الميراج الاماراتية في مصر

:love: :love:

الامارات ومصر علاقة البلدين قوية شعب وحكومة
بحس ان الاماراتيين بينا وبينهم صلة دم
ربنا يديم المحبة بينا ويبعد عنا كل حاسد

الواضح بالفعل ان التقارب في وجهات النظر المصرية الامارتية لكل المواضيع في المنطقة مرتفع جدا وكاد يكون وصل الى مرحلة التوافق التام في معظم المواضيع في المنطقة
التحالف المصري الاماراتي اعتقد سيكون له الغلبة باذن الله لاعادة ليبيا الى حضن شعبها وجيشها الوطني

لماذا تم حذف ردودي
انا كنت اسال عن سبب تواجد مقاتلات لدوله اجنبيه علي اراضينا
و لماذا يتم استخدام اراضينا للهجوم منها ؟؟؟
لم يحدث في عهد اي رئيس مصري من قبل شي مماثل
ولا اعرف سبب فرحه بعض الاعضاء المصريين علي هذا السخف الا تخجلوا من التعدي علي القوانين و الاعراف المصريه
فعلا الدوله المصريه في عصر الانحطاط
واصبح من العادي ان يداس علي القوانين و المبادي مقابل بضعه دولارات ??
كنت سالتني بس ملقتش الرد بحسبك مسحته
لم ولن يوجد باذن الله على مر الزمن قواعد لدوله اجنبيه علي اراضينا الغاليه نحن نحميها بدمائنا ومبنجبش غيرنا يدافع عننا فاتمني ان بعد مجبتلك المصادر تعي ده كويس لان كده ان بتوصل لامور غير مسموح انك تقولها اصلا مع احترامي لك لكن قصة تبادل خبرات او مناورات او تحالفات ومصالح عامه فده شئ عادي احنا مش زي الاتراك حطين 3 قواعد امريكيا عندنا ومنقدرش نحط عسكري واحد تركي عندهم ده اسمها تبادل منافع عسكريه اللي بيمشي عليهم يمشي علينا عادي وده من مميزات الاتفاقيات الموزونه بين دول عارفه تقدر بعضها وعارفه اهمية الدوله اللي قدامها والمصالح المشتركه الحقيقه والمحترمه زي كده مابين مصر وروسيا وهيا دوله عظمى ... انا فعلا لا اتفق مع بعض التصرفات الحاليه ولكن نحن بشر نخطا ونصيب ولما نقيم بنقيم مواقف بيعنها مش بناخد كلو بكلو علشان يكون في عدل

كنت سالتني بس ملقتش الرد بحسبك مسحته
لم ولن يوجد باذن الله على مر الزمن قواعد لدوله اجنبيه علي اراضينا الغاليه نحن نحميها بدمائنا ومبنجبش غيرنا يدافع عننا فاتمني ان بعد مجبتلك المصادر تعي ده كويس لان كده ان بتوصل لامور غير مسموح انك تقولها اصلا مع احترامي لك لكن قصة تبادل خبرات او مناورات او تحالفات ومصالح عامه فده شئ عادي احنا مش زي الاتراك حطين 3 قواعد امريكيا عندنا ومنقدرش نحط عسكري واحد تركي عندهم ده اسمها تبادل منافع عسكريه اللي بيمشي عليهم يمشي علينا عادي وده من مميزات الاتفاقيات الموزونه بين دول عارفه تقدر بعضها وعارفه اهمية الدوله اللي قدامها والمصالح المشتركه الحقيقه والمحترمه زي كده مابين مصر وروسيا وهيا دوله عظمى ... انا فعلا لا اتفق مع بعض التصرفات الحاليه ولكن نحن بشر نخطا ونصيب ولما نقيم بنقيم مواقف بيعنها مش بناخد كلو بكلو علشان يكون في عدل
انت مدرك انت بتقول ايه
انت حتي مش مستوعب الخبر المصدر اللي انت جايبه
اوقات عدم الرد بيبقي احسن من الرد ✋

