مناورة تركية جوية ضخمة شمال مصر

الحالة
مغلق و غير مفتوح للمزيد من الردود.
بالنسبة لعنوان الخبر ( شمال مصر ) ... technically هو صحيح لكن يجب ألا ننسى ان شمال مصر يعني مابعد الحدود البحرية المصرية الموثقة دولياً...

مشاهدة المرفق 275110

ناهيكم عن حدود قبرص البحرية وبقية الدول ( هل مناورات الأتراك صحيحة أصلا وفق القانون الدولي ام هي بلطجة في شرق المتوسط ستعرضها لمزيد من الادانات وردود الفعل الدولية؟!)

اعتقد ان اي اختراق للحدود البحرية المصرية سيواجه بحزم شديد ، ولا اظن الاتراك لديهم الجرأه لفعل ذلك.

هذه الخريطة تمثل المناطق الإقتصادية و ليست الحدود السياسية التي على حد علمي 12 ميل بحري من شواطئك و بعدها مناطق مفتوحة للجميع

وإلا يا شباب أنا غلطان.؟

مختلفناش على فكرة ?

المصدر بيقول أن آلاف ١٦ فى مهام القصف تستطيع أن تقوم بعمليات القصف و العودة إلى نقطة البداية بمدى ٨٥٠ كيلو فقط ....
يعنى برده موصلناش لل ١٠٠٠ كيلو.
ثانيا مهام الاعتراض أو القتال الجوى بيستهلك وقود أكثر سواء كان فى استخدام after burner أو تغير سرعة الصعود أو زيادة السرعة و بالتالى المدى بيقول خصوصا أن بيتم التخلص من الخزانات الإضافية لتقليل الوزن. يعنى ممكن توصل إلى ٥٠٠ كيلو فقط.

هذه الخريطة تمثل المناطق الإقتصادية و ليست الحدود السياسية التي على حد علمي 12 ميل بحري من شواطئك و بعدها مناطق مفتوحة للجميع

وإلا يا شباب أنا غلطان.؟
مزبوط يا أستاذنا الحدود السياسية لازم أذن للدخول

حضرتك بتتكلم في الموضوع ده وكأن الخلاف المصري التركي كالخلاف المصري السعودي في بعض الاوقات او المصري السوداني في بعض الاوقات ..خلافات بسيطة ما اسرع تداركها وترجع العلاقات طبيعية لان ما يربطنا اكثير ما يفرقنا

طبعا ده خطأ في الحالة التركية

تركيا سيدي الفاضل تستضيف قنوات معادية صراحة لوجود الدولة المصرية
القنوات الناطقة بالمصرية علي اراضي تركيا وتمويل تركي بتحرض علانية علي العنف وقتل ظباط الجيش والشرطة واسرهم
هذا القنوات منتسبيها بيقولوها صراحة سنقف مع تركيا في اي صدام عسكري مصري تركي
هذه القنوات تهاجم بشدة صفقات التسليح المصرية
وتهاجم بشده استخراج غاز المتوسط لمصر وتهاجم بشدة حقل ظهر والترسيمات البحرية
هذا القنوات تتبني فكر هدام للدولة المصرية وتدعو لتعليق المسيحين علي المشانق علانية
ناهيك عن خلط الاوراق وبث السم بالعسل
هذه قنوات تركية صرفة تخدم اجنده تركيا في هدم الدولة المصرية

رئيس تركيا بيتطاول علي مصر ويصف رئيسها بالسفاح والطاغية ويحشر انفه فيما لا يعنيه ولا يخصه

رئيس تركيا بيتكلم من منطق ان مصر يجب عليها تغير نظام الحكم ويتدخل في احكام القضاء ويتدخل في الشؤؤن السيادية المصرية

رئيس وزراء تركيا وفيما بعده الرئيس يهاجم الدولة المصرية وكانها مقاطعة تركيه من 2014 ويتكلم عن اراءه ان الدولة المفروض تعمل ده او متعمليش ده

رئيس تركيا شخصية بجحة سافلة تعدت حدود الادب ويتطاول علي البلد اللي تاريخها اكبر من تاريخ قبائل اجداده

