مافي فاتان | الوطن الأزرق.. العقيدة التركية التي تفسر كل تحركات أنقرة

حتى معارضي نظام حكمهم مستحيل يقف في صف اي دولة عربية ضد بلده .

امثله للمواطنيين العرب الذين يويدون الاتراك
السورى عندما يجد بلده متحكم فيها من ايران وحزب الله وروسيا لن يجد اى تأنيب ضمير عندما يعمل لصالح الاتراك

المصرى عندما يجد بلده متباعه لدول الخليج ياخذون منها يا يريدون من جزر واراضى ويتم التفريط فى ثرواتها فى البحر المتوسط لاسرائيل واليونان ويفرط نظامها الحاكم فى مياه النيل من الافضل مساعده الاتراك لانقاذ ما بقى من مصر واسقاط هذا النظام

التعديل الأخير:
السورى عندما يجد بلده متحكم فيها من ايران وحزب الله وروسيا لن يجد اى تأنيب ضمير عندما يعمل لصالح الاتراك

المصرى عندما يجد بلده متباعه لدول الخليج ياخذون منها يا يردون من جزر واراضى ويتم التفريط فى ثرواتها فى البحر المتوسط لاسرائيل واليونان ويفرط نظامها الحاكم فى مياه النيل من الافضل مساعده الاتراك لانقاذ ما بقى من مصر واسقاط هذا النظام

وهذا الامر اجاده الاتراك يستغلون اصحاب الحاجات لمشاريعهم الخاصة باطار ديني.

السورى عندما يجد بلده متحكم فيها من ايران وحزب الله وروسيا لن يجد اى تانيب ضمير عندما يعمل لصالح الاتراك

المصرى عندما يجد بلده متباعه لدول الخليج ياخذون منها يا يردون من جزر واراضى ويتم التفريط فى ثرواتها فى البحر المتوسط لاسرائيل واليونان ويفرط نظامها الحاكم فى مياه النيل من الافضل مساعده الاتراك لانقاذ ما بقى من مصر واسقاط هذا النظام
ما ورد في باب - تسليك الخرفان للخليفة قردوغان-
كتاب (الخروف المطيع لقائد القطيع)
صفحة 296.. كيف تجد مبررات لخيانة بلدك - دار النشر اسطنبول- 3 يوليو 2013

مصر متباعه لدول الخليج واليونان واسرائيل!!!!
وتركيا هى الى هتنقذها !!!!!
عايز تبرر عمالتك مش مشكله ?
لكن بعقل متبقاش خروف ?

مصر متباعه لدول الخليج واليونان واسرائيل!!!!
وتركيا هى الى هتنقذها !!!!!
عايز تبرر عمالتك مش مشكله ?
لكن بعقل متبقاش خروف ?

دى بعض المصايب الخارجيه فقط غير اللى بيحصل داخل البلد من افقار وسلب ونهب وتحميل الشعب ديون خارجيه ضخمه واهمال كل شى الا جيوب الشله الحاكمه جيش وشرطه وقضاء

دى بعض المصايب الخارجيه فقط غير اللى بيحصل داخل البلد من افقار وسلب ونهب وتحميل الشعب ديون خارجيه ضخمه واهمال كل شى الا جيوب الشله الحاكمه جيش وشرطه وقضاء
انت حقا فى حاله يرثى لها
حافظ ومش فاهم
وبعدين انت قلتها احنا هنقف مع تركيا علشان تجيب حق مصر
اتكل على الله بقى علشان انا راجل مش حمل جدال وقرف مع الى زيك :sick:

انت حقا فى حاله يرثى لها
حافظ ومش فاهم

انت عارف مشكلتك ايه ان فى نظام باع ارض البلد وحقوقها وثرواتها وفى الاخر انا اللى خاين فى نظرك

انت حقا فى حاله يرثى لها
حافظ ومش فاهم

اما بالنسبه اللى بيتعاملو مع الاتراك ده نقاش بينى وبين واحد على اسباب خيانه بعض العرب وتعاملهم مع تركيا يعنى كلامى ان اللى بيعمل كده بيخونو بلدهم انت حورت الكلام وعايز تتهمنى ان انا بعمل كده او مؤيد للحاجه دى

انت عارف مشكلتك ايه ان فى نظام باع ارض البلد وحقوقها وثرواتها وفى الاخر انا اللى خاين فى نظرك
اما بالنسبه اللى بيتعاملو مع الاتراك ده نقاش بينى وبين واحد على اسباب خيانه بعض العرب وتعاملهم مع تركيا يعنى كلامى ان اللى بيعمل كده بيخونو بلدهم انت حورت الكلام وعايز تتهمنى ان انا بعمل كده او مؤيد للحاجه دى
حضرتك اللى اقتبست كلامى وكلمتنى مش انا اللى روحت لحضرتك
شوف انا معنديش مشكله انك تكون معارض
انا مشكلتى انك تكون خاين
ومعلش ياسيدى انا مش هقتبس ليك تانى
تمام

