مجددا .. إثيوبيا تعلن عن موعد ملء سد النهضة

ضني ان مصر ستسمح بملا السد ولاكنها تريد تضغط سياسيا الى اخر لحضه لتكسب وتاخذ ضمانت اكثر من اثيوبيا حتى تضمن حقوقها في مياه النيل بشكل اكبر

هل أثيوبيا و العمال في السد محصنين ضد الكورونا؟

قرصة و فرصة

هل من حق مصر فقط بناء السدود على نهر النيل "السد العالي" وليس من حق الدول الأخرى أن تبني السدود على انهاراها واراضيها ؟

مصر بنت السد لتحجز من حصتها في أرضها ... و بما أنها أخر دولة مصب فما تفعله لا يؤثر على الاّخرين

للأسف صحيح اثيوبيا سجلت عدد اصابات قليل جدا بالمقارنة بمصر
حسب اخر احصاء سجلت 35 حاله فقط
من اخر اثيوبيا حتاخد احداث حاليا لتسريع ملئ السد
السؤال هنا احنا حنعمل ايه
يعني الناس بتشكك ليل نهار في اعداد المصابين في مصر ومش مقتنعين ولو حلفنا علي المصحف
ومقتنعين باعداد المصابين في اثيوبيا
شوف ازاي
ياسبحان الله
الا لو حتقولي النظام الصحي في اثيوبيا متطور عن مثيله في مصر وهنا ينتحر المنطق

الله ينصركم و الله أتمنى لكم كل خير و نصر و عز .. لكن لن تكون هناك حرب ولندع الأيام تحكم .. إن قامت ضربة سآتي و أقول أنا كنت مخطيء ولا أفهم شيء

و نحن لا نسعى للحرب... و لكن أخر العلاج الكي

التعديل الأخير:
أعلان المبادىء فى 2015 هو من جعل الاثيوبيين يجلسون مع مصر والسودان للتفاوض وقبلها لم يكن هناك شئ يجبرهم على الجلوس معك والتفاوض,,, انصحك بقرأة ال 10 مبادىء الموجودة فى هذا الاعلان.
يعنى ايه الغاء اتفاقية عنتيبى?? اتفاقية عنتيبى لم توقع عليها مصر من الاساس والسودان كذلك لم توقع عليها وهناك دولتين او ثلاثة لم يوقعوا عليها ايضا افتكر ان منهم الكونغو الديموقراطية.
من وقع على اتفاقية عنتيبى هم اربع دول ووقعوا بالاحرف الاولى فقط.
مصر طلبت تدخل وسيط دولى وتحديدا البنك الدولى للخبرات التى يملكها البنك فى هذا النوع من القضايا ومن رفضت هى اثيوبيا ولم نستجدى احدا كما تدعى ,,,,,وعموما مصر طلبت الوساطة الدولية كنوع من التمهيد لما قد يحدث مستقبلا.
يا استاذي انت بتشرح لمين وبتفهمه ايه
هذا العضو عنده تار مع الرئيس السيسي واي موضوع لازم يحشر فيه الرئيس السيسي وانا عذره الصراحة السيسي لبس كبيرهم النقاب فلازم يعمل اكتر من كدا بس ده مش معناه اننا منردش عليه لا نكمل معاه ادينا بنتسلى بدل اخبار كرونا المتعبة ادينا بنضحك شوية على ضحايا السيسي
تحياتي لك

بالضبط كده
متنساش بس اللي انت قلتة
صدقني حقي مع إثيوبيا = حقك مع الحوثيين
أظن الرسالة وصلت

أنا لا أتهرب من الاعتراف بأي خطأ ولا أرى أنه عيب .. لكن عندما يثبت أنه خطأ

نعم أثيوبيا تهديد لمصر كما أن المليشيا الحوثية الايرانية تهديد للسعودية

الفرق في الحالتين أن التدخل السعودي في اليمن مستند على قرار دولي تحت الفصل السابع و بطلب من الحكومة اليمينة المعترف بها دوليا

في أثيوبيا المشكلة أن التهديد هو من الحكومة الأثيوبية المعترف بها دوليا و تستخدم في هذا مشروع مدني ..

