنه ببساطه دولا خليجيه تستثمر فيه فسيستخدم مبدأ أمه قالتله لاتطمع فيما في يد غيرك??
مصر نفسها بتستثمر في اثيوبيا.. وبعدين مستعجل ليه كله بالدور.. انت لقيت كارت مصر لا تستطيع التدخل في ليبيا اتحرق نقلت على إثيوبيا اهي مقارفة والسلام

هههههههههههههههههههههههههههه
انت مليش كلام معاك
لي كلام مع الراجل التركي حاميك
انا مرضاش اتكلم معاك
مش عيب كدا ؟
انا بنصحك للمرة الاخيرة

عيب ثم عيب تتكلم مع حريم السلطان

دول حريم
اختشي

إستخدام أيات الله عز وجل في غير المواقف التي تناسبها او تلميحا بحق مسلم .. هو استهزاء بقيمة النص القرآني وطعن في إيمان المسلم لمجرد الاختلاف

أرد عليك إن كنت تعنينى بهذا الرد.

1- أعوذ بالله أن أفعل مثلما قلت و وأستغفره إن فعلت سهواً الآن أو فى غير ذلك.
2- لا أعنى أشخاصاً بأعينهم هنا ولم اكتب الآيات بغرض التلميح عنهم.
3- لم أفسر الآيات ولم أسقطها على أحد فلست عالماً بالدين غير ما يعرفه المسلم من العوام.
4- نحن فى حالة حرب وقائد البلاد أعلن ذلك أكثر من مرة (ربما كان لجمع الصف وشحذ الهمم فى السابق لكن اليوم الأمر واضح وقاطع) وأخوف ما يسقط الأمم ويضعفها اليوم أن يفت بعض أبناء البلد فى عضد المدافعين عنهم (حروب الجيل الرابع).

أرد عليك إن كنت تعنينى بهذا الرد.

1- أعوذ بالله أن أفعل مثلما قلت و وأستغفره إن فعلت سهواً الآن أو فى غير ذلك.
2- لا أعنى أشخاصاً بأعينهم هنا ولم اكتب الآيات بغرض التلميح عنهم.
3- لم أفسر الآيات ولم أسقطها على أحد فلست عالماً بالدين غير ما يعرفه المسلم من العوام.
4- نحن فى حالة حرب وقائد البلاد أعلن ذلك أكثر من مرة (ربما كان لجمع الصف وشحذ الهمم فى السابق لكن اليوم الأمر واضح وقاطع) وأخوف ما يسقط الأمم ويضعفها اليوم أن يفت بعض أبناء البلد فى عضد المدافعين عنهم (حروب الجيل الرابع).
احسنت الرد اخي الكريم .. وجزاك الله خيرا

مصر تواجه تحديات وجودية شديدة الصعوبة فى ان واحد.. نسأل الله التوفيق

مما ظهر من الدفاع الجوى المسؤول عن تأمين قاعدة برانى العسكرية المتمركز بها الفرقة ٢١ المدرعة

_ Buk-m2e
_ Tor-m1
_ Sam6 kub
_ Shilka
_ Sam2 S-75
_ Sam3 S-125
_ رادار Ylc-6m

_ قباب radomes التى يوجد بداخلها رادارات الإنذار المبكر

من تابع ملف سد النهضة الاثيوبي منذ 15 سنة، ولم ينجرف مع "احزاب سوشيال ميديا" وجماعتها اللى كل فريق عنده نسخة كاملة عن الحقيقة، يعرف انه السد فيه مشاكل فنية رهيبة من الاول، وانه الارض المقام عليها ايضاً بها مشاكل وانه رغم ان هذه المؤامرة برعاية دولية ولكن التنفيذ الاثيوبي كان سيئ
وبالتالى يدرك صانع القرار الاثيوبي ان سد النهضة مشروع فاشل، وانه لن يلبي طموحات الشعب الاثيوبي فى التنمية والنهضة، طب يعمل ايه ؟ نعلى الصوت ع مصر على امل القاهرة تعمل غارة ولا مغامرة عسكرية، وبدل ما يبقا مشروع فاشل يبقا مشروع اتضرب.. و"مش انتا فى التمام؟ انا كمان فى التمام "
اثيوبيا لا عايزة حرب ولا عارفة تكمل السد.. ولا هتعرف تحارب ولا عايزة السد يكمل بسبب مشاكله، بس هى ازمة نظام سياسي احتكر السلطة منذ عام 1990 وهو على مشارف الانهيار والحرب الاهلية، لذا يبحث عن "عدو خارجي" يعمل منه شماعة ويعمل منه فزاعة ويعمل منه هدف قومي لوحدة وطنية، زي ما عمر البشير كان بيعمل فى السودان تلاتين سنة
وزير الرى السودانى نفى هذا الكلام وقال ان معامل الامان اكبر من السد العالى

علي اي اساس ؟ اثيوبيا نفسه رافضه تعمل دراسات ليه
اثيوبيا وفقا لتوصيات المكاتب الفنية تريد ملىء مبدئى ب ٥ مليار مكعب لتجربة التوربينات... الموضوع ليس بهذه البساطة.. ومصر خيرت مجلس الامن اما الاتفاق او اللجوء للحل العسكرى.. ملهاش حل تانى

