الحكومة الايطالية تستعد للموافقة على بيع اسلحة لمصر

ChUi9GgWIAAB8Yl (3).jpg

أنت السبب العريف10 @العريف10

سخنتنا و خلاص bwhahaha
للأسف كل اللي انت جايبه لا محل له من الاعراب

انت كما قولت بتحرج نفسك

لا وعاوز كمان تخش في السعودية

:ههه:
أقولك دوق برحتك

شكلك هتبقى حفلة النهاردة

و قولت احتفظ بالمصدر دلوقتي و هخليه مفاجأة, انا مقولتش ان اللي بالاحمر هو المصدر .. فوق معايا الله يرضي عليك.

طب بطاريات الهوك مين كان بيشغلها؟

images

طيب لما تحب حضرتك تحط مصدرك تكلم .. لكن تتكلم وتقول المصدر احتفظ فيه لنفسي

وحفاظا على الموضوع افتح موضوع جديد وتحدث عن ماتريده ولا تنسى الاشارة لي .. لأن بصراحة بعد مصادرك السابقة واستشهاداتك صار عندي لهفة لرؤية جديدك ...

عندي نفس الاحساس اننا هنستلم الاتنين فريم وبعدين نعمل عملة سودة والصفقات تتوقف
صفقه بحوالي ١٠ مليار دولار اكيد هتبقي بتمويل بنكي يعني لو وقفوها هما الخسرانين والسوق مفتوح لو قفلت خالص الروس والصين حبايبنا وبتمن صفقه زي دي هتاخد تسيلح فرقه كامله

القاعدة , قاعدة سعودية و فيها باتريوت سعودي ,و لو نزلت في المقطع هتلاقي ان الباتريوت (افراده المشغلين امريكان) manning .

الكذب الحرام وحبله قصير والاثبات من مكتبة تاريخ الجيش الامريكي وبالصور

الي اشتبك مع الصاروخ العراقي الكتيبة الثانية التابعة للمدفعية السابعة للجيش الامريكي المتواجده في قاعدة الظهران

• Patriot launch unit rearmed after making first "kill." Battery A, 2d Battalion, 7th Air Defense Artillery, after becoming the first Patriot unit to successfully engage a SCUD missile, 18 January 1991, XVIII Airborne Corps History Office photograph by SPC Randall R. Anderson, DS-F-117-07.

• Patriot air defense missile site from Battery A, 2d Battalion, 7th Air Defense Artillery, defending airbase and Dhahran-Dammam complex; overview at King Abdul Aziz Royal Saudi Air Base, Dhahran, Eastern Province, Saudi Arabia,18 January 1991. XVIII Airborne Corps History Office photograph by PFC John F. Freund, DS-F-120-17.

طيب لما تحب حضرتك تحط مصدرك تكلم .. لكن تتكلم وتقول المصدر احتفظ فيه لنفسي

وحفاظا على الموضوع افتح موضوع جديد وتحدث عن ماتريده ولا تنسى الاشارة لي .. لأن بصراحة بعد مصادرك السابقة واستشهاداتك صار عندي لهفة لرؤية جديدك ...
من عنيا حاضر.

و شكراً لطريقة المتحضرة في النقاش, علي العموم الصورة ديه تاني نقطة بعد الاواكس الامريكي (اسباب عدم ثقة القيادة الجوية الامريكية في الطيارين السعوديين علي الاف-15.)

و لما نفتح موضوع , نبي نتناقش بأستفاضة, يارب بس متحظرش.

الكذب الحرام وحبله قصير والاثبات من مكتبة تاريخ الجيش الامريكي وبالصور

الي اشتبك مع الصاروخ العراقي الكتيبة الثانية التابعة للمدفعية السابعة للجيش الامريكي المتواجده في قاعدة الظهران

• Patriot launch unit rearmed after making first "kill." Battery A, 2d Battalion, 7th Air Defense Artillery, after becoming the first Patriot unit to successfully engage a SCUD missile, 18 January 1991, XVIII Airborne Corps History Office photograph by SPC Randall R. Anderson, DS-F-117-07.

• Patriot air defense missile site from Battery A, 2d Battalion, 7th Air Defense Artillery, defending airbase and Dhahran-Dammam complex; overview at King Abdul Aziz Royal Saudi Air Base, Dhahran, Eastern Province, Saudi Arabia,18 January 1991. XVIII Airborne Corps History Office photograph by PFC John F. Freund, DS-F-120-17.

فين الكذب؟ أنتا كده بتأيد كلامي أن المشغلين أمريكان.

