كورونا الصين ، انتشار سريع و هلع كبير !

ماكنت اخافه ان يكون صحيحاً تبين لي انه صحيحاً للأسف، وكان سبباً لحساسية بعض اخواننا المصريين بخصوص عدم دقة الارقام المصرية حيال اصابات كورونا تبين لي ان جميعهم مخطئون.

ملاحظة: انا مش مصري ولا اخوان ولا اردوغان ولا حتى من بتوع اثيوبيا والهكسوس ولاهم يحزنون .. المعلومة وصلتني من عدة مصادر ( جهات طبية عليا) ولن اكشف عنها.
الارقام المصرية غير صحيحة للاسف الشديد، من اراد ان يصدق فليصدق، ومن اراد ان يكذب ويدافع عن بلده فالامر لايهمني.


قبل اسبوع ما كانت لهجتكم ماكانت كذا .. كانت لهجتكم نظرية المؤامرة والاخوان والهكسوس والفرس يتأمرون عليكم بالكذب والاشاعات !
حاجة كويسة انك صحصحت وخرجت من حالة الانكار اللي استمرت معك شهر واكثر.
لكن ماشي يباشا ان تصل خير من ان لاتصل.

الاصابات المصرية للمعلومية اضربها 9 مرة ( أقل حاجة )



انا دكتور جراح عظام في الاسكندريه .. وكل اصحابنا ودفعتنا معانا علي التواصل في مستشفيات الحميات والعزل وكل اسرار موضوع كورونا في مصر عارفينه بتفاصيله .. والحمد لله عندنا نعمه مش موجوده في ثقافه كثير من الدول العربيه الي هو فضح وابراز اخطاء الدوله علي السوشيال ميديا .. والفيس واليوتيوب مليان مقاطع فيديوهات لكل اللحداث في مصر بمرها وعيوبها اكثر من مميزتها اكتر من لي دوله في المنطقه تحب نقول امثله ولا اعتقد انك عارف من معهد الاورام لمتوفي بور سعيد في نصف نقل من المركب النيلي في الاقصر لطبيب الامتياز في الدمدراش وقصته مع الطبيب المقيم الخ الخ الخ
.. غير القنوات الاخوانيه المعارضه للدوله الي بتحب تبرز كل ماهو سئ عجزت عن اثبات الوفيات والاصابات الي بالمئات الالوف تخيل ..
بس رغم كده احب اقولك فعلا كلامك صح .. عندنا وفيات بالملايين ? في الشوارع والمستشفيات والمقابر جثث زي البلاد المنكوبه
والملايين التانيه بتعطس وتكح وعندهم سخونيه ? واحنا مخبيين عن العالم .. مخبيين زي روسيا الي نظامهم الصحي اضعف من الامريكي وعندهم طقس وبيئه مناسبه للفيروسات ورغم كده لامقارنه بينهم وبين الامريكي ..
مخبيين زي الهند الي عندهم تاني اكبر عدد سكان في العالم مليار وكم مليون نسمه وعندهم فقر ومجاعات وقله ثقافه عند المللاين ورغم كده اصابتهم ووفياتهم اقل من اعتى انظمه الصحه في العالم بريطانيا امريكا وفرنسا الخ
مخبيين زي باكستان فوق مئتين مليون بني ادم ورغم النظام الصحي لايمكن مقارنته بالامريكي ولا باي نظام اوروبي اصلا .. فهما مخبييين ?
مخبيين زي نيجيريا بلد افريقي فوق مئتين مليون نسمه واصابتهم ووفايتهم بالملايين بالكورونا وفي الشوارع جثث ومخبين عن العالم وهم اضعف من اي نظام صحي اوروبي وطبعا لو حسبتها بمنطق العقل ازاي نيجيريا وامريكا .. طبعا بالعقول الي تتمنى شر كلهم مخبيين وان الجثث بالمللاين بس مخبيين .. كل دول مخبيه حسب نظرتيك العبقريه .. لا طبعا
الموضوع ببساطه شديده باختصار هي ببرتوكول وعدد الاختبارات فقط ..
مصر لاتفحص اي شخص او كل من هب ودب .. فيه بروتكول موجود من وزاره الصحه .. ومستحيل اغلب دول العالم تعمل فحص لكل سكانها .. باستثناء كم دوله بتعدوا علي الصوابع فقط .. ممكن ترجع لموقع cornona virus meter
وتشوف كل دوله عملت كم فحص ..
امريكا بجلاله قدرها اقوى دوله في العالم اقتصاديا وطبيا وكل شئ .. عملت فحص 5000 مواطن من كل مليون ..
اليابان العظمى عملت 400 كشف لكل مليون باجمالي 45000 تحليل في كل اليابان
بريطانيا عملت 2900 تحليل لكل مليون باجمالي 196000 تحليل ..
فرنسا عملت 3500 لكل مليون باجمالي 225000 تحليل .. وغيره وغيره وغيره

