الهند سوف تتسلم الرافال خلال شهرين

السبب في ده السادات. لما قبل بصفقة الاف-16 و رفض ال15.
و علي الاقل كان مفروض تدخل مقاتلة اخري بتسليح BVR بعد ظهر نوايا الامريكان برفض الامرام لمصر.
مشروع الميراج-2000 و تصنيعها في مصر , مين اللي وقف المشروع؟ مش تمويل.
الانتظار لما بعد 2010 عشان ندخل مقاتلة جديدة ؟ و السنين اللي فاتت دول كلهم مكنش عندك قدرة مالية؟ ايام ما كان الدولار ب 5 جنيه؟ و السياحة في اعلي مستوايتها؟
السادات ماله ومال ال F-16 المشير أبو غزالة ساعتها اتكلم عن تفضيلنا لمتعددة المهام الفالكون
النقطة التانية انته طلبت من أيام ادارة بوش F-15 وهاربون وامرام واترفض
التالته مبارك وقف التمويل العسكري بقروض ملابساتها ايه مافيدكش لكن كان كل حاجه بالدين خصوصا لما بقينا لوحدنا في الهيئة العربية للتصنيع
انته كان مشاريعك سوبر لينكس وسوينج فاير وميراج 2000 والابرامز الدبابة والبصريات

نعيد بقى قصة الميج في 2006 والأخبار عن الضغوط و..... إلخ إلخ
لو اتكلمنا بالمنطق ده يبقى شابوه للسيسي صفقات التسليح اللي ورا بعض دي واللي قدراتها فعالة بس برضك السؤال أنا كانت استراتيجيتي ايه
سلام وخلاص واعمل بنيه ولا بعد 2011 وانكشاف مؤامرات بدأت اتسلح ومش فارق معايا منين ...؟

فالواضح إن التسليح عندنا موجه لجبهة معينة بدليل إن قواتنا البرية لسه ماحصلش عليها صفقة معتبرة والكلام كله بحر وجو ودفاع جوي

برضك أنا لو مكان مبارك والقطب الأوحد قدامي ... هعمل ايه

هههههههه
لأني مكنتش اتوقع ان انتا بتفكيرك العالي من ايام الساحات انك توصل للمستوي ده.

علي العموم حط التقارير انا مستنيها
هو كل ده عشان قلت استشهد بمصدر محايد ههه
عموما خش مواقع المنظمات واختار ال middle east وبتطلع لك التقارير

السادات ماله ومال ال F-16 المشير أبو غزالة ساعتها اتكلم عن تفضيلنا لمتعددة المهام الفالكون
النقطة التانية انته طلبت من أيام ادارة بوش F-15 وهاربون وامرام واترفض
التالته مبارك وقف التمويل العسكري بقروض ملابساتها ايه مافيدكش لكن كان كل حاجه بالدين خصوصا لما بقينا لوحدنا في الهيئة العربية للتصنيع
انته كان مشاريعك سوبر لينكس وسوينج فاير وميراج 2000 والابرامز الدبابة والبصريات

نعيد بقى قصة الميج في 2006 والأخبار عن الضغوط و..... إلخ إلخ
لو اتكلمنا بالمنطق ده يبقى شابوه للسيسي صفقات التسليح اللي ورا بعض دي واللي قدراتها فعالة بس برضك السؤال أنا كانت استراتيجيتي ايه
سلام وخلاص واعمل بنيه ولا بعد 2011 وانكشاف مؤامرات بدأت اتسلح ومش فارق معايا منين ...؟

فالواضح إن التسليح عندنا موجه لجبهة معينة بدليل إن قواتنا البرية لسه ماحصلش عليها صفقة معتبرة والكلام كله بحر وجو ودفاع جوي

برضك أنا لو مكان مبارك والقطب الأوحد قدامي ... هعمل ايه
السادات دمر القوات الجوية لعيون الامريكان بقبوله للاف-16 تحت ضغط
No F-15 For Egypt; How President Sadat Tricked His Generals Into a Bad Deal with the United States with Consequences Lasting to this Day

و الميج-23 سربها للامريكان

و مشروع الميراج-2000 متمش ليه؟

هو كل ده عشان قلت استشهد بمصدر محايد ههه
عموما خش مواقع المنظمات واختار ال middle east وبتطلع لك التقارير
لا .. مستني منك التقرير الصحيح عن الاقتصاد و الانفاق العسكري المصري من المنظمات ديه.
البينة علي من ادعي.