هى قادرة على العطاء انا معاك لكن لاحظ أن فيه طائرات من عمر الميراج ٢٠٠٠
و بدلناها بالرافال
ولا قادره عالعطاء ولا حاجه تخيل كمان ١٠ سنين كدا وحصلت مواجهه بينا مع تركيا مش هقولك اسرائيل وضع الاف ١٦ بلوك ٤٠ بتاعتنا هيكون ايه ؟؟ تخيلت .. بل وحتي دلوقت حتي ميزه القصف الارضي فاستخدامها بعمليات بعيده هيقضي علي الحموله بتاعتها
اخرها تبقي دعم واسناد رضي ودا مش محتاج ٢١٦ طياره كفايه قوي سربين منها وشكرا
الاف ١٦ للاسف بتتحول تدىيجيا لعبئ عليك طائره لا فيها ردار محترم ولا مدي عملياتي كبير اخرها هتشتغل تحت المظله الدفاعيه ولا تسليح نوعي سايدويندر وسبارو اللي عفا عليهم الزمن + هاربون مفيش + عائله ال gbu نصها متحرم علينا مبارك الله يسامحه ويرحمه لان لا تجوز عليه الا الرحمه كان مفروض يتحاكم بتهمه الخيانه العظمي عاللي عملو وتحديدا من سنه ٢٠٠٠ فينا بعد انا مازلت مندهش ازاي الجيش صبر عليه كل دا ومازلت بدعي ربنا اننا نخرجها من الخدمه تدريجيا لحد ما نخلص منها

ماهو طيارة بطيارة وغربي بغربي كنت جبت سرب Gripen معاه SAAB AWACS
في دي معاك حق صراحة عشان الجلوبال اي و حنلف و حنلف و حنرجع للسويد في دي من الآخر
بس الار بي س 15 اعتقد ممكن دمجه على التايفون

مشاهدة المرفق 270843
منعرفش ناخد من ده نسخه 300 ك مع التايفون من المانيا ?
انسى التاروس احنا اه فاتحنها شوبينج سبري بس مش دا دا حطه كدا مع اللارسم off reach ... سكالب حلو اوي اوي اوي كمان بس يجي
اتمنى نطلع بالتايفون لو جاية فعلا بالبريمستون و الايريست تي و الاسرام و ال SDB و الميتور كدا رضا انما حجات زي ال NSM و التاروس صعب دا حتى ال SDB صعب ، يا ريت

و لازم ندمج الهامر عليها معرفش ازاي فرنسا حتشلوحنا طبعا لكن اغلب قنابل التايفون امريكي اعتقد فبخ

التعديل الأخير:
فين الكذب؟ أنتا كده بتأيد كلامي أن المشغلين أمريكان.

معلش هو انت راح تستمر تراوغ حتى لو مرفق مع المصدر الرسمي صورة للبطارية الامريكية الي اشتبكت مع الصاروخ العراقي

معلش هو انت راح تستمر تراوغ حتى لو مرفق مع المصدر الرسمي صورة للبطارية الامريكية الي اشتبكت مع الصاروخ العراقي

مشاهدة المرفق 270888
اراوغ ازاي مش فاهم ؟ جايبلكم مصادر و صور الاطقم الاجنبية و كلام موثق من كتب او من جرائد و في الاخر تقول براوغ؟

ماشي يا عم خلاص .. انتا الكسبان , فرحان كده ؟

ولا قادره عالعطاء ولا حاجه تخيل كمان ١٠ سنين كدا وحصلت مواجهه بينا مع تركيا مش هقولك اسرائيل وضع الاف ١٦ بلوك ٤٠ بتاعتنا هيكون ايه ؟؟ تخيلت .. بل وحتي دلوقت حتي ميزه القصف الارضي فاستخدامها بعمليات بعيده هيقضي علي الحموله بتاعتها
الاف ١٦ للاسف بتتحول تدىيجيا لعبئ عليك طائره لا فيها ردار محترم ولا مدي عملياتي كبير اخرها هتشتغل تحت المظله الدفاعيه ولا تسليح نوعي سايدويندر وسبارو اللي عفا عليهم الزمن + هاربون مفيش + عائله ال gbu نصها متحرم علينا مبارك الله يسامحه ويرحمه لان لا تجوز عليه الا الرحمه كان مفروض يتحاكم بتهمه الخيانه العظمي عاللي عملو وتحديدا من سنه ٢٠٠٠ فينا بعد انا مازلت مندهش ازاي الجيش صبر عليه كل دا ومازلت بدعي ربنا اننا نخرجها من الخدمه تدريجيا لحد ما نخلص منها
الطيارة دى حلها حاجة من التلاتة يا معيار الفايبر بتسليح كامل يا تطوير صينى يا تخرج من الخدمة لأن فعلا حتبقى مجرد عبىء، أى مواجهة مع اسرائيل البلوك 40 بتاعنا ده حيكرر مأساة الميج فى البقاع وحيبقى منظرنا مؤسف

السادات هو السبب في الاف-16 مش مبارك.

عودة
أعلى