كورونا الصين ، انتشار سريع و هلع كبير !

الناصرين فى السيتنات كانوا بيقولوا كده بردو
بوص انا هحترم وجه نظرك. وبرضه انا قولت انا مش عايز اتفهم أني بطبل والله.
بس احنا ممكن نتكلم بشكل واقعي جدا ومجرد و بالحساب البسيط. يعني واحد زاءد واحد هيساوي اتنين.
فالاوقع اننا نتكلم اقتصادياً. اولا لان الاقتصاد غير السياسه. زي ما قولتلك محسوبة ومفيهاش وجهات نظر كتير. عمله زي الحساب كده. بعكس السياسه فيها تفاوت كتير و تحتمل رائيان..
وده انا فصلته في تعليقي السابق. بس مش هارف انت ليه متكلمتش عليه او علي الحقائق المذكوره فيه.
فبراحه كده. لولا الإصلاح الاقتصادي الرهيب ال فحتنا كلنا بجد. وكلنا تعبنا بجد. ولكن لولاه وبكل امانه احنا كنا ضعنا حرفيااااااً. لولا رفع الدعم وتعويم العمله المحلية. كانت مصر الان مثل لبنان بظبط و اسواء عشرات المرات. وتابع ايه ال هيحصل مع لينان الفتره ال جايه. بس ممكن اقولك علي حاجه بسيطه اوي. فعلا فعلا الدولار كان هيوصل من خمسين الي تمنين جنيه مصري!!!!!!!!
انت متخيل........
لا خلينا بس واقعيين شويه. الراجل ده عنده فكر وبينجز. وحتي عسكريا. علي أيدك اهو وانت شايف. حول الجيش المصري الي عده جيوش حديثه جراره.... وله انت ايه رائيك..؟؟

كلمة لسفير الولايات المتحدة الامريكية في مملكة البحرين يؤكد أن البحرينيين والأميركيين عملوا منذ ١٠٠ عام معاً في مكافحة الأوبئة والأمراض وسيواصلون العمل معاً ضد كورونا، ويشيد بجهود مملكة البحرين في التصدي لفيروس كورونا.

الخبر هذا موجه لمن يقرأ المستقبل ....
ولايهمني ما كتب فيه بشكله الظاهر

في حرب الخليج اظن
او خلال إجتياح العراق
حركت الهند أسطول بحري
با اتجاة الخليج العربي
وقالت في تصريح سياسي
لدينا جالية كبيرة هناك
يجب حمايتهم ؟!​

من الجيد استمار مثل هاذي الاخبار حتى لو النتائج لن تظهر قريبا او عدم فتعليتها
الناس على كوكب الرض محتاجه تفاءول بكذا النفسية تكون طيبة الناس تكون شجاعه بمواجهة كوفيد 19

احصائية وزارة الصحة اليوم الجمعة 17 ابريل 2020 الساعة الثالثة مساءً

تعافي 22 حالة إضافية ..
وتسجيل 40 حالة إصابة جديدة منها 22 حالة قادمة من إيران ضمن خطة الإجلاء

أعلنت وزارة الصحة عن تعافي 22 حالة إضافية، ليصبح إجمالي عدد المتعافين حتى الآن 725 شخصاً،
كما وأظهرت الاحصائية تسجيل 40 إصابة جديدة بفيروس كورونا "كوفيد 19" المستجد، ليصل إجمالي عدد الإصابات القائمة إلى 1008 حالة. وبيّنت أن 3 من حالات تحت العناية المركزة، في حين توجد 1005حالة مستقرة.
وقالت الوزارة إن حالتان لعمال وافدين، و 10 حالات لمخالطين، و 22 حالة قادمة من إيران ضمن خطة إجلاء المواطنين.
وأظهرت الاحصائية بأن عدد الفحوصات المخبرية بلغ حتى الآن 79564 فحصاً طبياً.

EVzf-CFXQAIhatM

عودة
أعلى