مصداقا لكلامك أن الاخوانجيه والاسلامجيه داخلين فى الموضوع ولبسين عباءه الوطنيه وأنهم مؤيدين للجيش وبيحضوا على دخول حرب مع إثيوبيا الجيش اللى هما بيكرهوه عما والبلد اللى ما بيطقوش اسمها . فى شيئ كبير بيعد فى الخفاء . المفروض نهدأ على خيار الحرب ولسه قدامنا كتير علما يحدث ضرر.
اللي يعيش ياما هيشوف
عندك فعلا حق دلوقتي الجيش بقا حلو وهم للاسف يتمنوا ان يروا الشر لهذا الشعب قبل الرئيس او الحكومة
عالم مريضة نفسيا

سألته لكي لا يتبجح بذكر معلومة خاطئة
طالما لم يخرج تكذيب وتفنيد من إثيوبيا يبقي كلام وزير الري المصري هو الصحيح بأن السد لن يولد أكثر من ١٩٠٠ ميجاوات
و هو رقم هذيل بالنسبة لسد بهذا الحجم وهذه التكلفة أي أنه سد ضخم في الحجم والتكلفة فقط دون جدوي اقتصادية
هذا الكلام ربما يفسر الإستفذاذ الأثيوبي وكأنهم يجرونا جرا إلي ضربه بل أعتقد أنهم لن يقاوموا أي ضربه ثم بعدها يلقون اللوم علينا اننا ضد التنمية عندهم وتخرج الحكومة الإثيوبية من الورطة
الواضح ان الحكومة الاثيوبية بتكذب على شعبها فعلا وبتوهمهم ان السد هيولد 6000 ميجا لانهم لم يكذبوا وزير الري المصري
لكن هذا مش موضوعنا اللي انا مستغرب منه ان اثيوبيا عارفة ان مصر مش هترضى بالامر الواقع ومع كدا برده مكملة في نفس الطريق
هل فيه حد مقوي قلبها؟؟؟

مبروك - الأخبار من إيطاليا عن نية تفعيل عقد الفرقاطتين قريبا - وتسليم الغواصة الألمانية - والشق الشرقي الغير معلن مستمر - الخطة ماشيه تمام بالذات لو افترضنا ان صواريخ الستورم شادو تم او سيتم استلامها مع ملامح صفقه جديده من الرافال - وقرب استلام الدفعه الأولي من السوخوي - وتفعيل قمر الاتصالات العسكرية الفرنسي الصنع في مداره وذلك هو الشق المعلن فقط فما بالك بالخطط السرية - قطع الشطرنج تتحرك ببراعة واللي مش شايف اعمي وده في مصلحتنا - عن قريب ستكتمل القدرة العسكرية المصرية للوصول للسد بسيمفونية تسليح وليس منصه واحده فقط - وعمومًا السد إذا ضرب لن يضرب قبل بدأ الملأ ، التوقيت لسه في صالحنا

لن تحدث ضربة لعدم وجود مستند دولي لهكذا عمل ..
يا صديقي احنا اتناقشنا قبل كدا في نفس هذه النقطة واجابنك واجابك الكثير من الاعضاء بما يخص القانون الدولي وقانون الانهار الدولية العابرة للحدود وانت مصر انك تعيد نفس السؤال
لكن انا هاجوابك تاني حتى لو القانون لا يعطينا الحق وهذا ليس صحيح قانونيا لنا الحق لكن على افتراضك لن يرضى اي مصري ان ينتقص مننا قطرة مياه واحدة
مصر والدولة المصرية دائما مسالمين ولا نعتدي على حقوق احد ولكن اذا قرب احد من حق لنا ستجد 100 مليون مصري جنود وجاهزين يضحوا بانفسهم من اجل حقنا