البلد فى مصاعب اقتصادية كبيرة جدا.. ديون وكرونا... موضوع الديون لازم يوضع له حد لان الموقف صعب وبيزداد قتامة على ملايين قادمة

والله انا مبسوط جداااااا من خطاب الرئيس امبارح والاصطفاف اللي تم لاكتر من سبب
فتركيا ليست كما يحاول البعض ان يظهرها بانها منافس علي الثروات بالشرق الاوسط او دولة تنافسنا علي النفوذ..... بل تركيا ساعدت وساندت الارهاب في مصر عموما وسيناء خصوصا بالتدريب والتسليح للارهابيين الذين قتلوا من المصريين الكثير ما بين الجيش والشرطة بل والمسلمين بمساجدهم والنصاري في كنائسهم فمحدش يكلمنى ان تركيا بالنسبه لنا منافس بل هي عدو اصبح في الفترة الاخيرة اخطر من إسرائيل نفسها وهددت امننا القومى وقتلت الابرياء !!!!!!!!!! وبالتالي وجودهم في نفس الصورة الخبيثة كميليشيات في ارض دولة مجاورة لنا هو تهديد لامننا القومى يستوجب التدخل المباشر ، وحديث الرئيس امبارح واضح جدااااا ومش محتاج تأويل.... الحفاظ علي امن ليبيا وعدم التدخل العسكرى الخارجى في شؤون ليبيا لفرض واقع معين علي الشعب الليبي واذا لم يتحقق هذا سياسيا فتدخل مصر عسكريا سيكون لهذا الغرض فقط وهو إعادة الوضع في ليبيا للشعب والجيش الليبي يحلوا خلافتهم الداخلية بينهم بدون وجود ضغط من قوى او ميليشيات اجنبية علي الارض لتفرض رأي طرف علي الآخر.

اما بالنسبة لاثيوبيا فالسيسي امبارح طمنى بصراحة لان تصريحه في الملف الليبي له معانى كبيره جداااااااا يفهمها المهتمين بالشأن السياسى اكثر من غيرهم ، فاختيار المكان والزمان وكلمات التصريح نفسه كلها بتوصل رسالة للاثيوبيين اننا بنجنح للسلم ونستنفذ كل اشكال الصبر لاننا دولة تأمن بحق الآخر في التنمية ولكن...... هذا ليس عن ضعف او تخاذل وحينما يجبرنا الآخر علي استخدام القوة نكون جاهزين بمشيئة الله للحفاظ علي حقوقنا بالقوة عازمين غير آسفين.

النقطة كمان اللي مهمة جداااااا.... دائما بنسمع التصريحات والردود المصرية في موضوع سد النهضة من وزير الخارجية و وزير الري ولكن من فترة طويلة لم يخرج اي تصريح من السيسي في هذا الملف رغم استفزازات الجانب الاثيوبي..... وبالتالي فتوقيت تصريح السيسي في نفس اليوم اللي احالت مصر فيه ملف السد لمجلس الامن بجانب مكان التصريح نفسه وهو اصطفاف عسكرى مصرى لحماية امننا القومى بجانب توجيهه الحديث للشعب الاثيوبي وليس لاي مسئول هناك وكأنه بيقول لهم استنفذنا مع حكومتكم كل السبل لحل سلمى ولكن..... فالتصريح عبارة عن تهديد مبطن وذلك لان لم يحن بعد وقت التهديد الرسمى لاننا مازلنا نسير في خطوات الخيار الدبلوماسي السلمى.

ان شاء الله مصر شعباً وجيشاً وحكومتاً تحافظ علي امنها القومى مهما كلف الامر من تضحيات ، وطول عمرنا كمصريين نفعل ذلك فليس بجديد علينا.... تحيا مصر بعون الله ضد من يريد بها السوء.

التعديل الأخير:
مما ظهر من الدفاع الجوى المسؤول عن تأمين قاعدة برانى العسكرية المتمركز بها الفرقة ٢١ المدرعة

_ Buk-m2e
_ Tor-m1
_ Sam6 kub
_ Shilka
_ Sam2 S-75
_ Sam3 S-125
_ رادار Ylc-6m

_ Tor-m2
_ Chaparral

أنا آسف اني اقول ان 75% من التعليقات عبارة عن مشاجرات جانبية
( الطريقة ديه عمرها ما تعزز المحبة والاحترام المتبادل بين الاعضاء هنا _ صدقوني والله _ ماليش مصلحة مع حد هنا بس نفسي الناس تتعامل مع بعضها بطريقة احسن من كدة زي كل المنتديات التانية )
والله حاسس إننا في خناقة مش في موضوع بنتناقش فيه بسلاسة وحرية
الصراحة صفحات كاملة مليانة تعليقات و المحصلة 20% استفادة _ ده بالكتير يعني
محدش يزعل مني بس بصراحة الوضع هنا مش مريح
بعتذر للجميع

_ Buk-m2e
_ Tor-m1
_ Sam6 kub
_ Shilka
_ Sam2 S-75
_ Sam3 S-125
_ رادار Ylc-6m

_ Tor-m2
_ Chaparral

_ Avenger
_ manpads