الخلاف المصري التركي لن ينتهي الا بموت اردوغان ويكون وريثه شخصية معتدلة
ياحبيبي انت فاهم الموضوع من ناحية تانية تركيا ليست ضد مصر كدولة لكن اجل ضد الرئيس المصري او النظام المصري هو توصيف ادق المشكلة عند الكثيرين هي ربط مصر بشخص او نظام ومع الاسف هذه الحالة متفشية في عالمنا العربي اليوم الذي نخرج فيه من دائرة تقديس الحاكم سيكون اليوم الذي نخطو فيه الخطوة الاولى في بناء نظام دولة موسسات لا دولة مزرعة خاصة للزعيم النقطة الاخرى انت فاهم الوضع في ليبيا او المتوسط بانه خلاف اقليمي لا عمري صحح معلوماتك المسالة دولية بين محاور مصر والامارات ضمن المحور الروسي وتركيا المحور الامريكي ومصر او تركيا و اي طرف اخر لايمكن ان يخطو خطوة خارج النطاق المسموح به في ليبيا الان اعتقد ان عملية سرت ستبدا ولنرى ماذا سيحدث اما مفهوم ان تركيا قنوات معارضة تهاجم الرئيس او النظام في مصر الحل بسيط اعملوا المثل ولاتزعل روحك اه نسيت صح هم بيشتمو اردوغان وهمة بتركيا ويرجعا ينامو في بيتوهم المشكلة لدى البعض وسبب دمار البلاد هي تقديس الحاكم ياحبيبي الرئيس هو موظف في الدولة لخدمة شعبه وليس العكس واذا عل حدود الادب ف احمد موسى مش مقصر مع اردو وبالمناسبة لم اسمع قناة معارضة واحدة تدعو لاضطهاد المسيحيين يعني بلاش تكون اوفر كثير ومسالة شرق المتوسط هية اصلا بين تركيا واليونان للعلم التقسيم التركي حتنفع مصر اكثر وتزير مساحة التنقيب المصرية يعني تركيا بعيدة عن الحدود المصرية

ياحبيبي انت فاهم الموضوع من ناحية تانية تركيا ليست ضد مصر كدولة لكن اجل ضد الرئيس المصري او النظام المصري هو توصيف ادق المشكلة عند الكثيرين هي ربط مصر بشخص او نظام ومع الاسف هذه الحالة متفشية في عالمنا العربي اليوم الذي نخرج فيه من دائرة تقديس الحاكم سيكون اليوم الذي نخطو فيه الخطوة الاولى في بناء نظام دولة موسسات
.

يا اخي هو مال امه يكون مين الرئيس وشكل النظام ازاي
الكلام ده مقبول من اي مصري...اي مصري في المطلق من حقه يقول الكلام ده ... انت كده بتحسسني ان مصر ولاية تركية ؟!!!!
المفروض نظام الحكم والرئيس علي هوي تركيا؟؟؟؟
هو مال امه ابن كلاب الارض ؟! مين يكون الرئيس وشكل نظام الحكم في مصر عامل ازاي ؟

مين اداه الحق في الكلام عن شكل الدولة المصرية ؟

ابن كلاب الارض الاجنبي التركي هيقولنا مين يحكمنا وشكل نظام الحكم يبقي عامل ازاي ؟!

انا مشفتيش بجاحة كده والله وقلة ادب وتطاول والغريب ناس غير مصرية بتبرر ليه !

.

يا اخي هو مال امه يكون مين الرئيس وشكل النظام ازاي
الكلام ده مقبول من اي مصري...اي مصري في المطلق من حقه يقول الكلام ده ... انت كده بتحسسني ان مصر ولاية تركية ؟!!!!
المفروض نظام الحكم والرئيس علي هوي تركيا
هو مال امه ابن كلاب الارض ؟! مين يكون الرئيس وشكل نظام الحكم في مصر عامل ازاي ؟

مين اداه الحق في الكلام عن شكل الدولة المصرية ؟

ابن كلاب الارض الاجنبي التركي هيقولنا مين يحكمنا وشكل نظام الحكم يبقي عامل ازاي ؟!