حتي ولو كل ماذكرته صحيح
كل دا لايبرر الخيانه والوقوف مع عدو بلدك

حتي ولو كل ماذكرته صحيح
كل دا لايبرر الخيانه والوقوف مع عدو بلدك

طبعا مش مبرر للى وطنه عنده اغلى من اى شى لكن مش هننكر انها مبرر لاتباع تركيا اللى مبيعترفوش بشى اسمه وطن اصلا

من خلال تتبع مناصري اردوغان من العرب وجدت ان انواعهم كالاتي :

# اخواني

# ساذج عبيط لا يعلم مايجري بالعالم ويسهل حشو رأسه بالكلام عن استرجاع الخلافه بقيادة تركيا .

# عنده مشكله مع السعوديه ويريدها ان توزع النفط علي الجميع وبالتالي يقف مع اردوغان لانه ضد السعوديه .

# يسكن دوله بعيده عن منطقة الصراع الفلسطيني ويشاهد فيديوهات قناة الجزيره ومكملين ويصدق ان مصر تقتل في الفلسطينيين لذا يساند اردوغان ضد مصر ونعلم جميعا نسب المشاهدات لقنوات الاخوان هي مشاهدات من خارج مصر بالاساس لناس عبيطة .

# يريد مصر ان تحارب اسرائيل غدا لانها بجوارها ويري انها خائنه ان لم تفعل ذلك ، لذا يقف مع اردوغان ضد مصر .

اشخاص عبيطة وتجدهم لايقرأون كتاب واحد بحياتهم ولا يستطيعون التفرقه بين حتي صوره حقيقيه ومزيفه لانه لايمتلك عقل ناقد فهو كالخروف يتم جره من رقبته
مثال هذه الصوره تجد عليها الاف التعليقات وتنتشر في الجروبات والواتس والكل يدعي علي السيسي هههه

المصرى عندما يجد بلده متباعه لدول الخليج ياخذون منها يا يريدون من جزر واراضى ويتم التفريط فى ثرواتها فى البحر المتوسط لاسرائيل واليونان ويفرط نظامها الحاكم فى مياه النيل من الافضل مساعده الاتراك لانقاذ ما بقى من مصر واسقاط هذا النظام

تبريرك الخيانة لهذه القطعان بأن السبب ان بلدانهم تم بيعها للدول الخليج الخ كما تدعي هو تبرير ساذج بقصد او بدون قصد و محاولة منك لتغليف خيانتهم بمعارضة الانظمة الحاكمة , فهذه القطعان مكونة من عبيد مؤدلجة لا تعترف بوطن ولا حدود بل و ستقف ضد اي نهضة في بلدانها لصالج الاتراك لان الوطن بالنسبة لهم هو حفنة تراب عفنة

تبريرك الخيانة لهذه القطعان بأن السبب ان بلدانهم تم بيعها للدول الخليج الخ كما تدعي هو تبرير ساذج بقصد او بدون قصد و محاولة منك لتغليف خيانتهم بمعارضة الانظمة الحاكمة , فهذه القطعان مكونة من عبيد مؤدلجة لا تعترف بوطن ولا حدود بل و ستقف ضد اي نهضة في بلدانها لصالج الاتراك لان الوطن بالنسبة لهم هو حفنة تراب عفنة

وعلى نفس المبدا هناك من يبرر للنظام فى مصر تدمير البلد وجعلها مرهونه لدول خارجيه بحجه وجود عداء مع الاتراك
الطرفين بيبررو الخيانه

وعلى نفس المبدا هناك من يبرر للنظام فى مصر تدمير البلد وجعلها مرهونه لدول خارجيه بحجه وجود عداء مع الاتراك
الطرفين بيبررو الخيانه

انت مش عارف تدافع عنهم ولا تداري علي خيانتهم فالخطة البديلة بالنسبالك هي ان الكل خونة مش هما بس... و الحقيقة ان مفيش حد خاين ولا موالي لبلد غير بلده و لا بيحارب بلده ولا حد بيعتبر ان الوطن حفنة تراب عفنة الا الخروف الاخواني و اشباهه

التسامح مع قطعان العبيد او اعتبار خيانتهم مجرد معارضة لنظام و وجهة نظر ستكون النتيجة كارثية

الاخواني الجيد هو الاخواني الميت

كذب و دجل و سفالة كمان

ديه صورة المافي فاتان, هي حدود تركيا البحرية

عودة
أعلى