السادات دمر القوات الجوية لعيون الامريكان بقبوله للاف-16 تحت ضغط
No F-15 For Egypt; How President Sadat Tricked His Generals Into a Bad Deal with the United States with Consequences Lasting to this Day

و الميج-23 سربها للامريكان

و مشروع الميراج-2000 متمش ليه؟
طيب وهو على كده ليه مش كل أسطول إسرائيل الجوي F-15 ليه 300 أو يزيد من الفالكون

كويس .. خلينا نشوف الرافال الهندية و القطرية بعد تسليحهم هي هي نفس المصرية ولا لأ.
الاختلاف الجوهري يتمثل في السكالب
ماكيت للرافال المصريه ظهر خلف قائد القوات الجويه المصريه في 2018
ميكا حراري + ميكا راداري + ستورم شادو + هامر

مشاهدة المرفق 270170

بداية التعاقد كان كثيرين يستميتون في النفي وحجتهم عدم ظهور ماكيت ستورم شادو مثلما ظهر عالقطرية
وبعدما ظهرت استمر النفي بحجج فارغة أيضا

يا أستاذي ربنا اعطانا العقل
توظيف الفريم الفرنسي غير الإيطالي
أنا محتاج فرقاطة قوية ... دورها مكافحة غواصات
هي نفس الفرقاطة التي تستخدمها بلادها في نفس المهام ونفس الرادار الرئيسي والتسليح وقلنا إن الفرنسيين مقسمين فرقاطاته لدفاع جوي وفرقاطات مكافحة غواصات
هل الفرقاطة الأوتين الفرنسية شايلة Aster 30 وأنا لأ..؟؟ ده السؤال
هل شايله كابتاس 4 وأنا شايل كابتاس 2 ..؟
ثانيا أعتقد علاقاتنا مع الطليان انفرجت من مده قصيرة وده يعني بعد مادخلت الفريم عندي عمليات
النظام اللي مجاش النيتونو وله اتفاقية معروفة قبل ماشتري وقلنا له بديل فرنسي جه ولا مجاش ماعرفش

نيجي للسلاح الجوي
قبل الرافال أعلى مقاتلات عندي 20 فالكون بلوك 50/52 مسلحة بالسبارو وميراج 2000 أعلى تسليحها ماترا ماجيك وسوبر 530
أنا محتاج ادعم قدراتي في القتال الجوي ومعنديش فرصة مع الأمريكان والإنجليز وفاضل الروس
طيب سؤال ... هل الرافال القطرية ظهرت بالميتيور
ماهو انته ممكن شاريه بس تطويره لوصلتين البيانات لسه

الخوذه
برضك نفس الكلام أنا هشتري الحاجه اللي هتمشيني لأني ببساطة شاري بالدين
ومعنديش علاقة مع اسرائيل تبيعلي خوذه ولا فلوس اعمل Boosting للTop sight الفرنسية اللي لسه بلادها مكانتش اعتمدتها

اديني فلوس قطر وأنا أجيب سوخوي 57 وإحتمال F-35 كمان وبرشاوي

فواحد واحدة علينا اللي يهدينا ويهديكم
ياعزيزي المشكلة ان الموافقة والإرتضاء بالحد الأدنى
ستجعل مصر تدفع مليار اخرى .!!

بقدر الذي دفعته بفترة الخمس سنوات الماضية،
لتطوير النسخ المتعاقد عليها، ومحاولة ترميم نواقصها، وشراء النسخ الاحدث، والتي لم تضغط مصر لتمتلكها ..

طبعاً هذا ان ارادت مصر البحث عن التفوق
ومجاراة العدوين الاسرائيلي الخامد والتركي المستنفر اليوم بالمتوسط وعلى حدودك الليبية
وليس مجرد تقليل الفجوة والنظر لأمور اخرى
كما حدث فالخمس سنوات الماضية

وكذلك الأمر ينطبق على الصفقات الروسية من الميج 29 والاس 300
اذ كان من الممكن شراء احدث واخر النسخ ..!

ولا تطوير ولا معيار ولا غيره .. لا ميتيور ولا سكالب و اراهن علي اللي عايز تراهن عليه.

