الميراج الاماراتية في مصر

مصر بتستعمل الوينج لونج شغال 24 ساعة هناك + مصر دعمت الجيش الليبى بمقاتلات من الميج 21 + تدريب جنود و الامداد بالذخائر

مصر انشأت الجيش الوطني الليبي من الصفر تقريباً و الاّن أصبح جيش صغير بشكل حقيقي ... و هو ما لم يتم بنفس النهج في أي صراع اّخر من الصراعات الكثيرة المنتشرة في الشرق الاوسط لا احد قام بتدريب اكثر من مجرد ميليشيا عصابية

أعتقد طاىرات إماراتية.. والطياريين مصريون

كلام غير صحيح

الامارات بالفعل لديها قواعد عسكرية في ليبيا و يخدم بالفعل بداخلها عدد من الطائرات بل و منظومات دفاع جوي أيضاً

التعديل الأخير:
كلام غير صحيح

الامارات شريك اساسي لمصر في ليبيا و لها قاعدة عسكرية متكاملة تدريها بنفسها في ليبيا ...

عموماً هناك حفلة شواء تمت أمس في مصراتة حدثت امس و من قام بها هذه المرة لم يكن الاخوة الاماراتيون

تحياتي لحضرتك
بس مفيش دليل قدامنا علي حاجة....احنا بنقوب الامارات علي اساس دا الي بنشوف صوره لكن احنا ملناش صوره واحدة تدل علي تدخل قوي غير المدرعات والميج وهكذا....طبعا اصلا ان الميليشيا تثبت تدخلنا دا صعب جدا لكن مشفناش حد اتهمنا بتسديد ضربات مباشرة

عموماً ظهور هذه الصور اليوم ليس صدفة للعلم ...

تهديد يعني؟

توجه الاتراك للوطية مش هقول فقط انه اتجاه منطقي ... بل انه اتاخر 5 شهور اصلا ..

سر تفوق حفتر في غرب ليبيا هو هذه القاعدة

عموما الأتراك دايماً متأخرين بـ5-9 خطوات عن خصمهم ده دربهم في معاركهم في السنين الاخيرة ... مش هيفوقوا الا لما يموتلهم في ليبيا اكتر و اكتر

خسائرهم البشرية في ليبيا اكبر بكثير من ادلب بالمناسبة امام الجيش السوري و الروسي

التعديل الأخير:
توجه الاتراك للوطية مش هقول انه اتجاه منطقي ... بل انه اتاخر 5 شهور اصلا ..

سر تفوق حفتر في غرب ليبيا هو هذه القاعدة
ضربات انهرده معناها انها مش هتتساب تقع....مع اخبار الكام الي فاتوا عن تقدمات الوفاق انا كنت مستغرب مفيش رد جوي

عموماً ظهور هذه الصور اليوم ليس صدفة للعلم ...

هناك كلام في الداخل الليبي يتحدث عن طيارين ليبين هم من يقودون الميراج!!

لا دليل علي هذا

معلومة :
بعد احداث 2011 مباشرةً عرضت الإمارات علي ليبيا طائراتها الميراج!!

بس مفيش دليل قدامنا علي حاجة....احنا بنقوب الامارات علي اساس دا الي بنشوف صوره لكن احنا ملناش صوره واحدة تدل علي تدخل قوي غير المدرعات والميج وهكذا....طبعا اصلا ان الميليشيا تثبت تدخلنا دا صعب جدا لكن مشفناش حد اتهمنا بتسديد ضربات مباشرة
وانت عاوز تشوف ليه كفاية النتيجة ثم ان همه اللى ظهروا على ارض الواقع عملوا ايه غير انهم خدوا على اقفاهم واسلحتهم نايمه على ظهرها وابواقهم اما انها عمالة تخرج تكدب وتصيح او تختفى وبتكتم فى حزنها لما هيجلها heart attack

لا دليل علي هذا

معلومة :

كل شئ هيظهر في وقته ....

عموماً تأهيل القوات الجوية الليبية بالميج-21 و الميج-23 مرحلة مؤقتة ... التقيل الجاي ان شاء الله

الجيش الليبي الحالي فعلاً بدأ من تحت الصفر

لا دليل علي هذا

معلومة :
لو تاخد ليبيا الميراجات القديمة عند مصر ستكون نقلة جيدة لكن للاسف حظر التسليح يقف حائل

وانت عاوز تشوف ليه كفاية النتيجة ثم ان همه اللى ظهروا على ارض الواقع عملوا ايه غير انهم خدوا على اقفاهم واسلحتهم نايمه على ظهرها وابواقهم اما انها عمالة تخرج تكدب وتصيح او تختفى وبتكتم فى حزنها لما هيجلها heart attack
هو احنا لينا فعلا بالي بيحصل علي ارض المعركة بس قصدي اننا عندنا مش مبينينا اوي في الصورة يمكن عشان عوامل الجغرافيا فالتحركات كشفها مش زي تحركات الامارات

لو تاخد ليبيا الميراجات القديمة عند مصر ستكون نقلة جيدة لكن للاسف حظر التسليح يقف حائل

الميراجات القديمة ستباع لباكستان

الجيش الليبي هياخد احسن حاجة باذن الله تسليحا و تدريبا

مصر لن تنتظر حتى نقاتل التكفيريين على أبواب طبرق

علي العموم الإمارات أثبتت انها حليف كتف بكتف معنا...صحيح الامر لتطابق المصالح لكن وجودهم يعززنا بقوة والعكس صحيح

لا دليل علي هذا

معلومة :

الكلام ببلاش يا استاذ

لا يوجد اي دوله تعطي مقاتلاتها لاي احد

سواء طائره او حتى مسدس سوف يتحمل المسؤوليه

ضربات انهرده معناها انها مش هتتساب تقع....مع اخبار الكام الي فاتوا عن تقدمات الوفاق انا كنت مستغرب مفيش رد جوي

الفكرة تركيا انا انتقدت نهجها في ادلب قبل كدة انه تصرفاتها شبه تصرفات التكفيريين في حرب العصابات

اي خطوة بتعملها بتصورها وبتستخدمها في البروباجندا ... عندما تتحول العمليات القتالية كاداة للبروباجندا فلا مصير إلا الفشل

هو احنا لينا فعلا بالي بيحصل علي ارض المعركة بس قصدي اننا عندنا مش مبينينا اوي في الصورة يمكن عشان عوامل الجغرافيا فالتحركات كشفها مش زي تحركات الامارات
قمة الاحتراف والتفوق التكتيكى ان تضرب وتسحق وتدير الواقع على الأرض وتحقق النجاح دون ان يكون هناك موقف ولو بيسط يحسب عليك امام المجتمع الدولى اما موضوع الامارات فانا اعتقد انها ميراج مصرية لكن بفرضية انها إمارتيه فهى رسالة للاتراك للرد على تصريح الخارجية الصادر من يومين زى ما تقول كده انا موجودة وبضرب وقواتكم بتتسحق اعلى مافي خيلكم اركبوه

عودة
أعلى