وغيره من اللسباب غير الاقتصاديه والتكلفه الماديه ..
على فكره ممكن تعمل تحليل لمئه شخص والحمد لله كله تمام ويرجعوا تاني لبيوتهم وياتيهم العدوي وتحاليل من اول وجديد من يتحمل التكلفه وقس على هذا الملااين من الناس لتكرار التحاليل
علي فكره علميا ليس معنى انك تحليل سلبي للفيروس اذا ماعندكش فيرس .. فيه نسبه خطا للتحاليل السلبيه ليست بالقليله ولذلك توصيه من منظمه الصحه العالميه اعاده التحليل علي الاقل مرتين بينهم 48 ساعه .. ليس كل من هو سلبي pcr خالي من المرض ..
وممكن نقعد نتكلم علميا وطبيا واقتصاديا عن جدوى انك تتوسع في بروتكول من الي يتعمله pcr ومين الي تقوله اعزل نفسك في البيت فقط
كلام علمي وطبي وار مختلف فيها بين الدول

اخر شئ لو على كلامك ان الاصابات في مصر تنضرب في 9
عادي .. امريكا تنضرب في ٢٠ وايطاليا في ١٠٠ والصين وروسيا والمانيا وبريطانيا تنضرب في ١٥ الخ الخ الخ
واحب اقولك السعوديه كمان اضرب في ٩ ...
علي فكره ياريت يااااريت ان يكون ملايين من اي دوله مصابه وعندهم نسبه وفيات قليله بالنسبه لمللاين الاصابات ..
يعني مثلا نفترض علي قولك ان مصر فيها خمسين مليون تسعين مليون مصاب .. و ١٠٠ وفاه من تسعين مليون مصاب حسب قولك .. اذا الحمد،لله مصر نجاها الله وحماها .. المللاين اصيبوا بدون اعراض لقوه المناعه ومقاومه المرض وبدون انهيار المنظومه الصحيه .. اذا الحمد لله .. مصر نجاها الله وحماها فعلا ... واتمنى ان يكون الملااين في العالم اصيبوا بدون اعراض وبدون زياده في الوفيات وبدون ضغط علي المنظومه الصحيه وانهيارها واكتسبوا مناعه ان شاء الله

صدقني لو في وفيات
 
أجل خليك على السلطة،
وغيرك يتهنأ في مجبوس هامور ومفطح حاشي ومطبق زبيدي
وأنت ما لك إلا طماط وخس وخيار :LOL:

أحسن حاجة فى الجماعة فى الخليج بيكتبوا اسماء أكل تحسسك انها جاية من المريخ اخد الكلام فى google يطلع لحمة وسمك
 
صدقني دبه النمله في مصر هتوصل عندك في السعوديه قبل مصر هنا ?? مافيش حاجه بتستخبى??
انا بقول كدا والله في ناس قاعدة 24 ساعة علي اليوتيوب بتدور علي اقل واتفهة حدث سلبي في مصر علشان تعمل موضوع او مشاركة
 
