ضابط روسي: هذه هي الطريقة الصحيحة التي تحمي منظومة "بانتسير"

مشكلة السلاح الروسي انه رخيص ويباع لكل من هب ودب
هذا الشيء سبب ضعف في تدريب الطواقم وأساء للمنتج

اما في السعودية تكون العقود شاملة التدريب المكثف والامريكان ما يلعبون في التدريب ابداً
إذا أراد الأمريكان بيع سلاح لكل الكوكب سيفعلون ولكن السياسة تجعل البعض يذهب للروس

أهلا بالأستاذ احمد ahmed2015 @ahmed2015
أنا ما درستش دفاع جوي هو بس تشكيلي التعبوي في وحدة أساسية للدفاع الجوي والحمد لله دخلت تفتيشين حرب للاّن
نخش في الموضوع بقى
التسفيه والتقليل والبانتسير والقصة دي زادت عن الحد
نرجع للثوابت ... انته عندك طيارة زي F-16 مثلا لها كونفيجيوريشين تسليح كبير لكن عند التدريب بيقولك الخبير الكونفيجيوريشين ده أفضل حاجه انك تشيل كذا وكذا بعيدا عن البروشور ...إعتمادا على عوامل في الذهن زي الإستدامة والصيانة
حضرتك اشتريت سلاح دفاع جوي من أي مكان مش من الروس فهو بيقولك كمشغل مش هاوي بقى امكانيات منظومتك على الأرض
انته لو شغلت عربة واحدة ... نسبة إصابتك قد كذا
لو عربتين ... النسبة تترفع لكذا
واحنا في الجيش الروسي بنستخدمها لحماية كيت وكيت اعتمادا على كيت وكيت بنظام وتركيب للبطارية يشمل عدد معين للوحدات
ده عامل زي Manual أي جهاز بتستخدمه واستخدامك بغير تعليمات المصدر بيساوي اجهاد للشيئ الي في ايدك
فاستخدام السوريين للبانتسير في الدفاع عن نقطة هو استخدام للبانتسير في المهمة التي تم صنعه لها مثلا لكن الروس بيستخدموا قد كذا عربة ولظروفك انته اشتريت عدد معين وزعته على قطاعات أكبر
ده يفسر ليه إسقاط الدرونز بعد اللي بنسميه مجزرة
الجيش الليبي نفس وضعية الجيش السوري

الحكاية تنظير لكن من ضمن التنظير واحدة من أذكي قوات الدفاع الجوي في العالم كتكتيكات اشترته برغم الكلام الكتير وهي صربيا

فالعبرة انك استخدمت منظومتك بالشكل الأفضل اللي بيخدم بيها في دولته بتلاقي النتائج غير

شكرا
رد كافى ووافى استاذ مارشال
سعيد جدا بمشاركة حضرتك

والله على كذا لاننتقد لا السيارات ولا الاجهزة الاليكترونية المنزلية ولا نقيمها ولا شي لانه ماتدخلنا فيها ولا صنعناها
هذا جدال بالسلطة يا اخي
والله يا اخى لو فى نقاش فنى انا هستمع وهكون سعيد بيه ...

المواضيع المشابهة

عودة
أعلى