الرئيس السيسي يجتمع بوزير الدفاع

لازم يبقى لينا تواجد اكبر شوف تركيا كمثال بتضرب في سوريا وداخلة في ليبيا احنا مش عايزين نشتري سلاح ونشيلو وخلاص لازم ايد مصر تبقى تقيلة
واثيوبيا الي بتنطط علينا لازم تسكت مصر مينفعش يتعمل معاها كده لو قارنا مثلا لازم مصر تعمل في ليبيا اللي عملته تركيا في سوريا بس ده محصلش
أحسنت بس مين اللى يفهم

القوة هيا بتديك غطاء وطول ما انتا بتقول معنديش غطاء يبقى انتا ضعيف معندكش اوراق تضغط بيها
مفيش قوه من غير مصالح اقتصاديه مع دول العالم وصناعه سلاحك غير كده لايوجد

فليسمح لي اخوتي المصريين بهذه المداخلة من خوفي عليهم وعلى بلدي
الوضع حول مصر صعب ولم نرى حتى الان تحرك حقيقي على الارض مؤثر من الحكومة المصرية
فليبيا العلوج ومرتزقتهم يتقدمون والاحباش يهددون الامن المائي لمصر وسيناء لم تنتهي ازمتها
إن لم تتحرك الان مصر الان وتبدأ بالملف الليبي بداية بإحراق قاعدة الوطية ومن فيها ثم تسليح حفتر وتوجيهه لضرب السفن التركية ضربات قاصمة على سواحل ليبيا وغارات على كل مواقع درونات العلوج سنصبح وقد نرى العلج يستعرض على حدود مصر الغربية

مفيش قوه من غير مصالح اقتصاديه مع دول العالم وصناعه سلاحك غير كده لايوجد
اسرائيل معندهاش مصالح اقتصادية مع عالم لكن عندها قاعدة تصنيع عسكري متطور
وهنا نرجع لي نقطة اللي انا ذكرتها وهيا ان الجيش لازم يبتعد عن اقتصاد وطرق وكباري ويبدء يهتم بتطوير قاعدة صناعية متطورة تضمن ان دراعنا ميتلويش هو ده دور الجيش

بالظبط..

انا شايف ليبيا فخ مثل اليمن سابقا ....
مصر لودخلت ليبيا اوروبا كلها هتحاربك حتى و إن منعوا عنك السلاح فقط و يتركوا تركيا تحاربك...

و هم الرابحين .... انت هتخسر قواك واقتصادك و بالتالى بيعك ليهم الغاز بأقل من سعر السوق و تركيا كسر شوكتها و إعادة وضعها إلى ما هو سابقا... أما ليبيا فالحصول على ثرواتها ...

و فى النهاية ستوصف انت بمن باع ليبيا للغرب
وبردو ده اللى فطن اليه التحالف العربى فاليمن
عملوا رأس جسر للقوات فى بادئ الامر فى عدن ثمنتكوين نواه للجيش اليمنى من جديد ثم دعمهم ماديا ولوجستيا ومعاونتهم بالقوات الجوية

وهنا نرجع لي نقطة اللي انا ذكرتها وهيا ان الجيش لازم يبتعد عن اقتصاد وطرق وكباري ويبدء يهتم بتطوير قاعدة صناعية متطورة تضمن ان دراعنا ميتلويش هو ده دور الجيش
يفندم ليها مصالح اقتصاديه طبعا يكفي التكنولوجيا والبحث العلمي عندها شوف مصالح اسرائيل في افريقيا!!!!!!
ميغركش حجمها بس

معندهاش مصالح اقتصادية مع العالم .....

حرام عليك ياراجل ....
امال التصنيع العسكرى جه منين ؟ مش بدايته مصالح اقتصادية برده ...

العنوان مقبول لو من حد تانى
واضح من اغلب مشاركاتك بما يخص مصر الغرض من عنوانك
لذلك لا تستغرب
اخي الكريم لو تعامل كل منا مع المكتوب و ترك شخصية الكاتب بإذن الله سيرتقي الحوار بالمنتدى ووقتها لن يجد أحد متسع للإساءة.

معندهاش مصالح اقتصادية مع العالم .....

حرام عليك ياراجل ....
امال التصنيع العسكرى جه منين ؟ مش بدايته مصالح اقتصادية برده ...
لا ياغالي نتيجة للبحث علمي المتقدم عندهم تخيل انهم اشترطو على امريكا وضع انظمتهم على اف ٣٥ بمعنى انهم واثقين في تصنيعهم عن امريكي

المفروض إن دول جنرالات حرب و دفاع الوطن و مقدراته و ليسو مقاولين طرق
مش كده و لا إيه
و بالنسبه للطرب أبشر يا طويل العمر لو إستمر هذا الوضع سيأتيك الطرب من مدافع مرتزقة العثمانلى و دروناته على حدودك
و ستطرب أكثر عندما تقل المياه بسبب الأحباش
و تغنى الميه تروى العطشان

أهو إنتو كده يا مطبلاتيه
لازم نسبح بحمد البطل الرئيس الغدنفر الهمام و نوافق على كل السلبيه علشان نكون فى نظركم وطنيين
أما ننتقد وضع أو موقف فى ملف خطير كليبيا أو أثيوبيا نكون فى نظركم غير وطنيين و يمكن فى الأخر نطلع جماعات و إرهابيين
السؤال هنا
إذا كان هناك خطأ من الإداره المصريه كيف يتم تصحيحه إذا كنتم دائمآ موافقين

بالمناسبه أكبر دوله عربيه لازم يكون لها أكبر تأثير على الأقل فى ليبيا إمتدادك البرى الجغرافى مش الترك و لا القطريين
غير كده شعارات أكبر دوله و غيره و غيره يبقا كلام إنشا
ع العموم ربنا يسترها علينا كمصريين و نعدى هذه الأزمات و نرد كيد المعتدين
بالنسبة للملف الليبى فى بداية حكم الرئيس السيسى كان الارهابيين فطبرق وعلى حدودك .. دلوقتى فى اقصى غرب ليبيا
بالنسبة لسد النهضه لما كمية المية تقل ابق تعالى اتكلم لكن هتقلى نضربهم لا نعمل ايه ونعمل ايه ... لا انت لست اعلم من الدولة المصرية انت مجرد هاوى فمنتدى عسكرى فمتديش نفسك اكبر من حجمك
ومعتقدش ان السيسى فشل فى اى ملف منذ تولية الحكم .. شكرا

لا ياغالي نتيجة للبحث علمي المتقدم عندهم تخيل انهم اشترطو على امريكا وضع انظمتهم على اف ٣٥ بمعنى انهم واثقين في تصنيعهم عن امريكي

مااااشى
هكمل معاك برده ...
البحث العلمى دة جه مينين ؟ مش من التعليم و البعثات ثم الأبحاث و شراء المعدات و بعدين تصنيعها؟

دة من صميم عمل الجيش ام الحكومة؟

الاثنين جيش ومخابرات وحكومة كلهم شغلين صح

صح .... بس دة حصل كالاتى:

حكومة اشتغلت صح و الجيش و المخابرات اشتغلت بعديه مش العكس.....

يعنى الحكومة الاول ثم الجيش....

هل ضرب مفاعل سوريا و العراق ... الجيش صحة الصبح ضربهم و لا كانت الحكومة ماشية الاول فى حشد الدعم سياسيا ؟

عودة
أعلى