موضوع الرافال زي الفريم لا تطوير ولا سي فاير ولا زعبوله , ديه كانت فترة كسب موقف سياسي من فرنسا و انتهت و حاليا اتجهنا لايطاليا, شغل كيد نسا يابا
هناك كن يناقش ليثري النقاش
وهناك من يجادل ليثبت ما بداخله ليرضي غروره

تقنيا
الميتيور مازال في مراحل التجارب علي الرافال لكي يتم اطلاقه بكامل مداه معتمدا علي الرادار الايسا الذي دخل منذ سنوات قليلة الخدمة
والمصادر الصحفية مثل لاتربيون اكدت ان مصر ستحصل عليه
اما السكالب فالكل اكد حصول عليه والمصادر ايضا اكدت حل المشكلة بين فرنسا وامريكا

ولكن لا مشكلة عددنا ليس ضخم هو ٥٠ صاروخ

وانا شخصيا لا يعنيني السكالب من قريب او بعيد
الرافال مثلها مثل الميراج ٢٠٠٠ تدخل في اطار منظومة التشويش والحرب الالكترونية لذراع القوات الجوية وليست مقاتلة الدوريات المسلحة وتقديم الدعم والاسناد وانما ضربات هجومية في عمق العدو وتشويش

وما يعنيني هو رادار الايسا وتحصلنا عليه والذخائر الموجهة مثل aasm واتمني ان يتم الاتفاق علي انتاجها محليا مع اطلاق ذخائر gbu الامريكية وهي اهم الاف المرات من السكالب والذي لن يأتي الا لادوار محددة ومع الصفقات الروسية الكروز متاح لنا وايضا لن نستخدمه الا لبنك اهداف محدد وثمين فقط

بالنسبة للبحرية
هل رايت فريم فرنسية بالسي فاير!!!!!
من اليوم الاول وهي قادمة لقيادة اسطول مكافحة الغواصات والتوجه لايطاليا للحصول علي نسخة الدفاع الجوي البعيد المدي
ولالمانيا مع الميكو نسخة تتسلح بتسليح متوسط المدي الدفاع الجوي متمثل في الامخونتو والقطع الفرنسية تتزود بالاستر والميكا اي متوسط/قصير
وبالتالي تشكيل دفاع جوي متعدد بحري طبقي مع غطاء جوي

لا اري اي عمولات او ضغوطات سياسية
واريد ان اذكرك في فترة من الفترة حصول مصر علي قطعة اوروبية بحرية مستعملة لاستبدال القطع المتهالكة ابان حكم مبارك كان افضل امانينا
اما التحول اليوم لامتلاك قطع شبحية لا تتواجد بالاقليم بالكامل لا يشكل الا نقلة نوعية هائلة لنا

من فضلك كن حيادي اثناء النقاش
ولا تجادل وتكرر معلومات مغلوطة لا تنفك الا ان تذكرها مرارا وتكرارا

مشاهدة المرفق 270170

هلا والله بالغالي
المسؤولين المصريين أخر من يلتفت اليهم أو يستشهد بهم لأنهم لا يمتلكوا القدر الكافي من الدرايه هو طلب ماكيت من مدير مكتبه متفرقش ممكن يشترية من العتبه معندوش مشاكل ولو هناخد بكلامهم فالرافال موجودة من 2009 وظهر ماكيت خاص بها في مقابلة لرضا حافظ قائد القوات الجوية ووزير الانتاج الحربي الاسبق وتصدرت غلاف مجلة القوات الجوية في 2012
نصيحة عندما تبحث عن صحة معلومة من عدمها أبعد عن العرب

images (66).jpeg

وبدون صواريخ كروز
لا توجد صواريخ كروز اوروبية او امريكية لتتسلح بها اي غواصة تم تصديرها للخارج

حتي تركيا التي ادرجتها في حديثك لا يوجد لديها اي قدرة لاطلاق ذخائر جوالة

لا يوجد الا في المعسكر الشرقي وهذا لن يحدث بسبب الرفض الغربي

اما في الغرب
لن نجد الا التوماهوك وهو من المحظورات لأي دولة باستثناء بريطانيا
فمابالك بالجار الجنوبي لدولة الاحتلال!!

الموضوع بيتكلم عن الرافال الهنديه بس لازم عضو بعينه يدخل يهبد بكلمتين فاضيين وكلام تم الرد عليه مليون مره قبل كده بس هو مش بيتعلم للاسف..