انا مشفتيش بجاحة كده والله وقلة ادب وتطاول والغريب ناس غير مصرية بتبرر ليه !
اجي معاك بالفعل هو مال امو ومصر بلد مستقلة مش تابعة لاي بلد دو اكيد بس المشكلة فين اعتبر ان اعضاء نظام الحكم السابق ذهبوا لامريكا وبثو قنوات من هناك طيب حتكون ردة فعل النظام الحالي اي تقريبا نفس ردة الفعل تجاه تركيا بس الحدث المفصلي الي زود الشحن ايه هو محاولة الانقلاب التركية واكتشاف تورط وتمويل عربي فيها وكلنا يعرف حصل ايه النغمة الرسمية التركية زادت حدتها من الوقت دا بمعنى لو ان الانقلاب لم تتورط فيه دول نعرفها كلنا وبلشت صحافتها ببث الاخبار حتى قبل الانقلاب بوقت ولو كان صغير وتميل معروف مصدره لكان الوضع ببساطة طالبي لجوء سياسي فتحوا قناة تلفزيونية لان تركيا بلد مفتوح للتعبير عن الراي وانتهى الموضوع ولم نكن نسمع اي مسؤول تركي يتكلم بشان نظام الحكم في مصر الا من بعيد لبعيد دي اول نقطة ثاني نقطة سوال صغير هو حسب متقول ان النظام بمصر يحظى بتاييد جماهيري كبير والناس تكره الجماعة المعارضيين كره العمى طب ليه شايلين هم لكم قناة تلفزيونية لاتقدم ولاتاخر ولاحتاثر معناه ان الواقع عكس مايروج له النظام والا كما يقال واثق الخطى يمشي ملكا

اجي معاك بالفعل هو مال امو ومصر بلد مستقلة مش تابعة لاي بلد دو اكيد بس المشكلة فين اعتبر ان اعضاء نظام الحكم السابق ذهبوا لامريكا وبثو قنوات من هناك طيب حتكون ردة فعل النظام الحالي اي تقريبا نفس ردة الفعل تجاه تركيا بس الحدث المفصلي الي زود الشحن ايه هو محاولة الانقلاب التركية واكتشاف تورط وتمويل عربي فيها وكلنا يعرف حصل ايه النغمة الرسمية التركية زادت حدتها من الوقت دا بمعنى لو ان الانقلاب لم تتورط فيه دول نعرفها كلنا وبلشت صحافتها ببث الاخبار حتى قبل الانقلاب بوقت ولو كان صغير وتميل معروف مصدره لكان الوضع ببساطة طالبي لجوء سياسي فتحوا قناة تلفزيونية لان تركيا بلد مفتوح للتعبير عن الراي وانتهى الموضوع ولم نكن نسمع اي مسؤول تركي يتكلم بشان نظام الحكم في مصر الا من بعيد لبعيد دي اول نقطة ثاني نقطة سوال صغير هو حسب متقول ان النظام بمصر يحظى بتاييد جماهيري كبير والناس تكره الجماعة المعارضيين كره العمى طب ليه شايلين هم لكم قناة تلفزيونية لاتقدم ولاتاخر ولاحتاثر معناه ان الواقع عكس مايروج له النظام والا كما يقال واثق الخطى يمشي ملكا

يا اخي لا تدخلني في دومات
خلينا نتفق علي نقطة انه ماله ومال نظام الحكم زي ما قلنا

ده هيبقي معاه تعاون زي ما انت ما قلت ؟!
الراجل بيستضيف قنوات بتمويل منه علي ارضه بتحرض علي العنف وقتل ظباط الجيش وتهاجم الصفقات العسكرية وبيقولها صراحة هنقف مع تركيا في اي صدام عسكري لو كان ضد مصر

ده واحد عايز تعاون علي مصر ؟

انا مقلتيش النظام ليه شعبيه جماهرية او لا متقولنيش كلام لم اقله

انا شخصيا معارض للنظام ويعلم ربنا انا اتعرضت شخصيا لمضايقات امنية
وكمان لظروف المنتدي هنا وانه عسكري مفيش مجال هتشوف معارضة او لا للسيسي

بس لو كلب تركي زي ابن الكلاب اردوغان هيقول مين اللي يحكمنا او لا ويتدخل فيما لا يعنيه ويتطاول علي مصر ويصف رئيسها بالطاغية والسفاح والمجرم
فجزمة السيسي برقبة كل الاتراك مش اردوغان فقط ...شعب وحكومة

الراجل بيستضيف قنوات بتمويل منه علي ارضه بتحرض علي العنف وقتل ظباط الجيش وتهاجم الصفقات العسكرية وبيقولها صراحة هنقف مع تركيا في اي صدام عسكري لو كان ضد مصر

