متابعة اخبار المظاهرات في امريكا

الوضع بحاجة لرجل عاقل محبوب من كافة اطياف الشعب الامريكي ليخرج ويتحدث معهم باللين والعاطفة ويحاول تهدئتهم و تقديم وعود تنفيذية مباشرة وتقديم العنصري القذر للمحاكمة والاعدام
و بكل تأكيد رئيس احمق جداً مثل ترامب لن يستطيع تهدئة الاوضاع بل هو فعلاً يزيد الشرار
لا اتوقع ان يستمر في الرئاسة
 
من متابعتى للأحداث دى اقدر اقول ان أغلبها عبارة عن "مراهقين" بيقودوا اعمال الشغب دى و الأمر الواضح جدا أنهم "مستمتعين" باللي بيعملوه ليس لغاية أو لسرقة أو اي شئ غير انهم مستمتعين ..
الفيديو ده كمثال كله بيخرب و بيخرج الطاقة اللى جواه في التكسير و التدمير و التخريب و السرقة نادرة و قليلة جدا كمشهد ..

حالة اقدر اسميها "فورة" ادرينالين ..
 
‏?? | عاجل - احتجاجات في الولايات المتحدة الأمريكية: تم الإبلاغ عن حرائق كبيرة في مينيابوليس ونيويورك ولوس أنجلوس.

 


تم إعطاء الاذن للحرس الوطني لكي يقوموا بالدور الذي عجز العمدة الديموقراطي عن فعله ،الامر الذي كان يجب فعله منذ يومين و لم يكن ليتسبب فى فقدان و تدمير و تخريب مركز قيادة الشرطة فى مينيابوليس. اداء جيد من الحرس الوطنى .و بدون ألاعيب .!!



ترامب لا يضيع فرصة الا و يهاجم فيها معارضيه داخليا و خارجيا ،و الوضع الحالى لا يحتاج الا إلى تكاتف و أنه يرتقي عن الخوض فى صراعات شخصية، الراجل ده المفروض يتحاكم لو فى دولة محترمة لانه مصدر رئيسي الفوضي دى.
 
753BCF59-08EB-461B-9D57-3B1E216876C2.jpeg
 
مع الحشود الكبيرة في المضاهرات سيرتع انتشار كورونا قد تكون اعداد الاصابات كارثية
 


اللى فهمته أنه بيقول ،ان من ضمن بنود العقود اللي بتوقعها المقاطعة والولاية مع نقابة الشرطة بند بيخص إجراءات تعرض أو مرور الشرطى بحادث ما حرج خلال عمله بيتم اعطاءه إجازة من ٣ ايام الى اسبوع مدفوعة الأجر و بيرجع تاني لشغله عادى .
عايز يقول إن الشرطيين اللي ارتكبوا الجريمة دى ممكن يرجعوا تاني خلال أيام يمارسوا عملهم عادى و يعتدوا عالناس و كمان بتعويض و امتيازات.
مش عارف فهمت صح او لا ..
 
كانت هذه مسيرة سلمية 100٪ وفتحت الشرطة النار عليها.

لم يكن هناك سبب للقيام بذلك ولم يكن هناك أي استفزاز".

 
عودة
أعلى