الامارات تسجل
٢٩٤ حاله عدد طبيعي لزياده اعداد الاشخاص الي تم فحصهم
 
الصحة: ارتفاع حالات الشفاء من مصابي فيروس كورونا إلى 247 وخروجهم من مستشفى العزل

الصحة: ارتفاع عدد الحالات التي تحولت نتيجة تحاليلها من إيجابية إلى سلبية لفيروس كورونا إلى 346 حالة

الصحة: تسجيل 103 حالات إيجابية جديدة لفيروس كورونا..و7 حالات وفاة

أعلنت وزارة الصحة والسكان، اليوم، الأحد، عن خروج 6 مصريين من المصابين بفيروس كورونا من مستشفى العزل، وذلك بعد تلقيهم الرعاية الطبية اللازمة وتمام شفائهم وفقًا لإرشادات منظمة الصحة العالمية، ليرتفع إجمالي المتعافين من الفيروس إلى 247 حالة حتى اليوم.
وأوضح الدكتور خالد مجاهد، مستشار وزيرة الصحة والسكان لشئون الإعلام والمتحدث الرسمي للوزارة، أن عدد الحالات التي تحولت نتائج تحاليلها معمليًا من إيجابية إلى سلبية لفيروس كورونا (كوفيد-19) ارتفعت لتصبح 346 حالة، من ضمنهم الـ 247 متعافيًا.
وأضاف أنه تم تسجيل 103 حالات جديدة ثبتت إيجابية تحاليلها معمليًا للفيروس، بينهم سيدة أجنبية، وباقي الحالات لمصريين، بينهم عائدون من الخارج إضافة إلى المخالطين للحالات الإيجابية التي تم اكتشافها والإعلان عنها سابقًا، وذلك ضمن إجراءات الترصد والتقصي التي تُجريها الوزارة وفقًا لإرشادات منظمة الصحة العالمية، لافتًا إلى وفاة 7 مصريين.
وقال "مجاهد" إن جميع الحالات المسجل إيجابيتها للفيروس بمستشفيات العزل تخضع للرعاية الطبية، وفقًا لإرشادات منظمة الصحة العالمية.
وذكر مجاهد أن إجمالي العدد الذي تم تسجيله في مصر بفيروس كورونا المستجد حتى اليوم، الأحد، هو 1173 حالة من ضمنهم 247 حالة تم شفاؤها وخرجت من مستشفى العزل، و 78 حالة وفاة.
وأكد مجاهد مجددًا عدم رصد أي حالات مصابة أو مشتبه في إصابتها بفيروس كورونا المستجد بجميع محافظات الجمهورية سوى ما تم الإعلان عنه، مشيرًا إلى أنه فور ظهور أي إصابات سيتم الإعلان عنها فورًا، بكل شفافية طبقًا للوائح الصحية الدولية، وبالتنسيق مع منظمة الصحة العالمية.
وتواصل وزارة الصحة والسكان رفع استعداداتها بجميع المحافظات، ومتابعة الموقف أولاً بأول بشأن فيروس "كورونا المستجد"، واتخاذ كافة الإجراءات الوقائية اللازمة ضد أي فيروسات أو أمراض معدية، كما تم تخصيص الخط الساخن "105"، و"15335" لتلقي استفسارات المواطنين بشأن فيروس كورونا المستجد والأمراض المعدية.
 
هل فيه رابط موقع مهتم برصد حالات الاصابة في الدول العربية فقط ؟

أسأل هالسؤال لأني ملاحظ غياب رصد حالات في دول عربية بهذا الموضوع
 
الموضوع بقي ماشي مسخرة
دول تزيد عندهم حالات رغم كل الإجراءات اللي بيتباهوا بيها ومش قادرين يتكلموا علي أوضاع بلدهم يقوموا ايه بقا يحولوا الدفة علي الحيطة المايله
يعني ازاي احنا بكل الإجراءات دي والإصابات بتزيد كده وأكتر من مصر يبقي اكيد هما اكتر عشر مرات وكل يوم واحد ميقدرش يكمل ردود يطلع واحد جديد
مش هنخلص بقا
يا جماعة قولنا خليكم في بلدكم الله لا يهينكم وسيبونا في حالنا
 
FB_IMG_1586109375342.jpg
 
عودة
أعلى