بس لو كلب تركي زي ابن الكلاب اردوغان هيقول مين اللي يحكمنا او لا ويتدخل فيما لا يعنيه ويتطاول علي مصر ويصف رئيسها بالطاغية والسفاح والمجرم
ياحبيبي ليست دوامات انا اقول لك كيف تطورت الامور ككرةثلج متدحرجة الان الاتراك ينظرون يس الى مصر بل الى المحور الذي تنتمي اليه مصر والامارات وجماعة الممانعة وهو محور روسيا بانه محور عدو يهدف لزعزعة استقرار بلدهم ومحيطهم الاستراتيجي ويقوم بمجازر ضد شعوب يعتبرونها امتدادا لهم ليس قوميا بل دينيا وهذا رابط اقوى من الرابط القومي الامور المعقدة النقطة التي يمكن ان يحصل فيها اختراق هي واحدة ببساطة ملف شرق المتوسط الذي سيربح منه الجميع عدا اليونان اي ستسحق الطموحات اليونانية فيه

ياحبيبي ليست دوامات انا اقول لك كيف تطورت الامور ككرةثلج متدحرجة الان الاتراك ينظرون يس الى مصر بل الى المحور الذي تنتمي اليه مصر والامارات وجماعة الممانعة وهو محور روسيا بانه محور عدو يهدف لزعزعة استقرار بلدهم ومحيطهم الاستراتيجي ويقوم بمجازر ضد شعوب يعتبرونها امتدادا لهم ليس قوميا بل دينيا وهذا رابط اقوى من الرابط القومي الامور المعقدة النقطة التي يمكن ان يحصل فيها اختراق هي واحدة ببساطة ملف شرق المتوسط الذي سيربح منه الجميع عدا اليونان اي ستسحق الطموحات اليونانية فيه

مش عايز الرابط الديني المزعوم اللي كلب تركي يقول مين يحكمنا او لا وينظًر علي طبيعة النظام عندنا
مصر لم تكن ضد تركيا في يوم من الايام لتستحق كل هذه العداوة
مش عايزين نرسم حدودنا معاهم ...ديه مش عداوة
هنرسم حدودنا مع قبرص واليونان ....ديه مش عداوة
ديه قرارات سيادية خاصة بينا احنا اللي نختارها
خلاص معندهميش رئيس تابع ليهم ...قعد سنة وراح لحال سبيله
ده الواقع وديه اختيارتنا مش اختيارتهم
يوم ما يبطل سياسة العدوانية مع مصر ويحترم نفسه ويلم لسانه ويبطل يقول انقلاب او مش انقلاب ويقول مين اللي مفروض يحكمنا او لا
هيبقي في علاقات طبيعية

مش عايز الرابط الديني المزعوم اللي كلب تركي يقول مين يحكمنا او لا وينظًر علي طبيعة النظام عندنا
مصر لم تكن ضد تركيا في يوم من الايام لتستحق كل هذه العداوة
مش عايزين نرسم حدودنا معاهم ...ديه مش عداوة
هنرسم حدودنا مع قبرص واليونان ....ديه مش عداوة
ديه قرارات سيادية خاصة بينا احنا اللي نختارها
خلاص معندهميش رئيس تابع ليهم ...قعد سنة وراح لحال سبيله
ده الواقع وديه اختيارتنا مش اختيارتهم
يوم ما يبطل سياسة العدوانية مع مصر ويحترم نفسه ويلم لسانه ويبطل يقول انقلاب او مش انقلاب ويقول مين اللي مفروض يحكمنا او لا
هيبقي في علاقات طبيعية
عادي ياحبيبي خلي اعلام اردو يصرخ زي م احمد موسى يصرخ ودولة تانية تدفع لانقلاب تركيا بالاخر كلة كلام في الهوا مش حيحصل حاجة لاتركيا حتدخل فعليا في مصر ولاحاجة اخرهم كلام قنوات دي واحد وانت ارسم حدودك مع اليونان وتركيا عقدت اتفاق مع ليبيا وحتدافع عليه و هيك خلصت المشاكل ولاتزعل روحك

مختلفناش على فكرة ?

