كورونا الصين ، انتشار سريع و هلع كبير !

هذا المرض يشكل اكبر ضغط على المؤسسات الصحية حول العالم
و اظن ان الارقام المكشوفة اقل من الواقع خشية ان تكون هناك فوضى اقتصادية و اجتماعية على المستوى العالمي
لا يوجد قطاع لم يتأثر على رأسه التجارة الدولية و قطاع الطيران

ايه مصدر الكلام دا يا أخ؟
بطل نشر اشاعات ؟ ومجهودك ومجهود كلاب الجزيرة لن يؤثر
كونك لست مصري وتضع علم مصر فده شيء يحسب ضد ادارة المنتدى - مش عارف سايبينك ازاي من سنين للمكايده فقط وانت معروف لهم
اتفضل ياسبانخ بيه مما
نشرتة الصحافة الفرنسية نفسها ومتفتحش بوقك تاني

وكالة تسنيم الإيرانية: وفاة النائبة البرلمانية فاطمة رهبر لإصابتها بفيروس كورونا

مدري ليش البعض متحسس من قرارات الكويت

اولا سيادي

ثانيا اماكن الحجر محدودة

عدد الامكانيات مش متساوية مع كل الدول

الاخبار متضاربه وحتى الان خرج خبرين
الاول مصري من الخارج والخبر الثاني من الداخل عباره من مدينة لمدينة فيها 12 مصاب

انتشر او ما انتشر ماحد يعرف الدعوة مش عداوة حتى الدولة نفسها تكتشف بالصدفة مثل العبارة

ف القرار احترازي مش عدائي

بداية المرض قلت الله يكفينا شر المجاملات
لان هذا وباء ويكلف الدول ماليا وجهد

ومع البدايات قلت الله يستر من مطارات دولتين عندنا قطر والامارات لانها ناقل دولي
والنقل طبيعي ينقل الاوبئة
وطالبت الغلق

كان الله في عونكم
صراحة صدمة كبيرة وانا ماشعرت فيها والخطورة في الموضوع إلا بعد إغلاق الحرم حتى خطبة الجمعة عندنا اليوم قصيرة

الخطبة أمس كانت في المسجد 8 دقائق.... و المسجد كان ممتلئ

وضع الناس عنا ما يتحمل يعني تقدر تقول الاغلب يعملون بنظام اليومية يعني اشتغلت اكلت ما اشتغلت ما اكلت والله يعين الجميع على قادم الايام.....

اللهم يرزقكم من حيث لا تعلمون

مدري ليش البعض متحسس من قرارات الكويت

اولا سيادي

ثانيا اماكن الحجر محدودة

عدد الامكانيات مش متساوية مع كل الدول

الاخبار متضاربه وحتى الان خرج خبرين
الاول مصري من الخارج والخبر الثاني من الداخل عباره من مدينة لمدينة فيها 12 مصاب

انتشر او ما انتشر ماحد يعرف الدعوة مش عداوة حتى الدولة نفسها تكتشف بالصدفة مثل العبارة

ف القرار احترازي مش عدائي

بداية المرض قلت الله يكفينا شر المجاملات
لان هذا وباء ويكلف الدول ماليا وجهد

ومع البدايات قلت الله يستر من مطارات دولتين عندنا قطر والامارات لانها ناقل دولي
والنقل طبيعي ينقل الاوبئة
وطالبت الغلق
ليتنا نعمل بحديث رسول الله
(إذا سمعتم به بأرض فلا تدخلوا عليه وإذا وقع بأرض وأنتم بها فلا تخرجوا منها فرارًا منه)

نكته مصريه تحمل توعيه

*مريض كورونا معزول فى احد المستشفيات*
*مجموعه من الناس متجمهرين على باب المستشفى وعاملين هيصه وقلق"
الدكتور: ايه يا جماعه فيه ايه ؟

شخص ١: حضرتك الدكتور المسئول عن محمود اللى عنده كارونا؟

الدكتور: للاسف اه

شخص ٢: حلو احنا أهله وعايزين نزوره وبتاع الامن رافض يدخلنا ..قوله يدخلنا خلى فى قلوبكم شويه رحماااااه يا عاااالم.

الدكتور: تخشوا فين بس يا جماعه؟ ده مريض كورونا وده فيرس خطير ومعزول مش عامل عمليه المراره هو.