لو بتستشهد بالماكيتات خد الرافال المصريه بكامل تسليحها

بلاش ده خد الموافقه الامريكيه علي تصدير صواريخ SCALP

خد تعاقد مصر علي خمسين صاروخ
sipri egypt-1.png

وياريت تثبت ع سلاح شويه مش عشان اتزنقت ف صفقه الرافال تنط ع البحريه كمان وتقول صفقات منقوصه عشان الفريم اللي جايه ASW وانت عايز تقلبها AAW بالعافيه.
شوف حاجه غيرها عشان الملل

هلا والله بالغالي
المسؤولين المصريين أخر من يلتفت اليهم أو يستشهد بهم لأنهم لا يمتلكوا القدر الكافي من الدرايه هو طلب ماكيت من مدير مكتبه متفرقش ممكن يشترية من العتبه معندوش مشاكل ولو هناخد بكلامهم فالرافال موجودة من 2009 وظهر ماكيت خاص بها في مقابلة لرضا حافظ قائد القوات الجوية ووزير الانتاج الحربي الاسبق وتصدرت غلاف مجلة القوات الجوية في 2012

مشاهدة المرفق 270174
هههههههههه بجد الشيزوفرينيا فشخت الواقع عندك!
انت مش لسه بتعلق ع صوره الماكيت وبتقول متع نظرك وفروقات ومعرفش ايه اشمعنا اول ماشوفت ماكيت الرافال المصريه بتسليحها الكامل بقي ابعد عن العرب و دول وحشين!!!

هلا والله بالغالي

مشاهدة المرفق 270174
وانت ايه هندى :unsure:

هههههههههه بجد الشيزوفرينيا فشخت الواقع عندك!
انت مش لسه بتعلق ع صوره الماكيت وبتقول متع نظرك وفروقات ومعرفش ايه اشمعنا اول ماشوفت ماكيت الرافال المصريه بتسليحها الكامل بقي ابعد عن العرب و دول وحشين!!!
هو معادي لكل ما هو عربي لأنو تركي الهوا والهويه ومكلف بتخريب كل المواضيع التي تخص مصر

الحين نشوف العيب في الهند و لا كان العيب في الطائرة

ولا تطوير ولا معيار ولا غيره .. لا ميتيور ولا سكالب و اراهن علي اللي عايز تراهن عليه.

موضوع الرافال زي الفريم لا تطوير ولا سي فاير ولا زعبوله , ديه كانت فترة كسب موقف سياسي من فرنسا و انتهت و حاليا اتجهنا لايطاليا, شغل كيد نسا يابا
لا طبعاً .. الاتجاه لايطاليا عشان موقف سياسي لتعزيز وجود مصر في شرق المتوسط + ارضاء شركات الغاز زي إيني.

انتا لو عايز تعزز بحريتك فيه روسيا فيه الصين حتي فين الهند بمشروعهم الجديد فرقاطات مشروع 17A

تركيا عضو في الناتو و طبيعي ان تكنولوجيتها تكون غربيه , عكسنا , المفروض اننا دولة شرقية و اغلب التكنولوجيا الغربية اللي عندنا منقوصه, ده طبيعي , في حين ان ممكن روسيا و الصين و الهند توفرلك اللي الغرب مش (عايز) يوفرهولك

الإعتقاد بأن إعادة طرح أشياء تم إثباتها بمصادر معتبره يمكن أن يغير من الواقع شيء .... يعتبر تضليل للأعضاء لأغراض أيديولوجية .

كما تم إثبات موضوع الفريم وأنها مماثلة للفرنسيه عدى السكالب ..... وتهربت من الموضوع ..... وتم إثبات (لإخوانك ) ان السكالب تم تسليمه وان الميتيور متعاقد عليه ....

الإعتقاد بأن إعادة طرح أشياء تم إثباتها بمصادر معتبره يمكن أن يغير من الواقع شيء .... يعتبر تضليل للأعضاء لأغراض أيديولوجية .

كما تم إثبات موضوع الفريم وأنها مماثلة للفرنسيه عدى السكالب ..... وتهربت من الموضوع ..... وتم إثبات (لإخوانك ) ان السكالب تم تسليمه وان الميتيور متعاقد عليه ....
لا هربت ولا حاجه .. انا بس حبايبي كتير في المنتدي فمبكنش عارف ارد علي ولا مين.

الفريم المصرية منقوص منها كتير غير سكالب و غير خلايا ايه 70 و 50 , فيه كمان نظام اتصالات و نظام نيتونو الخ.

الاسكالب وصل مصر؟ لما تجيب صورة ابقي اصدقك.

اغلب الصفقات المصريه تكون علي هذا المنوال ، لاحظت هذا الأمر من سنين في اغلب الصفقات القديمه والجديده البريه والبحريه والجويه والدفاع الجوي التي عقدت ، دائما يكون الخيار متاح لمصر لشراء منظومه كامله وتفضل شراء منظومه منقوصه ثم بعد كم سنه تفكر تطورها او لا.

