مجلس الوزراء الإثيوبي: قررنا عدم المشاركة في أي مفاوضات بشأن سد النهضة من شأنها أن تضر بالمصالح الوطنية للبلاد

الحالة
مغلق و غير مفتوح للمزيد من الردود.
لكنهم يستغلون الاخطا

ابتداء من اجتماع مرسي الشهير الى بعض القنوات الحالية وهي تتحدث عن الحلول العسكرية
بوجود اتفاقيات ومحادثات مستمرة
وماذا تنتظر من المصريين
دولة باعضاء حكومتها اغبية في الردود وبيجروا الموضوع الى العناد والرفض ومحاولة الضغط علينا بورقة المياه
ماذا تنتظر من القنوات ان يخرجوا و يصرحوا ان الوضع جيد ونروح نزور اثيوبيا ونوزع عليهم الورود
لا تلوم اي رد فعل من اي مصري تجاه هذا الموضوع فهي مسالة حياة او موت لنا من يجب ان يولام هم الاثيوبين انفسهم

وعلى العموم الحمد لله التاريخ وطباعنا كمصريين لا تسمح لنا بالتنازل عن اي حق لنا والايام والتاريخ اثبتوا هذا الكلام

الرد المصري ماهو !!

بمعنى بعد هذي الاجراءات الاثيوبية طلعت تصريحات من الخارجية !؟
على فكرة كثرة التعليقات الاثيوبية دليل على تخوفهم من رد الفعل المصري
وعلى العموم تعلمنا ان كثير الكلام بيكون موقفه ضعيف
ومن يريد ان يفعل شئ لا يتكلم كثيرا بل يفاجا الخصم

وعلى العموم الحمد لله احنا مصريين وهنعرف نحافظ على حقوقنا والتاريخ اثبت ذلك عشرات المرات بل للاسف لا احد يتعلم

على فكرة كثرة التعليقات الاثيوبية دليل على تخوفهم من رد الفعل المصري
وعلى العموم تعلمنا ان كثير الكلام بيكون موقفه ضعيف
ومن يريد ان يفعل شئ لا يتكلم كثيرا بل يفاجا الخصم

وعلى العموم الحمد لله احنا مصريين وهنعرف نحافظ على حقوقنا والتاريخ اثبت ذلك عشرات المرات بل للاسف لا احد يتعلم

اشعر انهم يريدون كسب وقت مش خوف

اشعر انهم يريدون كسب وقت مش خوف
لم يعد هناك وقت يكسبوه
المفاوضات الاخيرة اجبرتهم على موقف جديد اما التوقيع والالتزام واما الرد المصري لن يكون عليه معارضة وخصوصا حتى الان الامريكان في صفنا او على الاقل تم تحييدهم لصالحنا وهذا مكسب سياسي اكثر من ممتاز لرئيسنا ولدبلومسيتنا

أمر غريب وغير مقبول من السودان جملة وتفصيلا. المفروض انا وابن عمي على الغريب.
المشكلة في السودان انهم للاسف مش عارفين هم عايزين ايه!!!!!!!!!!!!
لكن احنا بالتاكيد عند الاجهزة في مصر حلول وسيناريوهات مختلفة لاي جديد

المشكلة في السودان انهم للاسف مش عارفين هم عايزين ايه!!!!!!!!!!!!
لكن احنا بالتاكيد عند الاجهزة في مصر حلول وسيناريوهات مختلفة لاي جديد

اللي انا اعرفه ان هذا السد إذا بيكون ضرره مسألة حياة أو موت ، متأكد أن مصر ما راح تخليه يعدي مرور الكرام، يا بتفجير استخباراتي أو بالحوار أو ربما نشهد اول حرب بسبب حصص المياه كل شي جايز.

لكن الغريب هو رفض إثيوبيا ووقوفها بوجه أمريكا وهم وافقوا للذهاب لهم.