تحياتي

بعض الاعضاء من دول الخليج والسودان مع السد الاثيوبي بالطبع لمصلحتهم في الاستثمار الزراعي والحيواني والكهرباء منافع اقتصاديه جمه
لكن ضياع وعطش مصر خصوصا ان مصر دوله فقيره ليس بمقدورها تحليه مياه البحر ل100مليون سيغير خريطه الشرق الاوسط للابد الي الهاويه
لم تنتقد بلد اوً تقلل منه حاول تقرأ عن الموضوع الأول مش بجهل علشان الواحد حتي يعرف يتناقش معاك
سد النهضة لتوليد الكهرباء فقط ، حتي مبالغة إثيوبيا في شراء التوربينات و موقع السد علي الحدود السودانية يأكد ان لا يوجد اي نية لاستخدامه في الزراعة الا اذا كنت فاكر ان المياه ممكن تصعد من مكان منخفض لمكان مرتفع لوحدها ، إثيوبيا لا تستطيع تخزين المياه خلف السد للزراعة حتي مشاكل السد لان هيوقف توليد الكهرباء ده بجانب ان سعة السد تتحمل حجز ٧٣ مليار متر مكعب من المياه و اي زيادة هتأثر علي السد البيعاني من مشاكل هندسية أصلا ، يبقي دول الخليج هتستفيد من السد في الزراعة ازاي ؟ حتي السودان بيمني نفسه بكهرباء السد وهو بيولد كهرباء تساوي مشروع الطاقة الشمسية في أسوان

يا صديقي احنا اتناقشنا قبل كدا في نفس هذه النقطة واجابنك واجابك الكثير من الاعضاء بما يخص القانون الدولي وقانون الانهار الدولية العابرة للحدود وانت مصر انك تعيد نفس السؤال
لكن انا هاجوابك تاني حتى لو القانون لا يعطينا الحق وهذا ليس صحيح قانونيا لنا الحق لكن على افتراضك لن يرضى اي مصري ان ينتقص مننا قطرة مياه واحدة
مصر والدولة المصرية دائما مسالمين ولا نعتدي على حقوق احد ولكن اذا قرب احد من حق لنا ستجد 100 مليون مصري جنود وجاهزين يضحوا بانفسهم من اجل حقنا

تحياتي

أهلا بك يا محترم ..

نعم سبق و أن قلنا هذا و كانت الاجابات خطأ .. مثل الاجابات الآن

القانون الدولي هو الأهم ... ولو كسرته بشكل فاضح كما فعل صدام حسين فستكون لكل متربص بك فرصه للاضرار بك

أنا واثق من كلامي ولن يكون هناك أي حل عسكري و الحكومة المصرية حكيمة ولا تحركها العواطف

نتظر و نشوف .. وكله بكرا يبان ..و الله ينصر مصر و يحفظ شعبها في كل وقت وكل حين و ينتقم من الاثيوبيين الخبثاء

يبقي دول الخليج هتستفيد من السد في الزراعة ازاي ؟

أي كلام و بس .. الكلام ببلاش

و أصلا هذا تحليل يدل على سذاجه مفرطه لأنه حتى من منطلق براغماتي بحت لا مصلحة لدول الخليج في أن تعادي مصر بهذه الطريقة عشان زراعة في دولة أخرى ههههههههههههه ..

أهلا بك يا محترم ..

نعم سبق و أن قلنا هذا و كانت الاجابات خطأ .. مثل الاجابات الآن

القانون الدولي هو الأهم ... ولو كسرته بشكل فاشح كما فعل صدام حسين فستكون لكل متربص بك فرصه للاضرار بك

أنا واثق من كلامي ولن يكون هناك أي حل عسكري و الحكومة المصرية حكيمة ولا تحركها العواطف

نتظر و نشوف .. وكله بكرا يبان ..و الله ينصر مصر و يحفظ شعبها في كل وقت وكل حين و ينتقم من الاثيوبيين الخبثاء
حتى لو القانون الدولي مش معانا
هل تقدر تتوقع رد فعل 100 مليون مصري ليس لهم مصدر للمياه الا نهر النيل
بالتاكيد الحكومة لن ترضى ان تتحول مصر الى فوضى تاني وبالتاكيد اي عقوبات تهون في ظل الحفاظ على روح 100 مليون مصري
وانا اختلف معك في نقطة ان القانون الدولي ليس معنا

تحياتي لك

حتى لو القانون الدولي مش معانا
هل تقدر تتوقع رد فعل 100 مليون مصري ليس لهم مصدر للمياه الا نهر النيل
بالتاكيد الحكومة لن ترضى ان تتحول مصر الى فوضى تاني وبالتاكيد اي عقوبات تهون في ظل الحفاظ على روح 100 مليون مصري
وانا اختلف معك في نقطة ان القانون الدولي ليس معنا

تحياتي لك

الله يوفقكم ..

سأتوقف هنا لأنه كلامي يبدو أن يغضب بعض الاخوة وهذا ليس هدفي

تحياتي لك ?

عودة
أعلى