شخص ١: يا دكتور مع احترامى لحضرتك..انا عم المريض محمود..وانا اللى مربيه على أيدى ..دخلنى انا بس وانا هطمنهم.

الدكتور: عم ايه يا استاذ..حضرتك مدرك انا بقول ايه...يعنى لو الفيرس عرف انك عمه هيتفاوض معااك ويطلب فديه.بقولك معزول مش واخدينه رهينه.

شخص ٣: انا شاكك فيكوا والله عايزين تسرقوا أعضاؤه ومحدش يحس بيكوا يا دكاتره جزارين..يوسف ابن خالته دخل المستشفى خرج من غير الزايده بتاعته يا شويه حراميه.

الدكتور: زايده ايه اللى نسرقها..ايه التهريج ده يا جماعه؟

شخص ٤: يا دكتور انا جايب ميكروباص محمل كوم لحم بره من عندنا فى البلد وكلهم جايين يطمنوا على محمود..هترجع الناس ديه كلها مكسوره الخاطر؟

الدكتور: مكسوره الخاطر ايه؟ هما جايين يشجعوا فريق كوره..محمود مش هينفع حد يقربله قبل ١٤ يوم وديه فتره الحضانه.

شخص ٢: حضانه ايه يا دكتور؟ محمود عقبال املتك فى ثانويه عامه

الدكتور: صبرنى يا رب..حضانه الفيرس يا حاج..وبعدين ممكن تكلموه بالتليفون الداخلى بتاع المستشفى وتشوفوه فى الشاشه...هو قدام سريره فيه كاميرا.

شخص ٤: لا عايز احضنه ..ده انا أبوه لزم

الدكتور: ايه أبوه لزم ديه ..هو فيه اب درجه تالته..وبعدين لو حضنته هيجيلك فيرس وممكن تموت.

شخص ٤: اموت فداء محمود ..ده انا أبوه لزم

الدكتور:يلا يا جماعه كله يرجع بيته ..محدش هيشوف محمود الا بعد ١٤ يوم..
شخص ٥: خلاص هنمشى ..بس احنا جايين من اخر الدنيا وطالما جينا يبقي قيس لنا الضغط

الدكتور: اطلعوا شوفوا محمود..وسع لهم الطريق يا مصطفى خليهم يطلعوله..احضنوه وبوسوه ..وانا ماشى..سلام..انا هستقيل??

.استرها علينا يارب

ليتنا نعمل بحديث رسول الله
(إذا سمعتم به بأرض فلا تدخلوا عليه وإذا وقع بأرض وأنتم بها فلا تخرجوا منها فرارًا منه)

صل الله عليه وسلم

البعض حساس
ممكن تاثق بالرئيس او الوزراء كلهم

بس مستحيل اثق ب 50 او 60 الف موظف
ممكن هالعدد يخزوق الرئيس او الملك او الامير بالتقارير

وكل شي تمام ماركة عربية

اجمل خبر ❤️

قناة كان العبرية: الإعلان عن إصابة اثنين على الأقل من المشاركين في مؤتمر اللوبي الإسرائيلي آيباك في واشنطن بفيروس كورونا، وقد حضره الآلاف بمن فيهم نائب الرئيس الأميركي مايك بينس ووزير الخارجية مايك بومبيو وعدد كبير من أعضاء الكونغرس.

اجمل خبر ❤

قناة كان العبرية: الإعلان عن إصابة اثنين على الأقل من المشاركين في مؤتمر اللوبي الإسرائيلي آيباك في واشنطن بفيروس كورونا، وقد حضره الآلاف بمن فيهم نائب الرئيس الأميركي مايك بينس ووزير الخارجية مايك بومبيو وعدد كبير من أعضاء الكونغرس.

مشاهدة المرفق 244115
المصدر الاصلي لو تكرمت

لا أعرف لماذا حكومتنا تريد إجلاء العالقين في إيران،
معظم الناس في البحرين غير مرتاحين لهذا القرار وينتابهم الخوف والقلق.

اليس هذا الطبيعي يا عبير... إجلاء مواطني البحرين لبلادهم حتى يتم علاجهم على الأصول... معظم الدول عملوا هذا

شيعة السعوديه والبحرين ذهبوا للمراقد في ايران ويطلبون من الميت نصرهم على النواصب ( حكومتهم )

جاهم الكورونا ويطلبون من النواصب ( حكومتهم ) انقاذهم من الميت

صديق انت مافيه مخ

عودة
أعلى