إذا سلمنا بمنطقك المعوج في الحكم على الأمور ..... اذا الحدود الحالية للسودان الشمالي وإثيوبيا وضعها المستعمر ايضا ..... فإذا سلمنا بإتفاقيات الحدود .... اذا فلنسلم بإتفاقيات الأنهار العابرة للحدود ...!!
يا باشا هو داخل وبيرمي الكلام والغلط على القيادة في مصر وبالتحديد الرئيس السيسي هو ده سبب المشاركة فلا تتعمق اكثر في الكلام
الخلاصة من وجهة نظره ان الخطا على مصر وبالتحديد الرئيس السيسي
تحياتي لك

اثيوبيا ناويه على الشر

هو حد يعرف حاجه حصلت
المفروض ان اثيوبيا هى الى بتهدد وتتوعد
يعنى احنا مصدرش مننا اى تهديد
بس شكل الاثيوبيين من تصريحاتهم وتحركاتهم متخدين وراء مصنع الكراسى سياسيا ودبلوماسيا
ملاحظه كده على السريع
ياريت الجماعه اساتذة النصح والارشاد يريحونا من نصائحهم
فمصر لها من الثقل العسكرى والسياسى والدبلوماسى والموقع ما يمكنها من تحمل حماية شعبها
ولااعتقد ان هناك من يوجد من نعول عليه اساسا بعد مؤسساتنا السياديه وقواتنا المسلحه فى المنطقه
فريحوا دماغكم احنا لانعول الا على انفسنا وتاريخنا شاهد على ذلك
الله يرحمه السادات اول حاجه عملها قبل حرب 73 طرد السوفييت
لثقته المطلقه فى قواتنا المسلحه امام من دوله نوويه تحميها اقوى قوه فى العالم
وعلشان ميجيش عيل بنكله بعدها بكام سنه ينسب النصر لغير اصحابه
فمش اثيوبيا الى هنعملها لازمه اساسا
والموضوع اساسا كله سياسه ومحاوله للحصول على مكاسب سياسيه من ابى احمد فى اثيوبيا
فهو يريد التوقيع بعد اغسطس لضمان فوزه فى انتخابات الرئاسه ومجلس الشعب
فهو يعلم انه لو وقع الان فسيظهر بمظهر الخاسر
وهو ما رفضته مصر

اللي انا اعرفه ان هذا السد إذا بيكون ضرره مسألة حياة أو موت ، متأكد أن مصر ما راح تخليه يعدي مرور الكرام، يا بتفجير استخباراتي أو بالحوار أو ربما نشهد اول حرب بسبب حصص المياه كل شي جايز.

لكن الغريب هو رفض إثيوبيا ووقوفها بوجه أمريكا وهم وافقوا للذهاب لهم.
الحقيقة الوضع الداخلي في اثيوبيا معقد للغاية
هم لديهم انتخابات قريبا داخلية
بالاضافة انهم لديهم اضطرابات داخلية كثيرة وابي احمد يريد ان يحافظ على حكومته لذلك بيحاول يوحد الصف الداخلي على موضوع واحد ومهم لكي يشغلهم عن مشاكلهم الداخلية كما كان يفعل البشير بالظبط كل ما يتزنق يطلع ويقول مصر هي سبب تاخرنا
لكن في النهاية باذن الله احنا قادرين على الحفاظ على حقوقنا بكل الطرق وانا عن نفسي لا اريد اي عمليات عسكرية واتمنى حلها عن طريق الدبلوماسية وانا لدي احساس ان الموضوع سينتهي عن طريق الدبلوماسية وبضغط اكبر من امريكا

تحياتي لك وعلى شعورك الطيب تجاه مصر والمصريين

يا باشا هو داخل وبيرمي الكلام والغلط على القيادة في مصر وبالتحديد الرئيس السيسي هو ده سبب المشاركة فلا تتعمق اكثر في الكلام
الخلاصة من وجهة نظره ان الخطا على مصر وبالتحديد الرئيس السيسي
تحياتي لك
ايوه ذا اللي وقع عالاتفاقية ب2015 واعطاهم الحق الكامل وقال لا مشاكل وقل والله لا اضر بمصر وهكذا امور لا تصدر عن رؤساء ثم يهرول الان لطلب الوساطه الامريكية فلم يعطوه هو وامريكا وجه