المصدر بيقول أن آلاف ١٦ فى مهام القصف تستطيع أن تقوم بعمليات القصف و العودة إلى نقطة البداية بمدى ٨٥٠ كيلو فقط ....
يعنى برده موصلناش لل ١٠٠٠ كيلو.
ثانيا مهام الاعتراض أو القتال الجوى بيستهلك وقود أكثر سواء كان فى استخدام after burner أو تغير سرعة الصعود أو زيادة السرعة و بالتالى المدى بيقول خصوصا أن بيتم التخلص من الخزانات الإضافية لتقليل الوزن. يعنى ممكن توصل إلى ٥٠٠ كيلو فقط.

the F-16 can fly more than 500 miles (860 kilometers), deliver its weapons with superior accuracy, defend itself against enemy aircraft, and return to its starting point

يعني تقريبا 1000 مش 500

عادي ياحبيبي خلي اعلام اردو يصرخ زي م احمد موسى يصرخ ودولة تانية تدفع لانقلاب تركيا بالاخر كلة كلام في الهوا مش حيحصل حاجة لاتركيا حتدخل فعليا في مصر ولاحاجة اخرهم كلام قنوات دي واحد وانت ارسم حدودك مع اليونان وتركيا عقدت اتفاق مع ليبيا وحتدافع عليه و هيك خلصت المشاكل ولاتزعل روحك
القياس مع الفارق انه القنوات ناطقة بالمصرية وليست بالتركية يبقى تدخل فج

الفكرة ليست المعارضة فى حد ذاتها الفكرة فى القومية المصرية والتوهم بالتاثير فيها وامتلاك الحق فى تقرير مصيرها وقتها بتطلع النخوة المصرية والغيرة اللامتناهية المعروفة عن المصريين على بلدهم بغض النظر عن من الحاكم او مدى الرضاء من عدمه وللعلم اى معارضة خارجية هى نقطة فى صالح الحاكم وليست ضده حيث انها من الممكن ان تكون متابعة من البعض خصوصا لو هناك اصلاحات اقتصادية صعبة او اخفاقات داخلية او خارجية الا ان تاثيرها على الارض صفر لسببين اولا لقوة الدولة المصرية المتمثلة فى مؤسساتها وبيروقراطيتها فخلخلتها مستحيلة وللاخوان خجربة فاشلة فى ذلك والثانى هو عدم مشروعية طلب النزول للشوارع من شخص جبن ان يفعل المثل وهرب للخارج للنجاة بنفسه

لذلك اغفال او محاولة ايهام المتابع بان القضية قضية نظام وديمقراطية وانقلاب وما الى ذلك هو تسطيح للامور

الموضوع مشروع معد لمنطقة من العالم لتهياته لحكم طايفة دولية منظمة المفترض ان قلبها مصر لانها البلد الام ودرة التاج والتاثير الثقافى والسكانى ولكن المثال المحتذى به كانت تركيا حيث النموذج الناجح لترويج الفكرة على المستوى العربى اولا والاسلامى ثانيا

وسواء انت ضد او مع وايا كانت الدولة المنتمى اليها طبق هذا المثال على بلدك وكمثال من مصر ومن مدينة الانتاج الاعلامى لقناة او اثنين مستضيفة معارضة لنظام بلدك ملكى او جمهورى او سلطانى او اميرى ليل نهار لحث شعبك على الثورة وعددلى مببراتك لاتاحة للامر من عدم التاثير ومجرد كلام فى الهواء وما الى ذلك

هذا وانا لم اذكر التنافس الاقليمى المشروع اقتصاديا وسياسيا ومحاولة فرض وجهات النظر لدول اقليمية كبيرة دا غير خلافات الحلفاء للدولتين وتشابك وتقاطع المصالح الفج

من الاخر الغلبة للاذكى والاخبث وهى هات وخذ ورايحة جاية وبالنقط والاجوان ( الاهداف )

القياس مع الفارق انه القنوات ناطقة بالمصرية وليست بالتركية يبقى تدخل فج

الفكرة ليست المعارضة فى حد ذاتها الفكرة فى القومية المصرية والتوهم بالتاثير فيها وامتلاك الحق فى تقرير مصيرها وقتها بتطلع النخوة المصرية والغيرة اللامتناهية المعروفة عن المصريين على بلدهم بغض النظر عن من الحاكم او مدى الرضاء من عدمه وللعلم اى معارضة خارجية هى نقطة فى صالح الحاكم وليست ضده حيث انها من الممكن ان تكون متابعة من البعض خصوصا لو هناك اصلاحات اقتصادية صعبة او اخفاقات داخلية او خارجية الا ان تاثيرها على الارض صفر لسببين اولا لقوة الدولة المصرية المتمثلة فى مؤسساتها وبيروقراطيتها فخلخلتها مستحيلة وللاخوان خجربة فاشلة فى ذلك والثانى هو عدم مشروعية طلب النزول للشوارع من شخص جبن ان يفعل المثل وهرب للخارج للنجاة بنفسه

