صورة من مصنع إنتاج مقاتلات سوخوي 35 لمقاتلات يعتقد انها مصريه

ازمة ليبيا هتجيب لها البيلهارا؟

قصدك الازمة المصرية التركية بقة

طيب ما هي ازمة مصرية تركية في ليبيا ، وارد جدا ان الموضوع يمتد لصراع بحري . او آنك تحاول عمل حصار بحري فاتشتبك مع الاتراك او في شرق المتوسط ، التسليح البحري المصري بالشكل ده موجه للسيناريوهات ديه ،

هل في دولة تانية متعاقدة على السو 35 غير مصر

هما ال12 فقط وده الي قالت عليهم الصحافه الفرنسيه تعاقد اول 2019 من الصفقه الخاصه لاندونسيا
سؤال بس انتا بتهظر ولا بتتكلم بجد
عشان لو بتتكلم بجد فدى مصيبة
صفقة السوخوى المصرية عددها 36 طائرة
اما بالنسبة لل 34 سوخوى الى بيتم تصنيعهم غير معلوم الدولة المتعاقدة عليها
وانا سبق توقعت انها تكون مصر ايضا

سؤال بس انتا بتهظر ولا بتتكلم بجد
عشان لو بتتكلم بجد فدى مصيبة
صفقة السوخوى المصرية عددها 36 طائرة
اما بالنسبة لل 34 سوخوى الى بيتم تصنيعهم غير معلوم الدولة المتعاقدة عليها
وانا سبق توقعت انها تكون مصر ايضا
لا هو مش قصده الاساسية اللي تشمل 30 22 مقاتلة السنة الماضية و 8 السنه دي هو يقصد صفقة اندونيسيا اللي تشتمل علي سرب سوخوي وتم الغاء التعاقد

لا هو مش قصده الاساسية اللي تشمل 30 22 مقاتلة السنة الماضية و 8 السنه دي هو يقصد صفقة اندونيسيا اللي تشتمل علي سرب سوخوي وتم الغاء التعاقد
اة
انا افتكرتو بيتكلم على الصفقة المصرية
بعتذر منك الجوكر 88 الجوكر 88
شكر على تصحيح المعلومة

Su-57 Su-57

أنا أقصد 12 حبه الي بمخطط الشركه لسنه 2022 غير ال30 حبه متقلقش ولا حاجه ما دام هي كده خربانه وتلويح بالعقوبات يبقي ليه منزودش تاني ولو عديت الأمور علي خير يبقي ضربه معلم بصحيح

أنا أقصد 12 حبه الي بمخطط الشركه لسنه 2022 غير ال30 حبه متقلقش ولا حاجه ما دام هي كده خربانه وتلويح بالعقوبات يبقي ليه منزودش تاني ولو عديت الأمور علي خير يبقي ضربه معلم بصحيح
هي 12 لسنة 2022 وبإجمالي34 مقاتلة حتي 2024 لزبون مجهول بينما لم تعلن اي صفحة او شخص زبون جديد للمقاتلة ففي بعض الناس رجحو انها ربما تكون لصالح مصر لكن مفيش اي حاجة مؤكدة

هي 12 لسنة 2022 وبإجمالي34 مقاتلة حتي 2024 لزبون مجهول بينما لم تعلن اي صفحة او شخص زبون جديد للمقاتلة ففي بعض الناس رجحو انها ربما تكون لصالح مصر لكن مفيش اي حاجة مؤكدة
لا اخي الصفقه الاولي من 2018 وتم الإعلان عنها وايضا لو تفتكر الاعلان عن صفقات الروسي عن السو بدون ذكر النوع أما ال12 انتاج سنه 2022 دول بسنه 2019 باخر اجتماع 2+2 الخاصه بصفقه اندونسيا بعد انسحابها من الصفقه

ظهرت صور المقاتلات الروسية Su-35 متعددة الأغراض للقوات الجوية المصرية على شبكة الإنترنت

لكنها ليست بالعلم المصري وهذا المحير بالامر
راينا ميج 29 ظهرت بالعلم المصري في روسيا قبل ظهورها في مصر

لم يتعاقد احد عليها وحان وقت تسليمه الصفقة سوي مصر أما الإجراءات الأخري كالطلاء مثلا يمكن أن يتم في مصر عادي مصر مش عايزة شوشره وهتدخل المقاتلة في هدوء وصمت ولن نراها الا في وقت استخدامها الفعلي أو تصويرها حتي من الهواة المهم بدون اعلان رسمي حتي لا نغضب العم سام وهو يعمل مش واخد باله

عودة
أعلى