إسرائيل زادت عدد الرؤوس النووية التي بحوزتها إلى 90 رأسا

وهكذا نستمر في خداع انفسنا ورفض المنطق والتشبث بالخيوط العنكبوتية نبكي علي الزمن اللي راح او اللي جاي او اللي مش هايجي خالص

بيقولك عندما هجمت بحرية بريطانيا علي الاسكندريه في ال قرن ال ١٩، وقفت بوارجهم علي بعد مسافه داخل البحر وبداءت تضرب المدينه بالمدافع - وكانت دي اول مره السكان يشوفوا بارجة ويشوفوا مدفع عليها ! ركبوا الحصان ورفعوا السيف ووقفوا علي الشط يصيحون ويتوعدوا البوارج بالهلاك - واستمرت البوارج في ضرب المدينه من بعيد لغاية ما سويت المدينه بالارض ..
هذا المثل الذي أعطيته ذكرني بتشبيه عندما حاصر هولاكو المغولي بغداد و طلب بتسليم المدينة رفض العباسيين ذلك و قالوا ان رحمة لله ستنزل عليهم و تدمر المغول فاغضب هذا هولاكو و قتل مليوني شخص في مذبحة مروعة، هذا حال العرب لله لن يساعدك اذا كنت كسول أعط السببية و يوفقك لله

عندما يكون المعهد مصدر لأسلحة عربية فهو مصدر غير موثوق و إن كان لغير العرب اصبح موثوق.

عامة مازالت تعجبنى إسرائيل جعلت كل أعدائها فى صراعات و انشغلوا عنها و هى تفعل بكل ما لذ و طاب لها

لازمته ايه السؤال ده وانت وانا والدنيا كلها عارفه الاجابه؟
صفر
مبسوط؟
ازاي وهناك تاكيدات بوجود رؤوس نووية بكهوف طرة وعندنا مفاعل أنشاص للابحاث وهناك أقاويل بقدرتة الكبيرة على انتاج قنابل نووية

وهكذا نستمر في خداع انفسنا ورفض المنطق والتشبث بالخيوط العنكبوتية نبكي علي الزمن اللي راح او اللي جاي او اللي مش هايجي خالص

بل هو عذر لإستمرار حاله العحز و الضعف و التخاذل التي نعيشها اسرائيل تمتلك اسلحة نوويه لا اخد يستطيع مواجهتها ولا احد يستطيع تحديها... علينا ان نستيقظ

بل هو عذر لإستمرار حاله العحز و الضعف و التخاذل التي نعيشها اسرائيل تمتلك اسلحة نوويه لا اخد يستطيع مواجهتها ولا احد يستطيع تحديها... علينا ان نستيقظ
الجيش المصري يقدر ولا يعرف المستحيل

الجيش المصري يقدر ولا يعرف المستحيل
مصر في حاله سلام مع اسرائيل و تعاون اقتصادي وغيره ولا يوجد سبب المواجهه مع اسرائيل في المدى القريب او حتى المتوسط

مصر في حاله سلام مع اسرائيل و تعاون اقتصادي وغيره ولا يوجد سبب المواجهه مع اسرائيل في المدى القريب او حتى المتوسط
سلام على الورق لكن تبقي إسرائيل في عقيدتنا العسكرية عدو وحالة الشراهة التسليحية للجيش المصري جزء كبير منها لسد الفجوات ورد على تكتيكات عسكرية لليهود وأقوي معدات الجيش المصري مركزة بشرق القاهرة

لازمته ايه السؤال ده وانت وانا والدنيا كلها عارفه الاجابه؟
صفر
مبسوط؟
لا اعتقد واحد مصاحب ابوخدود و يطلع صفر
عبد القادر حلمي اعترف ان مصر لديها وسائل نقل لاسلحة نووية صواريخ و تم التخصيب في باكستان و مدي الصواريخ 7500 ..... بس الكلام غير مؤكد .... انا مصدقش واحد يعترف تحت الاكراة

الرؤؤس النووية لدي اسرائيل كانت 200 رأس علي ما اعتقد
الكلام غير منطقي ... ممكن يكون 90 تحديث

فيه امكانية صناعه 200 قنبلة يعني جاهزين علي التركيب ... يعني اسرائيل بتتحايل علي العدد

التعديل الأخير:
لا اعتقد واحد مصاحب ابوخدود و يطلع صفر
عبد القادر حلمي اعترف ان مصر لديها وسائل نقل لاسلحة نووية صواريخ و تم التخصيب في باكستان و مدي الصواريخ 7500 ..... بس الكلام غير مؤكد .... انا مصدقش واحد يعترف تحت الاكراة
كلام جدا منطقي مش هنقعد 70سنة نتفرج على اسرائيل وهي بتمتلك سلاح ابادة زي النووي ونسكت

كلام جدا منطقي مش هنقعد 70سنة نتفرج على اسرائيل وهي بتمتلك سلاح ابادة زي النووي ونسكت
ايوه الكلام منطقي بس انا لازم انفيه عشان محدش يطلب مني مصدر ?

سلام على الورق لكن تبقي إسرائيل في عقيدتنا العسكرية عدو وحالة الشراهة التسليحية للجيش المصري جزء كبير منها لسد الفجوات ورد على تكتيكات عسكرية لليهود وأقوي معدات الجيش المصري مركزة بشرق القاهرة

كلام غير صحيح.

اسرائيل حليف وصديق وشريك لمصر حاليا أمنيا واقتصاديا وحيويا وسياسيا.

لا يوجد أي عداوة ولا خلاف وغيره.

كلام غير صحيح.

أترك المظاهر الخداعة اللي في القلب في القلب يايودا

كلام غير صحيح.

كاذب ومدلس اكتب لنا موضوع عن داعش تمجدهم فيه واترك عنك مصر

العرب مش نايمين و قادتنا شرفاء

لن يتركوا امتهم بدون غطاء

و أمور الأمن القومي للأمة بهذا المجال بطي الكتمان

و الخائن و الوضيع يظن ان القادة خونة مثله

و إسرائيل لم تعلن و كذلك العرب

اطالب بان يكون الشرق الاوسط خاليا من اسلحة الدمار الشامل وعلى رأسها الاسلحة النووية

ايران واسرائيل والباكستان والهند وكوريا الشمالية يجب نزع اسلحتها لضمان السلامة للبشرية
التساهل مع اسرائيل قاد لتساهل اخر مع كوريا ش وقد نجد اعضاء جدد في النادي النووي مستقبلا اذا لم تقم الدول العظمى باعادة صياغة حق امتلاك النووي في العالم

عودة
أعلى