لذلك اغفال او محاولة ايهام المتابع بان القضية قضية نظام وديمقراطية وانقلاب وما الى ذلك هو تسطيح للامور

الموضوع مشروع معد لمنطقة من العالم لتهياته لحكم طايفة دولية منظمة المفترض ان قلبها مصر لانها البلد الام ودرة التاج والتاثير الثقافى والسكانى ولكن المثال المحتذى به كانت تركيا حيث النموذج الناجح لترويج الفكرة على المستوى العربى اولا والاسلامى ثانيا

وسواء انت ضد او مع وايا كانت الدولة المنتمى اليها طبق هذا المثال على بلدك وكمثال من مصر ومن مدينة الانتاج الاعلامى لقناة او اثنين مستضيفة معارضة لنظام بلدك ملكى او جمهورى او سلطانى او اميرى ليل نهار لحث شعبك على الثورة وعددلى مببراتك لاتاحة للامر من عدم التاثير ومجرد كلام فى الهواء وما الى ذلك

هذا وانا لم اذكر التنافس الاقليمى المشروع اقتصاديا وسياسيا ومحاولة فرض وجهات النظر لدول اقليمية كبيرة دا غير خلافات الحلفاء للدولتين وتشابك وتقاطع المصالح الفج

من الاخر الغلبة للاذكى والاخبث وهى هات وخذ ورايحة جاية وبالنقط والاجوان ( الاهداف )
لا ياعمري ليس تسطيح للامور هذا التسطيح ينتهجه عشاق الانقلابات والدكتاتورية لتدمير تطلعات الشعوب فارق كانت اللهجة مصرية او لا فلنفرض ان هناك قناة معارضة مسيحية هل سيسمح لها فيبالعمل بحرية اكيد لان المشكل ليست اخوان وتركيا وكل هذا الكلام المشكل ان هناك نظام الفرد ومطبلين له ضد ارادة شعوب هذه هي المعادل ببساطة ولاتقتصر على بلد معين

تركيا مشكلتها ليست مع نظام مصر السياسي، بل؛ مع أي نظام مصري يقوم على أسس وثوابت وطنية خالصة ولايضع مصر ومقدرات شعبها في خدمة تطلعات الشخصية القومية التركية. وده اللي مخليني بايده

لا ياعمري ليس تسطيح للامور هذا التسطيح ينتهجه عشاق الانقلابات والدكتاتورية لتدمير تطلعات الشعوب فارق كانت اللهجة مصرية او لا فلنفرض ان هناك قناة معارضة مسيحية هل سيسمح لها فيبالعمل بحرية اكيد لان المشكل ليست اخوان وتركيا وكل هذا الكلام المشكل ان هناك نظام الفرد ومطبلين له ضد ارادة شعوب هذه هي المعادل ببساطة ولاتقتصر على بلد معين
هو اردوغان مهما عمل لننتفق مع تركيا وهو الخاسر الاكبر في شرق المتوسط

هو اردوغان مهما عمل لننتفق مع تركيا وهو الخاسر الاكبر في شرق المتوسط

مختلفناش عندك حق فى رايك فى النظام وانا معاك فيه وكل المصريين على فكرة لانه واضح وضوح الشمس مصر تحكم بحكم الفرد منذ الفراعنة

اما بالنسبة لكلامك عن محبى الانقلابات والدكتاتورية وانا للعلم لست منهم ان وجدوا ولكن انا اختلف معك فى التصنيف فكل حر فى رايه

ولكن من له صلاحية فرض او حتى مجرد انتقاد نظام حكم معين على المصريين حتى وان اختلفوا عليه

فقط المصريين
وهنا انتهى النقاش

مختلفناش عندك حق فى رايك فى النظام وانا معاك فيه وكل المصريين على فكرة لانه واضح وضوح الشمس مصر تحكم بحكم الفرد منذ الفراعنة

اما بالنسبة لمحبى الكلامك عن محبى الانقلابات والدكتاتورية وانا للعلم لست منهم ان وجدوا ولكن انا اختلف معك فى التصنيف فكل حر فى رايه

ولكن من له صلاحية فرض او حتى مجرد انتقاد نظام حكم معين على المصريين حتى وان اختلفوا عليه

فقط المصريين
وهنا انتهى النقاش
بالضبط انا يحكمني ديكتاتوري وطني احسن من ديمقراطي مطيه للترك

الحالة
مغلق و غير مفتوح للمزيد من الردود.
عودة
أعلى