S300 و بانتسير قرب سد النهضة الاثيوبي

الحالة
مغلق و غير مفتوح للمزيد من الردود.
لم تفهم قصدي ،السد العالي في مصر صح،لمادا تأتي إثيوبيا وتقصف السد أليس هدا بتعدي صارخ على
السعوديين فرحانيين بالخبر؟
ليس كلهم ،
لله الأمر من قبل ومن بعد،يا اخي انت تقول بأن إثيوبيا تضر بمصر وحياة ١٠٠ مليون إنسان وأنها المحقة بالعداب ووجب تاديبها بضرب سد النهضة ،وانا اقول لك هل من المنطقي أن تحل لنفسك الهجوم وتحرمه على غيرك ؟؟إن كان قصف مصر لسد النهضة تراه مباحا فهو مخالف للحقيقة وميثاق الأمم المتحدة.
قانون دولي ايه وامم متحده؟ حرب يا جماعة - حرب! في حرب تتسق مع القانون الدولي؟

لو الحل عسكري ومفيش حلول تانيه ، نحاول نجيب غطاء دبلوماسي - نجحنا خير وبركة ، ما نجحناش نعلن الحرب ونحارب ابوهم وزي ما تيجي تيجي ، ايه البديل يعني ، بايظه بايظه ، مصر لا تستطيع خساره حصه ضخمه من مياه النيل لعدم وجود بديل، نموت يعني؟ نموت ولا نتعاقب من القانون الدولي (اللي هو ولا قانون دولي ولا يحزنون - اسمه قانون الاقوياء)

السعوديين فرحانيين بالخبر؟

بأي حق تضع ( ال ) التعريف هذه و تعمم على كل السعوديين ؟

هل أذكر لك بعض الأعضاء المصريين و ما قالوه في موضوع النفط الأخير .. هل كان يحق لي وقتها أن أقول المصريين فرحانيين ؟

عندك رد على أعضاء معينيين اقتبس ردودهم و اعمل معهم كأشخاص ما تريد من نقاش أو حتى مشاكل ...

في نقطة غايبة عننا... شراء اثيوبيا لهذه المنظومات، لو صحيح، مؤسر قوي ان فيه نية وتحركات لضرب السد

ربنا كريم

ليس المقصود بهؤلاء الترك ما اشتهر في هذا الزمان من الأتراك في تركيا ، وقد يكون هؤلاء من جملتهم ، ولكن المقصود بهم خلق من الناس هذه صفاتهم وهم في الشرق .
وهذا الحديث فيه الأمر بتركهم مدة تركهم ، أي : اتركوهم ما داموا تاركين لكم ، وإذا اعتدوا عليكم فالدفاع أمر مطلوب ، قال بعض أهل العلم : إن هذا مخصص للنصوص الدالة على قتال الكفار مطلقاً ؛ وذلك لشدة بأسهم وقوتهم وحقدهم الشديد على المسلمين .

المرجوا عند الاستشهاد بحديت تحري الدقة في المعلومة.
أنا قصدت الحبشة ( أثيوبيا ) والحديث مرتبط مع الترك ...وأنت ذهبت للبحث في غوغل من أجل الرد علي فقط..!

ليس كلهم ،

قانون دولي ايه وامم متحده؟ حرب يا جماعة - حرب! في حرب تتسق مع القانون الدولي؟

لو الحل عسكري ومفيش حلول تانيه ، نحاول نجيب غطاء دبلوماسي - نجحنا خير وبركة ، ما نجحناش نعلن الحرب ونحارب ابوهم وزي ما تيجي تيجي ، ايه البديل يعني ، بايظه بايظه ، مصر لا تستطيع خساره حصه ضخمه من مياه النيل لعدم وجود بديل، نموت يعني؟ نموت ولا نتعاقب من القانون الدولي (اللي هو ولا قانون دولي ولا يحزنون - اسمه قانون الاقوياء)
البديل اننا نسيب بلدنا ونشوف بلد تاني نعيش فيها ولا اقولك نروح نعيش في القضب الشمالي وهناك لا حد يقولنا امم ومتحده ولا قانون دولي ونقدر ومنقدرش علشان الاخوه الاعضاء يرتاحو ?

بأي حق تضع ( ال ) التعريف هذه و تعمم على كل السعوديين ؟

هل أذكر لك بعض الأعضاء المصريين و ما قالوه في موضوع النفط الأخير .. هل كان يحق لي وقتها أن أقول المصريين فرحانيين ؟

عندك رد على أعضاء معينيين اقتبس ردودهم و اعمل معهم كأشخاص ما تريد من نقاش أو حتى مشاكل ...

يبي يسخن المصريين

وكأن المصريين اطفال هههههه

من يسأل من الطرف الثالث

اسألوا حفتر من زوده بالبانتسير على شاحنات كاماز.. هو نفسه الوسيط.

هل من الممكن اخماد الدفاعات الجويه الاثيوبيه عن طريق صواريخ جواله من الغواصات الالمانيه ؟

أنا قصدت الحبشة ( أثيوبيا ) والحديث مرتبط مع الترك ...وأنت ذهبت للبحث في غوغل من أجل الرد علي فقط..!
ذهبت للفهم ولما وجدت هناك خطأ أجبتك عادي جدا.لاافهم لمادا تحاول ربط الجواب بشخصك مع انه لايوجد سابق معرفة لي بك.

بس انا لحد الوقتى مش لاقى مصدر لامتلاك اثيوبيا ال S300 غير شوية تويتات من ناس عادية .. و بلوج لواحد روسى و الكومنتات بيقولو احنا مبعناش ف ازاى ..

خلاص خليتو الخبر صحيح؟؟؟

انا لحد الوقتى مش لاقى مصدر لامتلاك اثيوبيا ال S300 غير شوية تويتات من ناس عادية .. و بلوج لواحد روسى و الكومنتات بيقولو احنا مبعناش ف ازاى ..

البديل اننا نسيب بلدنا ونشوف بلد تاني نعيش فيها ولا اقولك نروح نعيش في القضب الشمالي وهناك لا حد يقولنا امم ومتحده ولا قانون دولي ونقدر ومنقدرش علي الاخوه الاعضاء يرتاحو ?
الصراحه، انا مش بإللومهم لعلمك - مش قوي علي الاقل - معظم الاعضاء لم يروا مصر في قوتها كاهلهم - ولم يسمعوا غير قصص - ولم يزوروها اصلا - فلا تتوقع منهم ان يصدقوك عندما تتحدث عن قوتك الكامنة او قدرتك علي القتال ضد تحديات كبيرة

مش مهم هما يصدقونا - المهم اننا احنا اللي ما نصدقهمش!

خلاص خليتو الخبر صحيح؟؟؟
بنفترض يا اخي حزيفه بنفترض واهو بندردش شويه مع الاعضاء بذمتك مش مبسوط من كميه المعلومات الرهيبه والدقيقه والنزيهه السابقه لعصرها ?

انا لحد الوقتى مش لاقى مصدر لامتلاك اثيوبيا ال S300 غير شوية تويتات من ناس عادية .. و بلوج لواحد روسى و الكومنتات بيقولو احنا مبعناش ف ازاى ..
زي الناس عادي دردش دردش ?

الحالة
مغلق و غير مفتوح للمزيد من الردود.
عودة
أعلى