هو حد يعرف حاجه حصلت
المفروض ان اثيوبيا هى الى بتهدد وتتوعد
يعنى احنا مصدرش مننا اى تهديد
بس شكل الاثيوبيين من تصريحاتهم وتحركاتهم متخدين وراء مصنع الكراسى سياسيا ودبلوماسيا
ملاحظه كده على السريع
ياريت الجماعه اساتذة النصح والارشاد يريحونا من نصائحهم
فمصر لها من الثقل العسكرى والسياسى والدبلوماسى والموقع ما يمكنها من تحمل حماية شعبها
ولااعتقد ان هناك من يوجد من نعول عليه اساسا بعد مؤسساتنا السياديه وقواتنا المسلحه فى المنطقه
فريحوا دماغكم احنا لانعول الا على انفسنا وتاريخنا شاهد على ذلك
الله يرحمه السادات اول حاجه عملها قبل حرب 73 طرد السوفييت
لثقته المطلقه فى قواتنا المسلحه امام من دوله نوويه تحميها اقوى قوه فى العالم
وعلشان ميجيش عيل بنكله بعدها بكام سنه ينسب النصر لغير اصحابه
فمش اثيوبيا الى هنعملها لازمه اساسا
والموضوع اساسا كله سياسه ومحاوله للحصول على مكاسب سياسيه من ابى احمد فى اثيوبيا
فهو يريد التوقيع بعد اغسطس لضمان فوزه فى انتخابات الرئاسه ومجلس الشعب
فهو يعلم انه لو وقع الان فسيظهر بمظهر الخاسر
وهو ما رفضته مصر
للاسف يا صديقي محدش عايز يتعلم من التاريخ
الغرور واخدهم بالفعل ورا مصنع الكراسي
تحياتي لك

ايوه ذا اللي وقع عالاتفاقية ب2015 واعطاهم الحق الكامل وقال لا مشاكل وقل والله لا اضر بمصر وهكذا امور لا تصدر عن رؤساء ثم يهرول الان لطلب الوساطه الامريكية فلم يعطوه هو وامريكا وجه
الاتفاقية اللي مش عاجبك دي هي من اجبرتهم على ادخال طرف ثالث في المفاوضات وهي من كشفتهم امام العالم
ولا تقلق طالما الشعب المصري على قلب رجل واحد متقلقش على مصر الافضل ان تقلق على اصدقائك الذين ملا قلوبهم الحقد على مصر والمصريين

معلش مخدش بالي هو انت انت ليبي!!!!!!!!!!!!!
اهلا وسهلا
انا فكرتك مصري

انا عايزك بص تاخد جنب وتقعد تتفرج على مصر والرئيس السيسي الحراق

لا اعتقد ان الشعب المصري سوف يعطش انا اثق بحكمة الحكومة المصرية لقد صرحت اكثر من مرة ان بناء السد لا يشكل تهديد على الامن المائي المصري.

بالاضافة ان رئيس وزراء اثيبوبيا قد اقسم امام فخامة الرئيس السيسي بأنه لن يضر مصر تطمن يا عزيزي.
الأخ برضو من شمال افريقيا صح:cool::cool:

اثق فيك وبالجيش المصري جدا

افتتحوا مشكله ثانية ومناوشات سياسيه لها محادثات اخرى ومدة زمنية

والهدف كسب وقت
محادثات ايه اللي هنفتحها من جديد
سفير ودولته استدعته بالف سلامة والافضل انه ميرجعش تاني
هو انت مفكر ان مصر هيفرق معاها هذا التصرف الاهبل من الحكومة الاثيوبية
لازالت لا ترى ان ما تفعله اثيوبيا هو رد فعل على التحركات المصرية

الحكومة المصرية لديها خطة وبتسير عليها والاثيوبين قاعدين بيتفرجوا وبيحاولوا يكونوا رد فعل فقط

طيب أنت عارف الاتفاقية ايه بنودها ، طبعًا مش عارف
نقد بدون معرفة هو جهل او ضغينة ، قبل نقد اي موضوع اقرأ عن الموضوع الأول قبل ان تعرض نفسكً للإحراج

الحالة
مغلق و غير مفتوح للمزيد من الردود.
عودة
أعلى