انت مدرك انت بتقول ايه
انت حتي مش مستوعب الخبر المصدر اللي انت جايبه
اوقات عدم الرد بيبقي احسن من الرد ✋
لا انت كده بتقاوح وواضح انك مكلفتش نفسك تقرا اصلا
ومادام فضلت تقول انت انت وتهاجم بدون مبرر وتتهرب في الاخر فده يدل على سلوك عدواني غير حواري حتي ملاحظ ان كلامك مش متركب ابقي اقرا الخبر الله يرضى عليك من جوا ويتفهم اللي قدامك وجهت النظر واللي حولينا يحكمو يزي مقولت تنقطنا بسكوتك احسن
كلف رئيس الوزراء الروسي، دميتري مدفيديف، وزارتي الدفاع والخارجية بالتفاوض مع مصر من أجل توقيع اتفاقية بشأن الاستخدام المتبادل للأجواء والمطارات، بما في ذلك القواعد الجوية للبلدين.

لا انت كده بتقاوح وواضح انك مكلفتش نفسك تقرا اصلا
ومادام فضلت تقول انت انت وتهاجم بدون مبرر وتتهرب في الاخر فده يدل على سلوك عدواني غير حواري حتي ملاحظ ان كلامك مش متركب ابقي اقرا الخبر الله يرضى عليك من جوا ويتفهم اللي قدامك وجهت النظر واللي حولينا يحكمو يزي مقولت تنقطنا بسكوتك احسن
كلف رئيس الوزراء الروسي، دميتري مدفيديف، وزارتي الدفاع والخارجية بالتفاوض مع مصر من أجل توقيع اتفاقية بشأن الاستخدام المتبادل للأجواء والمطارات، بما في ذلك القواعد الجوية للبلدين.
انا تحدثت عن الامارات حضرت خبر عن روسيا
حتي اتفاقيه لو كانت حدثت متخلفه
هل لدينا اعداء لديهم حدود مع روسيا اصلا
لو تمت اصلا المستفيد هم الروس بسبب تواجدهم العسكري في المنطقه مثل سوريا
انما انت اصلا ملكش وزن في منطقتك حتي يصبح لك وزن في اوروبا

نبذة ع الذخائر لو سمحت؟؟؟

لو تقصد الذخائر المعروضه فهى قنبله الطارق الاماراتيه
عباره عن guidance kit تطوير اماراتى - جنوب افريقى يتم تركيبه على القنابل الحره لتحويلها لقنابل موجهه بمديات قد تصل ل 200 كم مستقبلا
يخدم على الميراج الاماراتيه والاف 16 تقريبا

يارب نخلص بقي من تركيا و قطر و الاخوان
علشان نفكنا من نغمه اخواني و عميل لقطر و تركيا
علشان الواحد زهق و مل من مثل هذه العقليات و الاتهامات

خلاصة الموضوع

كما قلت مرارًا وتكرارًا ..... الدول متوسطة القوه مثل دولنا لن تستطيع ان تنجو وتحل مشاكل الإقليم في هذا العالم الا بالتحالف والتعاون ..... وإذا لم يحدث هذا ستأكلنا الدول الكبرى أحياء .

عندنا تنوع محترم فى الذخائر :giggle: وعندك 50 ميج 29 و 24 رافال والميراجات المصرية احنا بنتكلم فى فوق 120 مقاتله :ROFLMAO: وعند درونات 108 تقدر

تضرب لو عاوز الامريكى ليه وقته احنا بنتعلم وحكايات حقوق الانسان الوينج لونج بتقتل شغاله الله ينور هناك مشفناش حد فتح بوقه
كم عدد المقاتلات المصرية الي بالخدمة غير مقاتلات f16 و كم عدد الميراج 5 تحديدا الي بالخدمة

كم عدد المقاتلات المصرية الي بالخدمة غير مقاتلات f16 و كم عدد الميراج 5 تحديدا الي بالخدمة
عدد ال f16
218 طائرة بالخدمة .. الميراج 5 طلعت من الخدمة تم بيع لباكستان اكتر من 70 مقاتلة محدثة وتم اهداء حفتر البعض الاخر وعلى حد علمى لسه موجود عدد فى مصر كطائرات تدريب .. يوجد فى مصر 48 طائرة ميج 35 (تم الغاء اسم mig29m من قبل روسيا) ويوجد 23 طائرة رافال و 15 طائرة ميراج 2000 و 26 طائرة su35 تحت الطلب..

لولا وجود الطائرات فى قاعدة سيدة برانى لقلت ان اخبار اهداء الامارات لمصر الميراج 2000 تمت?

عودة
أعلى