اذكر قبل كم سنه ناقشت موضوع الرافال المصريه وان مصر لم تشتري خوذ تهديف لها فرنسيه الصنع التي كانت متاحه لها في ذاك الوقت وفضلت تزويد طياريها بخوذ عاديه وهاجمني جميع الأخوه المصريين ، واليوم الرافال القطريه والهنديه تحتوي علي احدث التكنولوجيا والمصريه تتخلف عنها.

الأسلحه كما تعلم كخبير في المنتدى ليست كالسيارات ..... كلما زادت الكماليات زادت الرفاهية ......

والإحتياجات العسكريه للدول ومواصفات الأسلحه تحددها هيئات متخصصه .....

اوقات بعد التطويرات تأخذ وقتًا ولكن يكون الإحتياج للتسليح السريع فيتم الحصول على السلاح وعدم الإنتظار للحصول على التطوير ...

فكما قلت انت .... اغلب الصفقات .... لا اعرف عن ماذا تتحدث تحديدًا ..... هل الميراج -2000 والتي كانت مصر اول دوله في العالم في اقتنائها ..... أم ال اف-16 التي أتت مصر بكامل قدرتها في الثمانينيات وبنفس التسليح وقتها ..... ام مصنع الابرامز في بداية التسعينات ..... ام لانشات الامباسادور ... ام الجويند .... ام الميكو .... ام الميج-29 M .... ام السوخوي -35 .... ام الكاتران ..... وآخر ثلاثه كانت بمواصفات خاصه .....

بخصوص الرافال .السكالب والميتيور .... السكالب كانت عليه مشكله بين فرنسا وأمريكا ... وتم تسليمه
اما الميتيور فتم التعاقد عليه وسيتم الحصول عليه بعد تطوير F3R وهو شيء معروف .... نحن لسنا كدول أخرى ... مثل قطر وسنأتي بالخوذة الإسرائيلية .... وأرجو ان تزودنا بالفروق ( الجوهرية ) بين الخوذة المصريه والأخرى التي تتكلم عنها .

بخصوص الفريم ASW والتي توجد بنفس المواصفات في المغرب لكن لم نرى كل هذا ( التنظير ) عليها ..... رغم ان البحريه المصريه اكثر قدره وأعلى كفاءه وتستطيع تعويض بعض النواقص ...!

لكن كما قلت الفريم المصريه اتت لمكافحة الغواصات .... وال CAPTAS-4 له اولويه عن ادماج الأستر -30 .....

والبحريه السنغافورية تمتلك فريم GP التي يتحجج بها عضو آخر بان بها السي فاير فهي تمتلك استر -30 ولا تمتلك CAPTAS-4 .

ياعزيزي المشكلة ان الموافقة والإرتضاء بالحد الأدنى
ستجعل مصر تدفع مليار اخرى .!!

بقدر الذي دفعته بفترة الخمس سنوات الماضية،
لتطوير النسخ المتعاقد عليها، ومحاولة ترميم نواقصها، وشراء النسخ الاحدث، والتي لم تضغط مصر لتمتلكها ..

طبعاً هذا ان ارادت مصر البحث عن التفوق
ومجاراة العدوين الاسرائيلي الخامد والتركي المستنفر اليوم بالمتوسط وعلى حدودك الليبية
وليس مجرد تقليل الفجوة والنظر لأمور اخرى
كما حدث فالخمس سنوات الماضية

وكذلك الأمر ينطبق على الصفقات الروسية من الميج 29 والاس 300
اذ كان من الممكن شراء احدث واخر النسخ ..!

أستاذي ...الخطأ يعالج بخطأ أحيانا
وأنت لا تجاري العدو الإسرائيلي أصلا لأننا نتحدث عن Level اّخر لكن لدي مايمنع الحرب بالأصل
لكن عندما نتكلم عن الترك فالإشتباك المحدود أقرب بكثير من سيناريوهات اشتباك مع إسرائيل أو غيرها
فأنت تقفز من F-16 block 40 كمعيار شائع في الأسطول لل Rafale وطبعا نحن ليس أمامنا خريطة التهديدات الإقليمية وأيهم أكثر إلحاحا ولكن تبين أن المسارعة في عقد هذه الصفقات كان حل جيد لكي يكون عندي فعلا موجودات عملياتية في أقرب وقت وما يدرينا لعل الإتفاق الأولي يشمل التطوير حسب البرنامج الفرنسي

المواضيع المشابهة

عودة
أعلى